A. Legislatie aplicabila:
- Ordonanta Guvernului nr. 26/2000, cu privire la asociatii si fundatii.
- Ordonanta Guvernului nr. 37/2003, pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 26/2000, cu privire la asociatii si fundatii.
B. Pasi de urmat
Asociatia este subiectul de drept constituit de trei sau mai multe persoane care, pe baza unei intelegeri, pun in comun si fara drept de restituire contributia materiala, cunostintele sau aportul lor in munca pentru realizarea unor activitati in interes general, comunitar sau, dupa caz, in interesul lor, personal nepatrimonial.
1. Primul pas in infiintarea unei asociatii este deci constituit de stabilirea acordului a cel putin 3 persoane, de a infiinta asociatia in cauza.
2. Oricare dintre aceste persoane poate solicita apoi Ministerului Justitiei eliberarea unei dovezi privind disponibilitatea denumirii noii asociatii. Este interzisa utilizarea in denumirea asociatiilor a unor sintagme sau cuvinte specifice autoritatilor si institutiilor publice ori unor profesii liberale sau altor activitati cu reglementari proprii. In cazul in care este incalcata aceasta interdictie, Ministerul Justitiei va refuza eliberarea dovezii disponibilitatii denumirii.
3. Urmeaza apoi incheierea actului constitutiv si al statutului asociatiei, in fata unui notar public. La acest pas trebuie sa fie prezenti toti asociatii sau, daca nu este posibil acest lucru, trebuie ca toti asociatii sa fie reprezentati in baza unei procuri autentice speciale.
Actul constitutiv cuprinde, sub sanctiunea nulitatii absolute:
a) datele de identificare a asociatilor: numele sau denumirea si, dupa caz, domiciliul sau sediul acestora;
b) exprimarea vointei de asociere si a scopului propus;
c) denumirea asociatiei; (este necesara rezervarea denumirii de la Ministerul Justitiei)
d) sediul asociatiei; (este necesar un act doveditor de spatiu: contract de inchiriere, contract de vanzare-cumparare, etc.)
e) durata de functionare a asociatiei - pe termen determinat, cu indicarea expresa a termenului sau, dupa caz, pe termen nedeterminat;
f) patrimoniul initial al asociatiei; activul patrimonial, in valoare de cel putin dublul salariului minim brut pe economie, la data constituirii asociatiei, este alcatuit din aportul in natura si/sau in bani al asociatilor; (este necesar ca acesta sa fie depus, in numele societatii, la o banca comerciala sau la CEC, dar doar dupa semnarea actului constitutiv si a statutului)
g) componenta nominala a celor dintai organe de conducere, administrare si control ale asociatiei;
h) persoana sau persoanele imputernicite sa desfasoare procedura de dobandire a personalitatii juridice;
i) semnaturile asociatilor.
#PAGEBREAK#
Statutul cuprinde, sub sanctiunea nulitatii absolute:
a) toate elementele prevazute de lege a fi cuprinse in actul constitutiv;
b) explicitarea scopului si a obiectivelor asociatiei;
c) modul de dobandire si de pierdere a calitatii de asociat;
d) drepturile si obligatiile asociatilor;
e) categoriile de resurse patrimoniale ale asociatiei;
f) atributiile organelor de conducere, administrare si control ale asociatiei;
g) destinatia bunurilor, in cazul dizolvarii asociatiei, avandu-se in vedere faptul ca, in cazul dizolvarii asociatiei sau fundatiei, bunurile ramase in urma lichidarii nu se pot transmite catre persoane fizice. Aceste bunuri pot fi transmise catre persoane juridice de drept privat sau de drept public cu scop identic sau asemanator, printr-o procedura stabilita in statutul asociatiei sau al fundatiei. Daca in termen de 6 luni de la terminarea lichidarii lichidatorii nu au reusit sa transmita bunurile, precum si in cazul in care statutul asociatiei sau al fundatiei nu prevede o procedura de transmitere a bunurilor ori daca prevederea este contrara legii sau ordinii publice, bunurile ramase dupa lichidare vor fi atribuite de instanta competenta unei persoane juridice cu scop identic sau asemanator.
4. Pasul urmator este reprezentat de obtinerea avizelor de la ministerul sau organul de specialitate al administratiei publice centrale in a carui sfera de competenta isi desfasoara activitatea asociatia. O asociatie medicala va merge deci la Ministerul Sanatatii, o asociatie IT la Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, etc.
Lista actelor normative care reglementeaza obtinerea acestor acorduri:
- Ordin nr. 98 din 01/04/2003, al Ministrului Muncii si Securitatii Sociale, privind eliberarea avizului în vederea acordarii personalitatii juridice (publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 299 din 06/05/2003);
- Ordin nr. 3571 din 18/03/2003, al Ministrului Educatiei si Cercetarii, privind punerea în aplicare a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 37/2003 (publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 243 din 09/04/2003);
- Ordin nr. 518 din 27/08/2003, al Ministrului Administratiei si Internelor, pentru punerea în aplicare a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 37/2003 (publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 632 din 03/09/2003);
- Ordin nr. 80 din 20/06/2003, al Ministrului Apararii Nationale, privind punerea în aplicare în Ministerul Apararii Nationale a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 37/2003 (publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 476 din 03/07/2003);
5. Oricare dintre asociati, pe baza imputernicirii date in conditiile stabilite in Actul Constitutiv si Statut, poate formula o cerere de inscriere a asociatiei in Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecatoriei in a carei circumscriptie teritoriala urmeaza sa-si aiba sediul.
Cererea de inscriere va fi insotita de urmatoarele documente:
a) actul constitutiv;
b) statutul asociatiei;
c) acte doveditoare ale sediului si patrimoniului initial.
d) avizul ministerului sau organului de specialitate al administratiei publice centrale in a carui sfera de competenta isi desfasoara activitatea.
6. In termen de 3 zile de la depunerea cererii de inscriere si a documentelor prevazute mai sus, judecatorul desemnat de presedintele instantei verifica legalitatea acestora si dispune, prin incheiere, inscrierea asociatiei in Registrul asociatiilor si fundatiilor. O data cu efectuarea inscrierii, incheierea prin care s-a dispus inscrierea se comunica, din oficiu, organului financiar local in a carui raza teritoriala se afla sediul asociatiei, pentru evidenta fiscala, cu mentionarea numarului de inscriere in Registrul asociatiilor si fundatiilor.
Inscrierea in Registrul asociatiilor si fundatiilor, in conformitate cu art. 8, se efectueaza in ziua ramanerii irevocabile a incheierii de admitere, eliberandu-se, la cerere, reprezentantului asociatiei sau mandatarului acesteia, un certificat de inscriere care va cuprinde: denumirea asociatiei, sediul acesteia, durata de functionare, numarul si data inscrierii in Registrul asociatiilor si fundatiilor.
In relatiile cu tertii dovada personalitatii juridice se face cu certificatul de inscriere.
Comentarii articol (0)