Federatia Operatorilor Romani de Transport (FORT) membra a Confederatiei Nationale Rutiere se opune vehement introducerii cardului de calatorie cu cip pentru pensionari, din 2012, propunand ca, de la data de 1 februarie, sa nu mai acorde nici o facilitate de transport categoriilor defavorizate. Potrivit FORT, noile prevederi sunt discriminatorii pentru transportatori si contravin unor reglementari aflate deja in vigoare. Mai mult de atat, FORT considera ca fenomenul pirateriei nu ar fi diminuat si ar aduce in pragul falimentului transportatorii care vor fi obligati sa dea aproximativ 130 mil. de euro pentru dotarea cu case de marcat si POS-uri.
FORT se opune vehement introducerii in legislatie a acestui act normativ din urmatoarele considerente:
- Solutia propusa proiectul elaborat de MT este in contradictie cu articolul 59 alin. 1 lit.i din Ordinul MTI nr. 1007/2010 care prevede transmisia catre ARR in fiecare zi de vineri a situatiei persoanelor cu facilitati la transportul rutier. Conform FORT, actul normativ a fost publicat in urma cu trei saptamani in MO, anuland prevederile noului proiect, fapt ce demonstreaza lipsa de viziune si graba cu care se implementeaza masuri ce nu isi produc efectele.
- Prevederile proiectului de ordonanta sunt discriminatorii deoarece, cu toate ca modifica acte normative speciale avand ca emitenti alte ministere si reglementeaza modul de acordare a facilitatilor pe toate tipurile de transport, nu se aplica si pentru facilitatile acordate la transportul local (urban) sau pe calea ferata care sunt culmea si subventionate de catre stat si unde frauda (in special la CFR) este uriasa, garniturile de tren apartinand CFR Calatori SA sau chiar si operatorilor privati circuland goale chiar daca deconteaza mii de cupoane.
- Din proiectul de act normativ prezentat nu rezulta sub nici o forma modul in care utilizarea caselor de marcat fiscale in paralel cu POS-urile cu care urmeaza sa se doteze transportatorii va elimina presupusa frauda la nivelul operatorilor de transport.
- In momentul de fata, programele de transport judetene si interjudetene sunt valabile pana in luna februarie 2013. La licitatia organizata in 2008, nu a fost pusa impusa conditia utilizarii de case de marcat fiscale respectiv sisteme POS si, pe cale de consecinta, in momentul investitiei pentru licitatie transportatorii nu au cunoscut faptul ca vor fi obligati la investitii suplimentare de acest tip.
- Campania impotriva pirateriei, fenomen foarte cunoscut de autoritati, este un esec, iar fluxurile de calatori sunt grav afectate de imposibilitatea autoritatilor de a starpi fenomenul odata cu modificarea defectuoasa a Ordonantei nr. 34/2010 (pentru combaterea transporturilor ilicite). Avand in vedere pierderile suferite de catre transportatori din cauza fenomenului de piraterie coroborate cu scaderea continua a fluxului de calatori, orice investitie la asemenea nivel este imposibil de pus in practica.
- FORT considera ca, in momentul de fata, s-a creat haos in programele de transport datorat in cea mai mare masura aplicarii abuzive a Legii 92 precum si conflictelor de interese generate de gestionarea de catre Consiliile Judetene a programelor de transport pun de asemenea in dificultate financiara transportatorul rutier de persoane.
- Daca totusi acest proiect ar fi fost transpus in legislatie in forma prezentata, presupusa frauda s-ar fi desfasurat in continuare nestingherita deoarece in loc sa se tranzactioneze pe piata neagra cupoane, s-ar fi tranzactionat cartele magnetice pe care oricand soferii cu sau fara stiinta patronilor de firme de transport le-ar fi putut trece prin POS-uri atat la presupusa urcare cat si la coborarea virtualelor persoane carora li se acorda facilitatea. “La intrebarea FORT expusa in cadrul Comisiei de Dialog Social din data de 19.01.2011, legata de aceasta posibilitate, reprezentantii ministerului si ai autoritatii initiatoare au ramas muti fapt ce ne demonstreaza graba nefireasca pentru implementarea unei solutii ineficiente numai de dragul de a cheltui niste bani”, se mai arata in document.
- In afara de imposibilitatea aplicarii acestui sistem pentru eliminarea presupusei fraude, trebuie mentionat si exportul de capital de aproximativ 130 mil. de euro pentru dotarea cu case de marcat si POS-uri, in contextul in care aceste sume nici macar nu se afla la dispozitia operatorilor de transport.
- In opinia FORT este aberant si faptul ca, lunar, la ministerul transporturilor, numai 480 de operatori de transport depun deconturi in contextul in care aceasta ordonanta se adreseaza tuturor celor 2 800 de firme de transport rutieri de persoane prin servicii regulate pe trasee judetene si interjudetene.
- FORT nu este de acord cu eliminarea lit.e din OUG 28/1999 republicata pentru ca derogarea in discutie se refera la biletele de calatorie eliberate fiecarui client ce plateste integral pretul biletului de calatorie, si nu pensionarilor sau altor categorii de persoane ce beneficiaza de facilitati din partea Guvernului. Mai mult, se intelege ca noul card este validat la bordul autovehiculelor prin sisteme independente ce vor montate cu un singur scop: eliminarea presupuselor fraude cu cupoane de calatorie. “Ce legatura are acest nou sistem cu obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale?”, subliniaza FORT.
- De asemenea, FORT considera ca art. IV pct. 4, alin. 1 este absurd si trebuie eliminat avand in vedere ca numai in conditiile unei eventuale licitatii in vederea atribuirii traseelor in 2013 se poate introduce obligatia de a se dota transportatorii cu case de marcat fiscale respectiv cititoare de carduri (POS), fapt care insa asa cum am aratat mai sus nu elimina sub nici o forma frauda.
In concluzie, venind in sprijinul dvs. si avand in vedere toate aspectele de mai sus, cunoscand totodata problematica utilizata in fundamentarea proiectului de act normativ, problematica fata de care F.O.R.T. a promovat in ultimii doi ani prin inscrisuri oficiale o intreaga serie de propuneri si solutii, va transmitem inca o data propunerea noastra oficiala:
- Modificarea legilor speciale cu privire la acordarea facilitatilor pentru categoriile defavorizate si schimbarea sistemului actual de decontare cu un sistem prin care persoanele din categoriile devaforizate sa primeasca banii aferenti facilitatilor direct de la autoritatile competente in baza tichetului, biletului de calatorie platit integral catre operatorul de transport la efectuarea calatoriilor. Acest sistem este singurul ce poate elimina concret si direct orice posibilitate de acumulare a unor venituri ilicite.
Totodata, FORT considera statul nu isi poate permite la nesfarsit sa faca protectie sociala pe spinarea agentilor economici privati si asa impovarati de cresterea nejustificata a taxelor si impozitelor.
“Nu intelegem totodata cum poate ARR-ul sa fie implicat in aceasta chestiune. Garda Financiara, Fiscul, Politia Economica au efectuat sute de controale la nivel national fata de aspectele de frauda prezentate in nota de fundamentare a proiectului fara insa ca vreun pensionar, veteran, transportator sau bisnitar de cupoane sa fie gasit vinovat. Nimeni nu spune ca vanzarea acestor cupoane este ilegala si, cu toate acestea pensionarii le vand de trei ori mai ieftine pentru a-si cumpara paine”, precizeaza presedintele FORT, Augustin Hagiu.
Astfel, daca acest acest proiect isi va continua traseul pentru implementare, impreuna cu toate celelalte patronate din domeniul transporturilor rutiere, FORT va protesta in urmatorul mod:
- Incapand cu data de 1 februarie nu vor mai acorda nici o facilitate de transport categoriilor defavorizate.
- Se va lua in calcul incetarea oricaror activitati de transport pana la instaurarea normalitatii asa cum a fost de altfel promisa de catre ultimele trei conduceri ale ministerului (elaborarea unei legi unice a transporturilor).
Totodata, FORT reaminteste ca datoriile ministerului fata de operatorii de transport nu sunt inca achitate si nu a fost prezentat oficial un punct de vedere sau un angajament scris fata de acest lucru.
Pentru a putea beneficia de reducerile pe mijloacele de transport intern, pensionarilor li se vor elibera legitimatii de tip card cu cip de memorie, personalizate cu numele si codul numeric personal, pana la 31 decembrie 2011, conform unui proiect elaborat de Ministerul Transportului si Infrastructurii (MTI).
Potrivit proiectului de Ordonanta pentru modificarea si completarea legislatiei cu privire la eliberarea, gestionarea si monitorizarea documentelor de calatorie acordre pensionarilor, veteranilor de razboi si vaduvelor de razboi, cardurile de calatorie personalizate cu cip si CNP vor avea valabilitatea de un an si vor stoca numarul de calatorii la care are drept beneficiarul, precum si numarul de calatorii efectuate de acesta si contravaloarea acestora.
De asemenea, potrivit proiectului MTI, cardul se va reinnoi cu conditia predarii celui detinut de catre beneficiar.
Comentarii articol (4)