Traficul de fiinte umane constituie o grava infractiune si o incalcare a drepturilor omului, cu impact semnificativ asupra societatilor europene si are drept rezultat cresterea marginalizarii sociale a persoanelor afectate. De la inceputul anului 2010, numarul victimelor traficului de fiinte umane depaseste 330 de persoane, peste 210 dintre acestea provenind din Romania.
“28 de grupari infractionale, formate din 291 de persoane, din care 117 au fost arestate, destructurate in primul semestru al anului 2010 de catre politistii specializati in combaterea traficului de persoane”, se arata intr-un comunicat de presa al Ministerului de Interne.
In acest sens, MAI va desfasura Campania „LIBER SUB SOARE! INFORMEAZA-TE! TRAFICUL DE PERSOANE NU IARTA!”, in perioada iulie-octombrie 2010, in statiunile turistice de pe litoralul romanesc..
La nivel mondial, atat traficul de fiinte umane, cat si traficul de migranti se inscriu in randul celor mai profitabile infractiuni, situate din punct de vedere al veniturilor realizate pe al treilea loc in lume, respectiv al patrulea, precedate doar de traficul de arme si cel de droguri.
Romania este implicata direct in gestionarea frontierelor externe ale Uniunii Europene, fapt ce confera responsabilitati majore structurilor de combatere a traficului de persoane.
64,8% dintre victimele traficului de fiinte umane provin din Romania
Potrivit MAI, traficul de fiinte umane inregistreaza o tendinta de diminuare in intensitate, situandu-se pe un trend descendent, incepand cu anul 2006 in ceea ce priveste impactul asupra victimelor. Structurile de combatere a criminalitatii organizate, pe parcursul semestrului I al anului 2010, au identificat 338 de victime ale traficului de fiinte umane, fiind investigati 609 suspecti de trafic de fiinte umane.
Romania isi pastreaza caracterul pregnant de tara sursa a traficului de fiinte umane, prin identificarea pe parcursul semestrului I al anului 2010 a 219 victime (64,8% din total) care au ales ca destinatii tari din Europa, dar trebuie semnalat si considerat ca o prioritate traficul intern de persoane, care, in perioada de referinta a anului curent, a atins un procent de peste 35% (119 victime traficate intern).
Din datele MAI reiese ca Spania si Italia raman principalele tari de destinatie ale traficului, structurile de combatere a traficului de persoane identificand in perioada mai sus mentionata cate 63 de victime atat pe relatia Spania, cat si 63 de victime pe relatia Italia.
Gruparile infractionale exploateaza victimele in mai multe tari de destinatie, se muta dintr-o tara si tind sa se specializeze in comiterea mai multor genuri de infractiuni, cum ar fi infractiunile cu violenta, pentru sporirea castigului.
De asemenea, acestea folosesc uneori activitati legale drept paravan pentru cele ilegale, pentru a-si facilita activitatea infractionala, dar si pentru a justifica veniturile substantiale. Totodata, membrii unei grupari de crima organizata indigene coopereaza cu membrii unor grupari din alte state (de destinatie sau tranzit) in procesul infractional: asigurarea transportului, accesul in cluburi sau in zone de exploatare si exploatarea propriu-zisa.
Specificul acestui segment de infractionalitate face necesara colaborarea cu retelele de falsificatori de documente ( pentru a procura victimelor diferite identitati si contracte de munca), cu gruparile ce actioneaza in domeniul spalarii banilor si, in ultima perioada mai ales, s-a dezvoltat interesul colaborarii cu grupurile care se axeaza pe criminalitatea informatica.
In ceea ce priveste modul de operare al infractorilor care sunt implicati in traficul de persoane si modelele/strategiile de recrutare, traficare si exploatere a victimelor, rezulta o usoara tendinta de renuntare la folosirea violentelor fizice pentru determinarea victimelor la acceptarea unui comportament obedient in relatia cu retelele de traficanti/exploatatori, optandu-se fie spre constrangerea psihica, fie chiar spre cointeresarea materiala a victimei, prin cedarea unei parti din privilegiul absolut al castigului acumulat catre victima sau determinarea unui consimtamant prin santajul sentimental al victimei (metoda „lover boy”).
Cele mai uzitate modele/strategii de recrutare au ramas in continuare promisiunile false privind angajarea in tarile de destinatie pe diferite pozitii profesionale, in concordanta cu pregatirea posibilei victime (barman, ospatar, animator etc).
Astfel, in anul 2010 exploatarea sexuala reprezinta principala modalitate de exploatare a victimelor, prin identificarea in perioada de referinta a 155 de victime (exploatate intern, in Italia, Germania si Spania), in timp ce traficarea prin munca fortata (in agricultura, constructii, servicii hoteliere in tari precum Spania, Italia, Grecia, Cehia sau intern) a avut loc in 128 de cazuri.
Cu o pondere mai redusa s-au inregistrat alte forme de exploatare, respectiv 40 victime traficate prin obligarea la practicarea cersetoriei, una obligata la comiterea de furturi si in 13 cazuri a fost tentativa de traficare.
Campania „LIBER SUB SOARE! INFORMEAZA-TE! TRAFICUL DE PERSOANE NU IARTA!”
Activitatea de prevenire este, alaturi de combaterea si asistenta victimelor, o dimensiune importanta a luptei impotriva traficului de persoane si, implicit, a exploatarii prin munca. Cresterea gradului de constientizare a opiniei publice se poate realiza prin informarea si sensibilizarea cu privire la fenomenul traficului de fiinte umane, deoarece orice strategie de lupta impotriva acestui fenomen se bazeaza atat pe corecta intelegere a fenomenului, cat si pe motivatia clara de a impiedica acest fenomen.
Agentia Nationala Impotriva Traficului de Persoane continua sa isi dezvolte strategia de prevenire a traficului de persoane prin initierea si implementarea campaniilor nationale, centrate pe prevenirea primara a victimizarii, in vederea constientizarii opiniei publice asupra fenomenului traficului de persoane si asupra consecintelor acestuia, in vederea reducerii dimensiunilor acestui fenomen si inlaturarea efectelor negative pe care acesta le are asupra cetatenilor si asupra societatii, in general.
In perioada iulie-octombrie 2010, Agentia Nationala Impotriva Traficului de Persoane –I.G.P.R. desfasoara in statiunile turistice de pe litoralul romanesc o serie de activitati preventive. Prin intreprinderea acestor activitati se urmareste informarea publicului larg cat si a posibilelor victime/victimelor in vederea constientizarii riscurilor asociate acestui fenomen.
Scopul campaniei il reprezinta, pentru publicul larg, informarea cu privire la existenta fenomenului traficului de persoane, sensibilizarea si intarirea capacitatii de autoprotectie la amenintarile acestui fenomen. Pentru grupurile tinta, scopul il constituie cresterea constientizarii cu privire la riscurile asociate fenomenului traficului de persoane.
De asemenea, in prezent, A.N.I.T.P. desfasoara o campanie de prevenire a traficului de persoane in cadrul proiectului „Reducerea numarului de victime romane si bulgare traficate in Italia si Spania”, cofinantat de catre Comisia Europeana in cadrul programului Prevenirea si lupta impotriva criminalitatii 2007, ce a fost demarat la data de 25 septembrie 2008.
Obiectivul proiectului consta in cresterea constientizarii cu privire la riscurile traficului de persoane a cetatenilor din tarile UE de origine (Italia si Spania), mai ales a acelora din comunitatile de romani si bulgari, precum si acelora din zonele de risc pentru trafic din Romania si Bulgaria. Astfel, se urmareste informarea tinerilor romani si bulgari, cu varste cuprinse intre 18 si 25 ani, ce doresc sa plece in Italia si Spania in vederea cautarii unui loc de munca sau se afla deja in aceste tari, cu privire la pericolul reprezentat de traficul de fiinte umane, precum si informarea publicului general din Italia si Spania cu privire la riscurile asociate traficului de persoane si sensibilizarea acestora in vederea raportarii cazurilor de trafic de persoane.
Totodata, in cadrul acestui proiect a fost lansata campania de prevenire „Traficul de persoane nu iarta”, campanie ce se realizeaza prin intermediul celor 15 Centre Regionale ale ANITP pe o perioada de 8 luni, respectiv 16 februarie – 15 octombrie 2010.
Comentarii articol (6)