"Problemele pe care le-am indentificat in aceste zile au fost legate de faptul ca persoanele care realizeaza venituri de natura profesionala sunt plimbate de la un ghiseu la altul", a declarat miercuri presedinta Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, Doina Parcalabu.
Legat de modalitatea de declarare si plata a contributiilor pentru persoanele care desfasoara activitati independente si care fac obiectul reglementarii impuse de Ordonanta 58, avand in vedere ca in ultimele zile au fost o serie de discutii pe tema implementarii acestei noi dispozitii legale, presedinta CNAS a tinut sa precizeze ”faptul ca persoanele care desfasoara activitati salariale si sunt inregistrate cu contract de munca la un angajator si pe langa aceste drepturi salariale, in mod clar reglementate, realizeaza venituri de natura profesionala cu caracter repetitiv - asa cum au fost ele definite in ordonanta si care in mod normal ar trebui reconsiderate -, sunt obligate sa depuna si sa plateasca contributiile de asigurari sociale in cota individuala, respectiv 10,5 la pensii, 5,5 la sanatate si 0,5 pentru somaj”.
”Din pacate, aceste declaratii si plati trebuie facute, in mod distinct, la cele trei institutii care administreaza cele trei bugete, respectiv fonduri: casele de pensii, agentiile pentru somaj si casele de asigurari de sanatate. Persoanele care realizeaza in mod intamplator aceste venituri care, in limbajul cel mai des intalnit, sunt acele drepturi de autor care sunt intamplatoare si au calitatea de salariat, nu sunt obligate sa depuna declaratiile si sa plateasca aceste obligatii sociale.”
Sunt supuse reglementarii Ordonantei 58 persoanele care nu au calitatea de asigurat, de salariat si care realizeaza intamplator aceste venituri, care pot realiza aceste venituri o data pe an.
”Problemele pe care le-am identificat in aceste zile au fost legate de faptul ca aceste persoane sunt plimbate de la un ghiseu la altul. Trebuie spus ca in toate institutiile, nu numai in Romania, declararea se face intr-un loc, iar plata se face intr-un alt loc - este principiul separarii operatiunilor. in mod normal, in momentul in care se depune - si declaratia se depune o singura data la cele trei institutii - pentru a fi luata acea persoana in evidenta si introdusa in bazele de date care sunt gestiona te la fiecare din cele trei institutii si vor plati in luna urmatoare, daca fac obiectul platii lunare, vor fi identificate mult mai usor pe baza codului numeric personal si vor avea numai obligatia de plata”, este de parere Doina Parcalabu.
Potrivit acesteia, contribuabilii vizati sunt obligati sa faca corecturile necesare in momentul in care veniturile pe care le-au declarat in declaratia initial depusa suporta modificari.
Nu vor face obiectul notificarii in situatia in care acele venituri nu scad sub plafonul dat de nivelul celor trei salarii medii brute pe economie. Daca o persoana este obligata sa depuna acea declaratie - si ma refer in situatiile mai putin numeroase care realizeaza veniturile acelea intamplatoare si nu au calitatea de salariat si care presupune ca au veniturile peste plafonul dat de ordonanta, daca acel plafon se modifica, dar nu cade sub nivelul celor cinci salarii medii brute pe economie, nu sunt obligate sa mai notifice institutiile pentru a-si modifica informatiile de acolo.
In ceea ce priveste conturile, presedinta CNPAS aprecieaza ca aceasta nu este problema beneficiarului. ”Conturile sunt informatiile care sunt adresate specialistilor. Trebuie sa stie institutia care administreaza care este contul in care vor fi gestionate acele sume pe care dumneavoastra le platiti acolo. Sunt adresate dumneavoastra in situatia in care doriti sa platiti direct la Trezorerie si sa nu mai accesati institutiile abilitate in acest sens. intr-adevar, ieri au fost anumite conturi, dar de astazi s-a deschis un cont distinct pentru plata acestor contributii. Dar sunt valabile conturile care au fost afisate la institutiile publice.”
Intrebata de un reporter daca in acest moment sunt problemele legate de plata contributiilor la nivelul CNPAS si ANOFM si ce masuri au fost luate de insititutii pentru eficientizarea procedurii, Doina Parcalabu a declarat ca toate institutiile au luat decis prelungirea programului de lucru.
”Vreau sa spun ca la Casa de Pensii a Municipiului Bucuresti erau deschide 22 de ghisee pentru a prelua aceste declaratii. intr-adevar, este ultima zi stabilita de lege pentru depunerea acestor declaratii, dar se depun toate celelalte declaratii in acelasi conditii si in aceleasi termene. Trebuie stiut ca noi avem in evidenta cca. 200 de mii de astfel de declaratii, care fac obiectul reglementarilor legale de pana acum. si merg si se adreseaza institutiilor luna de luna pentru a-si achita obligatiile legale.”
Comentarii articol (8)