Sistemul prin care autoturismele pot apela serviciile de urgenta in cazul unui accident grav ar putea fi implementat in toate autovehiculele pana in 2015, potrivit Comisiei Europene care a adoptat, joi, prima recomandare in acest sens. Astfel, statele membre trebuie sa se asigure ca operatorii retelelor de telefonie mobila isi modernizeaza infrastructura pentru ca apelurile eCall sa fie transmise in mod eficient serviciilor de urgenta.
Potrivit estimarilor CE, aceasta tehnologie grabeste
sosirea echipelor de salvare cu aproximativ 40% din timp in zonele urbane si cu 50% in zonele rurale. Utilizat la scara larga, serviciul eCall va contribui in fiecare an la salvarea a sute de vieti omenesti in Europa si la reducerea gravitatii ranilor si a traumatismelor in zeci de mii de cazuri.
„Milioane de cetateni vor beneficia de sistemul eCall, un sistem care poate reduce simtitor timpul necesar serviciilor de urgenta pentru a ajunge la locul accidentelor rutiere. Sistemul eCall va salva sute de vieti si va reduce durerea si suferinta victimelor accidentelor rutiere”, Neelie Kroes, vicepresedinta Comisiei Europene responsabila cu Agenda digitala.
Obiectivul Comisiei este ca,
pana in 2015, serviciul eCall sa fie instalat si pe deplin functional in toata Uniunea Europeana, dar si in Croatia, Islanda, Norvegia si Elvetia.
Recomandarea Comisiei Europene indeamna toate statele membre sa se asigure ca
operatorii de telefonie mobila trateaza apelurile transmise de dispozitivele eCall asa cum trateaza si celelalte apeluri la 112 – adica acordandu-le prioritate si netaxandu-le.
De asemenea, statele membre trebuie sa se asigure ca operatorii de telefonie mobila instituie sisteme de identificare a apelurilor eCall, astfel incat acestea sa poata fi directionate catre un centru de preluare a apelurilor de urgenta echipat corespunzator.
Recomandarea va fi urmata de adoptarea de catre Comisie a specificatiilor privind modernizarea centrelor de preluare a apelurilor de urgenta si a unei propuneri de regulament in care sa se stipuleze ca, pentru a obtine aprobarea de tip la nivelul UE, toate noile modele de automobile si de vehicule usoare trebuie sa fie echipate, incepand din 2015, cu dispozitive eCall care indeplinesc specificatiile tehnice prevazute.
Sistemul eCall se declanseaza automat de indata ce senzorii din interiorul vehiculului detecteaza un accident grav. Odata declansat,
sistemul formeaza numarul european de urgenta 112, stabileste o legatura telefonica cu centrul corespunzator de preluare a apelurilor de urgenta si transmite serviciilor de salvare detalii despre accident, inclusiv ora la care a avut loc, pozitia exacta a vehiculului accidentat si directia deplasarii (informatie esentiala in cazul in care accidentul s-a produs pe autostrada sau intr-un tunel). Un apel eCall poate fi declansat si manual, prin simpla apasare a unui buton din interiorul masinii, de exemplu de catre un martor la un accident grav.
Conform CE,
instalarea sistemului eCall in fiecare automobil nou costa mai putin de 100 de euro. Pentru a nu suscita preocupari legate de protectia vietii private, sistemul eCall nu permite urmarirea vehiculelor, deoarece ramane inactiv si nu transmite semnale pana in momentul in care este activat de producerea un accident.
In prezent, dintre toate automobilele din UE,
numai 0,7 % sunt echipate cu sisteme automate de apel de urgenta, cresterile inregistrate fiind nesemnificative. Aceste sisteme brevetate nu permit interoperabilitatea sau continuitatea la nivelul intregii UE.
Comisia a decis sa ia masuri legislative in vederea implementarii sistemului eCall, deoarece introducerea sa pe baza de voluntariat s-a dovedit a fi insuficienta. Initial, Comisia a lansat un apel pentru adoptarea benevola a sistemului eCall in intreaga Europa pana in 2009, insa acest lucru s-a realizat intr-un ritm foarte lent.
AvocatNet.ro si Porsche Inter Auto au lansat sectiunea Ghid Auto, care poate fi vizitata aici.
Comentarii articol (1)