Incepand cu 1 ianuarie 2011, cetatenilor romani vor avea carti electronice de identitate (CEI) care vor contine informatii biometrice, potrivit unui proiect al Ministerului Administratiei si Internelor (MAI). Noul act de identitate va permite, in acelasi timp, si identificarea pe baza semnaturii electronice.
In acest sens, MAI a elaborat un proiect de Ordonanta pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani si pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.102/2005 privind libera circulatie pe teritoriul Romaniei a cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene si Spatiului Economic European.
Cartea electronica de identitate va fi de tip
smart card si va contine date cu caracter personal, inclusiv
date biometrice ale titularului, in format tiparit si/sau in format electronic, precum si
elemente de particularizare si de siguranta.
De asemenea, potrivit proiectului,
CEI va contine imaginea faciala si imaginile impresiunilor papilare a doua degete.
Cartea electronica de identitate
va permite titularului autentificarea in sisteme informatice ale Ministerului Administratiei si Internelor sau terte si identificarea pe baza de semnatura electronica, in conditiile Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica.
Totodata,
certificatele digitale inscrise in cartea electronica de identitate sunt:
a) certificatul digital inscris de MAI – de la data personalizarii cartii electronice de identitate, pe toata perioada de valabilitate a acesteia;
b) certificatul digital calificat inscris de un furnizor de servicii de certificare, la solicitarea titularului – potrivit mentiunilor cuprinse in acesta.
MAI precizeaza ca certificatele digitale calificate care urmeaza a fi inscrise in cartea electronica de identitate se pot elibera doar persoanelor avand capacitate deplina de exercitiu.
Cum se va elibera CEI?
Noul act normativ prevede ca actul de identitate sa se elibereze de catre serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor de la locul de domiciliu sau resedinta a persoanei fizice, pe baza cererii acesteia sau a reprezentantului sau legal. In acelasi timp, minorul a putea depune cererea pentru eliberarea actului de identitate, insotit de unul dintre parinti sau, dupa caz, de reprezentantul sau legal, de persoana desemnata din cadrul centrului specializat aflat sub autoritatea serviciului public de asistenta sociala sau de persoana careia i-a fost incredintat in plasament.
Cererea pentru eliberarea cartii de identitate si a cartii de identitate provizorii se va face pe baza completarii unui formular-tip, solicitantul urmand a semna cererea in prezenta lucratorului serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor. De asemenea, cererea trebuie sa fie insotita de
documentele care fac dovada numelui de familie si a prenumelui, a datei de nastere, a starii civile, a cetateniei romane, a adresei de domiciliu si, dupa caz, a adresei de resedinta.
In proiect se prevede ca “persoana care solicita eliberarea unei noi carti electronice de identitate prezinta in sustinerea cererii documentele cu care face dovada adresei de domiciliu si dupa caz a adresei de resedinta, iar documentele cu care se face dovada numelui de familie si a prenumelui, a datei de nastere, a starii civile si a cetateniei romane sunt prezentate numai daca au intervenit modificari cu privire la aceste date”.
Actul normativ precizeaza ca
toate procedurile de preluare a datelor biometrice pentru emiterea cartii electronice de identitate sa se realizeze numai in prezenta titularului, la sediul serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor sau al Directiei, respectiv al misiunii diplomatice care inregistreaza cererea pentru eliberarea cartii electronice de identitate.
In cazul pierderii, furtului, distrugerii sau al deteriorarii actelor de identitate, solicitantii vor prezenta un alt document oficial, cu fotografie de data recenta, pentru certificarea identitatii. Pentru persoana care nu detine astfel de documente ori in situatia in care se constata diferente intre fizionomia solicitantului si documentele prezentate, se solicita verificarea identitatii de catre structura teritoriala a politiei.
Totodata, in situatia cetatenilor romani care au domiciliul in Romania si se afla temporar in strainatate, eliberarea cartii de identitate se poate face prin intermediul altei persoane, pe baza de procura speciala, autentificata la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei din tara respectiva.
Astfel, cetatenii romani cu domiciliul in Romania aflati temporar in strainatate, pot depune cererea pentru eliberarea primului act de identitate, daca acesta este cartea de identitate sau cartea de identitate provizorie, impreuna cu documentele prevazute de lege, la misiunile diplomatice sau la oficiile consulare ale Romaniei din statul respectiv, in conditiile in care, din motive temeinice nu se pot deplasa in tara pentru a depune cererea la serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor de la locul de domiciliu sau resedinta.
Proiectul prevede ca termenul de solutionare a cererilor pentru eliberarea unui act de identitate este de pana la 30 de zile, acesta putand fi prelungit cu cel mult 15 zile de catre seful serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor. Termenul curge de la data inregistrarii cererii la serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor.
Prima carte electronica de identitate se elibereaza la implinirea varstei de 14 ani si, in mod optional, de la varsta de 6 ani.
Termenul de valabilitate a cartii electronice de identitate este de
4 ani pentru persoanele cu varsta cuprinsa intre 6-18 ani, respectiv de 10 ani pentru persoanele cu varsta peste 18 ani.
In proiectul elaborat de MAI se prevede si obligatia persoanei care a gasit sau a intrat in posesia unui act de identitate, indiferent cine este titularul acestuia, de a-l depune ori sa trimite, in 24 de ore, la cel mai apropiat serviciu public comunitar de evidenta a persoanelor sau la cea mai apropiata unitate de politie.
Proiectul de act normativ va este prezentat in fisier atasat.
Comentarii articol (50)