Introducerea cardului de sanatate, punerea in aplicare a noului Cod penal, modificari ale Codul Muncii sau ale Codului Fiscal, dar si simple legi de aprobare a unor Ordonante de Urgenta s-au ratacit pe agenda deputatilor, in aceasta sesiune parlamentara. Cand vor fi reluate? La toamna, daca este sa fim optimisti. Realismul, insa, ne-a invatat altceva.
In urma incheierii sesiunii parlamentare, pe Ordinea de Zi a Camerei Deputatilor, in majoritatea cazurilor forul decizional, au ramas nefinalizate aproximativ 150 de proiecte si propuneri legislative. O parte dintre ele se afla pe agenda deputatilor inca din 2010, insa exista si o propunere de modificare a Codului fiscal inscrisa pe Ordinea de zi a Plenului in anul 2006.
Printre cele mai importante acte normative care asteapta votul deputatilor se numara doua propuneri legislative de modificare a Codului Muncii privind declararea zilelor de 24 ianuarie si 30 noiembrie ca sarbatori legale, in care nu se lucreaza. Una dintre legi a fost adoptata de Senat in iunie 2010. In forma adoptata de senatori, doar ziua de 24 ianuarie era introdusa intre zilele de sarbatoare legala, intre timp, deputatii propunand si declararea zilei de 30 noiembrie ca sarbatoare legala, la sugestia Patriarhiei Romane. Desi cu raport negativ de la Comisia de munca, deputatii nu s-au pronuntat asupra acestor modificari ale Codului Muncii.
Pe agenda Plenului Camerei Deputatilor se afla ramasa si o propunere de modificare a Codului Fiscal prin care orice modificare la Codul fiscal se va efectua doar prin lege, cu 6 luni inainte de data intrarii in vigoare a prevederilor ei. Astfel, se modifica alin (1) al art. 4 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, dupa cum urmeaza: “
prezentul cod se modifica si se completeaza numai prin lege promovata cu 6 luni inainte de data intrarii in vigoare a acesteia".
O propunere legislativa importanta pentru mediul de afaceri de pe masa deputatilor se refera la prelungirea termenului de valabilitate a cazierului fiscal, de la 30 de zile la 60 de zile.
De asemenea, in expectativa au ramas si legea de aprobare a OUG nr. 30/2011 privind adoptarea unor masuri de implementare a sistemului national de plata a taxelor si impozitelor utilizand cardul bancar, precum si legea pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.11/2011 privind utilizarea indicatorului de referinta castigul salarial mediu brut in actele normative din domeniul muncii si protectiei sociale.
Totodata, proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanþei de urgenþã a Guvernului nr.1/2010 privind unele masuri de reincadrare in functii a unor categorii de personal din sectorul bugetar si stabilirea salariilor acestora, precum si alte masuri in domeniul bugetar isi asteapta votul in urma reexaminarii.
Proiect de Lege pentru completarea art.140 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal a fost inscris pe Ordinea de zi in decembrie 2006 si prevede introducerea unei cote reduse de TVA, de doar 9%, la alimentele de baza.
Prioritati legislative in stand by
Potrivit Ministerului Sanatatii, sistemul de coplata urma sa fie introdus de la inceputul acestui an, insa abia in luna martie Senatul a adoptat legea privind aceste reglementari. La Camera Deputatilor, insa, proiectul a ramas suspendat, dupa ce a primit avizul Comisiei Juridice. Sistemul de coplata urma sa se aplice in medicina primara, la medicul de familie, la medicul specialist si in spitale, insa nu si pentru asistenta medicala de urgenta. Pentru contributia personala a serviciului medical pacientului i se va elibera un tichet moderator pentru sanatate, prin care se face dovada realizarii actului medical si a platii acestuia. Tichetele pentru sanatate urmau sa aiba valori accesibile, iar categoriile defavorizate vor fi protejate, fiind scutite de la plata acestora. Contributia personala a cetatenilor prin tichetele pentru sanatate era limitata la 600 lei/an.
Aceeasi soarta o au si cardurile de sanatate, despre care ministrul Sanatatii, Cseke Attilla, spunea ca vor fi introduce din aceasta toamna. Dupa adoptarea proiectului de catre Senat si avizarea lui favorabila de Comisiile Camerei Deputatilor, despre proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanþei de urgenta a Guvernului nr.133/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, in vederea eficientizarii unor institutii si activitati în acest domeniu nu se mai stie nimic. Conform OUG nr. 133/2010, asiguratul suporta cheltuielile reprezentand contravaloarea cardului national de asigurari sociale de sanatate respectiv a documentului propriu-zis prin care se atesta calitatea de asigurat precum si costurile aferente distributiei acestuia. De asemenea, din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate se suporta costurile aferente implementarii sistemului national al cardului. Astfel, in momentul primirii cardului de la factorul postal sau, dupa caz, de la casa de asigurari de sanatate, asiguratul achita contravaloarea acestuia.
O prioritate a Executivului o reprezinta intrarea in vigoare a noilor Coduri, programata pentru data de 1 octombrie 2011. Insa, pana acum, doar legea de punere in aplicare a Codului Civil si-a gasit finalitatea, fiind adoptata si promulgata in aceasta sesiune parlamentara. Proiectul de Lege pentru punerea in aplicare a Codului penal si pentru modificarea si completarea unor acte normative care cuprind dispozitii penale, adoptat de Senat in martie 2011, nici nu a fost inscris pe Ordinea de zi a Camerei.
Comentarii articol (4)