Piata serviciilor postale a scazut cu 33%, in anul 2009, din punctul de vedere al traficului total postal, scadere cauzata in principal de diminuarea cu peste 40% a traficului intern inregistrat de catre furnizorul de serviciu universal, Compania Nationala Posta Romana (CNPR), arata datele Agentiei Nationale de Reglementare in Comunicatii (ANCOM). De asemenea, desi traficul postal international a inregistrat scaderi in ultimii ani, in anul 2009 acesta a cunoscut o crestere de peste 60%.
Traficul postal total corespunzator anului 2009 a fost de aproximativ 460 de milioane de trimiteri rezultand o medie de 21,46 de trimiteri postale per locuitor, cu peste 10 trimiteri per locuitor mai putin decat in anul 2008 cand s-a inregistrat o medie de 31,98 de trimiteri postale per locuitor.
Un procent de 93,77% din traficul postal total aferent anului 2009 este reprezentat de traficul intern care a inregistrat o scadere de peste 35% pana la valoarea de aproape 432 de milioane de trimiteri in conditiile in care traficul intern realizat de CNPR a scazut cu 40,82%, iar cel realizat de ceilalti furnizori a crescut cu 29,67%.
Desi traficul international a crescut in anul 2009 cu aproape 62%, acesta nu a putut influenta prea mult scaderea pietei postale intrucat ponderea acestuia in volumul total de trafic postal este relativ mica de numai 6,23%. Din datele statistice prelucrate de ANCOM a reiesit faptul ca atat CNPR, cat si ceilalti furnizori postali au inregistrat cresteri in acest sector de aproape 68%, respectiv 26%.
Traficul postal total este format din traficul trimiterilor din posta de scrisori (servicii postale avand ca obiect trimiteri de corespondenta, trimiteri constand in imprimate, pachete mici si trimiteri de publicitate prin posta, cu limita maxima de greutate 2 kg.), traficul de colete si traficul aferent serviciilor postale Express (servicii postale care presupun, in mod cumulativ: eliberarea de catre furnizor expeditorului a unui document care atesta data si ora depunerii, precum si, de regula, plata tarifului; predarea trimiterii postale la adresa destinatarului, personal catre acesta sau catre persoana autorizata sa primeasca trimiterea postala; raspunderea furnizorului pentru predarea cu intarziere a trimiterii postale; predarea rapida a trimiterii postale).
Toate cele trei categorii de trafic au avut o dinamica asemanatoare in sensul ca au inregistrat scaderi la nivel intern si cresteri la nivel international. CNPR detine o cota majoritara pe segmentele postei de scrisori si pe cel al serviciilor express de aproximativ 89%, respectiv 64%, in timp ce colectarea si distributia coletelor a fost realizata in proportie de peste 88% de catre ceilalti furnizori postali.
In anul 2009 s-a remarcat intensificarea concurentei pe segmentul serviciilor postale incluse in sfera serviciului universal unde si-au desfasurat activitatea atat CNPR, in calitate de furnizor de serviciu universal, cat si alti furnizori de servicii postale. Acesta este segmentul in care furnizorii privati de servicii postale au inregistrat cresteri atat la nivelul traficului intern (aproape 95%) cat si la nivelul traficului international (peste 136%). Avand in vedere ca CNPR detine o pondere de peste 90% in acest segment, scaderea traficului intern procesat de aceasta, a avut o influenta majora asupra pietei serviciilor postale incluse in sfera serviciului universal, aceasta inregistrand in anul 2009 o scadere de aproape 38%.
Singurul segment care a inregistrat cresteri (+3%) la nivelul traficului total sunt serviciile din afara sferei serviciului universal (servicii care au ca obiect trimiteri de corespondenta, imprimate, trimiteri de publicitate prin posta mai mari de 2 kg, colete interne cu o greutate intre 10 si 50 kg, colete internationale cu limita de greutate intre 10 si 50 kg sau intre 20 si 50 kg distribuite in Romania, precum si serviciul Ramburs, serviciul Schimbare destinatie, serviciul Livrare speciala, serviciul Confirmare de primire, serviciul Express.
In anul 2009, si numarul punctelor de acces/contact a scazut pana la 8.549 in conditiile in care punctele de acces si de contact ale furnizorului de serviciu universal au crescut cu 3,49% fata de 2008, iar numarul punctelor de acces/contact a celorlalti furnizori a scazut cu 35,67%. In medie, o unitate postala a deservit 2.510 locuitori, fata de anul 2008 cand indicele a fost de 2.366 locuitori/unitate postala.
Din totalul de 38.800 de reclamatii inregistrate in cursul anului 2009, peste 66% au fost reclamatii transmise furnizorilor privati; 15,36% din totalul reclamatiilor s-au dovedit intemeiate, pentru acestea acordandu-se despagubiri in valoare de un milion de lei, din care 70.000 lei au fost despagubiri acordate de catre CNPR pentru 5,47% din toate reclamatiile primite de catre acesta.
Comentarii articol (0)