Europenii care traiesc in afara tarilor lor de origine se confrunta frecvent cu obstacole birocratice: acestia trebuie sa astepte, de exemplu, sa li se aplice o stampila oficiala pe o hotarare a unei instante sau pe un titlu de proprietate, sa plateasca pentru traducerea unui certificat de nastere, de casatorie sau de deces sau sa se lupte cu autoritatile publice pentru a obtine recunoasterea unui nume de familie. Astfel, Comisia Europeana va elimina aceste obstacole printr-o Carte verde a Comisiei privind libera circulatie a documentelor.
Avand in vedere ca din ce in ce mai multi europeni se deplaseaza – aproximativ 12 milioane de cetateni ai UE locuiesc in prezent in alt stat membru decat cel de origine –, oamenii se plang adesea in legatura cu recunoasterea documentelor oficiale. In unele state membre, cetatenii trebuie sa plateasca o taxa pentru ca documentele lor, care au fost deja eliberate in mod oficial de un stat membru, sa fie recunoscute ca fiind autentice. O alta problema rezulta din faptul ca anumite state membre pot solicita documente administrative care nu exista intotdeauna in tara de origine a cetateanului. Toate acestea constituie obstacole in calea dreptului la libera circulatie, garantat de tratatele UE, in viata de zi cu zi.
Publicul larg poate acum prezenta observatii privind modul in care situatia ar putea fi imbunatatita pentru a se asigura ca aceste documente sunt recunoscute indiferent de locul in care cetatenii se afla sau se deplaseaza in interiorul UE. Publicul larg poate raspunde pana la 30 aprilie. Comisia va lua in considerare aceste raspunsuri atunci cand va prezenta propuneri legislative, in 2013.
„Piata unica din Europa nu inseamna doar eliminarea barierelor in calea marfurilor si a serviciilor, ci si simplificarea vietii cetatenilor nostri, in special cand acestia se deplaseaza in interiorul UE”, a declarat
Viviane Reding, vicepresedinte al Comisiei Europene si comisar european pentru justitie.
„Cu toate acestea, componenta de cetatenie a pietei unice nu este pe deplin dezvoltata, iar cetatenii cer o schimbare: trei sferturi dintre europeni ne transmit ca UE trebuie sa imbunatateasca circulatia documentelor oficiale intre tarile UE. Formalitati invechite sunt o cauza de frustrate si ii costa pe cetateni timp si bani. Prin urmare, sunt hotarata sa cream un spatiu european de justitie unic, in care documentele oficiale sunt pe deplin recunoscute”.
Circulatia fara impedimente a documentelor oficiale (cum ar fi diplomele, dovada cetateniei, titlurile de proprietate) si recunoasterea actelor de stare civila care consemneaza principalele „evenimente de viata” (cum ar fi nasterea, adoptia, casatoria sau decesul) sau a numelui de familie al unei persoane sunt elemente esentiale pentru cetatenii care se muta in alta tara a UE. Oficiile starii civile si sistemele administrative din statele membre difera in mod considerabil, ceea ce duce la formalitati greoaie si costisitoare (traducere, dovada suplimentara a autenticitatii documentelor). Aceste probleme ii impiedica pe cetateni sa beneficieze pe deplin de drepturile lor in cadrul UE.
Potrivit rezultatelor sondajului Eurobarometru din octombrie 2010,
73% dintre europeni sunt de parere ca ar trebui luate masuri pentru a imbunatati libera circulatie a documentelor oficiale intre tarile UE.
In documentul strategic adoptat, Comisia pune intrebari despre modul in care se poate imbunatati libera circulatie a documentelor oficiale. In plus, Comisia propune optiuni de politica pentru facilitarea recunoasterii transfrontaliere a actelor de stare civila. Una dintre optiuni ar putea fi instituirea, la nivel european, a unor formulare pentru cele mai comune dintre actele de stare civila, astfel incat cetatenii sa nu mai fie nevoiti sa plateasca pentru traducerea si recunoasterea acestor acte. Alta optiune este
recunoasterea automata a actelor de stare civila. Aceasta recunoastere nu ar impune armonizarea normelor existente, iar sistemele juridice ale statelor membre ar ramane neschimbate.
In functie de rezultatul consultarii publice, Comisia planifica doua propuneri legislative separate pentru 2013: prima referitoare la libera circulatie a documentelor oficiale, iar a doua privind recunoasterea situatiilor in materie de stare civila.
Aceste initiative fac parte din planurile Comisiei de a inlatura obstacolele birocratice care ingreuneaza viata cetatenilor, impun costuri suplimentare si creeaza incertitudine juridica intreprinderilor. Astfel cum a declarat presedintele Comisiei, José Manuel Barroso, in orientarile sale politice din septembrie 2009, UE doreste „o Europa care pune oamenii in centrul programului sau”. Aceasta viziune este reflectata in Tratatul de la Lisabona care confera cetatenilor un loc central in cadrul politicilor UE. Prin urmare, Comisia intreprinde actiuni concrete pentru a simplifica viata celor aproape 12 milioane de cetateni ai UE care traiesc in afara tarilor lor de origine si care isi exercita drepturile conferite de UE de a se casatori, de a-si cumpara o casa sau de a inmatricula un autovehicul in alta tara a UE.
In Raportul privind cetatenia UE, adoptat la 27 octombrie, Comisia enumera 25 de actiuni care urmeaza sa fie intreprinse in anii urmatori. Aceste initiative sunt descrise in
10 fise descriptive.
De asemenea, C
omisia a propus eliminarea unei proceduri judiciare costisitoare, greoaie si care necesita mult timp, si anume procedura „exequatur”, care va aduce economii de pana la 48 de milioane EUR pe an pentru intreprinderile din UE si va da un impuls economiei UE.
Cartea verde a Comisiei privind libera circulatie a documentelor este disponibila la sala de presa a Directiei Generale Justitie aici.
Cele 10 fise descriptive privind initiativele Comisiei de eliminare a obstacolelor intalnite de cetatenii UE in viata cotidiana pot fi consultate aici.
Comentarii articol (1)