Actul normativ reglementeaza modul de acordare a facilitatilor aferente unei linii de credit, in valoare maxima de 125.000 lei//an pentru un IMM, cu dobanda partial subventionata si, dupa caz, cu garantarea creditului de catre stat. Astfel, statul va sprijini accesul intreprinderilor mici si mijlocii la obtinerea de finantari pentru a suplini nevoile de lichiditate.
Astfel, bugetul total maxim al subventiei pe perioada de implementare a programului 2011—2013 este de 165.000 mii lei, repartizat pe ani astfel:
De asemenea, conform normelor, plafonul garantiilor ce pot fi acordate in anul 2011 este de 400.000 mii lei.
Dobanda aferenta liniei de credit prevazuta in program se calculeaza de la data utilizarii si pana la rambursarea integrala a creditului si se plateste lunar in modul urmator:
- maximum 70% din dobanda calculata, dar nu mai mult de 6,5% pe an din soldul sumelor utilizate din linia de credit acordata, se achita institutiei de credit finantatoare de catre Ministerul Economiei., prin Agentia pentru Implementarea Proiectelor si Programelor pentru IMM-uri., in limita sumelor aprobate annual cu aceasta destinatie;
- minimum 30% din dobanda calculata de institutia de credit finantatoare se achita lunar acesteia de catre beneficiarul programului.
Inscrierea in program
Inscrierea in program si solicitarea acordului de principiu pentru subventionarea dobanzii se fac on-line pe site-ul www.aippimm.ro, urmand ca solicitarile pentru inscrierea in program sa fie analizate si selectate in limita bugetului alocat programului, in ordinea inscrierii in acesta.
Demararea implementarii programului se va face in termen de 10 zile lucratoare de la data comunicarii, pe site-ul Agentiei pentru Implementarea Proiectelor si Programelor pentru IMM-uri, a inceperii procesului de inregistrare on-line in program, timp in care se vor desfasura campanii de informare cu privire la facilitatile acordate in cadrul programului.
Conform metodologiei publicate in Monitor, inscrierea on-line se desfasoara in sesiune continua, pana la epuizarea bugetului alocat programului.
Solicitantul trebuie sa completeze on-line formularul de inscriere in program. Aplicatia software va genera automat solicitantului un mesaj de confirmare a efectuarii inregistrarii, cu numarul de inregistrare obtinut si cu datele corespunzatoare, completate de catre acesta.
Agentia va intocmi listele cu IMM-urile eligibile in program si le va transmite institutiilor de credit finantatoare.
Contractarea si garantarea liniei de credit in cadrul programului
Pe site-ul Agentiei se va publica lista cu bancile partenere care au fost selectate in vederea acordarii liniilor de credit pentru beneficiarii eligibili.
Astfel, pentru a obtine o linie de credit cu dobanda partial subventionata si, dupa caz, garantata de stat, solicitantii declarati eligibili de catre Agentie se pot prezenta la oricare din bancile respective, cu formularul de inscriere in program semnat si stampilat de catre beneficiar si cu notificarea privind acordul de principiu pentru subventionarea dobanzii in cadrul programului.
Acordarea garantiei de stat
Conform HG nr. 682/2011, garantia emisa in numele si in contul statului are urmatoarele caracteristici principale:
- este irevocabila — furnizorul protectiei nu isi poate rezerva prin contract dreptul de a revoca unilateral garantia sau de a creste costul efectiv al garantiei, cu exceptia cazului in care cumparatorul protectiei nu plateste la scadenta costul protectiei;
- este neconditionata — contractul prin care este furnizata protectia nu contine nicio clauza asupra careia beneficiarul protectiei nu detine controlul, clauza care sa poata scuti garantul de obligatia de a plati in termen de maximum 15 zile calendaristice de la data primirii de catre FNGCIMM a cererii de plata, fara insa a depasi 90 de zile calendaristice de la data inregistrarii restantei, in cazul in care obligatul principal nu achita la termen plata scadenta/platile scadente;
- este expresa — protectia furnizata de garantie este legata in mod clar de expuneri ce pot fi identificate cu exactitate sau de un portofoliu de expuneri clar delimitat, astfel incât gradul de acoperire a protectiei este clar definit si nu poate fi pus la indoiala;
- este directa;
- este platibila la prima cerere scrisa a institutiei de credit finantatoare, realizata in termenii si conditiile prevazute in contractul de garantare;
- acopera maximum 80% din principal, exclusiv dobânzile si comisioanele bancare si alte sume datorate de beneficiarul programului in baza contractului de credit;
- valoarea se reduce cu principalul rambursat de catre beneficiar, proportional cu procentul de garantare.
In actul normativ este prevazuta obligatia beneficiarilor programului de a plati o prima de garantare, in cazul in care obtine aprobarea garantarii creditului de catre Fondul de garantare. Prima de garantare platita de solicitant trebuie sa acopere atat riscurile obisnuite ce rezulta din acordarea garantiilor, costurile administrative ale schemei, cât si finantarea anuala a capitalului.
Acordarea facilitatilor in cadrul programului
Dupa ce beneficiarul face dovada platii comisionului de risc in contul IBAN RO24TREZ999650101XXXXXXX, deschis pe numele Ministerului Finantelor Publice la Trezoreria Operativa Centrala, cod de identificare fiscala 8609468, institutia de credit si beneficiarul semneaza contractul de garantare transmis de catre Fondul de Garantare, care va cuprinde, fara a se limita la acestea, identitatea partilor, obiectul si durata contractului, termenii si conditiile de acordare si plata a garantiei, obligatiile partilor, valoarea maxima a garantiei acordate in moneda nationala, modalitatea de calcul si termenele de plata ale comisionului de risc si ale comisionului de administrare, precum si celelalte drepturi si obligatii ale partilor.
Beneficiarii programului care au primit aprobarea creditului, dar care nu au solicitat garantii din partea FNGCIMM, banca va semna cu acestia contractul de creditare si contractele de garantie accesorii creditului, cu respectarea normelor proprii de creditare, si le va pune la dispozitie linia de credit acordata in conditiile programului.
Implementarea, monitorizarea si recuperarea facilitatilor
Conform normelor metodologice, beneficiarii programului vor deschide un cont curent la institutia de credit finantatoare pentru derularea operatiunilor de incasari si plati.
Beneficiarul creditului va efectua trageri din linia de credit in urma unei solicitari scrise adresate institutiei de credit finantatoare, fara sa depaseasca in niciun moment plafonul maxim aprobat. Rambursarea sau, dupa caz, reintregirea plafonului se va putea face pe parcursul perioadei de derulare a contractului de credit. Conform actului normativ, toate sumele trase si nerambursate devin scadente la data expirarii valabilitatii liniei de credit.
Agentia va acorda ajutorul de minimis dupa ce verifica, pe baza declaratiei pe propria raspundere a operatorului economic, ca este respectata regula cumulului, respectiv ca ajutorul acordat in baza programului, impreuna cu suma totala a ajutoarelor de minimis primite pe parcursul ultimilor 2 ani fiscali si in anul fiscal in curs, din surse ale statului, ale autoritatilor locale sau din surse europene, nu depaseste plafonul echivalent in lei al sumei de 200.000 euro, respectiv 100.000 euro in sectorul transportului rutier.
In acelasi timp, beneficiarii de ajutor in cadrul programului vor tine o evidenta specifica a ajutoarelor primite conform programului, a altor scheme de minimis si a altor ajutoare de stat. Acestia sunt obligati sa arhiveze evidenta specifica si sa o pastreze o perioada de 10 ani.
Conform OUG nr. 60/2011, conditiile de indeplinit pentru accesarea acestui program sunt:
• societatea comerciala sa aiba minim doi ani de functionare,sa nu fie in procedura de insolventa;
• sa prezinte garantii colaterale de pana la 40%, celelalte de 60% fiind asigurate prin garantii de stat;
• sa nu fie in dificultate conform directivelor europene;
• sa nu fie emisa o decizie de recuperare a ajutorului de stat;
• sa nu se afle in litigiu cu Ministerul de Finante sau cu Ministerul Economiei sau cu institutia de credit unde doreste sa ia un credit;
• sa nu figureze cu credite restante in centrala riscurilor bancare;
• sa nu figureze cu incidente majore cu cecuri si bilete la ordin in centrala incidentelor de plati.
Potrivit ordonantei, sumele trase din linia de credit pot fi utilizate numai pentru:
• cheltuieli privind aprovizionarea, productia, desfacerea;
• cheltuieli privind executarea de lucrari si/sau prestarea de servicii;
• cheltuieli privind constituirea, prelucrarea, valorificarea stocurilor;
• alte tipuri de cheltuieli necesare desfasurarii activitatii curente;
• cheltuieli cu salariile si alte cheltuieli asimilate;
• plata impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat;
• alte costuri de operare.
Ordonanta stabileste si domeniile care nu sunt eligibile pentru a fi selectate in cadrul programului de sprijin al IMM-urilor.
Atentie! Nu pot accesa acest program intreprinderile mici si mijlocii din urmatoarele sectoare de activitate:
• intermedieri financiare si asigurari;
• tranzactii imobiliare;
• activitati de jocuri de noroc si pariuri;
• productie sau comercializare de armament, munitii, explozibili, tutun, alcool, produse energetice definite potrivit Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, substante aflate sub control national, plante, substante si preparate stupefiante si psihotrope;
• activitati de inchiriere si leasing;
• activitati de investigare si protectie;
• activitatile excluse de normele europene, pentru care nu se poate acorda ajutor de minimis in conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.998/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 privind aplicarea art. 87 si 88 din Tratat ajutoarelor de minimis, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 379 din 28 decembrie 2006.
Comentarii articol (0)