Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) propune, printr-un proiect de ordonanta, infiintarea Autoritatii Metropolitane de Transport la nivelul capitalei si al judetului Ilfov (AMTB) care va coordona intreaga retea de transport public din Bucuresti si zonele limitrofe. Comasarea Regiei Autonome de Transport Bucuresti si Metrorex este unul din angajamentele Guvernului fata de FMI.
Conform proiectului de OG,
AMTB va deveni institutia publica desemnata sa asigure politica privind planificarea strategica, monitorizarea si avizarea activitatilor privind autorizarea, organizarea si controlul functionarii serviciilor de transport public de calatori in zona metropolitana, pentru transportul cu metroul, autobuze, microbuze, tramvaie, troleibuze, trenuri regionale si transport naval pentru municipiul Bucuresti si judetul Ilfov.
De asemenea, autoritatea nou infiintata va deveni
ordonator tertiar de credite, a carui finantare se va face de la bugetul de stat, prin bugetul MTI, din venituri proprii, din fonduri externe si din alte surse legal constituite.
Actul normativ propus de MTI stabileste si
principalele atributii ale AMTB, printre care se numara:
• elaborarea Strategiei de dezvoltare si Planul de Transport Public pentru zona metropolitana pe termen mediu si lung;
• colaborarea cu structurile administratiei publice centrale si locale la realizarea programelor de investitii si prioritizarea obiectivelor din cadrul acestor programe;
• participarea si colaborarea cu structurile administratiei publice centrale si locale la punerea in aplicare a politicii tarifare unice si de taxare in domeniul transportului public si coordonarea actiunile necesare de punere in aplicare a acestor politici;
• monitorizarea modului de informare a calatorilor, imaginea si marketingul transportului public de calatori precum si calitatea serviciilor de transport, initierea masurilor de imbunatatire a acestora;
• realizarea unor cercetari de piata privind, cererea, oferta si calitatea serviciilor de transport;
• redactarea de propuneri legislative de reglementare in domeniul transportului public de calatori, conceperea normelor de aplicare a acestor reglementari in raza de activitate;
• colaborarea cu Administratia de planificare urbana la intocmirea PUG, PUZ si avizarea acestora in corelare cu planificarea transportului public.
Totodata, se prevede ca personalul AMTV sa fie format din specialisti in domeniul tehnic, administrativ, economic, juridic si management, angajati in conditiile legii. In OG se mai precizeaza ca personalul AMTB va fi
personal contractual si se vor supune prevederilor Codului Muncii. De asemenea, in exercitarea atributiilor de serviciu,
personalul cu atributii de control se va afla in exercitiul autoritatii de stat.
Conform notei de fundamentare, resursele bugetare alocate pentru acoperirea cheltuielilor de investitii de catre autoritatile publice responsabile cu investitiile in transportul public vor fi folosite mai eficient. De asemenea, MTI precizeaza ca cheltuielile curente ale aparatului AMTB vor fi acoperite in mare parte prin economiile realizate ca urmare a preluarii unor atributii care se regasesc in prezent la operatori si administratiile de care acestia apartin si respectiv a numarului de posturi aferent.
“In cadrul relatiilor internationale dezvoltate in ultimii ani de catre tara noastra a fost remarcata
necesitatea luarii unor masuri institutionale prin infiintarea unui organism de coordonare a transportului public din Municipiul Bucuresti care sa stabileasca strategia generala de dezvoltare, prioritizarea proiectelor si coordonarea acestora in functie de specificul cererii de transport si de oferta existenta, stabilirea politicii tarifare si asigurarea unor relatii clare, pe baza de contracte de servicii publice, cu fiecare operator de stat sau privat”, mai subliniaza MTI.
Guvernul s-a angajat fata de FMI sa reduca pierderile companiilor de stat, una dintre masurile luate in acest sens fiind comasarea RATB si Metrorex, urmand ca, pana la finalul lunii august, sa fie adoptat cadru legislativ pentru infiintarea AMTB. Conform unei alte prevederi din Scrisoarea catre FMI, Executivul va majora si tariful unei calatorii pentru a acoperi pierderile cu transportul public.
Proiectul de OG este prezentat in fisier atasat.
Comentarii articol (4)