Normele de aplicare a Legii zilierilor au fost publicate, luni, in Monitorul Oficial. Actul normativ cuprinde indicatii privind intocmirea si completarea registrului de evidenta a persoanelor care presteaza activitati cu caracter ocazional, dar si modul de calcul al impozitului pe venit de 16%.
Ordinul Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale nr. 1439/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri a fost publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 300, din 2 mai 2011.
Potrivit actului normativ, inregistrarea in registrul de evidenta a zilierilor se va face in ordinea cronologica a utilizarii zilierilor pentru toti zilierii cu care beneficiarul are raporturi de munca. Registrul se pastreaza la sediul beneficiarului de lucrari si/sau, dupa caz, la sediul sucursalei, agentiei, reprezentantei, punctului de lucru sau al altor asemenea unitati fara personalitate juridica.
Ordinul MMFPS nr. 1439/2011 prevede, in acelasi timp, si obligatia beneficiarului de lucrari de
a transmite catre inspectoratul teritorial de munca o copie a registrului continand inregistrarile din luna precedenta, certificata conform cu originalul.
Completarea registrului de evidenta a zilierilor
Registrul de evidenta se tipareste si se inseriaza de Imprimeria Nationala, iar distribuirea acestuia se face,
la cerere si contra cost, de Inspectia Muncii, prin inspectoratele teritoriale de munca.
Potrivit normelor de aplicare a Legii zilierilor, beneficiarul de lucrari va raspunde de respectarea prevederilor legale privind conducerea, completarea si pastrarea registrului, fiind
responsabil de corectitudinea datelor inscrise in registru. Astfel, la fiecare inscriere a unui zilier in registru, numele si prenumele se trec cu litere mari de tipar si cu mentionarea initialei tatalui.
Totodata, si denumirea beneficiarului de lucrari se inscrie in registru cu litere mari de tipar, fara prescurtari. Prescurtarile permise sunt, potrivit Normelor:
a) S.C. — societate comerciala;
b) S.A. — societate pe actiuni;
c) S.R.L. — societate cu raspundere limitata;
d) S.N.C. — societate in nume colectiv;
e) S.C.S. — societate in comandita simpla;
f) S.C.A. — societate in comandita pe actiuni.
Conform prevederilor legale, inscrierea datelor in registru se face
numai cu cerneala sau pasta albastra. Orice modificare a datelor inscrise se face prin taierea cu o linie orizontala cu cerneala sau pasta rosie si prin inscrierea datelor corecte de asemenea cu cerneala sau pasta rosie, lasandu-se vizibila inscrierea anterioara, precum si prin aplicarea stampilei si semnaturii beneficiarului de lucrari.
Registrul
se intocmeste zilnic, cu exceptia perioadelor in care nu se apeleaza la serviciile zilierilor. Nu se lasa pagini si pozitii libere intre paginile registrului, iar pe prima pagina a registrului se completeaza datele de identificare ale beneficiarului de lucrari.
Impozit de 16% aplicat la remuneratia bruta zilnica
Legea nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri prevede ca plata impozitului pe venit datorat pentru activitatea prestata de zilier,
si anume 16%, se vireaza in conformitate cu prevederile art. 58 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Aceeasi lege stabileste ca
neplata impozitului de 16% datorat de beneficiar se va sanctiona cu o amenda de 20.000 de lei.
In normele de aplicare a Legii se prevede ca
impozitul de 16% sa fie calculat pentru venitul realizat sub forma de remuneratie bruta zilnica.
Virarea la bugetul de stat a impozitului calculat si retinut de fiecare beneficiar de lucrari se va efectua
pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc aceste venituri.
De asemenea, potrivit
Legii nr. 52/2011, raportul dintre zilier si beneficiar se stabileste fara incheierea unui contract de munca. Activitatea desfasurata de zilieri
nu confera acestora calitatea de asigurat in sistemul public de pensii, sistemul asigurarilor sociale pentru somaj si nici in sistemul de asigurari sociale de sanatate. Acesta va putea incheia, optional, o asigurare de sanatate si/sau de pensie.
Totodata, pentru veniturile realizate din activitatea prestata de zilieri
nu se datoreaza contributii sociale obligatorii nici de catre zilier, nici de catre beneficiar.
Inspectoratele teritoriale de munca vor inainta semestrial Inspectiei Muncii rapoarte privind evolutia numarului de zilieri pe domenii de activitate, numarul de cazuri depistate fara forme legale, masurile sanctionatoare dispuse in respectivele cazuri, precum si alte informatii solicitate de Inspectia Muncii, urmand ca institutia sa centralizeze, la nivel national, datele din rapoartele inspectoratelor teritoriale de munca. Semestrial, Inspectia Muncii va comunica Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale un raport, pe suport hartie si in format electronic, privind evolutia numarului de zilieri pe domenii de activitate, numarul de cazuri depistate fara forme legale, precum si masurile sanctionatoare dispuse in respectivele cazuri.
Comentarii articol (63)