E vorba, mai exact, de OG nr. 1/2021, apărută luni în Monitor și care va intra în vigoare pe 19 august, adică joia aceasta. Printre altele, recenta ordonanță stabilește că Ministerul Mediului va putea cere Comisiei Europene prorogarea cu până la cinci ani a termenelor pentru îndeplinirea obiectivelor minime de reciclare pe tip de material prevăzute în anexa nr. 5 de la lege (hârtie, plastic, metal, sticlă, aluminiu, lemn).
O noutate cu care vine ordonanța, în vigoare de joi, e modul de măsurare a greutății deșeurilor de ambalaje reciclate - măsurătoarea se va realiza în momentul în care acestea intră în operațiunea de reciclare, ca regulă.
Ordonanța le va impune, totodată, instituțiilor subordonate Ministerului Mediului modul de calcul pentru a stabili dacă au fost atinse obiectivele globale de reciclare minime și cele minime pe tip de material, menționate mai sus: „deșeurile de ambalaje generate pe teritoriul național sunt considerate ca fiind egale cu cantitatea de ambalaje introdusă pe piață în același an pe teritoriul național”, iar „greutatea deșeurilor de ambalaje reciclate se calculează ca fiind greutatea ambalajelor care au devenit deșeuri și care, fiind supuse tuturor operațiunilor necesare (...) intră în operațiunea de reciclare în care deșeurile sunt, de fapt, reprelucrate în produse, materiale sau substanțe”.
Asta va presupune existența unui sistem de control al calității și de trasabilitate a deșeurilor din ambalaje, gestionat de către Administrația Fondului pentru Mediu. Sistemul va conține: localizarea, istoricul cantităților și al operațiunilor de gestionare a deșeurilor de ambalaje, precum colectarea, transportul, sortarea, reciclarea și, după caz, valorificarea, prin identificare electronică, urmând ca specificațiile tehnice, modalitatea de implementare, funcționare și operare să fie aprobate prin hotărâre a Guvernului, până la data de 1 ianuarie 2024. Vorbim, mai exact, de niște registre electronice.
Ordonanța recent publicată acoperă numeroase chestiuni care lipseau cu totul din Legea nr. 249, legate de modul cum sunt considerate sau nu deșeurile din ambalaje ca fiind reciclabile („Cantitatea de materiale din deșeurile de ambalaje care încetează să mai fie deșeuri în urma unei operațiuni de pregătire înainte de reprelucrare poate fi considerată reciclată cu condiția ca materialele în cauză să fie destinate reprelucrării ulterioare în produse, materiale sau substanțe ce vor fi folosite în scopul inițial sau în alte scopuri”), legate de deșeurile exportate și de faptul că acestea nu mai sunt luate în calcul pentru a vedea dacă țara noastră și-a atins sau nu obiectivele de reciclare asumate ș.a..
De asemenea, ordonanța modifică o serie de prevederi din anexele Legii 249. O chestiune importantă pentru cei care pun pe piață ambalaje - ordonanța modifică cerințele din Anexa nr. 2 privind compoziția și caracterul reutilizabil și valorificabil al ambalajelor: „b) ambalajul trebuie proiectat, produs și comercializat astfel încât să permită reutilizarea și valorificarea sa, inclusiv reciclarea, în conformitate cu ierarhia deșeurilor, și să reducă la minimum impactul său asupra mediului care rezultă din eliminarea deșeurilor de ambalaje sau a reziduurilor rezultate din operațiunile de gestionare a deșeurilor de ambalaje”.
Pe lângă cele subliniate mai sus, ambalajele introduse pe piață trebuie să fie fabricate astfel încât „să permită, atunci când devine deșeu de ambalaj, ca deșeurile de ambalaje tratate în vederea compostării să fie suficient de biodegradabile și să nu împiedice colectarea separată și procesul sau activitatea de compostare în care sunt introduse”, dar și „să permită, atunci când devine deșeu de ambalaj, o descompunere fizică, chimică, termică sau biologică, astfel încât cea mai mare parte a compostului final să se descompună în bioxid de carbon, biomasă și apă”. O precizare nouă între cerințele din anexa 2 este că ambalajele din plastic oxodegradabile nu sunt considerate biodegradabile.
Mai departe, OG nr. 1/2021 înlocuiește întreaga anexă 4 din Legea 249 (cea cu cantitățile de deșeuri de ambalaje generate în România și valorificate sau incinerate în instalații de incinerare cu recuperare de energie în România sau în terțe țări și cu cantitățile trimise în state membre ale UE sau exportate în afara UE). Concret, în anexa 4 vom regăsi datele care urmează să fie incluse în baza de date privind ambalajele și deșeurile de ambalaje - cantitățile de ambalaje primare, secundare și terțiare, cantitățile reutilizate pe teritoriul naționale, cele eliminate la noi și cele reciclate sau valorificate pe teritoriul nostru.