Posesorii de vehicule care circula pe drumuri acoperite de zapada, gheata sau polei fara a avea anvelope de iarna vor fi sanctionati cu amenzi cuprinse intre 2.500 si 4.000 lei, conform unui nou act normativ. Prevederile noului act normativ se vor aplica incepand cu luna noiembrie.
OG nr. 5/2011 pentru aprobarea unor reglementari privind cresterea sigurantei rutiere si destinatia sumelor incasate de catre personalul imputernicit cu atributii de inspectie si control in urma aplicarii sanctiunilor contraventionale specifice activitatii de transport rutier a fost publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 80, din 31 ianuarie 2011.
MTI a lansat anul trecut, in luna noiembrie, un proiect prin care soferii erau obligati sa doteze masinile cu anvelope de iarna, insa ulterior s-a stabilit ca prevederea sa se aplice doar transportatorilor. Insa, conform OG nr. 5/2011,
toate categoriile de autovehicule trebuie dotate cu anvelope de iarna, in timp ce vehiculele cu o masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si cele de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, trebuie echipate cu
cauciucuri de iarna pe axele de tractiune si/sau sa aiba montate pe aceste roti lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate.
De asemenea, potrivit MTI, definitia acestor anvelope este exact asa cum este data in directiva europeana:
"anvelope de iarna — anvelope omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor si ale remorcilor acestora, precum si montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizației Natiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Națiunilor Unite CEE-ONU nr. 54, dupa caz.”
In acelasi timp, si
anvelopele all-season sunt recunoscute ca dotari de iarna.
Totodata, noul act normativ prevede ca, in cazul unui accident rutier,
conducatorul auto si firma de asigurare cu care acesta a incheiat polita RCA vor suporta costurile de reparare a drumului si de inlocuiere a elementelor de siguranta a circulatiei distruse in urma evenimentului rutier.
Recuperarea costurilor aferente se poate face atat de la asigurator, cat si de la proprietarului autovehiculului in cazul in care acesta se dovedeste ca este vinovat sau de la proprietarul firmei de transport, de la operatorul al carui vehicul produce acest prejudiciu.
Potrivit MTI, noile masuri vor duce la cresterea sigurantei rutiere prin integrarea masurilor de imbunataþire a starii tehnice a autovehiculelor. In al doilea rand, asigurarea dotarii corespunzatoare pe perioada de iarna si reducerea numarului de incidente stradale si in acelasi timp, a victimelor care rezulta in urma acestora. Nu in ultimul rand, cresterea fondurilor necesare pentru remedierea, repararea si modernizarea si constructia de drumuri si autostrazi in Romania.
Ministrul Anca Boagiu a precizat ca prevederi asemanatoare exista si in alte state europene ca Germania, Austria, Slovacia, Cehia, Italia, Norvegia, Ungaria, Franta si Spania, iar, in forme mult mai restrictive, se regasesc si in legislaþia din Finlanda, Estonia, Letonia, Lituania, Bosnia-Herzegovina si Slovenia.
Prevederile actului normativ
se vor aplica incepand cu luna noiembrie.
Reprezentantii Ministerului Transporturilor si Infrastructurii au estimat ca statul ar putea incasa 445 milioane euro reprezentand TVA din vanzarea anvelopelor. Totusi, aplicarea actului normativ ar aduce statului si cheltuieli de aproximativ 28 milioane euro, bani necesari pentru echiparea celor 70.000 de vehicule aflate in posesia institutiilor publice.
Din datele MTI reiese ca, in prezent, in Romania, este inmatriculat un parc de 5,38 milioane de vehicule rutiere, din care aproximativ 1,1 milioane nu necesita echiparea cu anvelope speciale (remorci, tractoare, troleibuze, mopede etc.). Astfel, prevederile prezentei ordonante urmeaza sa fie aplicate pentru circa 4,28 milioane vehicule, din care aproximativ 70.000 reprezinta parcul aflat in dotarea institutiilor publice. Conform MTI, aceasta ar insemna ca, in conditiile in care s-ar face echiparea completa a intregului parc auto public, efortul bugetar poate fi evaluat la aproximativ 28 milioane euro. Diferenta de 4,21 milioane autovehicule care apartin diverselor persoane fizice si juridice ar reprezenta un efort de 1,85 miliarde euro, din care ar reveni bugetului de stat numai din TVA-ul incasat suma de 445 milioane euro, ceea ce inseamna venituri suplimentare la bugetul de stat, si nu cheltuieli.
Va prezentam in fisier atasat tarifele de despagubire aplicabile pentru incalcarea prevederilor referitoare la circulatia pe drumurile publice cu depasirea masei totale maxime admise, maselor maxime admise pe axe si/sau dimensiunilor maxime admise.
Comentarii articol (103)