Planul de acțiuni pentru implementarea Programului Național de Reformă 2020 și a Recomandărilor Specifice de Țară 2020, mai precis, conține o listă cu măsuri de implementat sau deja implementate în ultima perioadă de către Finanțe și de către ANAF. Iată câteva dintre chestiunile ce vizează contribuabilii în mod direct:
- conformarea la plata obligațiilor fiscale - după amnistia fiscală dată prin OUG 69/2020 și după finalizarea sistemului e-Popriri, Fiscul are în vedere (cu termen de finalizare - trimestrul IV 2020):
- pe lângă acordarea de facilități fiscale pentru bunii plătitori, Fiscul va identifica primii 100 de contribuabili mari plătitori și pe primii 100 cu cele mai mari restanțe față de Fisc;
- o altă intenție menționată expres este analiza sumelor declarate și neplătite de către contribuabili în perioada stării de urgență/alertă, precum și solicitarea și analiza soldurilor disponibilităților existente în conturile bancare ale contribuabililor mari plătitori/debitori, care nu și-au plătit obligațiile scadente în perioada stării de urgență/alertă;
- Fiscul va contacta contribuabilii pentru a-i convinge să plătească obligațiile fiscale, dacă s-a constatat că nu au fost afectați de criza COVID-19;
- se vor pune măsuri asigurătorii care vor garanta recuperarea obligațiilor bugetare;
- medieri în vederea identificării soluțiilor optime de stingere a obligațiilor;
- extinderea măsurilor de recuperare de la debitorii analizați la persoanele fizice răspunzătoare pentru neplata obligațiilor bugetare, prin analiza atragerii răspunderii solidare;
- creșterea conformării voluntare în domeniul prețurilor de transfer: vizează consolidarea capacității administrative și profesionale a personalului inspecției fiscale implicat în verificarea prețurilor de transfer, intensificarea pregătirii inspectorilor fiscali în domeniul preturilor de transfer, promovarea publică a posibilităților de emitere a acordurilor de preț în avans și a soluțiilor fiscale individuale anticipate, precum și programarea de întâlniri de asistență contribuabili pe teme aferente prețurilor de transfer;
- îmbunătățirea analizei de risc și a selectării contribuabililor pentru inspecții fiscale (termen de implementare - trimestrul III 2020-trimestrul IV 202; până acum, arată documentul Executivului, s-a finalizat profilul unic al contribuabilului, sumele suplimentare stabilite în urma inspecțiilor au avut drept criteriu de selecție analiza de risc):
- armonizarea riscurilor identificate la nivelul activităților de administrare fiscală, inspecție fiscală, vamale și de antifraudă fiscală cu scopul creării unui profil unic de risc al contribuabilului;
- analiza și identificarea domeniilor de acțiune ce înregistrează descreșteri, stagnări sau creșteri ale activității;
- aplicarea graduală a unor măsuri specifice: de la simpla notificare a contribuabililor cu privire la posibilele iregularități care ar putea conduce la stabilirea de diferențe de impozite și taxe și mediere, până la controlul inopinat, inspecție fiscală parțială și inspecție fiscală generală;
- modernizarea portalului ANAF și a SPV, extinderea gamei de servicii oferite prin SPV, extinderea disponibilității serviciilor electronice către beneficiari prin realizarea variantelor portalului ANAF adaptate la dispozitive de tip smartphone și tabletă; dezvoltarea unor aplicații pentru platformele Android și IOS prin care sunt accesibile anumite servicii furnizate prin SPV, introducerea de modalități noi de autentificare în sistem prin dispozitive mobile;
- asigurarea posibilității de efectuare a tuturor mențiunilor ulterioare înregistrării fiscale prin mijloace electronice, pentru toate categoriile de contribuabili (termen-limită în trimestrul I din 2021);
- comunicarea cu contribuabilii în activitatea de colectare a creantelor bugetare se va realiza cu prioritate, prin contactare telefonică ori prin mijloace electronice la distanță (poșta electronică etc.).
De asemenea, Fiscul analizează varianta prelungirii măsurii de rambursare rapidă a TVA care s-a aplicat până acum și dincolo de termenul oficial.
Controale
Cât privește capitolul acțiunilor de control, vedem punctată consolidarea controalelor în domeniul comerțului electronic, precum și investigarea cazurilor de fraudă specifice perioadei de criză sanitară (aici controalele sunt în derulare deja, cu termen de finalizare - trimestrul I 2021).
"Condițiile de piață generate de apariția pandemiei COVID-19 au creat dezechilibre între cerere și ofertă și au determinat creșteri de prețuri ale unor produse (de ex. produse de igienă, materialesanitare și produse alimentare de bază).
Acest fenomen a favorizat tendințele de fraudare a bugetului de stat prin intermediul unor societăți cu comportament fiscal neadecvat.
Astfel, în perioada stării de urgență a fost demarată o acțiune de monitorizare și verificare a contribuabililor care comercializează astfel de produse, scopul principal fiind identificarea celor care au realizat un salt semnificativ de preț și evaluarea modului în care au fost îndeplinite obligațiile fiscale pe tot lanțul tranzacțional, la finalul unei perioade fiscale.
Măsura vizează valorificarea analizelor de risc efectuate la agenții economici care au desfășurat, în perioada stării de urgență, comerț cu materiale sanitare, prin finalizarea controalelor antifraudă la contribuabilii care se sustrag de la plata obligațiilor fiscale" prevede documentul citat.
Comentarii articol (0)