In cadrul programului Socrates Bugetul Uniunii Europene 361.000.000,00.
Pentru mai multe amanunte, va rugam sa accesati www.infoeuropa.ro .
Descriere
ATENTIE!
Apelul general pentru propuneri de proiecte 2005 prezinta informatii suplimentare importante precum:
-modificari fata de Ghidul Solicitantului Socrates, -prioritatile anuale specifice,
-un nou set de criterii de excludere si reguli fianciare, ca urmare a intrarii in vigoare a noului Regulament financiar care se aplica tuturor cheltuielilor comunitare,
-existenta unor prioritati anuale nationale specifice in cazul actiunilor descentralizate.
De aceea, Ghidul Solicitantului Socrates si Apelul general pentru propuneri de proiecte Socrates 2005 trebuie sa fie citite impreuna, cele doua documente continand toate informatiile necesare pentru a solicita finantare in cadrul programului comunitar Socrates.
OBIECTIVE GENERALE
- consolidarea sistemului educational la toate nivelele si facilitarea accesului la resursele educationale in Europa;
- sprijinirea cooperarii prin schimburi intre institutii si schimburi de informatii;
- incurajarea invatamantului deschis si la distanta, favorizarea recunoasterii diplomelor si a duratei studiilor in strainatate;
- promovarea invatarii limbilor straine si a egalitatii de sanse in toate sectoarele educationale; incurajarea mobilitatii si a educatiei.
PRIORITATI ANUALE
Aceste prioritati anuale completeaza, iar nu inlocuiesc prioritatile generale mentionate in Ghidul Solicitantului Socrates.
Prioritatile anuale pot fi de tip orizontal, aplicabile tuturor actiunilor programului Socrates sau doar anumitor actiuni din cadrul acestui program. In cazul actiunilor descentralizate, autoritatile nationale pot identifica prioritati anuale specifice aplicabile doar tarilor respective.
1. Prioritati anuale orizontale
Prioritatile orizontale suplimentare acopera toate actiunile acestui apel pentru propuneri de proiecte. Solicitantii sunt invitati sa tina cont de urmatoarele prioritati in elaborarea propunerilor de proiecte:
a) Pregatirea pentru extinderea Uniunii Europene (prioritate generala a Comisiei Europene) b) Dezvoltare durabila (prioritate generala a Comisiei Europene) c) Stabilitate si securitate (prioritate generala a Comisiei Europene) d) Provocari viitoare la adresa sistemului educational si de formare precum si la adresa educatiei continue e) Plan de actiune “Promovarea invatarii limbilor straine si incurajarea diversitatii lingvistice” f) eLearning – „utilizarea noilor tehnologii multimedia si a Internetului pentru a imbunatati calitatea invatarii, facilitand accesul la resurse si servicii, precum si schimbul si colaborarea la distanta”
Detalii despre prioritati sunt disponibile in textl complet al apelului general pentru propuneri de proiecte Socrates 2005, la urmatoarea adresa: http://europa.eu.int/comm/education/programmes/socrates/downfile/call05_en.pdf
2. Prioritati specifice fiecarei actiuni Socrates pentru 2005
A) COMENIUS – INAVATAMANT PRE-UNIVERSITAR
COMENIUS 1: PARTENERIATE INTRE SCOLI Proiectele pot fi depuse pentru oricare dintre cele 3 tipuri de parteneriate intre scoli, si anume: proiecte scolare Comenius, proiecte Comenius pentru invatarea limbilor straine si proiecte Comenius de dezvoltare scolara . In cadrul proiectelor pentru invatarea limbilor straine varsta minima a elevilor participanti la schimburi de clase este de 12 ani pentru anul scolar 2004/2005 (fata de 14 ani, in anul precedent).
COMENIUS 2: FORMAREA INITIALA SI CONTINUA A PERSONALULUI DIN INVATAMANT
Comenius 2.1: Proiecte de cooperare europeana pentru pregatirea personalului didactic Promovarea unor bune conditii de baza pentru desfasurarea activitatilor si pregatirea studentilor, cadrelor didactice si a personalului auxiliar intr-un mediu ferit de violenta.
Implementarea Planului de Actiune pentru Promovarea Invatarii Limbilor Straine si a Diversitatii Lingvistice (http://www.europa.eu.int/comm/education/doc/official/keydoc/actlang/act_lang_fr.pdf )
#PAGEBREAK#
COMENIUS 3: RETELE COMENIUS
Este incurajata cooperarea intre retelele Comenius si Erasmus si/sau Grundtvig, in cadrul aceleasi arii tematice sau acoperind un numar de arii tematice asemanatoare.
B) ERASMUS - INVATAMANT SUPERIOR
Important!
Informatii suplimentare si formularele noi de solicitare sunt disponibile pe serverul Europa, pe site-ul Biroului de Asistenta Tehnica pentru programele Socrates, Leonardo si Youth si la Agentia Nationala Socrates.
ERASMUS 1:
Proiecte de dezvoltare curiculara (DC) Atentie speciala se va acorda proiectelor care:
- au ca scop elaborarea sau revizuirea programelor comune de studii care acopera un ciclu educational complet,
- asigura sprijin reciproc in dezvoltarea sau revizuirea programelor de studiu de sine statatoare.
ERASMUS 1:
Programe intensive (IP) Atentie speciala se va acorda proiectelor care :
- raspund noilor nevoi si provocari care apar la nivel european si care au o puternica abordare multidisciplinara,
- constituie parte integranta a programelor comune de studiu
- descrie amanuntit mecanismul de recunoastere academica si creditele ECTS corespunzatoare Programelor Intensive (IP).
ERASMUS 2: MOBILITATE PENTRU STUDENTI SI PERSONAL DIDACTIC UNIVERSITAR In afara criteriilor generale de selectie, autoritatile nationale se pot decide asupra anumitor prioritati privind mobilitatea studentilor si a personalului didactic, ca de exemplu materiile, tarile de destinatie, etc. Pentru detalii, contactati Agentia Nationala Socrates.
ERASMUS 3: RETELE TEMATICE
Atentie speciala se va acorda proiectelor care:
- definesc si imbunatatesc competentele generice si specifice, utilizand metoda proiectului pilot "Tuning Educational Structures in Europe" (www.relint.deusto.es/TuningProject/index.htm, www.let.rug.nl/TuningProject/index.htm),
- documenteaza si actualizeaza performanta din domeniul lor si dezvolta noi metode de a incuraja cooperarea europeana;
- promovarea sinergiilor intre predare si cercetare prin incurajarea universitatilor de a integra rezultatele cercetarii in predare si relationarea Retelelor Tematice Socrate-Erasmus cu retelele finantate de catre DG Research
- orientarea spre arii de studiu care nu au fost cuprinse pana acum in cadrul acestei Actiuni (vezi portalul Europa).
C) GRUNDTVIG — EDUCATIE PENTRU ADULTI SI ALTE CAI EDUCATIONALE
GRUNDTVIG 1 si GRUNDTVIG 4:
Actiuni centralizate
In cadrul acestor actiuni prioritate vor avea proiectele si retelele care au demonstrat in mod clar potentialul lor inovator si/sau de diseminare a inovatiilor si bunelor practici, fie ca acestea au fost sau nu elaborate in cadrul proiectelor Socrates/Grundtvig.
GRUNDTVIG 1: PROIECTE DE COOPERARE EUROPEANA
1. Dezvoltarea “Cursurilor de formare Grundtvig” pentru personalul didactic si administrativ implicat in educatia adultilor.
Mai multe informatii referitoare la acest tip de proiect sunt disponibile pe site, in Apelul general pentru propuneri de proiecte Socrates 2005 si la Agentia Nationala Socrates.
2. Proiecte generale Aceste proiecte au ca obiectiv imbunatatirea calitatii si/sau a dimensiunii europene a educatiei adultilor prin alte mijloace decat cursurile de formare pentru personalul didactic implicat in educatia adultilor.
Mai multe informatii referitoare la acest tip de proiect sunt disponibile pe site, in Apelul general pentru propuneri de proiecte Socrates 2005 si la Agentia Nationala Socrates.
GRUNDTVIG 4: RETELE GRUNDTVIG SI SEMINARII TEMATICE
In 2005 vor fi finantate 2 tipuri distincte de activitati:
1.Retele Grundtvig
Un numar mic de retele vor fi sprijinte si fiecare retea trebuie sa cuprinde cel putin 10 tari participante la program. Prioritatile pentru 2005 sunt urmatoarele:
–metode de finantare a educatiei adultilor;
-valorificarea educatiei non-formale si informale;
-oportunitatea accesului la educatie a persoanelor cu dizabilitati;
-oportunitatea educarii adultilor prin sport;
-predarea matematicilor si stiintelor pentru adulti.
Comisia Europeana nu va sprijini mai mult de o retea pe domeniu tematic. Solicitantii sunt invitati sa consulte Compendium-ul existentelor Retele Grundtvig 4.(site-ul Grundtvig - http://europa.eu.int/comm/education/socrates/adult/home.html ).
2. Seminarii tematice Grundtvig Granturi pe o perioada de un an vor fi puse la dispozitie pentru stimularea crearii de retele Grundtvig 4 pe arii tematice unde nu exista pana acum retele.
Pentru detalii privind actiunile eligibile ale acestei activitati, consultati Apelul general pentru propuneri de proiecte Socrates 2005.
GRUNDTVIG 2 si GRUNDTVIG 3 – Actiuni descentralizate
GRUNDTVIG 2: PARTENERIATE PENTRU INVATARE
Atentie speciala se va acorda parteneriatelor educative care implica o participare activa a persoanelor adulte si care demonstreaza in mod clar ca au potential pentru a juca un rol de catalizator in schimbul si diseminarea experientelor si bunelor practici.
GRUNDTVIG 3: CURSURI DE FORMARE
Ca si in 2004, durata minima pentru activitatile Grundtvig 3 – cursuri de formare de o saptamana, nu se ia in considerare nici in 2005.
In ceea ce priveste finantarea mobilitatilor individuale in 2005, agentiile nationale vor acorda atentie speciala persoanelor care doresc sa participe in noile activitati mentionate in Apelul pentru propuneri de proiecte 2005 si anume la cursurile de formare Grundtvig.
Persoanele interesate sa obtina finantare prin Grundtvig 2 sau 3 sunt incurajate sa contacteze Agentia Nationala Socrates pentru a beneficia de informatii si sfaturi suplimentare.
D) LINGUA — PREDAREA SI INVATAREA LIMBILOR STRAINE
Persoanele interesate sunt incurajate sa consulte pagina web “Lingua Community” http://europa.eu.int/comm/education/programmes/socrates/lingua/community_en.html pentru o prezentare a proiectelor curente si incheiate, pentru a evita reeditari.
Persoanele interesate de masura Lingua 2 pot consulta si Catalogul Lingua http://europa.eu.int/comm/education/socrates/lingua/catalogue/home_en.htm
LINGUA 1: PROMOVAREA INVATARII LIMBILOR STRAINE
Comisia Europeana incurajeaza participarea activa a organizatiilor eligibile si capabile sa motiveze publicul larg pentru a invata limbi straine (precum universitatile, institutele de limbi straine, TV, radio, companii media).
Detalii privind prioritatile Comisiei Europene pentru aceasta actiune sunt disponibile in Apelul general pentru propuneri de proiecte Socrates 2005 http://europa.eu.int/comm/education/programmes/socrates/downfile/call05_en.pdf
LINGUA 2: DEZVOLTAREA INSTRUMENTELOR DE PREDARE SI INVATARE A LIMBILOR STRAINE
Studiul privind instrumentele de predare si invatare a limbilor straine, si care reprezinta o sursa de inspiratie pentru parteneriate este disponibil pe Internet la urmatoarea adresa: http://europa.eu.int/comm/education/socrates/downfile/lingua_en.pdf
Atentie sporita li se va acorda proiectelor care: - incurajeaza utilizarea tehnologiei informatiei si comunicarii in instrumentele de predarea a limbilor straine; - stimuleaza intrepatrunderea lingvistica.
E) MINERVA — INVATAMANT DESCHIS SI LA DISTANTA (IDD) SI TEHNOLOGII ALE INFORMATIEI SI COMUNICARII IN EDUCATIE (TIC)
Minerva este actiunea cheie pentru implementarea planului de actiune eLearning. In acest context, Comisia Europeana, in colaborare cu statele membre, depune eforturi pentru promovarea utilizarii semnificative si responsabile a tehnologiei in educatie.
Minerva are ca obiective si crearea unui mediu favorabil pentru cei care studiaza limbile straine prin dezvoltarea infrastructurilor, serviciilor si continutului, permitand astfel utilizarea pertinenta a tehnologiei in procesul de invatare la toate nivelurile, de la invatarea timpurie la nevoile educative a celor in varsta.
Detalii privind prioritatile Comisiei Europene pentru aceasta actiune sunt disponibile in Apelul general pentru propuneri de proiecte Socrates 2005.
#PAGEBREAK#
F) OBSERVARE SI INOVARE
Studii, analize si alte activitati referitoare la observarea politicilor si sistemelor de educatie (Actiunile Socrates 6.1 si 6.2) fac obiectul unor apeluri specifice pentru propuneri de proiecte.
Temele prioritare vor fi in stransa legatura cu preocuparile politice actuale ale Uniunii Europene privind educatia, mai ales “Programul de lucru detaliat asupra continuarii obiectivelor sistemelor de educatie si formare profesionala in Europa”.
In ceea ce priveste vizitele de studiu ARION, temele prioritare vor fi mult mai specific legate de punerea in aplicare a unui “raport al obiectivelor”. Lista detaliata a temelor va fi pusa la dispozitia solicitantilor de catre Agentia Nationala Socrates in ianuarie 2005, o data cu lansarea programului si catalogul vizitelor de studiu.
G) MASURI INSOTITOARE
Masurile insotitoare joaca un rol esential in cadrul actiunilor Socrates. Nici o prioritate speciala nu este prevazuta pentru Actiunea 8 (Masuri insotitoare) in 2005, datorita naturii speciale a acesteia, cum este descrisa in Ghidul Solicitantului Socrates.
H) AMALGAMAREA DE PROIECTE PENTRU COMENIUS, GRUNDTVIG SI MINERVA
Comisia propune continuare procesului de amalgamare de proiecte in cadrul si intre principalele Actiuni Comenius, Grundtvig si Minerva.
Amalgamare de proiecte a inceput ca si o operatiune pilot in anul 2003/2004, limitata la cele trei actiuni mentionate si va continua in anul 2005/2006.
PRIORITATI ANUALE NATIONALE PENTRU ACTIUNI DESCENTRALIZATE
Autoritatile nationale ale statelor participante vor introduce prioritati nationale suplimentare pentru selectionarea proiectelor descentralizate. Acestea vor fi complementare prioritatilor europene generale, mentionate mai sus.
CINE POATE PARTICIPA LA ACEST PROGRAM In afara celor 25 state membre ale Uniunii Europene, programul este deschis pentru participare si tarilor SEE/AELS (Islanda, Liechtenstein si Norvegia), precum si tarilor candidate (Bulgaria, Romania si Turcia) la Uniunea Europeana.
CINE POATE SOLICITA FINANTARE
- Entitati inregistrate in: statele membre ale Uniunii Europene, tarile SEE si tarile candidate la Uniunea Europeana;
- Persoane fizice: personal implicat direct in invatamant, persoane cu responsabilitati in sistemul si politicile educationale la nivel local, regional si national;
- Elevii, studentii sau alte categorii de acest gen nu sunt eligibili in mod direct, dar pot participa in cadrul unui proiect institutional;
- Institutii: toate tipurile de institutii educationale specificate de catre fiecare tara participanta, asociatii care isi desfasoara activitatea in domeniul educatiei, incluzand asociatiile studentilor, ale elevilor, ale profesorilor, ale parintilor, parteneri sociali, centre de cercetare, companii si consortii, asociatii profesionale, organizatii comerciale si camere de comert si industrie.
CONDITII DE FINANTARE
Exista reguli specifice pentru fiecare Actiune. Pentru detalii privind regulile generale (principiul co-finantarii, formulare de aplicatii, plati) va rugam sa consultati Apelul general pentru propuneri de proiecte Socrates 2005 si/sau sa contactati Agentia Nationala Socrates.
BUGETUL PROGRAMULUI
Bugetul programului Socrates pentru anul 2005 este de 361 milioane de EURO (Uniunea Europeana extinsa). In general nivelul fondurilor nerambursabile poate varia considerabil, in functie de tipul proiectului, numarul tarilor participante, etc.
TERMEN LIMITA DE DEPUNERE A CERERILOR DE FINANTARE:
vezi mai jos CALENDARUL solicitarilor de propuneri de proiecte
UNDE SE DEPUN CERERILE DE FINANTARE:
“Actiuni centralizate” - propunerile de proiecte se trimit la Comisia Europeana (detalii de contact mai jos). Selectarea proiectelor si procedurile contractuale sunt derulate de Comisia Europeana; Ca o regula generala, in cadrul fiecarui proiect una dintre institutiile partener actioneaza in calitate de coordonator si este responsabil pentru proiect in fata Comisiei.
"Actiuni descentralizate" - cererile se trimit la Agentia Nationala Socrates (vezi contactele mai jos). Selectarea proiectelor si procedurile contractuale sunt derulate de Agentia Nationala Socrates.
Ca o regula generala, fiecare institutie educationala implicata are o relatie directa cu Agentia Nationala din tara din care provine. Activitatile care implica mobilitati individuale (pentru profesori, elevi, studenti) sunt coordonate de Agentia Nationala Socrates fie in mod direct cu persoanele in cauza, fie prin institutia educationala in care aceste persoane lucreaza/studiaza.
In cadrul fiecarui proiect una dintre institutiile partener actioneaza in calitate de coordonator si este responsabil pentru proiect in fata Comisiei.
DOCUMENTE NECESARE:
- pentru "actiunile centralizate"
- Formularele pot fi descarcate de la: http://europa.eu.int/comm/education/programmes/socrates/download_en.html#call
- pentru "actiunile descentralizate"
- formularele pot fi obtinute de la Agentia Nationala Socrates
Documente
- Acces la educatie - 231.50KB (document Microsoft Word)
- CALENDAR - Termenele limita pentru depunerea dosarelor - 163.22KB (document Adobe PDF)
- Calendar - Termenele limita pentru depunerea dosarelor 2005 - 103,88KB (document Adobe PDF)
- Educatia pentru calitate - 38.50KB (document Microsoft Word)
- Fisa de sector: Educatie - EN - 241,56KB (document Adobe PDF)
- Fisa de sector: Educatie - RO - 509,87KB (document Adobe PDF)
- Socrates II, program de actiune - 326.00KB (document Microsoft Word)
Link-uri externe
Agentia Nationala Socrates
Educatie, pregatire profesionala si tineret
Educatie, pregatire profesionala, tineret
Programul comunitar Socrates
Publicatii - DG Educatie si cultura
Comentarii articol (0)