Ordinul Ministerului Mediului si Padurilor nr. 1.995/2011 pentru aprobarea Ghidului de finantare a Programului de stimulare a innoirii Parcului national de tractoare si masini agricole autopropulsate a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 577, din 16 august 2011.
Luand in considerare Referatul Administratiei Fondului pentru Mediu nr. 95.632 din 12 iulie 2011 privind aprobarea Ghidului de finantare a Programului de stimulare a innoirii Parcului national de tractoare si masini agricole autopropulsate, in temeiul prevederilor art. 13 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale art. 15 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 1.635/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Mediului si Padurilor, cu modificarile si completarile ulterioare, ministrul mediului si padurilor emite prezentul ordin:
Art. 1. - Se aproba Ghidul de finantare a Programului de stimulare a innoirii Parcului national de tractoare si masini agricole autopropulsate, prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrarii in vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului mediului si padurilor nr. 2/2010 pentru aprobarea Ghidului de finantare a Programului de stimulare a innoirii Parcului national de tractoare si masini agricole autopropulsate, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 31 din 15 ianuarie 2010, cu modificarile si completarile ulterioare, se abroga.
Art. 3. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul mediului si padurilor, Cristian Apostol, secretar de stat
Bucuresti, 28 iulie 2011.
Nr. 1.995.
Anexe
Anexa Nr. 1
ANEXA GHID DE FINANTARE a Programului de stimulare a innoirii Parcului national de tractoare si masini agricole autopropulsate
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
ARTICOLUL 1
Rolul ghidului de finantare
(1) Ghidul de finantare a Programului de stimulare a innoirii Parcului national de tractoare si masini agricole autopropulsate, denumit in continuare ghid, constituie un suport informativ avand rolul de a furniza informatii esentiale privind derularea Programului de stimulare a innoirii Parcului national de tractoare si masini agricole autopropulsate, denumit in continuare program
(2) Ghidul contine dispozitii privind:
a) sursa de finantare, suma prevazuta si durata de aplicare a programului;
b) cuantumul si conditiile de acordare a primei de casare;
c) categoriile de persoane eligibile si criteriile de eligibilitate;
d) participarea persoanelor eligibile in cadrul programului.
ARTICOLUL 2
Definitii
(1) In sensul prezentului ghid, termenii si expresiile de mai jos se definesc astfel:
a) Autoritatea - Administratia Fondului pentru Mediu;
b) colector - operator economic, cu sau fara personalitate juridica, cu sediul social ori sediul profesional in Romania, autorizat sa desfasoare activitati de colectare a vehiculelor scoase din uz, potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr. 2.406/2004 privind gestionarea vehiculelor si a vehiculelor scoase din uz, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) criterii de eligibilitate - cerinte, norme sau principii care trebuie indeplinite cumulativ;
d) masina agricola autopropulsata - vehicul cu motor, avand cel putin doua axe, destinat din fabricatie utilizarii in agricultura;
e) masina agricola autopropulsata noua - masina agricola autopropulsata care nu a fost niciodata inregistrata si care nu a fost utilizata potrivit destinatiei acesteia;
f) masina agricola autopropulsata uzata - orice masina agricola autopropulsata, cu o vechime de cel putin 10 ani de la anul fabricatiei, care contine cumulativ urmatoarele componente esentiale: motorul, transmisia, trenul de rulare, caroseria, sasiul, precum si echipamentele electronice de gestionare a functiilor vehiculului si dispozitivul catalizator, daca acestea au fost prevazute din fabricatie;
g) proprietar acceptat - proprietarul al carui dosar de acceptare a fost aprobat de Autoritate;
h) proprietar inscris - proprietarul care a obtinut de la producatorul validat nota de inscriere;
i) prima de casare - parte din pretul de achizitie a unui tractor nou sau a unei masini agricole autopropulsate noi, sustinuta prin modalitate nerambursabila din Fondul pentru mediu, in schimbul predarii spre casare a unui tractor uzat sau a unei masini agricole autopropulsate uzate;
j) producator - persoana juridica romana, operator economic producator de tractoare si/sau masini agricole autopropulsate ori importator autorizat de tractoare si/sau masini agricole autopropulsate noi sau distribuitor autorizat al acestora;
k) producator validat - producatorul al carui dosar de validare a fost aprobat de Autoritate;
l) sesiune de inscriere - perioada de timp determinata, in interiorul careia: producatorul poate depune la Autoritate dosarul de validare; proprietarul poate depune la Autoritate dosarul de acceptare;
m) tractor - vehicul cu motor, cu roti sau senile, avand cel putin doua axe, a carui functie principala rezulta din puterea sa de tractiune si care este conceput pentru a tracta, impinge, purta sau actiona diverse utilaje si masini interschimbabile utilizate in exploatarile agricole ori forestiere sau pentru alte lucrari ori pentru tractarea remorcilor;
n) tractor nou - tractorul care nu a fost niciodata inmatriculat/inregistrat si care nu a fost utilizat potrivit destinatiei acestuia;
o) tractor uzat - orice tractor, cu o vechime mai mare sau egala cu 10 ani de la anul fabricatiei, care contine cumulativ urmatoarele componente esentiale: motorul, transmisia, trenul de rulare, caroseria, sasiul, precum si echipamentele electronice de gestionare a functiilor vehiculului si dispozitivul catalizator, daca acestea au fost prevazute din fabricatie
(2) In sensul prezentului ghid, prin proprietari se intelege:
a) producatori agricoli care detin in proprietate tractoare si/sau masini agricole autopropulsate uzate inmatriculate/inregistrate pe numele lor: persoane fizice si mostenitorii acestora, precum si persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale si intreprinderi familiale constituite potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, cu modificarile si completarile ulterioare, si/sau persoane juridice, grupuri de producatori recunoscute, inclusiv recunoscute preliminar, sau organizatii de producatori recunoscute, dupa caz, care sunt inregistrate in Registrul agricol, Registrul fermelor, Registrul plantatiilor viticole, Registrul national al exploatatiilor, alte evidente funciare, care exploateaza terenuri agricole si/sau detin, cresc ori exploateaza animale, dupa caz, individual sau in forme de asociere conform legislatiei in vigoare, care isi desfasoara activitatea in domeniul productiei agricole primare;
b) persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale si intreprinderi familiale constituite potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, care detin in proprietate tractoare si/sau masini agricole autopropulsate uzate inmatriculate/inregistrate pe numele lor, cu exceptia proprietarilor definiti la lit. a);
c) persoane juridice romane, cu exceptia proprietarilor definiti la lit. a), care detin in proprietate tractoare si/sau masini agricole autopropulsate uzate inmatriculate/inregistrate pe numele lor: unitati administrativ-teritoriale, unitati si institutii de invatamant, unitati apartinand cultelor recunoscute in Romania, institutii publice, operatori economici si organizatii neguvernamentale
(3) In sensul alin. (2) lit. a), fac parte din grupuri de producatori sau din organizatii de producatori urmatoarele forme juridice:
a) societatile comerciale, constituite conform Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile ulterioare;
b) societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura, infiintate conform Legii nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura, cu modificarile ulterioare;
c) asociatiile si fundatiile, constituite conform Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) cooperativele agricole, infiintate conform Legii cooperatiei agricole nr. 566/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) orice alta forma juridica de asociere constituita conform legislatiei in vigoare
(4) In cuprinsul prezentului ghid sunt utilizate urmatoarele acronime:
a) ANPM - Agentia Nationala pentru Protectia Mediului;
b) APDRP - Agentia de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit.
ARTICOLUL 3
Obiectul, scopul si obiectivele programului
(1) Obiectul programului il reprezinta finantarea nerambursabila din Fondul pentru mediu, acordata sub forma primei de casare, pentru achizitionarea tractoarelor si masinilor agricole autopropulsate noi, mai putin poluante, in schimbul predarii spre casare a tractoarelor si masinilor agricole autopropulsate uzate
(2) Scopul programului il constituie imbunatatirea calitatii mediului prin innoirea Parcului national de tractoare si masini agricole autopropulsate
(3) Programul vizeaza atingerea urmatoarelor obiective de protectie a mediului de interes general:
a) diminuarea efectelor poluarii aerului asupra mediului si sanatatii populatiei, cauzate de emisiile de gaze de esapament de la tractoarele si masinile agricole autopropulsate uzate;
b) diminuarea efectelor poluarii solului si apei cauzate de scurgerile de substante periculoase de la tractoarele si masinile agricole autopropulsate uzate;
c) prevenirea generarii deseurilor si atingerea obiectivelor privind recuperarea si valorificarea deseurilor provenite de la vehiculele scoase din uz.
ARTICOLUL 4
Caracterul programului si aria geografica de aplicare
Programul are caracter anual si se aplica la nivel national.
ARTICOLUL 5
Sursa de finantare si suma prevazuta pentru derularea programului
(1) Finantarea programului se realizeaza din veniturile Fondului pentru mediu
(2) Programul se deruleaza in limita fondurilor prevazute cu aceasta destinatie prin bugetul anual al Fondului pentru mediu, aprobat conform legii.
ARTICOLUL 6
Prima de casare
(1) Cuantumul primei de casare este de cel mult 17.000 lei, fara ca aceasta sa depaseasca 40% din pretul de achizitie, pret care nu include TVA, al tractorului nou sau al masinii agricole autopropulsate noi
(2) Cuantumul primei de casare se scade de catre producatorul validat din pretul de comercializare al tractorului nou sau al masinii agricole autopropulsate noi, diferenta fiind asigurata de catre proprietarul beneficiar din surse financiare proprii si/sau surse financiare complementare: credite bancare sau finantare in baza unui contract de leasing financiar
(3) Proprietarul poate beneficia de mai multe prime de casare, prin achizitionarea mai multor tractoare si/sau masini agricole autopropulsate noi, in schimbul predarii spre casare a unui numar echivalent de tractoare si/sau masini agricole autopropulsate uzate aflate in proprietatea sa
(4) Proprietarii persoane fizice, precum si mostenitorii acestora, mentionati la art. 2 alin. (2) lit. a), pot beneficia de prima de casare si in situatia in care s-au asociat in vederea achizitionarii in coproprietate a unui tractor nou si/sau a unei masini agricole autopropulsate noi, pentru desfasurarea unor activitati agricole specifice. In aceasta situatie, fiecare proprietar sau mostenitor al acestuia beneficiaza de o prima de casare in suma de cel mult 17.000 lei, cu conditia ca asociatii sa achizitioneze in coproprietate un tractor nou sau o masina agricola autopropulsata noua, iar cuantumul cumulat al primelor de casare sa nu depaseasca 40% din pretul de achizitie, pret care nu include TVA, al tractorului nou sau al masinii agricole autopropulsate noi.
CAPITOLUL II
Categorii de persoane eligibile si criterii de eligibilitate
ARTICOLUL 7
Producatorul
Este eligibil pentru a participa in cadrul programului producatorul care indeplineste cumulativ urmatoarele criterii de eligibilitate:
a) este operator economic cu personalitate juridica romana, legal constituit, si desfasoara activitati economice pe teritoriul Romaniei;
b) are ca obiect de activitate productia de tractoare si/sau masini agricole autopropulsate si/ori comercializarea de tractoare si/sau masini agricole autopropulsate noi (conform Clasificarii activitatilor din economia nationala - CAEN Rev. 2, clasa 2830 - Fabricarea masinilor si utilajelor pentru agricultura si exploatari forestiere si/sau clasa 4661 - Comert cu ridicata al masinilor agricole, echipamentelor si furniturilor);
c) detine autorizatiile/acordurile/avizele necesare desfasurarii activitatii;
d) are indeplinite obligatiile de plata a taxelor, impozitelor si contributiilor catre bugetul de stat, bugetele locale, bugetul Fondului pentru mediu, conform prevederilor legale in vigoare; in situatia in care producatorul are de recuperat TVA, iar diferenta dintre valoarea obligatiilor de plata la bugetul de stat si valoarea TVA este 0, se considera ca acesta este eligibil;
e) nu este inregistrat cu fapte sanctionate de legislatia financiara, vamala, precum si cu fapte care privesc disciplina financiara;
f) are deschis sau intentioneaza sa deschida la Trezoreria Statului contul 50.70.24 - Disponibil din sume alocate din Fondul pentru mediu reprezentand finantare sau cofinantare nerambursabila a proiectelor pentru protectia mediului;
g) nu se afla in stare de insolventa sau faliment, nu se afla in procedura de executare silita, reorganizare judiciara, dizolvare, lichidare, inchidere operationala, administrare speciala, nu are suspendate ori restrictionate activitatile economice, nu se afla intr-o alta situatie similara legal reglementata;
h) nu face obiectul unei proceduri legale in justitie pentru situatiile prevazute la lit. g), precum si pentru orice alta situatie similara;
i) nu sponsorizeaza activitati cu efect negativ asupra mediului;
j) in cadrul sesiunii precedente a programului a respectat in integralitate prevederile ghidului si nu a incalcat clauzele stipulate prin actele juridice incheiate cu Autoritatea.
ARTICOLUL 8
Proprietarul
Este eligibil pentru a participa in cadrul programului proprietarul care indeplineste, dupa caz, urmatoarele criterii:
a) actioneaza in nume propriu ori s-a asociat in sensul prevederilor art. 6 alin. (4);
b) are indeplinite obligatiile de plata a taxelor, impozitelor si contributiilor catre bugetul de stat, bugetul local sau, dupa caz, catre bugetul Fondului pentru mediu, conform prevederilor legale in vigoare; in situatia in care proprietarul are de recuperat TVA, iar diferenta dintre valoarea obligatiilor de plata la bugetul de stat si valoarea TVA este 0, se considera ca acesta este eligibil;
c) nu a obtinut si nu este pe cale sa obtina finantare pentru achizitionarea unuia sau a mai multor tractoare si/sau masini agricole autopropulsate noi si/sau second-hand prin proiecte ori programe finantate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare;
d) nu este considerat intreprindere in dificultate potrivit cap.2 sectiunea 2.1. din Comunicarea Comisiei - Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor in dificultate, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie 2004, respectiv, dupa caz, nu se afla in stare de insolventa sau faliment, nu se afla in procedura de executare silita, reorganizare judiciara, dizolvare, lichidare, desfiintare, inchidere, inclusiv inchidere operationala, nu se afla sub administrare speciala, nu are suspendate ori restrictionate activitatile, inclusiv cele economice, nu se afla intr-o alta situatie similara legal reglementata;
e) nu a fost si nu este subiectul unei proceduri de recuperare a unui ajutor de stat declarat ca fiind incompatibil cu piata comuna ca urmare a unei decizii a Comisiei Europene sau a Consiliului Concurentei;
f) in cazul proprietarului definit la art. 2 alin. (2) lit. b) si c), valoarea totala a ajutoarelor de minimis de care a beneficiat pe o perioada de 3 ani consecutivi (2 ani fiscali precedenti si anul fiscal in cursul caruia depune dosarul de acceptare in program), cumulata cu valoarea primei de casare solicitata, nu depaseste echivalentul in lei, la data aprobarii dosarului de acceptare, a 200.000 euro (sau 100.000 euro, daca activeaza in sectorul transporturilor rutiere);
g) nu are ca obiect de activitate comercializarea, inclusiv in sistem leasing, si/sau exportul de tractoare si/ori masini agricole autopropulsate.
ARTICOLUL 9
Conditii de acordare a primei de casare
Proprietarul care intruneste criteriile de eligibilitate prevazute la art. 8 beneficiaza de prima de casare in urmatoarele conditii:
a) s-a inscris la un producator validat in vederea achizitionarii unui tractor nou sau a unei masini agricole autopropulsate noi, obtinand o nota de inscriere;
b) i-a fost aprobat de catre Autoritate dosarul de acceptare si este inclus in lista proprietarilor acceptati, publicata pe pagina de internet a Autoritatii;
c) a predat spre casare unui colector tractorul uzat sau masina agricola autopropulsata uzata;
d) a radiat la autoritatea competenta tractorul uzat sau masina agricola autopropulsata uzata, obtinand certificatul de radiere;
e) achizitioneaza tractorul nou sau masina agricola autopropulsata noua de la producatorul validat care i-a eliberat nota de inscriere.
ARTICOLUL 10
Conditii de asigurare a conformitatii cu normele comunitare
(1) In cazul proprietarilor prevazuti la art. 2 alin. (2) lit. a):
a) prima de casare se acorda cu respectarea cerintelor cuprinse in cadrul art. 4 din Liniile directoare comunitare privind ajutoarele de stat in agricultura si silvicultura in perioada 2007- 2013, denumite in continuare Linii directoare, publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 319 din 27 decembrie 2006;
b) prima de casare se acorda in conformitate cu Decizia Comisiei Europene de acordare a ajutorului de stat C (2011) 4981 final;
c) pentru a se asigura ca prin acordarea primei de casare nu se realizeaza o dubla finantare pentru acelasi beneficiar si aceleasi costuri eligibile, Autoritatea incheie un protocol cu APDRP;
d) prima de casare se acorda daca sunt depuse de catre proprietari declaratiile pe propria lor raspundere privind ajutoarele de stat primite pentru aceleasi costuri eligibile; formularul declaratiei pe propria raspundere este prevazut in anexa nr. 1
(2) In cazul proprietarilor prevazuti la art. 2 alin. (2) lit. b) si c):
a) prima de casare se acorda in baza schemei intitulate Ajutor de minimis pentru Programul de stimulare a innoirii Parcului national de tractoare si masini agricole autopropulsate, denumita in continuare schema de minimis, instituita in conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.998/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 privind aplicarea art. 87 si 88 din Tratatul de instituire a Comunitatii Europene in cazul ajutoarelor de minimis, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 379 din 28 decembrie 2006;
b) schema de minimis se aproba prin dispozitie a presedintelui Autoritatii si se transmite in termenul legal, spre informare, Consiliului Concurentei;
c) prima de casare se acorda daca sunt depuse de catre proprietari declaratiile privind ajutoarele de minimis primite in ultimii 3 ani (2 ani fiscali precedenti si anul fiscal in cursul caruia s-au inscris in program); formularul declaratiei privind ajutorul de minimis este prevazut in anexa nr. 2.
CAPITOLUL III
Participarea in cadrul programului
SECTIUNEA 1
Producatorul
ARTICOLUL 11
Sesiunea de inscriere in vederea validarii
(1) Anual, Autoritatea poate organiza una sau mai multe sesiuni de inscriere in vederea validarii producatorilor
(2) Perioada de organizare a sesiunii de inscriere se aproba prin dispozitie a presedintelui Autoritatii
(3) Dispozitia prevazuta la alin. (2) se publica pe pagina de internet a Autoritatii, cu cel putin 5 zile inainte de data deschiderii sesiunii de inscriere
(4) Producatorul care intruneste cumulativ criteriile de eligibilitate poate depune dosarul de validare in cadrul sesiunii de inscriere a producatorilor.
ARTICOLUL 12
Continutul dosarului de validare
Dosarul de validare a producatorului trebuie sa cuprinda urmatoarele documente:
a) cererea de validare a producatorului, conform formularului prevazut in anexa nr. 3, in original, semnata si stampilata de catre reprezentantul legal sau de catre imputernicitul acestuia;
b) actul de imputernicire, in original, pentru cazul in care cererea de validare a producatorului este semnata de catre o persoana imputernicita; poate fi depusa imputernicirea notariala sau orice document administrativ emis de catre reprezentantul legal in acest sens, cu respectarea prevederilor legale;
c) actul de identitate al reprezentantului legal, in copie;
d) dupa caz, actul de identitate al persoanei imputernicite, in copie;
e) certificatul constatator emis de catre oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul in a carui raza teritoriala isi are sediul social producatorul, in original, nu mai vechi de 30 de zile de la data emiterii, in care sa fie mentionate: atributele de identificare a producatorului, codul unic de inregistrare, reprezentantii legali, domeniul de activitate principal si domeniile de activitate secundare, situatia juridica, precum si sediile secundare si punctele de lucru;
f) certificatul de inregistrare fiscala, in copie;
g) certificatul de cazier fiscal, eliberat de catre organul teritorial de specialitate al Ministerului Finantelor Publice, in termen de valabilitate la data depunerii dosarului de validare, in original sau copie legalizata;
h) certificatul de atestare fiscala privind obligatiile de plata catre bugetul de stat, emis de catre organul teritorial de specialitate al Ministerului Finantelor Publice, in termen de valabilitate la data depunerii dosarului de validare, in original sau copie legalizata;
i) certificatul de atestare fiscala privind impozitele si taxele locale si alte venituri ale bugetului local, emis de catre autoritatea publica locala in a carei raza teritoriala isi are sediul social producatorul, precum si, dupa caz, certificatul de atestare fiscala emis de catre autoritatea publica locala in a carei raza teritoriala functioneaza punctul de lucru mentionat in cererea de validare, aflate in termen de valabilitate la data depunerii dosarului de validare, in original sau copii legalizate;
j) certificatul de atestare privind obligatiile la Fondul pentru mediu eliberat de catre Autoritate, in termen de valabilitate la data depunerii dosarului de validare, in original sau copie legalizata;
k) actul doveditor al calitatii de importator ori de reprezentant autorizat al producatorului/importatorului de tractoare si/sau masini agricole autopropulsate noi, in copie;
l) documentul doveditor al deschiderii contului 50.70.24 - Disponibil din sume alocate din Fondul pentru mediu reprezentand finantare sau cofinantare nerambursabila a proiectelor pentru protectia mediului, in copie; prin exceptie, acest document poate fi prezentat cel mai tarziu la data perfectarii contractului, in original si copie.
ARTICOLUL 13
Depunerea dosarului de validare
(1) Dosarul de validare se depune legat, paginat si opisat, intr-un singur exemplar, in plic sigilat, la registratura Autoritatii
(2) Plicul continand dosarul de validare poate fi transmis prin orice mijloc care asigura confirmarea receptionarii acestuia de catre Autoritate in interiorul perioadei sesiunii de inscriere
(3) Plicul continand dosarul de validare va avea inscrise, in mod obligatoriu, urmatoarele informatii:
a) denumirea completa si adresa sediului social;
b) titlul: „Dosar de validare in Programul de stimulare a innorii Parcului national de tractoare si masini agricole autopropulsate pentru anul ........ ” - producator;
c) perioada de organizare a sesiunii de inscriere
(4) La data receptionarii plicului continand dosarul de validare, acesta primeste de la registratura Autoritatii un numar unic de inregistrare, in ordinea sosirii.
ARTICOLUL 14
Validarea
(1) Validarea are loc in urma analizei si evaluarii cuprinsului documentelor continute in dosarul de validare, efectuata de o comisie de analiza si evaluare, denumita in continuare comisia de validare
(2) Comisia de validare se constituie prin dispozitie a presedintelui Autoritatii
(3) Comisia de validare verifica indeplinirea criteriilor de eligibilitate si completeaza fisa de evaluare a eligibilitatii producatorului, al carei model este prevazut in anexa nr. 4
(4) Comisia de validare poate solicita producatorului orice document suplimentar, clarificare si/sau informatie, daca pe parcursul analizei se constata necesitatea furnizarii acestuia/acesteia
(5) Atrag respingerea dosarului de validare:
a) nerespectarea in cadrul sesiunii precedente a programului a prevederilor ghidului si/sau incalcarea clauzelor stipulate prin actele juridice incheiate cu Autoritatea, conform referatului transmis de catre Directia implementare proiecte din cadrul Autoritatii;
b) documentele care sunt ilizibile sau care contin stersaturi ori modificari, precum si cele incomplete sau care contin date si informatii neconforme realitatii;
c) lipsa unui document, prezentarea acestuia sub o alta forma decat cea solicitata sau neprezentarea la termenul stabilit ori iesirea sa din perioada de valabilitate, precum si constatarea de neconcordante in cuprinsul documentelor prezentate;
d) neindeplinirea unui criteriu de eligibilitate, precum si constatarea existentei unei situatii care poate afecta desfasurarea activitatilor producatorului in cadrul programului;
e) netransmiterea in termen de 5 zile lucratoare a documentelor suplimentare, clarificarilor si/sau informatiilor solicitate de catre comisia de validare potrivit alin. (4)
(6) Comisia de validare inainteaza Comitetului director al Autoritatii centralizatoarele cuprinzand producatorii propusi spre validare si producatorii respinsi in urma analizei si evaluarii, cu indicarea motivelor respingerii
(7) Comitetul director avizeaza si propune spre aprobare Comitetului de avizare al Autoritatii centralizatorul cuprinzand producatorii propusi spre validare. Comitetul director analizeaza si aproba centralizatorul continand producatorii respinsi de comisia de validare
(8) Comitetul de avizare aproba validarea producatorilor in baza propunerii Comitetului director
(9) Lista producatorilor respinsi se publica pe pagina de internet a Autoritatii.
ARTICOLUL 15
Contractul de finantare nerambursabila
(1) Contractul de finantare nerambursabila, denumit in continuare contract, reprezinta actul juridic incheiat intre Autoritate si producatorul validat, in temeiul caruia se asigura decontarea primei de casare
(2) Prin contract se stabilesc:
a) marca tractorului nou comercializat si/sau a masinii agricole autopropulsate noi comercializate prin program;
b) data depunerii documentelor necesare decontarii;
c) drepturile si obligatiile Autoritatii, precum si drepturile si obligatiile producatorului validat
(3) Modelul contractului este prevazut in anexa nr. 5
(4) Orice modificare si/sau completare a contractului pentru finantare si a anexelor acestuia se face cu acordul partilor, prin act aditional. In cazul in care solicitarea de modificare si/sau completare a contractului pentru finantare apartine beneficiarului, aceasta va fi prezentata cu minimum 3 zile lucratoare inainte de data la care se doreste a se opera modificarea si/sau completarea
(5) Contractul se redacteaza in doua exemplare, ambele avand valoare juridica egala, cate un exemplar pentru fiecare parte
(6) Contractul intra in vigoare la data semnarii acestuia de catre ambele parti si este valabil pana la data de 12 decembrie inclusiv a anului de desfasurare a programului
(7) Se considera renuntare la calitatea de producator validat neprezentarea producatorului pentru semnarea contractului intr-un termen de maximum 10 zile de la data stabilita si comunicata acestuia de catre Autoritate
(8) Din partea producatorului validat, contractul se semneaza de catre reprezentantul sau legal ori de catre persoana imputernicita in mod expres prin imputernicire notariala, prezentata in original
(9) Producatorul validat prezinta pana cel mai tarziu la data incheierii contractului cu Autoritatea originalele documentelor depuse in copie la dosar, pentru ca acestea din urma sa fie certificate „conform cu originalul” de catre personalul Autoritatii
(10) Lista producatorilor validati care au incheiat contracte cu Autoritatea se publica pe pagina de internet a Autoritatii
(11) Odata cu lista prevazuta la alin. (10), Autoritatea publica pe pagina de internet proprie si lista colectorilor, furnizata si actualizata periodic de catre ANPM.
ARTICOLUL 16
Decontarea primei de casare
(1) Decontarea primelor de casare se efectueaza lunar, prin virament in contul de trezorerie al producatorului validat, in baza contractului incheiat intre acesta si Autoritate si a cererii de decontare, al carei model este prevazut in anexa nr. 6
(2) Cererea de decontare se depune la Autoritate la data stabilita prin contract. La cererea de decontare se anexeaza urmatoarele documente:
a) lista proprietarilor beneficiari, pe suport hartie, semnata si stampilata pe fiecare fila de catre reprezentantul legal sau de catre persoana imputernicita, in original;
b) lista prevazuta la lit. a), pe suport electronic;
c) facturile emise proprietarilor beneficiari, aferente achizitionarii tractoarelor/masinilor agricole autopropulsate noi, in original si copii; dupa certificarea copiilor „conform cu originalul” de catre personalul Autoritatii, facturile prezentate in original se restituie producatorului validat;
d) declaratia pe propria raspundere, in forma autentificata de notarul public, prin care proprietarul beneficiar isi exprima in mod explicit optiunea de a achizitiona tractorul nou/masina agricola autopropulsata noua la sfarsitul perioadei de leasing, in cazul finantarii in baza unui contract de leasing financiar;
e) certificatul de atestare fiscala privind obligatiile de plata catre bugetul de stat, emis de catre organul teritorial de specialitate al Ministerului Finantelor Publice, in termen de valabilitate la data depunerii cererii de decontare, in original sau copie legalizata;
f) certificatul de atestare fiscala privind impozitele si taxele locale si alte venituri ale bugetului local, emis de catre autoritatea publica locala in a carei raza teritoriala isi are sediul social producatorul, precum si certificatul de atestare fiscala emis de catre autoritatea publica locala in a carei raza teritoriala functioneaza punctul de lucru prin care sunt comercializate tractoarele si/sau masinile agricole autopropulsate noi in cadrul programului, aflate in termen de valabilitate la data depunerii cererii de decontare, in original sau copii legalizate;
g) certificatul de atestare privind obligatiile la Fondul pentru mediu eliberat de catre Autoritate, in termen de valabilitate la data depunerii cererii de decontare, in original sau copie legalizata
(3) Lista proprietarilor beneficiari contine date de identificare privind:
a) producatorul validat: denumirea, numarul de inregistrare in registrul comertului, codul de identificare fiscala, adresa sediului social, numarul de telefon fix si mobil, faxul, adresa de e-mail;
b) proprietarul inscris: numele si prenumele, codul numeric personal, tipul, seria si numarul actului de identitate, adresa de domiciliu/resedinta, numarul de telefon fix si mobil, faxul, adresa de e-mail; denumirea, numarul de inregistrare la oficiul registrului comertului/tribunal/judecatorie, dupa caz, codul de identificare fiscala, adresa sediului/sediului social/sediului profesional, numarul de telefon fix si mobil, faxul, adresa de e-mail;
c) tractorul uzat/masina agricola autopropulsata uzata: marca, numarul de inmatriculare/inregistrare, numarul de identificare, seria motorului, anul fabricatiei, numarul certificatului de inmatriculare/inregistrare, seria/numarul certificatului de distrugere, seria/numarul certificatului de radiere;
d) seria, numarul si data facturii emise proprietarului beneficiar;
e) denumirea societatii de leasing, numarul si data perfectarii contractului, precum si perioada de leasing prevazuta in cuprinsul acestuia, in cazul finantarii in baza unui contract de leasing financiar;
f) indicativul judetului sau al municipiului Bucuresti, dupa caz, in a carui raza administrativ-teritoriala producatorul validat si proprietarul beneficiar au perfectat vanzarea-cumpararea tractorului nou/masinii agricole autopropulsate noi;
g) indicativul judetului sau al municipiului Bucuresti, dupa caz, in a carui raza administrativ-teritoriala isi are domiciliul ori resedinta proprietarul beneficiar
(4) Lista proprietarilor beneficiari producatori agricoli se prezinta separat de lista proprietarilor beneficiari care nu activeaza in sectorul productiei agricole
(5) Responsabilitatea corectitudinii si realitatii datelor si/sau informatiilor inscrise in documentele depuse apartine in integralitate producatorului validat
(6) Dupa verificarea corectitudinii si a realitatii datelor si/sau informatiilor inscrise in documentele depuse, Autoritatea procedeaza la decontare sau comunica producatorului validat motivul pentru care nu poate fi efectuata decontarea
(7) Cu exceptia facturilor depuse in original, toate documentele prezentate de catre producatorul validat raman in pastrarea Autoritatii
(8) Ultima cerere de decontare se depune pana cel mai tarziu la data de 25 noiembrie, iar decontarea se efectueaza pana cel mai tarziu la data de 12 decembrie a anului de desfasurare a programului.
SECTIUNEA a 2-a
Proprietarul
ARTICOLUL 17
Inscrierea la producatorul validat si obtinerea notei de inscriere
(1) Proprietarul se prezinta in vederea inscrierii la unul dintre producatorii validati numai dupa publicarea pe pagina de internet a Autoritatii a listei producatorilor validati care au incheiat contract cu Autoritatea
(2) Producatorul validat intocmeste nota de inscriere in 3 exemplare: un exemplar pentru producator si doua exemplare pentru proprietar; formularul notei de inscriere este prevazut in anexa nr. 7
(3) Inscrierea proprietarului se concretizeaza prin eliberarea de catre producatorul validat a notei de inscriere, in doua exemplare
(4) Valabilitatea notei de inscriere nu poate depasi data de 23 noiembrie a anului de desfasurare a programului
(5) Responsabilitatea inscrierii proprietarului revine in exclusivitate producatorului validat. Producatorul validat raspunde de corectitudinea si realitatea datelor inscrise in cuprinsul notei de inscriere
(6) Producatorul validat garanteaza proprietarului inscris comercializarea tractorului nou/masinii agricole autopropulsate noi, din al carui/carei pret de vanzare se scade contravaloarea primei de casare, sub rezerva indeplinirii cumulative a urmatoarelor conditii:
a) proprietarul a fost acceptat de catre Autoritate si se afla inclus in lista proprietarilor acceptati, publicata pe pagina de internet a Autoritatii;
b) proprietarul a predat spre casare unui colector inclus in lista publicata conform art. 15 alin. (11) tractorul uzat/masina agricola autopropulsata uzata si a obtinut certificatul de distrugere;
c) proprietarul a radiat la autoritatea competenta tractorul uzat/masina agricola autopropulsata uzata si a obtinut certificatul de radiere;
d) proprietarul se prezinta in termenul de valabilitate al notei de inscriere pentru achizitionarea tractorului nou/masinii agricole autopropulsate noi
(7) In cazul in care achizitionarea tractorului nou/masinii agricole autopropulsate noi nu se realizeaza ca urmare a culpei exclusive a producatorului validat, acesta are obligatia de a oferi proprietarului inscris si acceptat de catre Autoritate, in maximum 90 de zile de la data de 12 decembrie a anului de desfasurare a programului, posibilitatea achizitionarii tractorului nou/masinii agricole autopropulsate noi, din al carui/carei pret se va scadea contravaloarea primei de casare.
ARTICOLUL 18
Sesiunea de inscriere in vederea acceptarii de catre Autoritate
(1) Anual, Autoritatea poate organiza una sau mai multe sesiuni de inscriere in vederea acceptarii proprietarilor
(2) Perioada de organizare a sesiunii de inscriere, precum si suma alocata sesiunii se aproba prin dispozitie a presedintelui Autoritatii
(3) Dispozitia prevazuta la alin. (2) se publica pe pagina de internet a Autoritatii, cu cel putin 5 zile inainte de data deschiderii sesiunii de inscriere
(4) Proprietarul care intruneste criteriile de eligibilitate poate depune dosarul de acceptare in cadrul sesiunii de inscriere in vederea acceptarii.
ARTICOLUL 19
Continutul dosarului de acceptare
(1) Dosarul de acceptare al proprietarului trebuie sa cuprinda urmatoarele documente:
a) cererea de finantare, conform formularului prevazut in anexa nr. 8, in original, semnata si stampilata de catre proprietar sau, dupa caz, de catre reprezentantul proprietarilor asociati, reprezentantul legal al proprietarului ori imputernicitul reprezentantului legal;
b) dupa caz, actul de identitate al proprietarului, actul de identitate al reprezentantului proprietarilor asociati insotit de actele de identitate ale proprietarilor asociati, actul de identitate al reprezentantului legal, in copie/copii;
c) actul de imputernicire, in original, pentru cazul in care cererea de finantare este semnata de catre o persoana imputernicita de catre reprezentantul legal al proprietarului; poate fi depusa imputernicirea notariala sau orice document administrativ emis de catre reprezentantul legal in acest sens, cu respectarea prevederilor legale;
d) dupa caz, actul de identitate al persoanei imputernicite, in copie;
e) nota de inscriere eliberata de catre producatorul validat, in original;
f) cu exceptia persoanelor fizice, certificatul de inregistrare fiscala, in copie;
g) certificatul de cazier fiscal, eliberat de catre organul teritorial de specialitate al Ministerului Finantelor Publice, in termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare, in original sau copie legalizata; in cazul proprietarilor care s-au asociat in sensul art. 6 alin. (4), se depun certificatele de cazier fiscal pentru fiecare proprietar asociat;
h) certificatul de atestare fiscala privind obligatiile de plata catre bugetul de stat, emis de catre organul teritorial de specialitate al Ministerului Finantelor Publice, in termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare, in original sau copie legalizata; in cazul proprietarilor care s-au asociat in sensul art. 6 alin. (4), se depun certificatele de atestare fiscala privind obligatiile de plata catre bugetul de stat pentru fiecare proprietar asociat;
i) certificatul de atestare fiscala privind impozitele si taxele locale si alte venituri ale bugetului local, emis de catre autoritatea publica locala in a carei raza teritoriala isi are, dupa caz, domiciliul/resedinta/sediul/sediul social/sediul profesional proprietarul, in termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare, in original sau copie legalizata; in cazul proprietarilor care s-au asociat in sensul art. 6 alin. (4), se depun certificatele de atestare fiscala privind impozitele si taxele locale si alte venituri ale bugetului local pentru fiecare proprietar asociat;
j) cu exceptia proprietarului persoana fizica, certificatul de atestare privind obligatiile la Fondul pentru mediu eliberat de catre Autoritate, in termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare, in original sau copie legalizata;
k) certificatul de inmatriculare/inregistrare a tractorului uzat/masinii agricole autopropulsate uzate, in copie legalizata;
l) cartea de identitate a tractorului uzat/masinii agricole autopropulsate uzate, daca aceasta exista, in copie legalizata;
m) in situatia in care din certificatul de inmatriculare/inregistrare si/sau cartea de identitate nu rezulta anul de fabricatie a tractorului uzat/masinii agricole autopropulsate uzate, se depune orice act de proprietate cu valoare juridica care poate atesta vechimea tractorului uzat sau a masinii agricole autopropulsate uzate, in copie legalizata: contract de vanzare-cumparare, contract de donatie, contract de schimb, contract de partaj voluntar, certificat de mostenitor, hotarare judecatoreasca, factura etc.;
n) in cazul proprietarului producator agricol, declaratia pe propria raspundere privind ajutoarele de stat primite pentru aceleasi costuri eligibile, conform modelului prevazut in anexa nr. 1, in original; in cazul proprietarului care nu are calitatea de producator agricol, declaratia pe propria raspundere privind ajutoarele de minimis primite in ultimii 3 ani (2 ani fiscali precedenti si anul fiscal in cursul caruia se inscrie in program), conform modelului prevazut in anexa nr. 2, in original;
o) in cazul proprietarului producator agricol, copie a documentului care atesta inscrierea, dupa caz, in Registrul agricol, Registrul fermelor, Registrul plantatiilor viticole, Registrul national al exploatatiilor sau in alte evidente funciare
(2) Daca este cazul, dosarul de acceptare a proprietarului persoana fizica trebuie sa cuprinda si urmatoarele documente:
a) certificatul de mostenitor sau, in situatia succesiunii pe cale judecatoreasca, sentinta civila, in copie legalizata; atunci cand certificatul de mostenitor ori sentinta civila atesta existenta mai multor mostenitori, este necesara depunerea unei imputerniciri notariale, in original, prin care persoana care semneaza in calitate de proprietar este expres mandatata sa actioneze si sa incheie acte juridice in cadrul programului, in numele, pe seama si in interesul tuturor comostenitorilor, in vederea: inscrierii la producatorul validat, inscrierii in vederea acceptarii la Autoritate, predarii spre casare a tractorului uzat/masinii agricole autopropulsate uzate, radierii de la autoritatea competenta a tractorului uzat/masinii agricole autopropulsate uzate si achizitionarii tractorului nou/masinii agricole autopropulsate noi de la producatorul validat care a eliberat nota de inscriere;
b) certificatul de casatorie sau actul administrativ eliberat de catre autoritatea competenta, in copie legalizata, care atesta schimbarea/modificarea numelui si/sau prenumelui;
c) documentul care atesta schimbarea/modificarea adresei de domiciliu sau de resedinta, in copie legalizata, eliberat de catre autoritatea competenta, in situatia in care adresa de domiciliu ori de resedinta inscrisa in actul de identitate difera de adresa inscrisa in certificatul de inmatriculare/inregistrare si cartea de identitate a tractorului uzat/masinii agricole autopropulsate uzate, daca aceasta exista
(3) Dosarul de acceptare a proprietarilor care s-au asociat in sensul prevederilor art. 6 alin. (4) trebuie sa contina si urmatoarele documente:
a) contractul de asociere, in original, care va cuprinde in mod obligatoriu: datele de identificare a proprietarilor asociati, datele de identificare a tractoarelor/masinilor agricole autopropulsate uzate, modalitatea de sustinere a diferentei pana la pretul de comercializare a tractorului nou/masinii agricole autopropulsate noi (din sursele proprii ale proprietarilor asociati, credite bancare, leasing financiar), cota procentuala ce revine fiecarui proprietar asociat in vederea sustinerii diferentei de pret, inclusiv dobanzi, comisioane si alte costuri asimilate, proprietarul asociat care detine calitatea de reprezentant al proprietarilor asociati si pe numele caruia se va emite factura aferenta achizitionarii tractorului nou/masinii agricole autopropulsate noi;
b) dupa caz, certificatele de mostenitor sau, in situatia succesiunilor efectuate pe cale judecatoreasca, sentintele civile, in copii legalizate; atunci cand certificatul de mostenitor ori sentinta civila atesta existenta mai multor mostenitori, este necesara depunerea unei imputerniciri notariale, in original, prin care persoana care s-a asociat este expres mandatata sa actioneze si sa incheie acte juridice in cadrul programului, in numele, pe seama si in interesul tuturor comostenitorilor, in vederea: incheierii contractului de asociere in baza caruia se efectueaza inscrierea la producatorul validat si inscrierea in vederea acceptarii la Autoritate, predarea spre casare a tractorului uzat/masinii agricole autopropulsate uzate, radierea de la autoritatea competenta a tractorului uzat/masinii agricole autopropulsate uzate si achizitionarea tractorului nou/masinii agricole autopropulsate noi de la producatorul validat care a eliberat nota de inscriere;
c) dupa caz, certificatul de casatorie sau actul administrativ eliberat de catre autoritatea competenta, in copie legalizata, care atesta schimbarea/modificarea numelui si/sau prenumelui proprietarului asociat;
d) dupa caz, documentul care atesta schimbarea/modificarea adresei de domiciliu sau de resedinta, in copie legalizata, eliberat de catre autoritatea competenta, in situatia in care adresa de domiciliu ori de resedinta inscrisa in actul de identitate a proprietarului asociat difera de adresa inscrisa in certificatul de inmatriculare/inregistrare si cartea de identitate a tractorului uzat/masinii agricole autopropulsate uzate, daca aceasta exista
(4) Dosarul de acceptare al proprietarului unitate administrativ-teritoriala trebuie sa cuprinda si hotararea consiliului local, a consiliului judetean sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, privind participarea la program, in original; hotararea trebuie sa contina acordul cu privire la casarea tractorului uzat/masinii agricole autopropulsate uzate si achizitionarea tractorului nou/masinii agricole autopropulsate noi prin program, datele de identificare a tractorului uzat/masinii agricole autopropulsate uzate, valoarea finantarii solicitate (prima de casare) si modalitatea de asigurare si sustinere a diferentei pana la acoperirea integrala a pretului de achizitionare a tractorului nou/masinii agricole autopropulsatenoi
(5) Dosarul de acceptare al proprietarului unitate sau institutie de invatamant trebuie sa cuprinda si urmatoarele documente specifice:
a) dovada personalitatii juridice, in copie certificata „conform cu originalul”;
b) actul administrativ (decizia/dispozitia/ordinul, dupa caz) prin care a fost validat/numit conducatorul unitatii/institutiei de invatamant, in copie certificata „conform cu originalul”
(6) Dosarul de acceptare al proprietarului unitate de cult trebuie sa contina si urmatoarele documente specifice:
a) actul administrativ (hotararea) de recunoastere a cultului caruia ii apartine unitatea, in copie;
b) actul de infiintare a unitatii de cult, in copie certificata „conform cu originalul”;
c) actul administrativ (decretul/hotararea/ordinul/decizia/ dispozitia, dupa caz), prin care a fost recunoscut/numit conducatorul unitatii de cult, in copie certificata „conform cu originalul”
(7) Dosarul de acceptare al proprietarului institutie publica trebuie sa cuprinda si urmatoarele documente specifice:
a) actul de infiintare, in copie certificata „conform cu originalul”;
b) actul administrativ (ordinul/decizia/dispozitia, dupa caz), prin care a fost numit/validat conducatorul institutiei publice, in copie certificata „conform cu originalul”
(8) Dosarul de acceptare al proprietarului organizatie neguvernamentala trebuie sa cuprinda si urmatoarele documente specifice:
a) actul constitutiv, cu toate modificarile si completarile ulterioare, in copie certificata „conform cu originalul”;
b) statutul, cu toate modificarile si completarile ulterioare, in copie certificata „conform cu originalul”;
c) hotararea adunarii generale a organizatiei privind alegerea reprezentantului legal, in copie certificata „conform cu originalul”;
d) certificatul de inscriere in Registrul asociatiilor si fundatiilor, in copie certificata „conform cu originalul”;
e) certificatul eliberat de catre instanta competenta, care atesta faptul ca organizatia nu a fost radiata din Registrul asociatiilor si fundatiilor si nu se afla in procedura de dizolvare sau lichidare, nu mai vechi de 10 zile la data depunerii dosarului de acceptare, in original sau copie legalizata
(9) Dosarul de acceptare al proprietarului persoana fizica autorizata, intreprindere individuala sau intreprindere familiala trebuie sa cuprinda si urmatoarele documente:
a) certificatul de inregistrare in registrul comertului emis de catre oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul in a carui raza teritoriala isi are sediul profesional proprietarul, in copie certificata „conform cu originalul”;
b) certificatul constatator emis de catre oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul in a carui raza teritoriala isi are sediul profesional proprietarul, in original, nu mai vechi de 30de zile de la data emiterii, in care sa fie mentionate: atributele de identificare a proprietarului, codul unic de inregistrare, reprezentantul legal, domeniul de activitate, situatia juridica, precum si sediul profesional si punctele de lucru
(10) Dosarul de acceptare al proprietarului operator economic cu personalitate juridica trebuie sa cuprinda si urmatoarele documente:
a) actul de infiintare (actul constitutiv/contractul de societate/statutul sau actul administrativ), in forma actualizata, in copie certificata „conform cu originalul”;
b) certificatul de inregistrare in registrul comertului emis de catre oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul in a carui raza teritoriala isi are sediul social proprietarul, in copie certificata „conform cu originalul”;
c) certificatul constatator emis de catre oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul in a carui raza teritoriala isi are sediul social proprietarul, in original, nu mai vechi de 30 de zile de la data emiterii, in care sa fie mentionate: atributele de identificare a proprietarului, codul unic de inregistrare, reprezentantii legali, domeniul de activitate principal si domeniile de activitate secundare, situatia juridica, precum si sediile secundare si punctele de lucru
(11) Dosarul de acceptare al proprietarului grup sau organizatie de producatori trebuie sa cuprinda urmatoarele documente:
a) actul constitutiv, cu toate modificarile si completarile ulterioare, in copie certificata „conform cu originalul”;
b) statutul, cu toate modificarile si completarile ulterioare, in copie certificata „conform cu originalul”;
c) dupa caz, certificatul de inregistrare in registrul comertului emis de catre oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul in a carui raza teritoriala isi are sediul social proprietarul sau certificatul de inscriere in Registrul asociatiilor si fundatiilor, in copie certificata „conform cu originalul”;
d) dupa caz, certificatul constatator emis de catre oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul in a carui raza teritoriala isi are sediul social proprietarul, in original, nu mai vechi de 30 de zile de la data emiterii, in care sa fie mentionate: atributele de identificare a proprietarului, codul unic de inregistrare, reprezentantii legali, domeniul de activitate principal si domeniile de activitate secundare, situatia juridica, precum si sediile secundare si punctele de lucru, sau certificatul eliberat de catre instanta competenta care atesta ca organizatia nu a fost radiata din Registrul asociatiilor si fundatiilor si nu se afla in procedura de dizolvare sau lichidare, nu mai vechi de 10 zile la data depunerii dosarului de acceptare, in original sau copie legalizata;
e) dupa caz, avizul de recunoastere ca grup/organizatie de producatori sau avizul de recunoastere preliminara emis de structurile de specialitate ale autoritatii publice centrale pentru agricultura si dezvoltare rurala, in copie certificata „conform cu originalul”;
f) lista membrilor grupului/organizatiei de producatori, actualizata la data depunerii dosarului de acceptare, in original, semnata si stampilata de catre reprezentantul legal.
ARTICOLUL 20
Depunerea la Autoritate a dosarului de acceptare
(1) Dosarul de acceptare se depune legat, paginat si opisat, intr-un singur exemplar, in plic sigilat, la registratura Autoritatii
(2) Plicul continand dosarul de acceptare poate fi transmis prin orice mijloc care asigura confirmarea receptionarii acestuia de catre Autoritate in interiorul perioadei sesiunii de inscriere
(3) Plicul continand dosarul de acceptare va avea inscrise, in mod obligatoriu, urmatoarele informatii:
a) dupa caz, numele si prenumele si adresa de domiciliu/resedinta sau denumirea completa si adresa sediului/sediului social/sediului profesional;
b) titlul: „Dosar de acceptare in Programul de stimulare a innoirii Parcului national de tractoare si masini agricole autopropulsate pentru anul ”;
c) perioada de organizare a sesiunii de inscriere
(4) La data receptionarii plicului continand dosarul de acceptare, acesta primeste de la registratura Autoritatii un numar unic de inregistrare, in ordinea sosirii.
ARTICOLUL 21
Acceptarea
(1) Acceptarea are loc in urma analizei si evaluarii cuprinsului documentelor continute in dosarul de acceptare, efectuata de o comisie de analiza si evaluare, denumita in continuare comisia de acceptare
(2) Comisia de acceptare se constituie prin dispozitie a presedintelui Autoritatii
(3) Comisia de acceptare verifica indeplinirea criteriilor de eligibilitate si completeaza fisa de evaluare a eligibilitatii proprietarului, al carei model este prevazut in anexa nr. 9
(4) Comisia de acceptare poate solicita proprietarului orice document suplimentar, clarificare si/sau informatie, daca pe parcursul analizei se constata necesitatea furnizarii acestuia/acesteia
(5) Atrag respingerea dosarului de acceptare:
a) documentele care sunt ilizibile sau care contin stersaturi ori modificari, precum si cele incomplete sau care contin date si informatii neconforme cu realitatea;
b) lipsa unui document, prezentarea acestuia sub o alta forma decat cea solicitata sau neprezentarea la termenul stabilit ori iesirea sa din perioada de valabilitate, precum si constatarea de neconcordante in cuprinsul documentelor prezentate;
c) neindeplinirea unui criteriu de eligibilitate, precum si constatarea existentei unei situatii care poate afecta realizarea obiectivului propus in cadrul programului;
d) netransmiterea in termen de 5 zile lucratoare a documentelor suplimentare, clarificarilor si/sau informatiilor solicitate de catre comisia de acceptare potrivit alin. (4)
(6) Comisia de acceptare inainteaza Comitetului director al Autoritatii centralizatoarele cuprinzand proprietarii propusi spre acceptare si proprietarii respinsi in urma analizei, cu indicarea motivelor respingerii
(7) Comitetul director avizeaza si propune spre aprobare Comitetului de avizare al Autoritatii centralizatorul cuprinzand proprietarii propusi spre acceptare. Comitetul director analizeaza si aproba centralizatorul continand proprietarii respinsi de comisia de acceptare
(8) Comitetul de avizare aproba lista proprietarilor acceptati in baza propunerii Comitetului director
(9) Aprobarea listei proprietarilor producatori agricoli acceptati, din cei prevazuti la art. 2 alin. (2) lit. a), se face in conditiile stabilite la art. 10 alin. (1)
(10) Aprobarea listei proprietarilor acceptati, din cei prevazuti la art. 2 alin. (2) lit. b) si c), se face in limita fondurilor destinate acestora prin schema de minimis
(11) Valoarea totala a ajutoarelor de minimis acordate proprietarului prevazut la art. 2 alin. (2) lit. b) si c), pe o perioada de 3 ani consecutivi (2 ani fiscali precedenti si anul fiscal in cursul caruia s-a inscris in Program), cumulata cu valoarea primei de casare acordate in baza schemei de minimis, nu trebuie sa depaseasca echivalentul in lei, la data aprobarii cererii de finantare, a 200.000 euro sau a 100.000 euro, daca activeaza in sectorul transporturilor rutiere
(12) Lista proprietarilor acceptati, precum si sumele aprobate acestora se publica pe pagina de internet a Autoritatii
(13) Lista proprietarilor respinsi se publica pe pagina de internet a Autoritatii.
ARTICOLUL 22
Casarea tractorului uzat/masinii agricole autopropulsate uzate
(1) Dupa includerea sa in lista prevazuta la art. 21 alin. (12), proprietarul acceptat poate preda tractorul uzat/masina agricola autopropulsata uzata oricarui colector inclus in lista publicata conform art. 15 alin. (11)
(2) Colectorul elibereaza proprietarului acceptat certificatul de distrugere a tractorului uzat sau a masinii agricole autopropulsate uzate, conform prevederilor Ordinului ministrului mediului si gospodaririi apelor, al ministrului administratiei si internelor si al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 87/527/411/2005 privind aprobarea modelului si a conditiilor de emitere a certificatului de distrugere la preluarea vehiculelor scoase din uz, numai dupa:
a) verificarea existentei cumulative a componentelor esentiale ale tractorului uzat sau ale masinii agricole autopropulsate uzate: motorul, transmisia, trenul de rulare, caroseria, sasiul, precum si echipamentele electronice de gestionare a functiilor vehiculului si dispozitivul catalizator, daca acestea au fost prevazute din fabricatie;
b) verificarea corespondentei datelor inscrise in: actul de identitate/actul de identificare a proprietarului acceptat, nota de inscriere, certificatul de inmatriculare/inregistrare a tractorului uzat sau a masinii agricole autopropulsate uzate;
c) verificarea, in baza certificatului de inmatriculare/inregistrare si a cartii de identitate a tractorului uzat sau a masinii agricole autopropulsate uzate, daca aceasta exista, a corespondentei dintre datele inscrise in aceste documente si tipul, marca tractorului uzat ori a masinii agricole autopropulsate uzate prezentat/prezentate in vederea casarii, seria sasiului/caroseriei si seria motorului
(3) Colectorul raspunde de corectitudinea si realitatea datelor inscrise in cuprinsul certificatului de distrugere eliberat proprietarului
(4) La data eliberarii certificatului de distrugere, colectorul achita proprietarului contravaloarea deseurilor feroase si neferoase continute de tractorul uzat/masina agricola autopropulsata uzata
(5) Tractorul uzat/Masina agricola autopropulsata uzata pentru care a fost eliberat certificat de distrugere este supus/supusa dezmembrarii, restituirea acestuia/acesteia nemaifiind posibila.
ARTICOLUL 23
Radierea tractorului uzat/masinii agricole autopropulsate uzate
(1) Anterior prezentarii la autoritatea competenta in vederea radierii tractorului uzat sau a masinii agricole autopropulsate uzate, proprietarul trebuie sa obtina copii legalizate ale certificatului de inmatriculare/inregistrare si certificatului de distrugere a tractorului uzat sau a masinii agricole autopropulsate uzate
(2) Certificatul de radiere a tractorului uzat sau a masinii agricole autopropulsate uzate se elibereaza, la cererea proprietarului, de catre autoritatea care a efectuat inmatricularea sau inregistrarea acestuia/acesteia, dupa caz. Certificatul de radiere se elibereaza in baza predarii certificatului de inmatriculare/inregistrare si a certificatului de distrugere a tractorului uzat sau a masinii agricole autopropulsate uzate, ambele documente in original
(3) Certificatul de radiere trebuie sa contina mentiunea potrivit careia tractorul uzat sau masina agricola autopropulsata uzata a fost radiat/radiata in urma dezmembrarii.
ARTICOLUL 24
Achizitionarea tractorului nou/masinii agricole autopropulsate noi
(1) In termenul de valabilitate al notei de inscriere, producatorul validat si proprietarul acceptat efectueaza formalitatile de vanzare-cumparare si predare-primire a tractorului nou/masinii agricole autopropulsate noi, producatorul validat scazand din pretul de vanzare a acestuia/acesteia contravaloarea primei de casare
(2) Formalitatile de vanzare-cumparare si predare-primire a tractorului nou/masinii agricole autopropulsate noi se efectueaza numai dupa verificarea de catre producatorul validat a includerii proprietarului in lista prevazuta la art. 21 alin. (12) si numai dupa prezentarea de catre proprietarul acceptat a urmatoarelor documente:
a) nota de inscriere, in original;
b) certificatul de inmatriculare/inregistrare a tractorului uzat sau a masinii agricole autopropulsate uzate, in copie legalizata;
c) certificatul de distrugere a tractorului uzat sau a masinii agricole autopropulsate uzate, in copie legalizata;
d) certificatul de radiere a tractorului uzat sau a masinii agricole autopropulsate uzate, in original;
e) contractul de asociere, in original, in cazul proprietarilor care s-au asociat in sensul prevederilor art. 6 alin. (4); contractul de asociere va cuprinde in mod obligatoriu: datele de identificare ale proprietarilor asociati, datele de identificare ale tractoarelor/masinilor agricole autopropulsate uzate, modalitatea de sustinere a diferentei de pret (din sursele proprii ale proprietarilor asociati, credite bancare, leasing financiar), cota procentuala ce revine fiecarui proprietar asociat in vederea sustinerii diferentei de pret, inclusiv dobanzi, comisioane si alte costuri asimilate, proprietarul asociat care detine calitatea de reprezentant al proprietarilor asociati si pe numele caruia se va emite factura aferenta achizitionarii tractorului nou/masinii agricole autopropulsate noi;
f) declaratia pe propria raspundere, in forma autentificata (de notarul public), prin care proprietarul sau, dupa caz, reprezentantul legal al proprietarului isi exprima in mod explicit optiunea de a achizitiona tractorul nou/masina agricola autopropulsata noua la sfarsitul perioadei de leasing, in cazul intentiei acestuia de a obtine finantare in baza unui contract de leasing financiar
(3) In factura de livrare a tractorului nou/masinii agricole autopropulsate noi, producatorul validat evidentiaza pretul de vanzare si, distinct, face mentiunea: „Suma de ......... lei, reprezentand prima de casare, se suporta de catre Administratia Fondului pentru Mediu, prin Programul de stimulare a innoirii Parcului national de tractoare si masini agricole autopropulsate pentru anul .” Sub rubrica „Total de plata” se inscrie textul „Diferenta de plata beneficiar” si se mentioneaza suma ramasa de achitat de catre proprietar
(4) Factura trebuie sa cuprinda:
a) datele de identificare a proprietarului: numele si prenumele, codul numeric personal, tipul, seria si numarul actului de identitate, adresa de domiciliu/resedinta sau, dupa caz, atributele de identificare a proprietarului: denumirea, numarul de inregistrare in registrul comertului, numarul de inregistrare la tribunal/judecatorie, codul de identificare fiscala, adresa sediului/sediului social/sediului profesional;
b) dupa caz, numele si prenumele persoanei imputernicite/delegate/desemnate, tipul, seria si numarul actului de identitate;
c) atributele de identificare a societatii de leasing, in cazul finantarii in baza unui contract de leasing financiar: denumirea, numarul de inregistrare in registrul comertului, codul de identificare fiscala, adresa sediului social, numarul de cont bancar
(5) Documentele prevazute la alin. (2) raman in pastrarea producatorului validat cel putin 60 de luni de la data de 12 decembrie a anului de desfasurare a programului, cu exceptia declaratiei mentionate la alin. (2) lit. f), care se depune la Autoritate odata cu cererea de decontare
(6) Autoritatea poate solicita oricand pe parcursul derularii programului, precum si in termen de 60 de luni de la data de 12 decembrie a anului de desfasurare a programului orice document depus de catre proprietarul inscris si aflat in pastrarea producatorului validat.
CAPITOLUL IV
Dispozitii finale
ARTICOLUL 25
Contestarea rezultatului
(1) Producatorul sau proprietarul al carui dosar de validare, respectiv dosar de acceptare a fost respins poate introduce contestatie la decizia Autoritatii
(2) Contestatia, formulata in scris, se depune la registratura Autoritatii in termen de 10 zile de la data comunicarii rezultatelor prin publicarea pe pagina de internet a Autoritatii a listei producatorilor, respectiv a listei proprietarilor respinsi
(3) Contestatia poate fi transmisa prin orice mijloc care asigura confirmarea receptionarii acesteia de catre Autoritate in interiorul perioadei prevazute la alin. (2)
(4) La data receptionarii contestatiei, aceasta primeste de la registratura Autoritatii un numar unic de inregistrare
(5) Contestatia trebuie sa cuprinda:
a) dupa caz, datele de identitate sau atributele de identificare a contestatorului;
b) numarul unic de inregistrare atribuit de catre registratura Autoritatii dosarului de validare sau dosarului de acceptare, dupa caz;
c) obiectul contestatiei;
d) motivele de fapt si de drept pe care se intemeiaza;
e) numele si prenumele proprietarului sau, dupa caz, numele si prenumele reprezentantului legal al proprietarului ori al imputernicitului acestuia, semnatura si stampila
(6) Aprobarea componentei comisiei de solutionare a contestatiilor se face prin dispozitie a presedintelui Autoritatii
(7) Solutionarea contestatiei se face in termen de cel mult 20 de zile de la inregistrarea acesteia la registratura Autoritatii
(8) Comisia de solutionare a contestatiilor inainteaza Comitetului director propunerea de aprobare sau respingere a contestatiei. In situatia admiterii contestatiei de catre Comitetul director, acesta inainteaza Comitetului de avizare propunerea de validare sau de acceptare, dupa caz.
ARTICOLUL 26
Pastrarea documentelor de catre Autoritate
(1) Autoritatea pastreaza documentele gestionate in cadrul programului, in conformitate cu legislatia in vigoare si normele sale interne
(2) Documentele depuse de catre producatorul sau proprietarul al carui dosar de validare ori dosar de acceptare, dupa caz, a fost aprobat nu se restituie. Pe baza de solicitare scrisa, Autoritatea poate elibera producatorului validat sau proprietarului acceptat copii ale documentelor depuse
(3) Pe baza de solicitare scrisa, Autoritatea poate restitui documentele depuse de catre producatorul sau proprietarul al carui dosar de validare ori dosar de acceptare, dupa caz, a fost respins
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (3), cererile de validare, cererile de finantare, declaratiile privind eventualele activitati economice ale organizatiilor neguvernamentale si declaratiile privind ajutoarele de stat nu fac obiectul restituirii.
ARTICOLUL 27
Responsabilitati privind gestionarea datelor cu caracter personal
(1) Autoritatea si producatorul validat raspund pentru gestionarea in conditiile legii a datelor cu caracter personal apartinand persoanelor participante in cadrul programului
(2) In vederea verificarii corectitudinii si realitatii datelor vizand tractoarele uzate/masinile agricole autopropulsate uzate si proprietarii acestora participanti la program, Autoritatea incheie protocoale de colaborare cu alte institutii sau autoritati publice competente material si teritorial.
ARTICOLUL 28
Responsabilitati privind asigurarea conformitatii cu normele comunitare
Pentru a se asigura ca prin acordarea primei de casare producatorului agricol nu se realizeaza o dubla finantare pentru acelasi beneficiar si aceleasi costuri eligibile, Autoritatea incheie protocol cu APDRP si/sau cu orice institutie ori autoritate publica competenta material si/sau teritorial.
ARTICOLUL 29
Reguli de publicitate
(1) Orice demers publicitar efectuat de catre producatorul validat cu privire la comercializarea tractoarelor noi/masinilor agricole autopropulsate noi prin program, in orice forma si in orice mediu, trebuie sa specifice ca aceasta se realizeaza prin „Programul de stimulare a innoirii Parcului national de tractoare si masini agricole auto propulsate”, derulat de Autoritate si finantat din Fondul pentru mediu
(2) Orice reducere de pret, sub orice denumire, promovata de catre producatorul validat in cadrul programului trebuie astfel prezentata incat sa nu genereze confuzii intre aceasta si prima de casare sustinuta din Fondul pentru mediu.
ARTICOLUL 30
Publicarea informatiilor relevante
(1) Toate datele, informatiile, instructiunile, comunicatele si alte documente relevante in legatura cu programul se publica pe pagina de internet a Autoritatii, www.afm.ro, la sectiunea „Informatii privind Programul de stimulare a innoirii Parcului national de tractoare si masini agricole autopropulsate”
(2) Singurele informatii si instructiuni valabile prezentate in mass-media referitoare la program sunt cele transmise sub forma de comunicate de presa din partea Autoritatii si/sau autoritatii publice centrale pentru protectia mediului.
ARTICOLUL 31
Anexe Anexele nr. 1-9 fac parte integranta din prezentul ghid.
Nota AvocatNet.ro: Anexele 1-9 sunt prezentate in fisier atasat.
Comentarii articol (0)