Sa ne o clipa atentia asupra modificarilor survenite in mentalitatea consumatorilor de astfel de programe. Ce mutatii au survenit in comportamentul organizatiilor astfel incat sa justifice actuala tendinta?
Relativ recent, companiile au inteles ca diferenta intre o pozitie de top si una de pluton rezida si in climatul organizational din firma. Spre deosebire de anii trecuti, cand a face teambuilding era echivalent cu a fi in pas cu moda, companiile apeleaza acum la programe de dezvoltarea echipei constiente fiind ca avantajul competitiv pe o piata nu inseamna numai strunguri mai bune sau autocamioane mai multe ci si echipe mai eficiente. Cum facilitezi, insa, eficienta unei echipe ? Fiind o suma de indivizi, imbunatatirea intregului inseamna, in primul rand, eficientizarea partilor. Aceasta axioma declanseaza consumul de training atat pe partea de soft-skills cat si consumul de programe de instruire specifice. Dar - ajuta toate aceste lucruri ? Bineinteles ca ajuta, insa nu este suficient. La fel ca orice mecanism complex, functionarea unei echipe nu este data numai de performantele individuale ale partilor sale componente, ci mai ales de modul in care acestea isi demonstreaza capacitatea de a se sincroniza, de a coopera si, mai ales, de a integra valoarea adaugata produsa individual. Aici intervine cu adevarat nevoia de programe de teambuilding.
Trebuie mentionat, din capul locului, ca astfel de programe nu urmaresc (desi multe sfarsesc asa) creearea unei "gasti" de prieteni la locul de munca, ci, mai cu seama, declansarea unor reactii de incredere reciproca in calitatile umane si profesionale dintre membrii echipei. La urma urmei, dupa un program de teambuilding e mai putin important faptul ca stiu cet beri "poate duce" colegul meu de echipa (nu ca asta n-ar fi important din punctul de vedere al relatiilor sociale), daca n-am constientizat ca pot avea incredere in abilitatile sale si n-am simtit ca avem acelasi scop ("tragem" in aceeasi directie).
Fireste ca, la fel ca orice piata care a ajuns la un anumit grad de dezvoltare/profesionalizare (a nu se citi neaparat profesionalism) si in Romania au inceput sa existe oferte ce iau in calcul eficienta programelor de teambuilding, pe langa impresiile bune pe care majoritatea furnizorilor de servicii de resurse umane cauta sa le lase in randul participantilor.
Astfel, companiile-client pot beneficia de programe de teambuilding ce vizeaza ca obiectiv principal cresterea gradului de cunoastere intre membrii echipei, imbunatatirea comunicarii, reducerea conflictelor (ca frecventa si ca amplitudine), etc. De remarcat este si faptul ca fiecare program de dezvoltarea echipei bine realizat reuseste sa atina si un obiectiv secundar deloc de neglijat: motivarea. Cum se explica acest lucru ? Fireste ca e motivant sa mergi la munte/mare, de obicei un week-end intreg, pe banii firmei. La urma urmei, e tot o forma de recunoastere din partea angajatorului - nu ii esti indiferent. Insemni ceva pentru companie.
Este, insa, acesta singurul motiv sau exista si alte resorturi ce determina cresterea motivatiei in randul echipei ? Daca luam in considerare spusele unui filozof conform caruia "omul este o fiinta sociala", procesele de comunicare pe care le faciliteaza orice teambuilding (indiferent de obiectivul sau principal) raspund unor nevoi individuale de relationare interumana. Astfel, acest lucru ("fortarea" comunicarii cu colegii) contribuie la motivarea echipei intr-o masura cel putin la fel de mare ca si locatia de desfasurare a evenimentului sau meniul fixat. La urma urmei, imaginati-va cat de motivat ati fi daca firma v-ar plati un week-end la munte/mare in care sa fiti singur-singurel"
Revenind la obiceiul de consum, ca multe dintre companii se lanseaza in proiecte de dezvoltarea echipei fara a avea obiective clare se datoreaza faptului ca, in general, nu se realizeaza (sau se face empiric) o analiza de nevoi pre-proiect. Insa faptul ca, chiar si asa, companiile (inclusiv cele cu capital autohton) au inceput sa apeleze masiv la programe de dezvoltarea echipei nu poate fi decat un semnal pozitiv. La urma urmei, acum cativa ani, evenimentele de teambuilding erau considerate un moft, nu ?
Adrian Ciocodan
General Manager
SMARTBOX - Active Learning Experiences
Comentarii articol (0)