Cui i se aplica noile prevederi?
Actul normativ se aplica autoritatilor cu competente in gestionarea fondurilor europene si oricaror alte institutii publice care au atributii privind prevenirea si constatarea unei nereguli, stabilirea si urmarirea incasarii debitelor rezultate din nereguli aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si a fondurilor publice nationale aferente acestora, beneficiarilor de fonduri europene si/sau fonduri publice nationale aferente acestora, precum si oricaror altor operatori economici cu capital public sau privat care desfasoara activitati finantate din fonduri europene in baza unor acte juridice.
Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene si beneficiarii sunt obligati, in activitatea lor, sa elaboreze si sa aplice proceduri de management si control care sa asigure corectitudinea acordarii si utilizarii acestor fonduri, precum si respectarea principiilor bunei gestiuni financiare, asa cum este aceasta definita in legislatia comunitara.
Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene au obligatia utilizarii, in activitatea de selectie si aprobare a solicitarilor de sprijin financiar, de reguli si proceduri care sa asigure:
a) o buna gestiune financiara bazata pe aplicarea principiilor economicitatii, eficacitatii si eficientei;
b) respectarea principiilor de libera concurenta si de tratament egal si nediscriminatoriu
c) transparenta – punerea la dispozitie tuturor celor interesati a informatiilor referitoare la aplicarea procedurii pentru acordarea fondurilor europene;
d) prevenirea aparitiei situatiilor de conflict de interese in cursul intregii proceduri de selectie a proiectelor de finantat;
e) excluderea cumulului – activitatea ce face obiectul cererii de finantare din fonduri
europene nu poate sa beneficieze de sprijin financiar din alte surse de finantare nerambursabila, cu exceptia sumelor ce constituie ajutor de stat acordat in conditiile legii.
Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene au obligatia:
a) pregatirii si evaluarii profesionale continue a personalului propriu;
b) luarii tuturor masurilor necesare prevenirii neregulilor si fraudelor, inclusiv prin activitati ce constau in informarea corecta si la timp a beneficiarilor asupra riscului producerii de nereguli si fraude, in special, in ceea ce priveste, indiciile de frauda;
c) implementarii corespunzatoare si la timp a recomandarilor formulate de organismele de control si audit intern si extern, nationale si europene in aplicarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta;
d) intreprinderii masurilor necesare pentru a se asigura atat de rezonabilitatea valorilor cuprinse in bugetele orientative din contractele/acordurile/ordinele/deciziile de finantare, cat si de realitatea si regularitatea ofertelor prezentate in cadrul procedurilor de achizitie utilizate, cat si de rezonabilitatea preturilor cuprinse in contractele de achizitii de lucrari, bunuri si servicii.
Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene au obligatia de a exclude integral sau partial de la rambursarea/plata cheltuielilor efectuate si declarate de beneficiari, acele cheltuieli care nu respecta conditiile de legalitate, regularitate sau conformitate stabilite prin prevederile legislatiei nationale si comunitare in vigoare, in situatia in care - in
procesul de verificare a solicitarilor de plata - acestea determina existenta unor astfel de cheltuieli.
Excluderea integrala sau partiala de la plata se aplica in mod corespunzator si in cazul cererilor de plata a drepturilor beneficiarilor instrumentelor de finantare a politicii agricole comune si a politicii comune pentru pescuit.
Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene au obligatia de a face reduceri din sumele solicitate la rambursare/plata reprezentand cheltuieli efectuate si declarate de beneficiari, in situatia in care constata neindeplinirea sau in indeplinirea partiala a indicatorilor de rezultat/obiectivelor proiectelor finantate din fonduri europene si/sau fonduri publice nationale aferente acestora, pentru care beneficiarii si-au angajat raspunderea realizarii prin contracte/acorduri/decizii/ordine de finantare nerambursabila sau prin alte tipuri de contracte multianuale, cu exceptia cazurilor in care regulile stabilite de donatorul public international prevad altfel.
Reducerile se efectueaza in functie de gradul de realizare a indicatorilor de rezultat/obiectivelor, in conformitate cu procedurile specifice stabilite de fiecare autoritate cu competente in gestionarea fondurilor europene in parte.
Daca, in urma verificarilor administrative si la fata locului, autoritatea cu competente in gestionarea fondurilor europene considera necesare investigatii suplimentare pentru a stabili eligibilitatea cheltuielilor care i-au fost solicitate la rambursare/plata de catre un beneficiar, aceasta are dreptul, inainte de rambursarea/plata sumelor catre beneficiar, sa se adreseze, pentru realizarea acestor investigatii, structurilor de control.
Persoanele fizice sau juridice care participa direct in procesul de verificare/evaluare a cererilor de finantare nu pot fi solicitanti si/sau nu pot acorda servicii de consultanta unui solicitant, sub sanctiunea excluderii solicitantului din procedura de selectie, respectiv sub sanctiunea nulitatii contractului/acordului/deciziei de finantare pentru cauza imorala si restituirea integrala a finantarii nerambursabile.
Pe parcursul verificarilor, echipa de control imputernicita are acces, pentru realizarea obiectivelor verificarii, la toate datele si documentele, la toate locatiile de pe teren, precum si in toate locurile de depozitare si producere a valorilor materiale care au legatura cu obiectivele proiectului.
Membrii echipei de control pot solicita date, informatii, precum si copii, certificate pentru conformitate, ale documentelor de la structurile supuse verificarilor, iar acestea au obligatia de a le pune la dispozitie, la data solicitata.
Pe parcursul activitatilor de constatare, structura verificata are dreptul sa-si exprime punctul de vedere, care se analizeaza de echipa de verificare.
Pentru bunurile, serviciile si lucrarile executate, rezultate din activitatile si operatiunile financiare care fac obiectul verificarilor, structurile de control pot solicita persoanelor fizice/juridice autorizate efectuarea de expertise de specialitate in conditiile legii.
Verificarile se finalizeaza prin intocmirea unui proces-verbal verbal de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare. Creantele bugetare stabilite in euro se inscriu in titlurile de creanta si in lei, utilizandu-se cursul de referinta comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil la data intocmirii titlului de creanta.
In cazul in care un beneficiar de fonduri europene si/sau fonduri publice nationale aferente acestora semnaleaza - ca urmare a activitatii sale proprii de management si control - o neregula in gestiunea propriului sau proiect, acesta are obligatia raportarii ei, in termen de 5 zile lucratoare de la data identificarii neregulii respective, catre autoritatea cu competente in gestionarea fondurilor europene cu care a incheiat contractul/acordul/decizia/ordinul de finantare, indiferent daca cheltuiala solicitata la plata i-a fost sau nu rambursata.
In stabilirea cuantumului creantelor bugetare se iau in considerare sumele platite necuvenit de catre:
a) autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene sau structuri cu functiuni de plata care actioneaza in numele acestora;
b) organismele de implementare pentru masurile din domeniul transporturilor ale programului ex-ISPA;
c) beneficiarii proiectelor finantate in sistem centralizat de Comisia Europeana din fonduri europene si/sau din fonduri publice nationale aferente acestora ca urmare a savarsirii unor nereguli, inclusiv accesoriile respectiv dobanda, costurile bancare, diferentele nefavorabile de curs valutar, precum si alte sume stabilite de lege in sarcina debitorului
Obiectul activitatii de stabilire a creantelor bugetare il constituie individualizarea valorii prejudiciilor si a persoanelor juridice ori fizice debitoare, ca urmare a nerespectarii legalitatii, conformitatii si regularitatii obtinerii, utilizarii si administrarii fondurilor europene si a fondurilor publice nationale aferente acestora.
Persoanele fizice pot fi individualizate ca debitoare numai in situatia in care au calitatea de beneficiar de fonduri europene si/sau fonduri publice nationale aferente acestora.
Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene au obligatia de a inscrie in Registrul debitorilor titlul de creanta rezultata din nereguli, in 3 zile lucratoare de la data emiterii acestuia, respectiv de la data primirii acestuia in cazul in care nu este emis de structura de control care functioneaza in cadrul autoritatii cu competente in gestionarea fondurilor europene.
Prin derogare de la dispozitiile art.36 si art.86, alin.(1) din Legea nr.85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare, in termen de 15 zile de la data luarii la cunostinta a hotararii judecatoresti prin care s-a dispus deschiderea procedurii de insolventa a unui beneficiar, autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene sunt obligate a demara activitatea de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare prevazuta de prezenta ordonanta de urgenta pentru sumele acordate, in cadrul contractului/acordului/deciziei de finan_are din fonduri europene si/sau din fonduri publice nationale aferente acestora.
Modalitati de stingere a creantelor rezultate din nereguli
Stingerea creantelor bugetare rezultate din nereguli se realizeaza prin:
a) incasare,
b) deducere din platile/rambursarile urmatoare;
c) executarea garantiilor bancare depuse de debitor in aplicarea prevederilor
contractului/acordului de finantare in cadrul caruia a fost emis titlul de creanta;
d) compensare, conform Codului de procedura Fiscala;
e) executare silita, conform Codului de procedura Fiscala
f) anulare
g) prescrip_ie
h) alte modalitati prevazute de lege.
In cazul in care creantele bugetare rezultate din nereguli nu pot fi recuperate prin incasare, deducere din plati/rambursari urmatoare si/sau executarea garantiilor bancare, autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene transmit titlurile executorii impreuna cu dovada comunicarii acestora, organelor fiscale competente, care vor duce la indeplinire masurile asiguratorii dispuse de autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene si vor efectua procedura de executare silita, precum si procedura de compensare, pentru recuperarea sumelor platite necuvenit din fondurile europene si/sau fondurile publice nationale aferente acestora, in conformitate cu prevederile Codului de procedura fiscala.
Platitor al creantelor bugetare rezultate din nereguli si a dobanzii datorate este persoana juridica, entitatea sau asocierea fara personalitate juridica sau persoana fizica stabilita debitor prin titlul de creanta. Persoana fizica nu poate fi stabilita ca platitor al creantelor bugetare rezultate din nereguli decat in calitatea acesteia de beneficiar de fonduri europene
si/sau de fonduri publice nationale aferente acestora.
Dreptul de a stabili creanta bugetara se prescrie in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator datei de inchidere a programului, comunicata oficial de catre Comisia Europeana/donatorul public international prin emiterea Declaratiei Finale de inchidere, cu exceptia cazului in care normele Uniunii Europene sau ale donatorului public international prevad un termen mai mare.
Proiectul de OUG poate fi consultat aici.
Comentarii articol (6)