Dispoziþii generale
Art. 1 - (1) Prezenta lege reglementeazã sursele de finanþare, cuantumul si procedura de acordare a despãgubirilor aferente imobilelor care nu pot fi restituite în naturã, rezultate din aplicarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, republicatã, a Ordonanþei de urgenþã a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au aparþinut cultelor religioase din România, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, aprobata cu modificari si completari prin Legea 501/2002, a Ordonanþei de urgenþã a Guvernului nr. 83/1999 privind restituirea unor bunuri imobile care au aparþinut comunitãþilor cetãþenilor aparþinând minoritãþilor naþionale din România, aprobatã cu modificãri ºi completãri prin Legea 66/2004.
(2) Dispoziþiile prezentei legi sunt aplicabile ºi despãgubilirilor propuse prin decizia motivatã a conducãtorului instituþiei publice implicate în privatizare sau, dupã caz, prin ordinul ministrului finanþelor publice în temeiul art. 32 din Legea nr. 10/2001, republicatã.
Art. 2 – Pentru asigurarea fondului necesar acordãrii de despãgubiri în conformitate cu prevederile prezentei legi se înfiinþeaza fondul de investiþii denumit Fondul „Proprietatea”.
Art. 3 – În înþelesul prezentei legi expresiile ºi termenii nominalizaþi în continuare au urmãtoarele semnificaþii:
a) „titlu de platã a despãgubirii” este Decizia emisa de catre Comisia Centralã pentru Stabilirea Despãgubirilor;
b) „titlu de participare la fond” - actiuni emise de Fondul „Proprietatea” in conditiile prezentei legi;
c) Fondul „Proprietatea” este acel fond destinat plãþii despãgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv de statul român în perioada de referinta a actelor normative prevazute la art.1 alin. (1) ºi a celor aferente pretenþiilor rezultând din aplicarea art. 32 din Legea nr. 10/2001;
d) entitatea învestitã cu soluþionarea notificãrii este, dupã caz, unitatea deþinãtoare sau persoana juridicã abilitatã de lege sã soluþioneze o notificare cu privire la un bun care nu se aflã în patrimoniul sãu (Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, Ministerul Finanþelor Publice, alte autoritãþi publice centrale sau locale implicate).
Art. 4 – Principiile de acordare a titlurilor de participare la fond sunt urmãtoarele:
a) acordarea unor despãgubiri juste ºi echitabile în raport cu momentul preluãrii abuzive ºi cu practica jurisdicþionalã internã ºi internaþionalã având ca obiect cauze prin care s-au stabilit despãgubiri pentru imobile preluate în mod abuziv de statul român;
b) neplafonarea prin lege a despagubirilor acordate conform prevederilor prezentei legi.
Art. 5 – Titlurile de platã a despãgubirii au urmãtorul regim:
a) drepturile stabilite prin titlurile de platã a despãgubirii se transmit prin succesiune, sau pot fi cesionate, potrivit prevederilor legii civile române;
b) prin derogare de la prevederile Codului Fiscal, veniturile aferente titlurilor de platã obtinute de persoanele indreptatite potrivit legii sau succesorii legali ai acestora nu sunt venituri impozabile.
#PAGEBREAK#
Fondul „Proprietatea”
Art. 6 – (1) În termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi se constituie fondul de despãgubire „Proprietatea”, care va fi un Fond de Investiþii si va functiona in conformitate cu prevederile prezentei legi si ale Legii nr. 297/2004 privind piaþa de capital. Organizarea si functionarea fondului vor fi stabilite prin regulamentul adoptat in acest scop de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.
(2) La constituire, fondul va fi alimentat cu urmãtoarele tipuri de active:
a) acþiuni deþinute de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului la societãþi comerciale, conform anexei;
b) acþiuni deþinute de Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie la diverse societãþi comerciale, conform anexei;
c) acþiuni deþinute de Ministerul Finanþelor Publice la diverse societãþi comerciale, conform anexei;
d) acþiuni deþinute de Ministerul Transporturilor, Construcþiilor ºi Turismului la diverse societãþi comerciale, conform anexei;
e) acþiuni deþinute de Ministerul Comunicaþiilor ºi Tehnologia Informaþiei la diverse societãþi comerciale conform anexei;
f) creanþe deþinute de statul român în strãinãtate, conform anexei.
(2) – Durata de functionare a fondului va fi de 10 ani, cu posibilitate de prelungire prin decizia acþionarilor. Dupa expirarea duratei de functionare, activul fondului va fi lichidat ºi împãrþit acþionarilor.
Art. 7 – (1) Dupa constituire si pana la desemnarea societatii de administrare, fondul va fi administrat de catre o unitate de management al proiectului, constituita in cadrul Ministerului Finantelor Publice, potrivit legii.
(2) Pentru desemnarea societãþii de administrare a fondului, unitatea de management al proiectului prevazuta la alin. (1) va organiza, în termen de maxim 120 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, o licitaþie internaþionalã.
(3) Activul net al fondului „Proprietatea”, va fi împãrþit în titluri de participare ce vor fi transmise gratuit cãtre titularii titlurilor de plata sau dupa caz, succesorilor in drepturi ai acestora. Titlurile de participare vor fi distribuite proporþional cu titlurile de platã a despãgubirilor emise de Comisia Centralã pentru Stabilirea Despãgubirilor.
(4) Titlurile de participare la Fondul „Proprietatea” vor fi cotate pe pieþele de capital interne ºi externe, in termen de maximum 3 luni de la încheierea contractului de management, astfel încât proprietarii acestora sã le poatã vinde liber în orice moment.
Mãsuri instituþionale
Art. 8 – (1) Pentru analizarea ºi stabilirea cuantumului final al despãgubirilor care se acordã potrivit prevederilor prezentei legi, se constituie în subordinea Guvernului, Comisia Centralã pentru Stabilirea Despãgubirilor, denumitã în continuare Comisia Centralã, care are, în principal, urmãtoarele atribuþii:
a) dispune emiterea titlurilor de platã a despãgubirilor; întocmeºte rapoarte anuale cu privire la stadiul aplicãrii legii ºi le transmite Parlamentului, Preºedintelui României ºi Guvernului; ia alte mãsuri legale, necesare aplicãrii prezentei legi.
(2) Comisia Centralã este formatã din 7 membri ºi are urmãtoarea structurã:
a) Preºedintele Autoritãþii Nationale pentru Restituirea Proprietatilor;
b) doi reprezentanþi ai Cancelariei Primului Ministru;
c) doi reprezentanþi ai Secretariatului General al Guvernului;
d) un reprezentant ai Ministerului Finanþelor Publice;
e) un reprezentant al Ministerului Justiþiei.
(3) Componenþa nominalã a Comisiei Centrale se stabileºte prin decizie a Primului Ministru, în termen de 15 zile de la data publicãrii prezentei legi în Monitorul Oficial al României.
(4) Lucrãrile Comisiei Centrale sunt conduse de preºedintele Autoritãþii Nationale pentru Restituirea Proprietatilor.
(5) Secretariatul Comisiei Centrale se asigurã de cãtre Autoritatea Nationalã pentru Restituirea Proprietatilor, din subordinea Cancelariei Primului Ministru.
(6) Comisia Centralã are la dispoziþia sa o listã de evaluatori si societati de evaluare autorizate. Condiþiile de înscriere în listã se stabilesc de cãtre Comisia Centralã prin decizie, si vor fi afisate pe site-ul oficial al Autoritatii Nationale pentru Restituirea Proprietatilor.
(7) Evaluatorul sau societatea de evaluare, care vor efectua expertiza extrajudiciarã de specialitate, vor fi desemnati de cãtre Comisia Centralã, în mod aleatoriu.
Art. 9 - (1) Comisia Centralã funcþioneazã pe baza prevederilor prezentei legi ºi a regulamentului propriu de organizare ºi funcþionare. Regulamentul Comisiei Centrale se aprobã prin decizia Primului Ministru, în termen de 30 de zile de la data intrari in vigoare a prezentei legi.
(2) Pentru îndeplinirea atribuþiilor sale, Comisia Centralã emite decizii sub semnãtura preºedintelui acesteia. Comisia Centrala va lucra in sedinta cu minim 5 membri si va decide cu majoritate de voturi.
(3) Comisia Centralã funcþioneazã pânã la emiterea tuturor titlurilor de plata a despagubirilor.
#PAGEBREAK#
Mãsuri anticorupþie
Art. 10 – (1) În scopul evitãrii unor posibile fraude sau tentative de corupere a personalului implicat în aplicarea prezentei legi se stabilesc urmãtoarele mãsuri:
a) mandatul membrilor Comisiei Centrale va fi de 4 ani cu posibilitatea înlocuirii a cel puþin 4 dintre membrii desemnaþi odatã la 2 ani;
b) mandatul preºedintelui este de 4 ani cu posibilitatea reînnoirii mandatului;
c) înlocuirea membrilor Comisiei Centrale ºi, dupã caz, a preºedintelui acesteia se face prin decizie a Primului Ministru, dupã prezentarea ºi aprobarea rapoartelor individuale cu privire la îndeplinirea atribuþiilor acestora;
d) membrii Comisiei Centrale beneficiazã de indemnizaþie de ºedinþã reprezentând 50% din salariul de încadrare sau, dupã caz, din indemnizaþia lunarã; într-o lunã se poate acorda o singurã indemnizaþie, indiferent de numãrul ºedinþelor de lucru;
e) salariaþii care desfãºoarã lucrãrile de secretariat vor beneficia de spor de dificultate care poate fi de pânã la 50% din salariul de încadrare; stabilirea acestui spor se face individual de Comisia Centralã la propunerea preºedintelui;
f) limitele minime ºi maxime ale pedepselor aplicabile infracþiunilor sãvârºite în legãturã cu activitãþile prevãzute de prezenta lege, se majoreazã cu jumãtate.
Procedurile administrative pentru acordarea despãgubirilor
Art. 11 - (1) Deciziile/dispoziþiile emise de entitãþile învestite cu soluþionarea notificãrilor, a cererilor de retrocedare sau, dupã caz, ordinele conducãtorilor administraþiei publice centrale învestite cu soluþionarea notificãrilor ºi în care s-au consemnat sume datorate cu titlu de despãgubire, însoþite, dupã caz, de situaþia juridicã actualã a imobilului obiect al restituirii ºi întreaga documentaþie aferentã acestora, se predau pe bazã de proces-verbal de predare-primire Secretariatului Comisiei Centrale, pe judeþe, conform eºalonãrii stabilite de aceasta, dar nu mai târziu de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
(2) Notificãrile formulate potrivit prevederilor Legii nr. 10/2001, republicatã care nu au fost soluþionate în sensul arãtat la alin. (1) pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, se predau pe bazã de proces-verbal de predare-primire Secretariatului Comisiei Centrale, însoþite de deciziile/dispoziþiile emise de entitãþile învestite cu soluþionarea notificãrilor, a cererilor de retrocedare sau, dupã caz, ordinelor conducãtorilor administraþiei publice centrale conþinând propunerile motivate de acordare a despãgubirilor, dupã caz, de situaþia juridicã actualã a imobilului obiect al restituirii ºi de întreaga documentaþie aferentã acestora, în termen de 10 zile de la data adoptãrii deciziilor/dispoziþiilor sau, dupã caz, a ordinelor.
(3) Pe baza situaþiei juridice a imobilului pentru care s-a propuns acordarea de despãgubiri, Secretariatul Comisiei Centrale procedeazã la analizarea dosarelor prevãzute la alin. (1) ºi (2) în privinþa verificãrii legalitãþii respingerii cererii de restituire în naturã.
(4) Secretariatul Comisiei Centrale va proceda la centralizarea dosarelor prevãzute la alin. (1) ºi (2), în care, în mod întemeiat cererea de restituire în naturã a fost respinsã, dupa care acestea vor fi transmise, evaluatorului sau societatii de evaluatori desemnate, in vederea stabilirii cuantumului despagubirilor.
(5) Dupã primirea dosarului, evaluatorul sau societatea de evaluatori desemnata va efectua expertiza de specialitate, ºi va întocmi raportul de evaluare pe care il va transmite Comisie Centrale. Acest raport va contine cuantumul despagubirilor in limita carora vor fi acordate titlurile de platã.
(6) În baza raportului de evaluare Comisia Centralã va proceda fie la emiterea deciziei reprezentând titlul de platã a despãgubirii, fie la trimiterea dosarului spre reevaluare.
(7) Dispoziþiile alin. (1) – (2) ºi (6) se aplicã în mod corespunzãtor ºi deciziilor/ordinelor emise în temeiul art. 32 din Legea nr. 10/2001, republicatã, în care s-au consemnat/propus sume datorate cu titlu de despãgubire.
(8) În cazul prevãzut la alin. (7) titlul de platã a despãgubirii se va emite de Comisia Centralã pentru Stabilirea Despãgubirilor pânã la concurenþa sumei reprezentând cuantumul despãgubirilor consemnate/propuse.
Art. 12 - Deciziile prin care se dispune emiterea titlurilor de platã a despãgubirilor pot fi individuale sau cumulate pe ºedinþã de lucru pe bazã de listã alfabeticã a titularilor de drept.
Art. 13 – Decizia individualã sau, dupã caz, lista aprobatã, se transmite prin grija Secretariatului Comisiei Centrale, în termen de 15 zile de la aprobare, la societatea de administrare a fondului „Proprietatea” care va proceda, în termen de 30 de zile la emiterea titlurilor de participare pentru solicitantul despãgubirii.
Art. 14 - Titlurile de participare la fondul „……”, care nu sunt solicitate de titularii acestora sau, dupã caz, succesorii acestora, în termen de 3 ani de la data emiterii lor îºi pierd valabilitatea.
#PAGEBREAK#
Cãi de atac în justiþie
Art. 15 – Deciziile adoptate de cãtre Comisia Centralã pot fi atacate cu contestaþie în condiþiile Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, în contradictoriu cu statul, reprezentat prin Comisia Centrala pentru Stabilirea Despãgubirilor.
Art. 16 - (1) Competenþa de soluþionare revine Secþiei de Contencios Administrativ ºi Fiscal a Curþii de Apel în a cãrei razã teritorialã domiciliazã reclamantul. Dacã reclamantul domiciliazã în strãinãtate, cererea se va face la instanþa reºedinþei sale din þarã sau, dupã caz, la instanþa domiciliului reprezentantului acestuia din România, iar dacã nu are nici reºedinþã în România ºi nici reprezentant cu domiciliul în România, cererea se adreseazã Secþiei de Contencios Administrativ ºi Fiscal a Curþii de Apel Bucureºti.
(2) Hotãrârea pronunþatã de prima instanþã poate fi atacatã cu recurs. Recursul suspendã executarea.
Dispoziþii tranzitorii ºi finale
Art. 17 – (1) Dacã, pe baza constatãrilor Secretariatului Comisiei Centrale, aceasta din urmã stabileºte cã imobilul pentru care s-a stabilit plata de despãgubiri este restituibil în naturã, prin decizie motivatã va proceda la restituirea acestuia.
(2) Decizia de restituire în naturã astfel emisã urmeazã regimul juridic prevãzut de art. 23 din Legea nr.10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, republicatã.
Art. 18 (1) În cazul în care statul ºi persoanele îndreptãþite au obligaþii reciproce de platã ºi, respectiv, restituire, a unor despãgubiri rezultate din aplicarea Legii nr. 112/1995 ori altor acte normative anterioare ºi, respectiv, a Legii nr. 10/2001, republicatã, la cererea persoanei îndreptãþite, prin decizia Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despãgubirilor se va dispune compensarea acestora.
(2) În cazul prevãzut la alin. (1), cele douã obligaþii reciproce de platã se vor compensa pânã la concurenþa celei mai mici dintre ele.
(3) Pentru a dispune mãsura compensãrii, vor fi avute în vedere, referatul aprobat de conducãtorul entitãþii învestite cu soluþionarea notificãrii, prin care se constatã ca posibilã restituirea în naturã a imobilului ºi decizia/dispoziþia emisã de entitatea învestitã cu soluþionarea notificãrii, a cererii de retrocedare sau, dupã caz, ordinul conducãtorului autoritãþii administraþiei publice centrale sau locale învestite cu soluþionarea notificãrilor, prin care s-au acordat sau, dupã caz, propus despãgubiri.
(4) Asupra mãsurii compensãrii, Comisia Centralã pentru Stabilirea Despãgubirilor, va decide numai dupã ce a fost urmatã procedura prevãzutã la art. 11 alin. (3) – (5), pe baza raportului întocmit de evaluatorul sau societatea de evaluatori desemnata care va contine cuantumul despagubirilor in limita carora vor fi acordate titlurile de platã ºi respectiv suma reprezentând despãgubirea încasatã, actualizatã potrivit art. I alin. (1) Titul I din Ordonanþa de urgenþã a Guvernului, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 48/2004.
(5) În aceastã situaþie titlul de platã a despãgubirii se va emite de Comisia Centralã pentru Stabilirea Despãgubirilor pânã la concurenþa sumei reprezentând cuantumul despãgubirilor, dupã deducerea sumei reprezentând despãgubirea încasatã, actualizatã, stabilite potrivit alin. (4).
(6) Dispoziþiile alin. (1) – (3) ºi alin. (5), se aplicã în mod corespunzãtor ºi în cazul în care se invocã o creanþã constatatã printr-o decizie/oridin emise în temeiul art. 32 din Legea nr. 10/2001, republicatã, în care s-au consemnat/propus sume datorate cu titlu de despãgubire.
(7) În cazul prevãzut la alin. (6) titlul de platã a despãgubirii se va emite de Comisia Centralã pentru Stabilirea Despãgubirilor pânã la concurenþa sumei reprezentând cuantumul despãgubirilor consemnate/propuse, actualizate cu indicele inflaþiei, dupã deducerea sumei reprezentând despãgubirea încasatã, actualizatã potrivit art. I alin. (1) Titul I din Ordonanþa de urgenþã a Guvernului, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 48/2004.
(8) În cazul în care suma reprezentând despãgubirea încasatã, actualizatã potrivit art. I alin. (1) Titul I din Ordonanþa de urgenþã a Guvernului, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 48/2004 este mai mare decât despãgubirea stabilitã potrivit alin. (4) sau, dupã caz, cea consemnatã/propusã în decizia/ordinul emise în temeiul art. 32 din Legea nr. 10/2001, actualizatã cu indicele inflaþiei potrivit alin. (7), dupã dispunerea consemnarii, se va înºtiinþa entitatea învestitã cu soluþionarea notificãrii având ca obiect restituirea în naturã a imobilului despre suma rãmasã de restituit de cãtre persoana îndreptãþitã.
Art. 19 – (1) În cazul în care, în decizia/dispozitia sau ordinul conducãtorului autoritatii administratiei publice centrale ori dupa caz propunerea motivata a entitatii investite cu solutionarea notificarii, de acordare a mãsurilor reparatorii prin echivalent, sunt individualizate mai multe persoane ºi cotele aferente drepturilor acordate acestora de lege, titlul de platã a despãgubirii se acordã individual potrivit cotei corespunzãtoare.
(2) În cazul în care, în decizia/dispozitia sau ordinul conducatorului autoritatii administratiei publice centrale ori dupa caz propunerea motivata a entitati investite cu solutionarea notificarii de acordare a mãsurilor reparatorii, sunt individualizate mai multe persoane fãrã a se fi stabilit cotele aferente drepturilor acordate acestora de lege, titlul de platã se acordã pe numele tuturor beneficiarilor.
(3) În cazul în care persoanele individualizate în decizia/dispozitia sau ordinul conducatorului autoritatii administratiei publice centrale ori dupa caz propunerea motivata a entitati investite cu solutionarea notificarii de acordare a mãsurilor reparatorii prezintã un act autentic de partaj voluntar, sau dupã caz, o hotãrâre judecãtoreascã definitivã ºi irevocabilã prin care s-au stabilit cotele cuvenite fiecãruia, titlul de platã se acordã individual, potrivit cotei convenite ori stabilite.
Art. 20 - (1) În termen de 60 de zile de la data întrãrii în vigoare a prezentei legi, procesele-verbale încheiate de prefecturi prin care s-au consemnat sume cu titlu de despãgubire, vor fi reanalizate ºi, în situaþia în care, potrivit Legii nr. 10/2001, republicatã, restituirea în naturã nu este posibilã dar se constatã cã notificanþii sunt îndreptãþiþi la acordarea de despãgubiri, dosarul întocmit va fi înaintat Secretariatului Comisiei Centrale, însoþit de situaþia juridicã actualã a imobilului ºi de ordinul conþinând propunerea motivatã a prefectului de acordare a despãgubirilor.
(2) Prevederile art. 11 alin. (2) se vor aplica în mod corespunzãtor.
Art. 21 - (1) În termen de 30 de zile de la data întrãrii în vigoare a prezentei legi, notificãrile înregistrate la prefecturi ºi pentru care nu au fost încheiate procese-verbale, se vor înainta entitãþilor învestite potrivit Legii nr. 10/2001, republicatã cu soluþionarea acestora.
(2) Dispoziþiile alin. (1) se vor aplica în mod corespunzãtor ºi în situaþiile în care, în urma reanalizãrii proceselor-verbale încheiate de prefecturi prin care sunt consemnate sume cu titlu de despãgubire se constatã cã potrivit Legii nr. 10/2001 restituirea în naturã este posibilã, ori notificanþii nu sunt îndreptãþiþi la acordarea de despãgubiri.
Art. 22 - (1) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi, orice ofertã de capital disponibil emisã în temeiul Hotãrârii Guvernului nr. 498/2003 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare unitarã a Legii nr. 10/2001, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, se considerã închisã.
(2) Dupã închiderea ofertei, entitatea implicatã în privatizare, emitentã a ofertei prevãzute la alin. (1) va proceda la atribuirea/alocarea actiunilor, dupã care va elibera titularului deciziei de restituire prin acordarea de acþiuni ori al titlurilor de valoare nominalã subscrise o adeverinta/un certificat de actionar, care va indica titularul acestora, numarul actiunilor si datele de identificare a societatii comerciale.
(3) În termen de 10 de zile de la data atribuirii/alocãrii acþiunilor, entitatea implicatã în privatizare, emitentã a ofertei prevãzute la alin. (1), va transmite Secretariatului Comisiei Centrale lista beneficiarilor mãsurilor prevãzute la alin. (2), a titlurilor de valoare nominalã, a deciziilor/dispoziþiilor ori, dupã caz, a ordinelor în baza cãrora au fost acordate/alocate acþiunile, fiind menþionat distinct ºi emitentul acestora.
(4) Dispoziþiile prevãzute la alin. (3) sunt aplicabile în mod corespunzãtor pentru orice altã ofertã de capital disponibil, închisã înainte de intrarea în vigoare a prezentei legi. În acest caz, termenul prevãzut la alin. (3) curge de la data întrãrii în vigoare a prezentei legi.
Art. 23 – (1) Nu fac obiectul prezentei legi acþiunile acordate/alocate în cadrul unei oferte de capital disponibil emisã în temeiul Hotãrârii Guvernului nr. 498/2003 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare unitarã a Legii nr. 10/2001, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
(2) În situaþia în care, în urma ofertei de capital disponibil, au fost alocate/atribuite acþiuni într-un cuantum inferior celor prevãzute în deciziile/dispoziþiile emise de entitãþile învestite cu soluþionarea notificãrilor, a cererilor de retrocedare sau, dupã caz, ordinele conducãtorilor administraþiei publice centrale învestite cu soluþionarea notificãrilor, Comisia Centralã pentru Stabilirea Despãgubirilor va proceda la emiterea titlului de platã, dupã parcurgerea procedurii prevãzute de prezenta lege, pentru diferenþa pânã la concurenþa sumelor stabilite de evaluatori sau societãþile de evaluare desemnate.
Art. 24 – (1) În termen de 10 de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Ministerul Finanþelor Publice va transmite Secretariatului Comisiei Centrale lista tuturor titularilor titlurilor de valoare nominalã, a deciziilor/dispoziþiilor ori, dupã caz, a ordinelor în baza cãrora au fost emise, fiind menþionat distinct ºi emitentul acestora.
(2) Dacã titlul de valoare nominalã a fost emis pe numele reprezentanþilor persoanelor îndreptãþite înscrise în decizia/dispoziþia de restituire în echivalent, se va face aceastã menþiune.
Art. 25 – (1) Titlurile de valoare nominalã emise de Ministerul Finanþelor Publice în temeiul art. 30 din Legea nr. 10/2001, republicatã, pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi ºi nevalorificate în cadrul unei oferte de capital disponibil emisã în temeiul Hotãrârii Guvernului nr. 498/2003 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare unitarã a Legii nr. 10/2001, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, se convestesc ºi prin decizia Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despãgubirilor, în titlu de platã a despãgubirii.
(2) Titlurile de valoare nominalã emise de Ministerul Finanþelor Publice în temeiul art. 30 din Legea nr. 10/2001, republicatã, pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, valorificate în cadrul unei oferte de capital disponibil emisã în temeiul Hotãrârii Guvernului nr. 498/2003 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare unitarã a Legii nr. 10/2001, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, nu fac obiectul prezentei legi.
(3) În situaþia în care titlurile de valoare nominalã emise de Ministerul Finanþelor Publice în temeiul art. 30 din Legea nr. 10/2001, republicatã, pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, au valorificate parþial în cadrul unei oferte de capital disponibil emisã în temeiul Hotãrârii Guvernului nr. 498/2003 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare unitarã a Legii nr. 10/2001, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, decizia Comisiei Speciale pentru Stabilirea Despãgubirilor prin care se dispune convertirea acestora în titlu de platã a despãgubirii se va emite numai pentru titlurile de valoare nominalã deþinute de solicitant ºi nevalorificate.
(4) În cazul prevãzut la alin. (1) ºi (3), Comisia Specialã pentru Stabilirea Despãgubirilor va decide dupã primirea cererilor persoanelor îndreptãþite, la care vor fi anexate, în original, titlurile de valoare nominalã nevalorificate.
(5) Cererile prevãzute la alin. (4) se vor depune la Secretariatul Comisiei Speciale pentru Stabilirea Despãgubirilor, dupã constituirea acesteia.
Art. 26 – Actele care au stat la baza emiterii titlurilor de platã au regim de arhivare permanent.
Art. 27 – În termen de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Guvernul va emite norme metodologice de aplicarea legii, la propunerea Cancelariei Primului Ministru ºi a Ministerului Finanþelor Publice.
Art. 28 – (1) Comisia Centralã are sigiliu propriu ºi îºi va desfãºura activitatea la sediul Autoritãþii Nationale pentru Restituirea Proprietatilor.
(2) Fondurile necesare funcþionãrii Comisiei Centrale ºi a secretariatului acestuia, se vor asigura prin bugetul Cancelariei Primului - Ministru.
(3) Onorariile evaluatorilor sau a societatilor de evaluare se vor achita de cãtre Cancelarie, la cererea Secretariatului Comisiei Centrale.
Art. 29 – La data intrãrii în vigoare prezentei legi se abrogã prevederile art. 30, 34-40 din Legea nr.10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, republicatã ºi art. 3 din Ordonanþa de urgenþã a Guvernului nr. 184/2002, aprobatã cu modificãri ºi completãri prin Legea nr. 48/2004.
Comentarii articol (0)