Se intampla de multe ori ca un comentariu care-ti este adresat pe un site sa te jigneasca sau sa te umileasca. Articolul de astazi te invata cum vede problema asta cineva familiarizat cu legislatia din Romania. Ca si data trecuta, trebuie sa fixam o regula clara: eu doar informez despre ce zice legea, nu impun nimanui un astfel de comportament.
In primul rand, e de mentionat ca ideea de "Injurat" e un termen generic. Cineva poate sa te vorbeasca de rau, poate sa-ti vorbeasca compania de rau, poate sa injure etnia ta, poate sa-ti insulte cetatenia, etc. Cu alte cuvinte, vorbim despre un continut "care vorbeste de rau" o anumita entitate. Sa-i zicem, pe scurt, continut negativ. Bun.
Ce faci in cazul asta? Mai ales ca, de multe ori, cel care te injura este un anonim care-si da doar o porecla stupida: "smecherul2011", sa zicem. :)
Bineinteles ca prima reactie este sa le scrii celor care detin siteul respectiv si sa ii intrebi ce au cu tine de te injura. Pentru ca, nu-i asa, injuratura e in paginile siteului pe care il administreaza. Daca sunt oameni speriosi din fire, ei o sa stearga mesajul respectiv si n-o sa-ti raspunda niciodata la sesizare. E mai usor asa, sa bagi capul in nisip si sa speri ca va trece. Te-ai putea multumi cu ideea asta sau nu. Daca nu te multumesti, continui sa cauti, le scrii in mod repetat si, intr-un sfarsit, ii ameninti ca ii dai in judecata.
Mai inainte de a scrie cererea si de a arunca bani pe avocati sau taxe de timbru, hai sa stabilim niste lucruri.
1. Un site este responsabil pentru continutul pe care il redacteaza si posteaza online personalul sau (adica oamenii care se afla in directa lui supraveghere si remunerare). De asemenea, un site este responsabil pentru continutul redactat de cititorii sai, in urmatoarele conditii:
a) are cunostinta despre faptul ca activitatea sau informatia stocata este nelegala si, in ceea ce priveste actiunile in daune, are cunostinta despre fapte sau circumstante din care sa rezulte ca activitatea sau informatia in cauza ar putea vatama drepturile unui tert;
b) avand cunostinta despre faptul ca activitatea sau informatia respectiva este nelegala ori despre fapte sau circumstante din care sa rezulte ca activitatea ori informatia in cauza ar putea vatama drepturile unui tert, siteul nu actioneaza rapid in vederea eliminarii sau a blocarii accesului la aceasta.
2. Prin urmare, pentru continutul scris pe site de cititorii sai (asa-numitul continut generat de utilizatori), responsabilitatea le apartine cititorilor. O fi bine, o fi rau? Habar n-am. Dar asa zice legea.
3. Atunci cand cineva se simte lezat de un anumit continut publicat pe un site, un cititor poate face o plangere catre Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale. Plangerea sau sesizarea se intocmeste in forma scrisa, cu aratarea motivelor pe care se intemeiaza, si va fi in mod obligatoriu datata si semnata. Plangerea nu poate fi inaintata daca o cerere in justitie, avand acelasi obiect si aceleasi parti, a fost anterior introdusa. Decizia autoritatii trebuie motivata si se comunica partilor interesate in termen de 30 de zile de la data primirii plangerii sau a sesizarii ori, daca autoritatea a actionat din oficiu, in termen de 15 zile de la data la care a fost emisa. La cererea autoritatii, continutul respectiv poate fi sters.
4. Da, intotdeauna este mai bine sa scrii un mesaj decent administratorilor siteului, pentru ca problemele de genul asta se rezolva amiabil de cele mai multe ori. Noi, spre exemplu, rezolvam astfel de probleme atunci cand ne roaga cineva. E imposibil sa nu te pui in pielea omului in cauza si sa nu-i asculti cererea.
Prin urmare, concluzia e simpla: un administrator al unui site te poate ajuta si in 99% dintre cazuri o va face. Scrie-i, nu-i aminti de lege sau de alte lucruri de genul asta. Explica-i doar ca acel continut te lezeaza si ca ti-ai dori sa il editeze / indeparteze. Daca nu se intampla acest lucru, contacteaza MCSI, fa o plangere si spera ca se va rezolva. Din pacate, MCSI-ul se misca greu (imposibil de greu, de multe ori) si i-as ruga pe calea asta sa ma contrazica.
Intotdeauna am vrut sa stiu cam cate astfel de plangeri au rezolvat intr-un an calendaristic. Pentru ca eu am auzit ca am putea vorbi despre un numar perfect rotund. :)
Iata si articolele din lege care mentioneaza ce am spus eu mai devreme. In primul rand, vorbim despre Legea nr. 365 din 2002, privind comertul electronic. In al doilea rand, vorbim despre art. 14 din Lege:
ARTICOLUL 14
Stocarea permanenta a informatiei, stocarea-hosting
(1) Daca un serviciu al societatii informationale consta in stocarea informatiei furnizate de un destinatar al serviciului respectiv, furnizorul acelui serviciu nu raspunde pentru informatia stocata la cererea unui destinatar, daca este indeplinita oricare dintre urmatoarele conditii:
a) furnizorul de servicii nu are cunostinta despre faptul ca activitatea sau informatia stocata este nelegala si, in ceea ce priveste actiunile in daune, nu are cunostinta despre fapte sau circumstante din care sa rezulte ca activitatea sau informatia in cauza ar putea vatama drepturile unui tert;
b) avand cunostinta despre faptul ca activitatea sau informatia respectiva este nelegala ori despre fapte sau circumstante din care sa rezulte ca activitatea ori informatia in cauza ar putea vatama drepturile unui tert, furnizorul de servicii actioneaza rapid in vederea eliminarii sau a blocarii accesului la aceasta.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica in situatia in care destinatarul actioneaza sub autoritatea sau controlul furnizorului de servicii.
(3) Prevederile acestui articol nu vor afecta posibilitatea autoritatii judiciare sau administrative de a cere furnizorului de servicii sa inceteze ori sa previna violarea datelor si, de asemenea, nu pot sa afecteze posibilitatea stabilirii unor proceduri guvernamentale de limitare sau intrerupere a accesului la informatii.
si despre art. 16 din Lege:
ARTICOLUL 16
Obligatiile furnizorilor de servicii
(1) Furnizorii de servicii sunt obligati sa informeze de indata autoritatile publice competente despre activitatile cu aparenta nelegala desfasurate de destinatarii serviciilor lor sau despre informatiile cu aparenta nelegala furnizate de acestia.
(2) Furnizorii de servicii sunt obligati sa comunice de indata autoritatilor prevazute la alin. (1), la cererea acestora, informatii care sa permita identificarea destinatarilor serviciilor lor, cu care acesti furnizori au incheiat contracte privind stocarea permanenta a informatiei.
(3) Furnizorii de servicii sunt obligati sa intrerupa, temporar sau permanent, transmiterea intr-o retea de comunicatii ori stocarea informatiei furnizate de un destinatar al serviciului respectiv, in special prin eliminarea informatiei sau blocarea accesului la aceasta, accesul la o retea de comunicatii ori prestarea oricarui alt serviciu al societatii informationale, daca aceste masuri au fost dispuse de autoritatea publica definita la art. 17 alin. (2); aceasta autoritate publica poate actiona din oficiu sau ca urmare a plangerii ori sesizarii unei persoane interesate.
(4) Plangerea prevazuta la alin. (3) poate fi facuta de catre orice persoana care se considera prejudiciata prin continutul informatiei in cauza. Plangerea sau sesizarea se intocmeste in forma scrisa, cu aratarea motivelor pe care se intemeiaza, si va fi in mod obligatoriu datata si semnata. Plangerea nu poate fi inaintata daca o cerere in justitie, avand acelasi obiect si aceleasi parti, a fost anterior introdusa.
(5) Decizia autoritatii trebuie motivata si se comunica partilor interesate in termen de 30 de zile de la data primirii plangerii sau a sesizarii ori, daca autoritatea a actionat din oficiu, in termen de 15 zile de la data la care a fost emisa.
(6) impotriva unei decizii luate potrivit prevederilor alin. (3) persoana interesata poate formula contestatie in termen de 15 zile de la comunicare, sub sanctiunea decaderii, la instanta de contencios administrativ competenta. Cererea se judeca de urgenta, cu citarea partilor. Sentinta este definitiva.
Cum ti se par toate aceste reguli? Bune, proaste, neimportante?
O zi frumoasa ;).
PS
M-ar ajuta daca am stabili impreuna subiectul de abordat saptamana viitoare.