Luminita Dima, partener NNDKP si coordonatorul practicii Dreptul muncii, a discutat, in cadrul unei noi editii a conferintei organizate de revista HR Manager cu tema "Legislatia muncii in 2011," despre propunerile de modificare a Codului muncii, problemele care s-ar putea ivi in aplicarea noilor prevederi, dar si impactul acestora asupra angajatorilor.
Cei peste 80 de participanti si specialisti de resurse umane au fost interesati de acele modificari care satisfac interesele angajatorilor si de efectele pe care acestea le vor produce in practica: majorarea duratei maxime a perioadei de proba (90 de zile calendaristice pentru functiile de executie si 120 de zile calendaristice pentru functiile de conducere), angajatorul având dreptul ca pe durata sau la sfârsitul perioadei de proba sa dispuna incetarea contractului individual de munca, exclusiv printr-o notificare scrisa, fara preaviz si fara a avea obligatia de a-si motiva decizia de incetare a contractului; majorarea duratei maxime a contractului pe durata determinata, de la 24 de luni la 36 de luni, precum si a perioadei de referinta in raport cu care se calculeaza durata maxima a timpului de munca de 48 de ore pe saptamâna, respectiv ca medie intr-un interval de 4 luni, cu posibilitatea ca prin contractul colectiv de munca aplicabil aceasta sa fie extinsa la maxim 6 luni.
O alta modificare ce va aduce mai multa flexibilitate in raporturile de munca o reprezinta posibilitatea ca, in perioadele de reducere a activitatii, angajatorul sa acorde zile libere platite din care sa poata fi compensate orele suplimentare ce vor fi prestate in urmatoarele 12 luni.
Au fost analizate si modificarile propuse in interesul salariatilor, printre care: radierea sanctiunii disciplinare in termen de 12 luni de la aplicare daca salariatului nu i se aplica o noua sanctiune disciplinara in acest termen, inlaturarea sanctiunii disciplinare a suspendarii contractului individual de munca si limitarea dreptului angajatorului de a dispune delegarea la maxim 60 de zile calendaristice intr-o perioada de 12 luni.
„O parte dintre propunerile de modificare a Codului muncii ar putea ridica probleme in aplicarea lor in practica. De exemplu, informarea salariatului asupra criteriilor de evaluare a activitatii profesionale si includerea acestora in contractele de munca are drept scop facilitarea implementarii procedurilor de evaluare si a concedierii pentru necorespundere profesionala. Totusi, angajatorii vor trebui sa obtina acordul fiecarui salariat in parte, prin act aditional, in cazul in care vor dori sa modifice criteriile de evaluare”, a afirmat Luminita Dima.
Principalul punct de interes pentru participanti a fost reprezentat de problemele practice cu care se vor confrunta in cazul unor modificari care favorizeaza angajatorul numai in aparenta. Astfel, desi propunerea ca in contractul individual de munca sa fie incluse criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului a avut drept scop satisfacerea intereselor angajatorilor, va fi in continuare foarte dificil pentru angajator sa convinga judecatorul cu privire la rezultatele evaluarilor si la necorespunderea profesionala a unor salariati.
De asemenea, in situatia concedierilor colective se propune ca evaluarea obiectivelor de performanta sa se aplice cu prioritate la
departajarea salariatilor pentru a-i selecta pe aceea care urmeaza a fi concediati, in detrimentul altor criterii prevazute de contractele colective de munca. Insa aceasta prevedere poate avea drept efect ca, in practica, salariatii sa nu conteste motivele desfiintarii posturilor, ci evaluarea profesionala realizata in vederea concedierii. In consecinta, dezbaterile in fata instantei se vor purta pe aspecte privind evaluarea profesionala, si nu motivele reale si serioase care au stat la baza concedierii.
Luminita Dima (foto stanga) este partener si coordonatorul practicii Dreptul muncii, acorda consultanta juridica cu privire la angajarea salariatilor, redactarea contractelor de munca, a clauzelor speciale privind formarea profesionala a salariatilor, obligatiile de neconcurenta, nedeturnare a clientelei si confidentialitate ale salariatilor, precum si cu privire la beneficiile ce pot fi acordate salariatilor si implementarea politicilor de acordare de beneficii, modificarea si suspendarea contractelor de munca. Acorda consultanta si asistenta clientilor in implementarea procedurilor privind concedierea salariatilor, inclusiv in cazul unor concedieri colective, transferul de intreprindere, alegerea reprezentantilor salariatilor in comitetul european de intreprindere, precum si in domeniul securitatii si sanatatii in munca. De asemenea, acorda consultanta si asistenta clientilor in negocierea, incheierea si executarea contractelor colective de munca, intocmirea si revizuirea regulamentelor interne, implementarea operatiunilor de reorganizare prin gasirea unor solutii adecvate nevoilor activitatii.
Comentarii articol (0)