Patru din zece gospodarii europene cumpara servicii "grupate" de internet, telefonie si televiziune de la un singur furnizor, potrivit unui nou sondaj al Comisiei Europene. De asemenea, ancheta a relevat ca 65% din populatie isi limiteaza apelurile efectuate cu telefonul mobil din cauza costurilor si ca apelurile prin internet sunt din ce in ce mai populare.
Furnizorii de servicii sunt obligati sa ofere informatii cuprinzatoare inainte de semnarea unui contract
Unul din patru respondenti considera ca, in ceea ce priveste internetul, viteza de descarcare/incarcare a datelor nu corespunde conditiilor din contractul pe care l-a semnat, iar unul din trei a afirmat ca a avut parte de intreruperi de conexiune. Noua legislatie a UE,
aplicabila de la 25 mai 2011, impune furnizorilor de servicii sa ofere clientilor in avans – inainte de semnarea unui contract – informatii cuprinzatoare si exacte cu privire la nivelurile minime de calitate a serviciilor, inclusiv la viteza reala de conectare si la posibilele limitari ale vitezei internetului. Comisia investigheaza, in prezent, vitezele conexiunilor de banda larga si alte aspecte legate de transparenta si de calitatea serviciilor.
„Consumatori ne spun clar si raspicat ca sunt ingrijorati de faptul ca nu beneficiaza de viteza de conectare si de calitatea serviciului internet care le-au fost promise. Autoritatile nationale trebuie sa ia masurile corespunzatoare pentru a se asigura ca operatorii respecta noile norme ale UE care le cere sa dea dovada de transparenta in ceea ce priveste vitezele de conectare si calitatea serviciilor. Daca s-ar dovedi ca acest lucru nu este suficient, nu as ezita sa iau masurii suplimentare, sub forma de orientari mai prescriptive sau, la nevoie, chiar sub forma de masuri legislative”, a declarat Neelie Kroes, vicepresedinta Comisiei Europene pentru Agenda digitala.
Masuri ferme de securitate vor trebui luate de catre furnizorii de servicii de internet pentru protejarea clientilor lor
Ancheta a relevat, de asemenea, ca cetatenii UE sunt preocupati de protectia datelor, 88% dintre respondenti afirmand ca ar dori sa fie informati in caz de pierdere, furt sau modificare a datelor lor cu caracter personal colectate de catre furnizorul de servicii de telecomunicatii. In conformitate cu noile norme ale UE, aplicabile de la 25 mai 2011, operatorii din sectorul telecomunicatiilor si furnizorii de servicii de internet trebuie sa ia masuri ferme de securitate pentru a proteja numele, adresele de e-mail si informatiile privind conturile bancare ale clientilor lor, precum si datele privind fiecare apel telefonic si fiecare sesiune internet pe care le efectueaza acestia.
De asemenea, noile norme impun operatorilor sa informeze fara intarziere autoritatile responsabile cu protectia datelor si clientii, in caz de violare a securitatii sau de pierdere sau furt de date cu caracter personal.
Alte date furnizate de ancheta Eurobarometru se refera la procentul gospodariilor cu acces la telefon sau abonate la servicii de televiziune, astfel: 98% dintre gospodariile din UE au acces la un telefon si un procent tot mai mare de gospodarii (acum 89%) au acces la un telefon mobil, iar 62% poseda atat telefoane fixe, cat si telefoane mobile, in timp ce doar 9% utilizeaza numai o linie de telefonie fixa.
Un procent de 41% dintre gospodarii au declarat ca principalul avantaj al acestor pachete este comoditatea de a avea un singur furnizor de servicii si de a primi o singura factura, iar 33% considera ca este mai avantajos sa plateasca pentru un pachet de servicii decat pentru fiecare serviciu separat. Cu toate acestea, 16% considera ca pachetele contin servicii de care nu au nevoie, iar 10% isi exprima ingrijorarea cu privire la lipsa de transparenta si de claritate in ceea ce priveste costurile si conditiile aferente fiecarui serviciu.
Clinetii intampina dificultati la schimbarea operatorului
Pana la 77% dintre gospodarii se declara adepte ale „principiului inertiei”, adica nu ar schimba niciodata pachetul de servicii de care beneficiaza. 12% dintre gospodarii schimba mereu operatorul, iar 12% ar dori sa-l schimbe dar nu reusesc sa faca acest lucru, din diferite motive.
Printre factorii care ii impiedica pe clientii sa schimbe operatorul se numara riscul de fi privati temporar de serviciile respective, riscul de a plati mai multi furnizori in timpul procesului de transfer si lipsa de claritate cu privire la demersurile necesare pentru trecerea de la un operator la altul.
Pe langa problemele legate de viteza si de intreruperea conexiunilor la internet, unul din patru respondenti semnaleaza existenta unor dificultati in ceea ce priveste conectarea la reteaua mobila, iar un procent similar raporteaza cazuri de intrerupere a comunicarii in timpul apelurilor.
Dintre gospodarii, 27% au acces la reteaua publica de telefonie doar prin telefonul mobil – procent care a crescut, de la ultima ancheta, in 17 state membre si care a atins deja niveluri de peste 50% in cinci tari (Republica Ceha, Finlanda, Letonia, Lituania si Slovacia).
Sondajul privind comunicatiile electronice la nivel de gospodarii a fost realizat in perioada 9 februarie - 8 martie 2011, pe un esantion de 27 000 de gospodarii reprezentative pentru populatia UE.
Comentarii articol (1)