Contractele individuale de munca la domiciliu pentru persoana cu handicap si pensionarul de invaliditate de gradul III sunt reglementate indirect de Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, care in art. 79 alin. 1 prevede ca una dintre formele de angajare in munca a persoanei cu handicap este cea la domiciliu.
Intrucat art. 77 alin. 2 din aceeasi lege stipuleaza ca “In sensul prezentei legi si numai in contextul incadrarii in munca, prin persoana cu handicap se intelege si persoana invalida gradul III”, trebuie sa se tina cont de aceasta echivalenta si in analiza celor doua contracte.
Remarcam ca in prevederile de mai sus se face doar referire la angajarea la domiciliu, ceea ce ne determina sa intelegem ca aceste contracte sunt, indiscutabil, contracte individuale de munca, numite, cu caracter special, specifice domeniului protectiei si promovarii drepturilor persoanelor cu handicap, fiind grefate pe contractul individual de munca la domiciliu reglementat de Codul muncii.
In sustinerea celor de mai sus, aducem urmatoarele argumente: dupa cum se stie, institutia juridica a protectiei si promovarii drepturilor persoanelor cu handicap apartine dreptului securitatii sociale; cu toate acestea, cele doua contracte sunt contracte de drept al muncii, intrucat determinant pentru incheierea lor este consimtamantul partilor – angajatorul din sectorul privat si public si persoana cu handicap, respectiv pensionarul de invaliditate de gradul III.
Specific contractelor individuale de munca la domiciliu al persoanei cu handicap si al persoanei invalide de gradul III este faptul ca alegerea locului de munca la domiciliu nu mai este o optiune voluntara a partilor ca in cazul contractului individual de munca la domiciliu reglementat de Codul muncii, ci decurge din lege, dintr-o anumita stare de fapt recunoscuta si protejata – handicapul ori invaliditatea de gradul III.
Astfel, se arata
1 ca, desi dispozitiile art. 79 alin. 1 din Legea nr. 448/2006 au caracter permisiv, in sensul ca pentru salariatii de mai sus, domiciliul este un loc al munci alternativ fata de locul obisnuit
2, totusi daca comisiile de evaluare recomanda munca la domiciliu, conform pregatirii profesionale si capacitatii de munca, aceasta devine o obligatie pentru cei care, in conformitate cu art. 78 alin. 2 din lege trebuie sa angajeze persoane cu handicap ori pensionari de invaliditate de gradul III intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati – anume, autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care au cel putin 50 de angajati, cu exceptia institutiilor publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala
3.
Din coroborarea art. 79 alin. 1 lit. b) cu art. 84 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, intelegem ca statul chiar incurajeaza angajatorii sa apeleze la serviciile acestor salariati care pot muncii la propriul domiciliu, prin diverse facilitati fiscale sau subventii, in conditiile prevazute de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca.
Astfel, angajatorii persoanelor cu handicap si persoanelor invalide de gradul III beneficiaza de urmatoarele drepturi
4:
a) deducerea, la calculul profitului impozabil, a sumelor aferente adaptarii locurilor de munca protejate si achizitionarii utilajelor si echipamentelor utilizate in procesul de productie de catre persoana cu handicap;
b) deducerea, la calculul profitului impozabil, a cheltuielilor cu transportul persoanelor cu handicap de la domiciliu la locul de munca, precum si a cheltuielilor cu transportul materiilor prime si al produselor finite la si de la domiciliul persoanei cu handicap, angajata pentru munca la domiciliu;
c) decontarea din bugetul asigurarilor pentru somaj a cheltuielilor specifice de pregatire, formare si orientare profesionala si de incadrare in munca a persoanelor cu handicap;
d) o subventie de la stat
5, in conditiile prevazute de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare.
__
1Ana Cioriciu Stefanescu, Forme de prestare a muncii la domiciliu – elemente de drept comparat, in Revista romana de dreptul muncii nr. 3/2008, p. 86.
2Potrivit art. 79 alin. 1 din Legea nr. 448/2006, angajarea persoanei cu handicap in munca se realizeaza in urmatoarele forme: a) pe piata libera a muncii; b) la domiciliu; c) in forme protejate.
3Conform art. 78 alin. 3 din Legea nr. 448/2006, angajatorii pot opta intre aceasta obligatie si alte obligatii fiscale.
4Art. 84 din Legea nr. 448/2006.
5A se vedea si Ana Cioriciu Stefanescu, Subventii pentru angajarea pensionarilor de invaliditate de gradul III, pe www.Avocatnet.ro