Ministrul Mediului si Padurilor a cerut prefectilor din judetele unde se afla cele 15 zone si aglomerari care fac obiectul avizului motivat al Comisiei Europene ca, in cel mult o saptamana, sa prezinte stadiul masurilor din programul de gestionare a calitatii aerului, informeaza un comunicat de presa al Ministerului Mediului si Padurilor (MMP). Comisia Europeana a avertizat, recent, statul roman cu privire la calitatea aerului, solicitand respectarea valorilor limita in 15 zone.
Ministrul Mediului si Padurilor, László Borbély, impreuna cu ministrul Administratiei si Internelor, Constantin Traian Igas, au sustinut miercuri, 13 aprilie 2011, o videoconferinta cu prefectii din judetele unde se afla cele 15 zone si aglomerari care fac obiectul avizului motivat pentru neluarea masurilor ce se impun la depasirea concentratiilor de pulberi in suspensie PM10.
„Sursele cele mai importante, identificate ca avand o contributie semnificativa la cresterea concentratiilor de PM10 sunt traficul rutier, activitatile industriale, santierele de constructii, lucrarile de modernizare, reabilitare drumuri si incalzirea rezidentiala din aglomerarile respective, dupa caz. Toti cei care au responsabilitati in domeniul calitatii aerului stiau din 2008-2009 ca trebuie sa aiba un plan de masuri pentru reducerea poluarii aerului. Inca din noiembrie 2009 Comisia a declansat procedura de infringement solicitand masuri clare pentru reducerea poluarii. Noi am transmis la Comisia Europeana programele de gestionare integrata pentru 4 aglomerari din Romania: Bucuresti, Iasi, Cluj si Craiova. In martie 2010, Romania a solicitat Comisiei Europene scutirea de la obligatia de a aplica valoarea limita pentru PM10 pana la 11.06.2011 pentru 11 aglomerari si zone, respectiv municipiile Iasi, Craiova, Cluj-Napoca, Bucuresti, Ploiesti, Baia Mare, Brasov, Bacau, Urziceni, Drobeta Turnu Severin, Copsa Mica si Medias”, a declarat Ministrul Mediului si Padurilor, László Borbély.
De asemenea, acesta a precizat ca, in luna iunie 2010, Comisia Europeana a transmis cea de-a doua scrisoare in cadrul procedurii de infringement, iar Romania a incercat sa prezinte contra-argumente, in rincipal referitoare la masurile intreprinse pentru reducerea nivelului de PM10. Avizul motivat suplimentar al Comisiei Europene a fost transmis pentru 9 din cele 11 aglomerari si zone pentru care Romania a solicitat exonerare.
Astfel, in momentul de fata, exista aviz motivat pentru Braila, Constanta, Galati, zona Sud Est (Buzau, Ramnicu Sarat, Tulcea, Isaccea, Focsani, Medgidia), Pitesti, Timisoara, Bucuresti, Iasi, Craiova, Cluj-Napoca, Ploiesti, Baia Mare, rasov, zona Nord Est (Bacau, Onesti, Suceava), zona Sud –Vest (Drobeta Turnu Severin, Targu Jiu, Rovinari, Turceni).
De asemenea, ministrul László Borbély a subliniat faptul ca pentru toate aceste aglomerari exista programe de gestiune a calitatii aerului.
„Nu sunt masuri sofisticate sau foarte scumpe. Un exemplu ar fi centurile ocolitoare care ar putea sa devieze circulatia ca sa se evite astfel accesul masinilor in centrul oraselor”. In ceea ce priveste anul 2010, din datele preliminare reiese ca au fost depasite valorile limita zilnice in aglomerarile si zonele urmatoare: Bucuresti, Targu Jiu, Rovinari, Suceava si Timisoara”, a mai afirmat ministrul.
De asemenea, Laszlo Borbely solicita respectarea cu rigurozitate a termenelor masurilor prevazute in programele de gestionare a calitatii aerului, reanalizarea celor care nu au fost intreprinse sau termenul este depasit, stabilirea unei ”liste scurte” de masuri, care nu sunt costisitoare, ci depind efectiv de gospodarirea la nivel local si au un impact rapid in scaderea nivelului concentratiilor de PM10: realizarea de perdele umede de protectie pentru santierele in constructie, spalarea strazilor si indepartarea prafului depus pe margine, amenajarea spatiilor verzi, interzicerea traficului de autovehicule cu gabarit depasit prin marile centre urbane.
Ministrul Mediului si Padurilor a mentionat si faptul ca, pe 28 martie, a fost adoptata si publicata de Comisia Europeana Carta alba in domeniul transporturilor, care prevede, printre altele, ca in transportul urban, la nivelul UE, pana in 2030 sa se reduca la jumatate numarul de masini alimentate cu combustibil conventional (motorina si benzina), iar pana in 2050, utilizarea acestor masini in orase sa fie complet eliminata. Totodata, se prevede luarea de masuri pentru interzicerea totala, pana in 2030, a circulatiei acestor masini in centrele marilor orase.
Astfel, sunt masuri care trebuie aplicate si in Romania. In acest sens, ministrul László Borbély a reamintit faptul ca MMP va veni in sedinta de guvern cu o ordonanta ce include facilitati pentru institutiile ce vor sa achizitioneze masini electrice sau hibrid.
„Astfel, cei care participa la Programul Rabla vor primi pana la 6 vouchere, acestea reprezentand diferenta de pret pentru o masina electrica. Pentru cei care nu sunt inclusi in Programul Rabla propunerea este sa existe o finantare de 25% din valoarea masinii dar nu mai mult de 5000 de euro”, a mai precizat ministrul.
Romania nu respecta valorile limita privind calitatea aerului, se arata intr-un document de presa al Comisiei Europene. Conform, Executivului european va trimite un aviz motivat in care se constata incalcarea obligatiilor asumate, statul roman are la dispozitie doua luni pentru a se conforma cerintelor. In absenta unui raspuns multumitor, Comisia ar putea sesiza Curtea de Justitia a UE in privinta acestui caz.
Directiva 2008/50/CE privind calitatea aerului inconjurator si un aer mai curat pentru Europa le impune statelor membre sa limiteze expunerea cetatenilor la micro-particulele cunoscute sub denumirea de PM10. Actul legislativ limiteaza expunerea in ceea ce priveste atat concentratia anuala (40 μg/m3), cat si concentratia zilnica (50 μg/m3), care nu trebuie depasite de mai mult de 35 de ori intr-un an calendaristic.
Comentarii articol (0)