In cadrul documentului privind Strategia Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru urmatorii 3 ani au fost incluse si o serie de elemente ce vizeaza masuri de combatere a evaziunii fiscale, precum si a oricaror alte forme de evitare a declararii si platii obligatilor fiscale. Masurile vizeaza cresterea eficientei activitatii de control, cat si noi metode si arii de verificare, dar si o imbunatatire a legislatiei privind evaziunea fiscala.
"Obiectivul strategic major in anul 2010 si in urmatorii ani va fi accentuarea masurilor de prevenire si combatere a evaziunii fiscale. Aceasta va implica in principal cresterea eficientei activitatii de control desfasurate de structurile de control ale A.N.A.F. (control fiscal, Garda Financiara, Autoritatea Nationala a Vamilor), ceea ce inseamna programe de control mai bine intocmite, pe baza unei analize de risc perfectionate, imbunatatirea calitatii actelor de control, cresterea profesionalismului inspectorilor, comisarilor si vamesilor. Vor fi dezvoltate noi metode de control si noi arii de verificare, va fi imbunatatita legislatia privind evaziunea fiscala", a declarat presedintele ANAF, Sorin Blejnar.
Potrivit acestuia, combaterea evaziunii fiscale, mult mai ofensiva decat pana acum, va aduce venituri suplimentare la buget, dar concomitent va asigura un mediu de afaceri in care competitia sa se desfasoare cinstit, fara distorsiuni.
"Prevenirea evaziunii fiscale este in continuare o optiune importanta: procedurile vor fi tot mai mult simplificate si modernizate prin cresterea gradului de informatizare", opineaza presedintele Fiscului.
Masuri de combatere a evaziunii fiscale
Potrivit strategiei elaborate de ANAF, pentru completarea veniturilor bugetare cu acele venituri nedeclarate si deci neimpozitate, dar si pentru asigurarea unui tratament egal cetatenilor si pentru mentinerea unui mediu de afaceri sanatos, in care concurenta sa se desfasoare corect, Fiscul va intensifica lupta pentru identificarea si diminuarea evaziunii fiscale.
Actiunile de control vor viza in primul rand marii evazionisti si domeniile cele mai expuse riscului de neconformare, pe baza imbunatatirii si extinderii analizei de risc. De asemenea, metodele de control se vor perfectiona, ariile controlate vor fi extinse.
Calitatea actului de control va fi ameliorata prin actiuni care vor viza domenii diverse, de la imbunatatirea metodologiilor la pregatirea profesionala si mai buna informare a inspectorilor de specialitate (prin crearea unei baze de date care sa-i sprijine in cunoasterea cazuisticii).
De asemenea, vor fi luate masuri pentru o mai buna securizare a frontierei, protejare a intereselor nationale si comunitare in acest domeniu si de intarire a controlului vamal in vederea combaterii contrabandei.
Obiective strategice si masuri de punere in practica
1. Cresterea functiei preventive a controlului fiscal
• Depistarea in faza incipienta (la scurt timp dupa inregistrarea fiscala) a contribuabililor care nu functioneaza la domiciliul fiscal si declararea acestora ca inactivi.
2. Imbunatatirea eficientei activitatii de inspectie fiscala
• Verificarea cu prioritate a contribuabililor din domeniile cu risc fiscal ridicat, pe baza analizei de risc perfectionate;
• Extinderea metodelor de control, in special dezvoltarea controlului electronic si a controlului indirect;
• Dezvoltarea unor arii noi de control va viza prioritar un domeniu mai putin verificat pana acum: comertul electronic;
• intocmirea programelor de control pe baza analizei de risc va duce la evitarea risipirii resurselor fara rezultat si la protejarea contribuabililor disciplinati fiscal;
• imbunatatirea sistemelor informatice utilizate in activitatea de inspectie fiscala: elaborarea in tehnologia web a rapoartelor de inspectie fiscala si a Programului lunar de activitate;
•intarirea activitatii de control pentru marii contribuabilii;
• Continuarea efectuarii verificarilor la societatile comerciale care au inregistrat deconturi succesive cu sume negative de T.V.A. si nu au solicitat rambursare;
• Continuarea verificarii societatilor comerciale care au inregistrat pierderi in ultimii 3-4 ani;
• Persoanele fizice vor fi tema de inspectie fiscala mai mult decat pana in prezent; o atentie deosebita se va acorda persoanelor fizice care au efectuat tranzactii imobiliare in perioada 2006 - 2008.
3. imbunatatirea calitatii actului de control
• Reducerea numarului de contestatii castigate de contribuabili, ca pondere in totalul actelor de control contestate.
4. Controlul preturilor de transfer
• Efectuarea unei analize pe ultimii 3 ani fiscali care sa identifice filialele companiilor multinationale care produc pierderi structurale si cuprinderea acestora in planul de activitate a inspectiei fiscale;
• Analizarea, in cadrul inspectiilor fiscale, a preturilor de transfer si verificarea corelarii acestora cu preturile practicate de piata;
• Elaborarea metodologiei de identificare a tranzactiilor suspecte intre afiliati si efectuarea controlului documentatiei preturilor de transfer.
5. Combaterea fraudei intracomunitare. Frauda tip „carusel”.
• Implementarea unor criterii de detectare a „operatorilor in asteptare” („firme fantoma”);
• Detectarea fraudei tip „carusel” in stadiu incipient.
6. Dezvoltarea activitatii de informatii fiscale
• crearea unor indicatori de risc fiscal pentru determinarea profilului de risc fiscal al contribuabililor;
• imbunatatirea analizei de risc asupra contribuabililor care au depus Declaratia informativa 394 si Declaratia recapitulativa 390;
• elaborarea unei liste cu contribuabilii care prezinta risc fiscal ridicat;
• imbunatatirea si extinderea surselor de informatii;
• dezvoltarea proiectelor de protocoale de colaborare in domeniul schimbului de date si informatii cu celelalte institutii competente atunci cand datele detinute de A.N.A.F. nu sunt suficiente;
• implementarea formularelor electronice de schimb de informatii cu statele membre ale Uniunii Europene.
7. Intensificarea prezentei echipelor de comisari ai Garzii Financiare in locurile cu grad ridicat de risc fiscal
• Monitorizarea achizitiilor intracomunitare si extinderea controalelor operative la firmele implicate in achizitiile intracomunitare;
• Efectuarea de controale operativ-inopinate, cu prioritate la firmele care produc si comercializeaza produse accizabile;
• Intensificarea supravegherii miscarii produselor accizabile si a antrepozitelor fiscale, inclusiv in zonele limitrofe;
• Actiuni de identificare a spatiilor clandestine de productie si depozitare;
• Controale inopinate pe drumurile publice privind existenta documentelor de provenienta si insotire a marfurilor;
• Verificari privind dotarea si utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale;
• Verificari la agentii economici care au detinut autorizatii de utilizatori finali, antrepozite sau alte spatii predispuse la activitati ilicite;
• Monitorizarea importului bunurilor de consum alimentar si/sau industrial;
• Cresterea gradului de interoperabilitate a Garzii Financiare atat cu celelalte structuri componente ale M.F.P., cat si cu institutiile implicate in combaterea fraudelor.
8. Dezvoltarea sistemului informatic al Garzii Financiare
• Asigurarea interoperabilitatii sistemului informatic al Garzii Financiare cu sistemul informatic de administrare fiscala, precum si interconectarea cu bazele de date ale altor institutii sau autoritati.
9. Intensificarea controlului la frontiera, in special a celei de Nord si Est – frontiera externa a Uniunii Europene.
10. Protejarea teritoriului vamal national si comunitar prin combaterea traficului ilicit de droguri, precursori, produse cu regim special, marfuri contrafacute si pirat, precum si a traficului si comertului ilegal de tigarete si produse din tutun.
11. Promovarea si implementarea de masuri privind supravegherea in domeniul produselor accizabile si a operatiunilor de vamuire.
12. Dezvoltarea si modernizarea sistemului implementat de supraveghere si control al miscarii produselor accizabile (EMCS-RO).
13. Cresterea numarului de actiuni ale echipelor mobile, prin prezenta mai activa in teren si prin efectuarea controalelor in trafic.
Comentarii articol (36)