Comisia Europeana a adoptat, vineri, o propunere de imbunatatire a serviciilor feroviare pentru transportul de pasageri si de marfuri, care vizeaza: intensificarea concurentei pe piata transporturilor feroviare, consolidarea puterii autoritatilor nationale de reglementare si imbunatatirea cadrului de investitii in sectorul feroviar.
Propunerea de directiva privind instituirea unui spatiu feroviar unic reprezinta un exercitiu de simplificare si consolidare legislativa si consta in reunirea celor trei directive in vigoare si a modificarilor lor succesive intr-un text unic si coerent. Totodata, propunerea de directiva vizeaza sa abordeze problemele din domeniile cheie, care submineaza functionarea eficienta a pietei transporturilor feroviare.
„Europa detine o pozitie de prim rang in ceea ce priveste tehnologia feroviara. Facem parte din plutonul fruntas in materie de modernitate a retelelor feroviare. Dar, si este vorba de un „dar” important, Europa are nevoie si merita servicii feroviare mai bune. Trebuie sa oferim o paleta mai larga de servicii de o calitate mai buna, mai fiabile si mai inovatoare, atat in sectorul transportului feroviar de pasageri, cat si in cel al transportului feroviar de marfuri. Acesta este obiectivul acestui pachet legislativ. Obiectivul meu este de a spori concurenta in sectorul serviciilor de transport de pasageri si de marfuri. Aceasta situatie va fi benefica pentru pasageri, pentru transportatorii de marfuri, pentru producatorii de echipamente feroviare de foarte buna calitate si pentru mediul inconjurator”, a declarat Siim Kallas, vice-presedinte al Comisiei Europene si responsabil cu sectorul transporturilor.
Directiva abordeaza problemele care afecteaza trei domenii cheie:
1. Aspecte legate de concurenta
Propunerea de directiva vizeaza sa sporeasca concurenta pe piata transporturilor feroviare, prin asigurarea unor conditii de acces la piata mai transparente si prin facilitarea accesului, de exemplu prin:
- Solicitarea unui acces imbunatatit (si, in anumite cazuri, chiar a unui acces garantat) la serviciile conexe transportului feroviar, precum instalatiile de intretinere, terminalele, ghiseele de informatii si casele de bilete etc., atat in cazul transportului feroviar de marfuri, cat si al transportului feroviar de pasageri.
- Instituirea de norme explicite privind conflictele de interese si practicile discriminatorii din sectorul feroviar.
- Solicitarea unor „documente de referinta ale retelei” mai detaliate – documente publicate anual, astfel incat potentialii nou-veniti pe piata sa aiba o imagine clara asupra caracteristicilor infrastructurii disponibile si asupra conditiilor de utilizare a acesteia.
2. Consolidarea supravegherii reglementare
Propunerea consolideaza puterea autoritatilor nationale de reglementare din sectorul feroviar, incluzand propuneri de masuri cum ar fi:
- Extinderea competentei autoritatilor nationale de reglementare din sectorul feroviar la serviciile conexe transportului feroviar. Pana acum, aspectele legate de accesul la serviciile conexe transportului feroviar nu intrau intotdeauna in aria de competenta a autoritatilor nationale de reglementare.
- Introducerea necesitatii de a asigura independenta autoritatilor nationale de reglementare din sectorul feroviar fata de orice alta autoritate publica.
- Consolidarea competentelor autoritatilor nationale de reglementare din sectorul feroviar (in ceea ce priveste sanctiunile, auditul, procedurile de recurs si initierea de anchete din oficiu), precum si instituirea obligatiei acestor organisme de a coopera cu omologii lor, pe probleme transfrontaliere.
3. Consolidarea cadrului pentru investitii publice si private
Noile norme privind finantarea si tarifarea infrastructurilor vizeaza crearea unei „arhitecturi financiare” armonizate menite sa incurajeze investitiile. Printre masurile propuse se numara:
- Solicitarea unor strategii pe termen lung si a unor acorduri contractuale multianuale intre stat si administratorii infrastructurilor (stabilind astfel o legatura intre finantare si performante si planurile de afaceri). Obiectivul este de a li se oferi actorilor de pe piata o previzibilitate mai buna asupra evolutiei infrastructurii si de a-i stimula si mai mult sa isi imbunatateasca performantele.
- Solicitarea unor norme mai precise si mai judicioase de tarifare a infrastructurilor. Imbunatatirea implementarii normelor de tarifare prevazute de legislatia in vigoare ar trebui sa duca la reducerea tarifelor de acces pe calea ferata pentru operatorii de transporturi feroviare din numeroase state membre. Noile norme de tarifare (care introduc modularea tarifara in functie de nivelul de zgomot pe modelul tarifarii costurilor externe din sectorul transporturilor rutiere, precum si reduceri tarifare vizand promovarea interoperabilitatii) ar trebui sa stimuleze totodata investitiile private in tehnologii interoperabile mai ecologice.
Care sunt urmatorii pasi?
Alaturi de aceasta propunere, Comisia a adoptat astazi o comunicare care prezinta strategia sa referitoare la definitivarea dezvoltarii spatiului feroviar unic european si care descrie initiativele suplimentare pe care Comisia le-ar putea lua in urmatorii cinci ani. Pe baza acestui document se va organiza o consultare. De asemenea, a fost publicat si un studiu detaliat referitor la deschiderea pietei pentru traficul intern de pasageri.
Mai multe informatii aici.
Comentarii articol (1)