Intr-un articol publicat in editia de luni, AvocatNet.ro va prezenta modificarile aduse de Executiv la procedura de intregistrare in scopuri de TVA, aceasta fiind conditionata de o serie de criterii precum sediul social al firmelor sau istoricul actionarilor si administratorilor. Expertii fiscali considera ca actul normativ va genera atat o crestere a controlului statului, cat si o intarziere a procesului de infiintare a societatilor care se declara platitoare de TVA.
Dispozitiile
Ordinul MFP 1984/2011 privesc societatile comerciale care, odata cu inmatricularea, solicita inregistrarea in scopuri de TVA.
Prin Ordinul mentionat se conditioneaza inregistrarea in scopuri de TVA de doua categorii de criterii: criteriul sediului si criteriul bonitatii asociatilor sau administratorilor.
Mai precis, cu privire la sediul social, solicitantul trebuie sa completeze o declaratie in functie de care primeste un punctaj, pe baza titlului de detinere (proprietate, inchiriere, leasing, comodat) a sediului si durata acestuia.
Cu referire la asociati si administratori analiza organului fiscal se face in primul rand sub aspectul existentei mentiunilor inscrise in cazierul fiscal precum si din punct de vedere al apartenentei in alte societati lichidate, in insolventa, reorganizare etc, dar si sub aspectul dreptului de sedere in Romania (cetateni romani si ai statelor membre UE, cetateni straini din state nemembre UE, etc).
Noua procedura poate duce la intarzieri de peste o luna
“In aparenta ideea acestui Ordin pare de bun augur, fiind menita sa asaneze mediul economic de elemente care nu au legatura cu activitatea economica reala. Insa cresterea controlului statului asupra acestui aspect nu face in acest moment decat sa loveasca in persoanele de buna credinta care intentioneaza sa deruleze afaceri intr-o economie care se afla inca sub papucul crizei. Astfel, prin acest ordin se complica procedura de inregistrare in scopuri de TVA putand duce la intarzieri de peste 1 luna fata de timpul alocat in prezent sau, in functie de subiectivismul organului fiscal, la neacordarea acestei inregistrari”,
declara Luminita Ristea partener, CRG NEXIA.
Conform art. 2, persoanele care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, trebuie sa depuna o anexa la declaratia de mentiuni, care serveste la evaluarea intentiei si a capacitatii persoanelor respective. Mai mult, conform articolului 3 se instituie criterii prin care se conditioneaza inregistrarea.
Daca obtii sub 45 de puncte in urma controlului ANAF nu te poti inregistra in scop TVA
La articolul 4 se prevede ca organele fiscale vor realiza controale faptice la sediul social, pentru a cerceta daca acesta se preteaza scopului declarat de catre viitoarea societate comerciala. Dupa toate aceste controale, organul fiscal calculeaza un punctaj, pe baza unei grile cu 6 criterii si 25 de indicatori. Daca se obtin sub 45 de puncte, atunci cel care doreste sa isi inregistreze o societate platitoare de TVA, pica examenul in fata statului.
Fara firme cu sedii sociale la cabinetul avocatului
“Trebuie subliniat faptul ca, in evaluarea criteriului sediului, stabilirea acestuia la avocat este punctata cu 0. Acest fapt este, din punct de vedere al comerciantilor, discriminator in sensul ca, desi aceasta activitate de asistenta juridica este permisa printr-o lege speciala, ea este descurajata printr-un act juridic de rang inferior – Ordinul Ministerului Finantelor. Pe de alta parte dovedeste „respectul” acordat de organele Ministerului Finantelor activitatii avocatilor. Ordinul 1984 produce o excludere de la inregistrarea in scopuri de TVA a comerciantilor care desfasoara exclusiv activitati la terti, situatie care este reglementata in tarile din Uniunea Europeana, fiind extinsa si in cazul expertilor contabili si a firmelor de contabilitate”, declara
Dinu Petre, partener Cunescu, Balaciu si Asociati.
Avocatul Dinu Petre mai precizeaza ca prin articolul 3 din ordin se conditioneaza inregistrarea in scopuri de TVA, de desfasurarea la sediu a activitatilor autorizate. “Aparent se urmareste ca activitatile desfasurate sa fie reale, dar s-a omis faptul ca in practica sunt extrem de multe domenii de activitate care se desfasoara in afara sediului (constructii, transport, curatenie, traning etc..). Acest tip de comercianti se pot afla in situatia prevazuta de art. 15 alin.1 din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului. Or, acesti comercianti, in masura in care nu isi vor declara si activitati prevazute de codul CAEN si la sediu, nu vor putea fi inregistrati in scopuri de TVA”, adauga Dinu Petre.
Prevederi fara aplicabilitate in practica
“Ne aflam intr-o situatie de-a dreptul orwelliana. Statul incearca sa isi creasca si mai mult atributiile de control asupra mediului economic. Problema in acest caz nu ar fi controlul, ci faptul ca statul nu are un aparat suficient de competent care sa faca aceste evaluari. Ordinul 1984 nu va face decat sa incetineasca procesul de inregistrare a societatilor comerciale prin cresterea birocratiei si prin impunerea unor prevederi inutile si nerealiste, care nu au aplicabilitate practica. Deoarece ordinul se aplica numai societatilor in curs de inmatriculare, un efect imediat este acela al incurajarii achizitilor de companii „forma fara fond”. Este posibil ca acest ordin sa activeze piata de preluari a firmelor suspendate sau a vanzarii-cumpararii de firme deja existente inregistrate in scopuri de TVA. Mai mult, Ordinul 1984 nu reglementeaza tratamentul societatilor comerciale care nu se declara initial la infiintare platitoare de TVA si devin ulterior platitoare de TVA, prin obtinerea plafonului de 35.000 euro” adaugaLuminita Ristea.
Pentru mai multe informatii puteti consulta principalele modificari aduse de Ordinul 1984/2011 aici.
Comentarii articol (9)