In fiecare an, un cetatean european obisnuit consuma aproximativ 500 de pungi din plastic pentru transport, cea mai mare parte fiind folosite o singura data, volumul total al pungilor din plastic pentru transport produse in Europa in 2008 fiind de 3,4 milioane de tone, echivalentul greutatii a peste 2 milioane de autoturisme, informeaza Comisia Europeana. In acest context, CE solicita opinii cu privire la cele mai eficiente modalitati de a diminua utilizarea pungilor din plastic.
Astfel, Comisia va dezbate daca facturarea si impozitarea acestora ar avea efect sau ar fi de preferat alte optiuni, precum interzicerea la nivelul UE a pungilor din plastic pentru transport. De asemenea, vor fi solicitate opinii in legatura cu cresterea gradului de vizibilitate a produselor de ambalat biodegradabile si cu introducerea unor cerinte mai stricte in ceea ce priveste biodegradabilitatea ambalajelor.
Consultarea are loc pe internet si se desfasoara
pana in luna august 2011.
„Cu cincizeci de ani in urma aproape ca nu auzise nimeni de pungile de plastic de unica folosinta acum le folosim cateva minute, dupa care ne polueaza mediul zeci de ani. Totusi, atitudinile sociale evolueaza si exista o dorinta generalizata de schimbare. De aceea analizam toate optiunile, inclusiv interzicerea la nivel european a pungilor din plastic pentru transport. Avem nevoie de punctele de vedere ale cat mai multor oameni cu putinta pentru a ne completa analizele stiintifice1 si pentru a stimula politica in aceasta chestiune care ne sufoca mediul”, spune Comisarul european pentru mediu, Janez Potoènik.
Diminuarea utilizarii pungilor din plastic pentru transport
Greutatea mica si dimensiunile reduse ale pungilor de plastic fac ca acestea sa eludeze adeseori sistemul de gestionare a deseurilor, ajungand in mediul marin, si pot trece sute de ani pana cand pungile sfarsesc prin a se descompune.
Desi unele state membre au intervenit deja in sensul reducerii utilizarii pungilor de plastic pentru transport prin masuri legate de preturi, prin incheierea de acorduri cu sectorul comertului cu amanuntul si prin interzicerea anumitor tipuri de pungi, la nivelul UE nu exista masuri specifice. In martie 2011, ministrii mediului din UE au discutat impactul pe care il au pungile de plastic pentru transport asupra mediului, iar problemele ridicate de acestia au aratat ca este nevoie de o actiune eficace din partea UE.
Mai multa vizibilitate pentru ambalajele biodegradabile
De asemenea, consultarea initiate de CE urmareste sa adune puncte de vedere cu privire la adecvarea cerintelor actuale legate de capacitatea de compostare si biodegradabilitate din Directiva UE privind ambalajele. Directiva nu permite o distinctie clara intre produsele biodegradabile, care ar trebui sa se descompuna in conditii naturale, in mediu, si produsele compostabile, care se pot descompune doar in cadrul unor instalatii de compostare industriale. Prezentarea unui produs de ambalare ca fiind biodegradabil, in conditiile in care acesta nu se va descompune, de fapt, in conditii naturale, poate induce in eroare si contribuie la proliferarea gunoaielor.
Astfel, CE preciyeaya ca vor fi colectate puncte de vedere privind impactul asupra mediului, precum si impactul social si economic pe care le-ar putea avea masurile de imbunatatire a cerintelor de biodegradabilitate pentru produsele de ambalare, inclusiv vizibilitatea ambalajelor biodegradabile la nivelul consumatorilor.
Conform CE, durata indelungata de viata a pungilor de plastic face ca in acest moment sa pluteasca, doar in Marea Mediterana, circa 250 de miliarde de particule de plastic, cu o greutate totala de 500 de tone. Aceste particule pot cauza sufocarea organismelor marine care le ingereaza accidental sau le confunda cu hrana. Materialele plastice se descompun in particule minuscule si au un inalt potential de contaminare a solului si a apelor, intrucat pot contine aditivi, precum poluantii organici persistenti.
Chestionarul CE poate fi consultat aici.
Mai multe detalii privind Directiva 94/62/CE privind ambalajele si deseurile de ambalaje aici.
Comentarii articol (3)