ACCES GRATUIT
Ajutorul public judiciar, limitat la cel mult 10 salarii minime brute/an
Valoarea ajutorulul public judiciar ar putea fi redusa de la 12 salarii minime brute pe tara la nivelul anului in care a fost formulata cererea de acordare la 10 salarii, conform unui proiect al Ministerului Justitiei. De asemenea, plafonul maxim de venit sub care justitiabilii au dreptul de a obtine acesta ajutor va scadea de la 500 la 300 de lei.
Articolul continuă mai jos
MJ a elaborat un proiect de lege pentru modificarea
OUG nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar in materie civila. Potrivit prevederilor propuse, valoarea ajutorului public judiciar acordat – separat sau cumulat – nu poate depasi suma maxima echivalenta cu 10 salarii minime brute pe tara, in cursul unei perioade pe an.
Conform MJ, este necesara reconsiderarea categoriilor de persoane care sa se califice pentru obtinerea ajutorului public judiciar. Astfel,
doar persoanele al caror venit mediu net luar este de cel putin 300 de lei vor mai putea primi acest ajutor. Totodata, in cazul persoanelor ale caror venit mediu net lunar se situeaza sub nivelul de 600 de lei – fata de 800 de lei, cat este prevazut in prezent, sumele de bani care constituie ajutor public judiciar se avanseaza de catre stat in proportie de 50%.
Ajutorul public judiciar este o forma de asistenta acordata de stat care prin care se asigura dreptul la un proces echitabil si garantarea accesului egal la actul de justitie, pentru realizarea unor drepturi sau interese legitime pe cale judiciara, inclusiv pentru executarea silita a hotararilor judecatoresti sau a altor titluri executorii.
Ajutorul public judiciar se poate acorda in urmatoarele forme:
a) plata onorariului pentru asigurarea reprezentarii, asistentei juridice si, dupa caz, a apararii, printr-un avocat numit sau ales, pentru realizarea sau ocrotirea unui drept ori interes legitim in justitie sau pentru prevenirea unui litigiu, denumita in continuare asistenta prin avocat;
b) plata expertului, traducatorului sau interpretului folosit in cursul procesului, cu incuviintarea instantei sau a autoritatii cu atributii jurisdictionale, daca aceasta plata incumba, potrivit legii, celui ce solicita ajutorul public judiciar;
c) plata onorariului executorului judecatoresc;
d) scutiri, reduceri, esalonari sau amanari de la plata taxelor judiciare prevazute de lege, inclusiv a celor datorate in faza de executare silita.
La data adoptarii OUG nr. 51/2008, ajutorul public judiciar se baza pe venituri din bugetul de stat, din sume precum taxe judiciare de timbru, amenzi judiciare, impozite incasate din onorariilr avocatilor, notarilor si executorilor judecatoresti. Conform MJ, incepand cu aprilie 2009, cea mai importanta parte a acestor venituri a fost trecuta la bugetele locale, fara a se stabili o noua sursa de finanatare a ajutorului public judiciar. Astfel, potrivit expunerii de motive, este necesara restrangerea cheltuielilor bugetare in contextul dificultatilor generate de actuala criza economica.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Conform legislației în vigoare, este strict interzisă copierea, reproducerea, redistribuirea, republicarea sau orice altă formă de reutilizare a acestui conținut, integral sau parțial, fără consimțământul scris al avocatnet.ro. Nerespectarea acestor prevederi poate atrage răspunderea civilă, contravențională sau penală.
Comentarii articol (1)