In UE, cetatenii pot calatori fara a fi supusi controalelor la frontiera in spatiul Schengen. Cu toate acestea, exista in continuare bariere in calea liberei circulatii, cum ar fi obstacolele care continua sa afecteze fluiditatea traficului la punctele rutiere de trecere a frontierelor interne, considerand ca normele Schengen nu sunt intotdeauna aplicate corect de catre statele membre, se arata intr-un comunicat de presa al Comisiei Europene.
Acesta este motivul pentru care Comisia doreste sa verifice mai indeaproape respectarea normelor Schengen. O noua propunere adoptata de Comisie urmareste sa consolideze mecanismul de evaluare a aplicarii corecte a normelor Schengen in statele membre. Acesta va permite CE sa efectueze o mai buna verificare a legislatiei relevante privind eliminarea controalelor la frontierele interne si controale mai eficiente pe teritoriile nationale.
„Spatiul Schengen ofera oamenilor posibilitatea de a calatori fara controale la frontiera. Dar, pentru ca sistemul sa functioneze, este esentiala aplicarea eficienta a tuturor dispozitiilor Schengen, precum si un grad ridicat de incredere reciproca intre actorii implicati. Numai in cazul in care normele Schengen sunt aplicate in mod efectiv, consecvent si transparent de catre statele membre, cetatenii europeni pot sa beneficieze pe deplin de libera circulatie”, considera Comisarul Cecilia Malmström, responsabil pentru afaceri interne.
Este necesar un mecanism specific de evaluare pentru a asigura atât increderea reciproca intre statele membre, cât si capacitatea acestora de a pune in aplicare toate dispozitiile Schengen in mod eficace si eficient. Mecanismul de evaluare stabileste norme transparente, eficiente si clare cu privire la metoda care trebuie aplicata in cadrul evaluarilor. In special, evaluarea ar trebui sa acorde atentie respectarii drepturilor fundamentale in aplicarea acquis-ului Schengen. Propunerea se refera la toate aspectele cooperarii Schengen, in special frontierele externe, politica in domeniul vizelor, cooperarea politieneasca si Sistemul de Informatii Schengen.
Noul mecanism imbunatateste sistemul actual de inspectii periodice la fata locului in statele membre si introduce desfasurarea unor vizite neanuntate prin care sa se asigure ca normele Schengen sunt aplicate corect in orice moment. Propunerea instituie programe de evaluare multianuale pentru vizitele la fata locului si ofera reguli clare privind masurile care trebuie luate in urma constatarilor din cadrul evaluarilor.
Mecanismul revizuit reflecta schimbarile intervenite in situatia juridica in urma integrarii normelor Schengen in cadrul UE si a intrarii in vigoare a Tratatului de la Lisabona. Parlamentul European si Consiliul vor decide de comun acord cu privire la aceasta propunere.
Spatiul fara frontiere interne, denumit „spatiul Schengen”, a fost instituit intr-un cadru interguvernamental la sfârsitul anilor 1980 si inceputul anilor 1990 de catre statele membre dornice sa elimine controalele la frontierele interne. De asemenea, statele membre au dorit sa puna in aplicare masuri de insotire in acest sens, cum ar fi norme comune privind controalele la frontierele externe, o politica comuna in domeniul vizelor, cooperarea politieneasca si judiciara, precum si instituirea Sistemului de Informatii Schengen (SIS).
In prezent, spatiul Schengen, in care controalele la frontiera au fost eliminate, cuprinde 25 de state membre: Austria, Belgia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Polonia, Portugalia, Republica Ceha, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Țarile de Jos, Ungaria, precum si doua tari asociate, Islanda si Norvegia, si, din decembrie 2008, Elvetia.
Spatiul Schengen se bazeaza pe increderea reciproca intre statele membre in capacitatea lor de a pune integral in aplicare masurile de insotire care permit eliminarea controalelor la frontierele interne. De exemplu, verificarile la frontierele externe sunt efectuate de statele membre nu numai pentru a-si proteja propriile interese, ci si in numele tuturor celorlalte state membre catre care persoanele ar putea calatori, odata ce au trecut frontierele externe ale spatiului Schengen.
Sistemul actual de evaluare este in vigoare din 1999. Acesta nu reflecta pe deplin situatia juridica actuala si prezinta deficiente in ceea ce priveste metodologia si utilizarea analizei riscurilor.
In 2009, Comisia a prezentat doua propuneri de revizuire a mecanismului de evaluare. De atunci, cadrul institutional a fost modificat odata cu intrarea in vigoare a Tratatului de la Lisabona. Prin urmare, prezenta propunere revizuita reflecta rolul consolidat al Parlamentului European, tinând seama in acelasi timp de opiniile statelor membre cu privire la propunerea initiala. Propunerea se refera doar la verificarea aplicarii corecte a acquis-ului Schengen de catre acele state membre care fac deja parte din spatiul Schengen. Consiliul are responsabilitatea deplina privind verificarea conditiilor pentru aderarea la spatiul Schengen. Decizia privind aderarea unui stat la spatiul Schengen este luata de Consiliu, dupa consultarea Parlamentului European.
Comentarii articol (0)