Comisia a evidentiat trei motive specifice de preocupare in raportul sau privind aplicarea Codului Frontierelor Schengen, referitor la frontierele interne: dificultati legate de presupuse verificari periodice si sistematice efectuate in anumite zone de frontiera interna; mentinerea obstacolelor in calea fluiditatii traficului la punctele rutiere de trecere a frontierelor interne; si intarzieri in notificarea introducerii preconizate a controalelor la frontierele interne.
„Un spatiu fara frontiere interne, in care persoanele se pot deplasa liber, este una dintre cele mai importante realizari ale cooperarii europene si de care cetatenii beneficiaza efectiv. Prin urmare, este regretabil ca acesta nu este respectat pretutindeni, conform celor evidentiate de raport”, a declarat comisarul UE pentru afaceri interne, dna Cecilia Malmström.
Acordul Schengen inseamna ca persoanele, indiferent de cetatenia acestora, pot trece frontierele interne in orice punct fara a face obiectul verificarilor de frontiera. Cu toate acestea, verificarile asupra persoanelor efectuate in exercitarea competentelor politienesti de catre autoritatile competente ale statelor membre sunt permise pe intreg teritoriul lor, inclusiv in zonele de frontiera, in masura in care exercitarea acestor competente nu are un efect echivalent cu cel al verificarilor la frontiere.
Comisia isi exprima ingrijorarea fata de dificultatile semnalate de calatori in legatura cu presupuse verificari periodice si sistematice efectuate in anumite zone de frontiera interna. Pentru a monitoriza in mod corespunzator aceasta situatie si pentru a raspunde preocuparilor exprimate de cetateni, Comisia considera ca sunt necesare mai multe informatii din partea statelor membre cu privire la frecventa si motivele verificarilor pe care le efectueaza in zonele de frontiera interna.
Ca raspuns la aceasta situatie, Comisia evalueaza plangerile si se adreseaza statelor membre pentru a obtine explicatii. In cazul in care explicatiile nu sunt satisfacatoare, Comisia va recurge la toate mijloacele de care dispune pentru a asigura aplicarea corecta a dreptului Uniunii. De asemenea, Comisia va solicita statelor membre sa furnizeze statistici cu privire la verificarile efectuate de politie pe teritoriul lor si, in special, in zonele de frontiera interna. In plus, in propunerea sa privind mecanismul de evaluare Schengen revizuit, Comisia va avea in vedere efectuarea de vizite neanuntate la fata locului pentru a verifica absenta controalelor la frontierele interne.
De asemenea, Comisia constata ca, la punctele rutiere de trecere a frontierelor interne, inca mai este mentinuta infrastructura de mari dimensiuni, insotita frecvent de limite de viteza semnificative. Comisia este de parere ca statele membre trebuie sa elimine toate aceste obstacole pentru a facilita traficul si, in special, limitarile de viteza care nu se bazeaza exclusiv pe considerente de siguranta rutiera.
In fine, in ceea ce priveste faptul ca prevederile Codului Frontierelor Schengen permit reintroducerea temporara a controlului la frontierele interne, Comisia insista ca statele membre sa notifice in timp util orice reintroducere preconizata a controalelor la frontierele interne. De asemenea, Comisia solicita statelor membre sa furnizeze informatii detaliate care sa ii permita, atunci cand este cazul, sa emita un aviz si sa initieze consultari oficiale intre statele membre si serviciile sale.
Acordul Schengen a fost semnat la 14 iunie 1985 de Belgia, Germania, Franta, Luxemburg si Țarile de Jos si permite libera circulatie a persoanelor in spatiul Schengen, eliminand controalele sistematice la frontierele interne.
In prezent, spatiul Schengen cuprinde 25 de state, si anume tari membre ale UE (Austria, Belgia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Polonia, Portugalia, Republica Ceha, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia,Țarile de Jos, Ungaria), precum si trei tari asociate, care nu fac parte din UE (Norvegia, Islanda si Elvetia). In acest moment, Bulgaria, Romania si Cipru aplica doar partial legislatia Schengen si, prin urmare, se efectueaza in continuare verificari la frontierele cu aceste trei state membre ale UE.
Codul Frontierelor Schengen [Regulamentul (CE) nr. 562/2006] a intrat in vigoare la 13 octombrie 2006. Acesta consolideaza si dezvolta in continuare legislatia Schengen. Titlul III din cod a confirmat absenta oricaror controale asupra persoanelor care trec frontierele interne intre tarile membre ale spatiului Schengen.
Articolul 38 din Codul Frontierelor Schengen prevede ca, pana la 13 octombrie 2009, Comisia ar trebui sa prezinte Parlamentului European si Consiliului un raport privind aplicarea titlului III. In acest scop, Comisia a trimis un chestionar statelor membre pentru a obtine informatii cu privire la aplicarea dispozitiilor titlului III din Codul Frontierelor Schengen. Termenul-limita pentru prezentarea raportului nu a putut fi respectat din cauza ca mai multe state membre au transmis cu intarziere informatiile. Raportul Comisiei, intocmit pe baza raspunsurilor statelor membre, reflecta, de asemenea, informatiile transmise Comisiei de cetateni si de membrii Parlamentului European, care semnaleaza presupuse verificari la frontierele interne si obstacole ramase in calea fluiditatii traficului la anumite foste puncte de trecere a frontierelor.
Comentarii articol (0)