A. Legislatie aplicabila:
- Ordonanta Guvernului nr. 26/2000, cu privire la asociatii si fundatii.
- Ordonanta Guvernului nr. 37/2003, pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 26/2000, cu privire la asociatii si fundatii.
B. Pasi de urmat
Fundatia este subiectul de drept infiintat de una sau mai multe persoane care, pe baza unui act juridic intre vii ori pentru cauza de moarte, constituie un patrimoniu afectat, in mod permanent si irevocabil, realizarii unui scop de interes general sau, dupa caz, comunitar.
1. Pentru infiintarea unei fundatii, este asadar nevoie de una sau mai multe persoane.
2. Oricare dintre aceste persoane poate solicita apoi Ministerului Justitiei eliberarea unei dovezi privind disponibilitatea denumirii noii fundatii. Este interzisa utilizarea in denumirea fundatiilor a unor sintagme sau cuvinte specifice autoritatilor si institutiilor publice ori unor profesii liberale sau altor activitati cu reglementari proprii. In cazul in care este incalcata aceasta interdictie, Ministerul Justitiei va refuza eliberarea dovezii disponibilitatii denumirii.
3. Urmeaza apoi incheierea actului constitutiv si al statutului fundatiei, in fata unui notar public. La acest pas trebuie sa fie prezenti toti fondatorii sau, daca nu este posibil acest lucru, trebuie ca toti fondatorii sa fie reprezentati in baza unei procuri autentice speciale.
Actul constitutiv al fundatiei cuprinde, sub sanctiunea nulitatii absolute:
a) datele de identificare a fondatorului sau, dupa caz, a fondatorilor: numele sau denumirea si, dupa caz, domiciliul sau sediul acestora;
b) scopul fundatiei;
c) denumirea fundatiei; (este necesara rezervarea denumirii de la Ministerul Justitiei);
d) sediul fundatiei; (este necesar un act doveditor de spatiu: contract de inchiriere, contract de vanzare-cumparare, etc.);
e) durata de functionare a fundatiei - pe termen determinat, cu indicarea expresa a termenului sau, dupa caz, pe termen nedeterminat;
f) patrimoniul initial al fundatiei;
- Activul patrimonial initial al fundatiei trebuie sa includa bunuri in natura sau in numerar, a caror valoare totala sa fie de cel putin 100 de ori salariul minim brut pe economie, la data constituirii fundatiei;
- Este necesar ca acesta sa fie depus, in numele societatii, la o banca comerciala sau la CEC, dar doar dupa semnarea actului constitutiv si a statutului.
- Prin derogare de la regula de mai sus, in cazul fundatiilor al caror scop exclusiv, sub sanctiunea dizolvarii pe cale judecatoreasca, este efectuarea operatiunilor de colectare de fonduri care sa fie puse la dispozitia altor asociatii sau fundatii, in vederea realizarii de programe de catre acestea din urma, activul patrimonial initial poate avea o valoare totala de cel putin 20 de ori salariul minim brut pe economie.
g) componenta nominala a celor dintai organe de conducere, administrare si control ale fundatiei ori regulile pentru desemnarea membrilor acestor organe;
h) persoana sau persoanele imputernicite sa desfasoare procedura de dobandire a personalitatii juridice;
i) semnaturile fondatorului sau, dupa caz, ale fondatorilor.
Statutul cuprinde, sub sanctiunea nulitatii absolute:
a) toate elementele prevazute de lege a fi cuprinse in actul constitutiv;
b) explicitarea scopului si a obiectivelor fundatiei;
c) categoriile de resurse patrimoniale ale fundatiei;
d) atributiile organelor de conducere, administrare si control ale fundatiei;
e) procedura de desemnare si de modificare a componentei organelor de conducere, administrare si control, pe parcursul existentei fundatiei;
f) destinatia bunurilor, in cazul dizolvarii asociatiei, avandu-se in vedere faptul ca, in cazul dizolvarii asociatiei sau fundatiei, bunurile ramase in urma lichidarii nu se pot transmite catre persoane fizice. Aceste bunuri pot fi transmise catre persoane juridice de drept privat sau de drept public cu scop identic sau asemanator, printr-o procedura stabilita in statutul asociatiei sau al fundatiei. Daca in termen de 6 luni de la terminarea lichidarii lichidatorii nu au reusit sa transmita bunurile, precum si in cazul in care statutul asociatiei sau al fundatiei nu prevede o procedura de transmitere a bunurilor ori daca prevederea este contrara legii sau ordinii publice, bunurile ramase dupa lichidare vor fi atribuite de instanta competenta unei persoane juridice cu scop identic sau asemanator.
#PAGEBREAK#
4. Pasul urmator este reprezentat de obtinerea avizelor de la ministerul sau organul de specialitate al administratiei publice centrale in a carui sfera de competenta isi desfasoara activitatea fundatia. O fundatie medicala va merge deci la Ministerul Sanatatii, o fundatie IT la Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, etc.
Lista actelor normative care reglementeaza obtinerea acestor acorduri:
- Ordin nr. 98 din 01/04/2003, al Ministrului Muncii si Securitatii Sociale, privind eliberarea avizului în vederea acordarii personalitatii juridice (publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 299 din 06/05/2003);
- Ordin nr. 3571 din 18/03/2003, al Ministrului Educatiei si Cercetarii, privind punerea în aplicare a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 37/2003 (publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 243 din 09/04/2003);
- Ordin nr. 518 din 27/08/2003, al Ministrului Administratiei si Internelor, pentru punerea în aplicare a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 37/2003 (publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 632 din 03/09/2003);
- Ordin nr. 80 din 20/06/2003, al Ministrului Apararii Nationale, privind punerea în aplicare în Ministerul Apararii Nationale a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 37/2003 (publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 476 din 03/07/2003);
5. Oricare dintre fondatori, pe baza imputernicirii date in conditiile stabilite in Actul Constitutiv si Statut, poate formula o cerere de inscriere a fundatiei in Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecatoriei in a carei circumscriptie teritoriala urmeaza sa-si aiba sediul.
Cererea de inscriere va fi insotita de urmatoarele documente:
a) actul constitutiv;
b) statutul fundatiei;
c) acte doveditoare ale sediului si patrimoniului initial.
d) avizul ministerului sau organului de specialitate al administratiei publice centrale in a carui sfera de competenta isi desfasoara activitatea.
6. In termen de 3 zile de la depunerea cererii de inscriere si a documentelor prevazute mai sus, judecatorul desemnat de presedintele instantei verifica legalitatea acestora si dispune, prin incheiere, inscrierea fundatiei in Registrul asociatiilor si fundatiilor. O data cu efectuarea inscrierii, incheierea prin care s-a dispus inscrierea se comunica, din oficiu, organului financiar local in a carui raza teritoriala se afla sediul fundatiei, pentru evidenta fiscala, cu mentionarea numarului de inscriere in Registrul asociatiilor si fundatiilor.
Inscrierea in Registrul asociatiilor si fundatiilor, in conformitate cu art. 8, se efectueaza in ziua ramanerii irevocabile a incheierii de admitere, eliberandu-se, la cerere, reprezentantului fundatiei sau mandatarului acesteia, un certificat de inscriere care va cuprinde: denumirea fundatiei, sediul acesteia, durata de functionare, numarul si data inscrierii in Registrul asociatiilor si fundatiilor.
In relatiile cu tertii dovada personalitatii juridice se face cu certificatul de inscriere.
Comentarii articol (2)