In ultimii trei ani, necesarul de fonduri destinate ajutorului public judiciar s-a dublat, costurile fiind suportate doar din bugetul Ministerului Justitiei (MJ). Astfel, deputatii ar urma sa dezbata in perioada urmatoare reducerea valoarii ajutorulul public judiciar in materie civila de la 12 salarii minime brute pe tara, la 3 salarii si a plafonului maxim de venit sub care justitiabilii au dreptul de a obtine acest ajutor de la 500 la 200 de lei - masuri sustinute de MJ.
MJ si-a facut publica pozitia pricind eficientizarea cheltuirii fondurilor alocate onorariilor pentru ajutorul public judiciar si asistenta juridica din oficiu in cauzele penale printr-un document oficial publicat miercuri.
Conform ministerului, in anul 2009 a crescut substantial necesarul de fonduri destinate ajutorului public judiciar: de la 15,8 milioane lei - in anul 2008, la 28,6 milioane lei - in anul 2009, la 33,2 milioane lei.
Ministerul Justitiei identifica drept cauze pentru cresterea acestor fonduri
numarul din ce in ce mai mare de cereri de asistenta proportional cu cresterea numarului de actiuni promovate la instante, diseminarea si asimilarea, in randul justitiabililor, a informatiilor referitoare la institutia ajutorului public judiciar, dar si cresterea numarului de cereri eligibile.
In acelasi timp, in documentul publicat miercuri,
MJ a sesizat o serie de probleme cu privire la aplicarea prevederilor OUG nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar in materie civila si a Protocolului nr.113928/MJ/2008 cu privire la acordarea asistentei specializate prin avocat, in materie penala.
Printre acestea, se numara
exceptia de la regula generala, in care, in faza de urmarire penala si cercetare judecatoreasca,
la fiecare termen s-a prezentat un alt avocat. “Nu numai ca invinuitul sau inculpatul nu cunoaste, de fapt, cine il apara, dar calitatea asistentei acordate are de suferit din cauza discontinuitatii. Acelasi efect nedorit il are emiterea unor delegatii succesive de substituire. Procedeul astfel utilizat reprezinta o veritabila deturnare a scopului legii in discutie”, subliniaza MJ.
De asemenea, MJ precizeaza ca s-au constatat n
umeroase cazuri in care prezenta avocatului din oficiu a fost solicitata dupa ora 20:00 sau in zile nelucratoare, dat fiind ca, in aceste situatii, protocolul prevede majorarea onorariului cu 100%.
In acelasi timp, reprezentantii ministerului atrag atentia asupra acordarii unor onorarii majorate aparatorilor din oficiu pentru „loturi” mai mari de invinuiti, fara ca pentru toate persoanele audiate sa se justifice aceasta incadrare si care, ulterior, sunt transformati, din punct de vedere procesual, in martori.
O alta problema identificata de MJ se refera la suportarea cheltuielilor dintr-o singura sursa, si anume bugetul MJ, desi Codul de procedura penala, dar si Legea nr. 146/1997 prevede plata cheltuielilor generate de procesul penal, din bugetul Ministerului Justitiei, Ministerului Public si Ministerului Administratiei si Internelor.
Pentru a repara deificientele actualului sistem, MJ propune instituirea unui mecanism interinstitutional de gestionare mai eficienta a fondurilor destinate onorariilor pentru ajutorul public judiciar, dar si constituirea unui sistem de statistica judiciara distinct pentru problema asistentei juridice, si integrat (inclusiv date de la MP), care sa ofere date complete si sa permita analize coerente asupra politicii Ministerului Justitiei in domeniu, pe termen mediu si lung.
O alta solutie in viziunea MJ o reprezinta auditarea, din punct de vedere managerial si financiar si, respectiv, de control, prin Corpul de control, si de initierea modificarilor legislative necesare pentru suplimentarea atributiilor de control ale Ministerului Justitiei. Mai mult, ministerul s-ar putea in procedura de selectie a avocatilor care sa acorde asistenta din oficiu si ajutor public judiciar, prin stabilirea unor criterii suplimentare de calificare profesionala: vechime in profesie, urmarea cursurilor de perfectionare continua, specializare sau evaluari profesionale cu privire la calitatea asistentei.
Senatul a adoptat, recent,
legea pentru modificarea OUG nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar in materie civila. Insa, forul decizional este Camera Deputatilor.
Conform noului act normativ,
valoarea ajutorului public judiciar acordat, separat sau cumulat, nu poate depasi, in cursul unei perioade de un an, suma maxima echivalenta cu 3 salarii minime brute pe tara la nivelul anului in care a fost formulata cererea de acordare.
De asemenea, senatorii au decis ca de acest ajutor
sa beneficieze persoanele al caror venit mediu net lunar pe membru de familie se situeaza sub nivelul de 200 lei.
Insa, legea prevede totodata ca, pentru pentru persoanele al caror venit mediu net lunar pe membru de familie, in ultimele 6 luni anterioare formularii cererii, se situeaza sub 400 de lei, "sumele de bani care constituie ajutor public judiciar sa se avanseze de catre stat in proportie de 50%".
Ajutorul public judiciar este
o forma de asistenta acordata de stat care prin care se asigura dreptul la un proces echitabil si garantarea accesului egal la actul de justitie, pentru realizarea unor drepturi sau interese legitime pe cale judiciara, inclusiv pentru executarea silita a hotararilor judecatoresti sau a altor titluri executorii. Ajutorul public judiciar se poate acorda in urmatoarele forme:
a) plata onorariului pentru asigurarea reprezentarii, asistentei juridice si, dupa caz, a apararii, printr-un avocat numit sau ales, pentru realizarea sau ocrotirea unui drept ori interes legitim in justitie sau pentru prevenirea unui litigiu, denumita in continuare asistenta prin avocat;
b) plata expertului, traducatorului sau interpretului folosit in cursul procesului, cu incuviintarea instantei sau a autoritatii cu atributii jurisdictionale, daca aceasta plata incumba, potrivit legii, celui ce solicita ajutorul public judiciar;
c) plata onorariului executorului judecatoresc;
d) scutiri, reduceri, esalonari sau amanari de la plata taxelor judiciare prevazute de lege, inclusiv a celor datorate in faza de executare silita.
Comentarii articol (3)