Hotararea Guvernului nr. 862/2011 pentru aprobarea strategiei de privatizare a Societatii Comerciale "Compania Nationala de Transporturi Aeriene Romane TAROM" - S.A. prin vanzarea unui pachet de actiuni reprezentand 20% din capitalul social si a mandatului Ministerului Transporturilor si Infrastructurii pentru realizarea acesteia a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 645, din 9 septembrie 2011.
Avand in vedere prevederile noului aranjament stand-by incheiat de Fondul Monetar International cu Romania, de tip preventiv, intrat in vigoare la 31 martie 2011, precum si criteriile de referinta structurale decurgand din Memorandumul tehnic de intelegere cu Fondul Monetar International si Scrisoarea de intentie din luna iunie 2011, in temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 5 1 alin. (1) si al art. 51 lit. b) din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, cu modificarile si completarile ulterioare, al art. 4 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si al art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 45/1997 privind infiintarea Societatii Comerciale „Compania nationala de transporturi aeriene romane — TAROM” — S.A., aprobata cu modificari prin Legea nr. 136/1998, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1. — Se aproba Strategia de privatizare a Societatii Comerciale „Compania Nationala de Transporturi Aeriene Romane — TAROM” — S.A., denumita in continuare Societate, prin vanzarea unui pachet de actiuni reprezentand 20% din capitalul social, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2. — Se mandateaza Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, in calitate de institutie publica implicata, sa intreprinda masurile necesare pentru implementarea strategiei de privatizare a Societatii, aprobata in conformitate cu prevederile art. 1.
Art. 3. — Cheltuielile necesare pentru pregatirea si realizarea privatizarii, prevazute in anexa, vor fi suportate de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii din sursele prevazute in bugetul propriu de venituri si cheltuieli anual aprobat pentru activitatea de privatizare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor si infrastructurii,
Anca Daniela Boagiu
Ministrul apararii nationale,
Gabriel Oprea
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Bucuresti, 24 august 2011.
Nr. 862.
Anexa – Strategie de privatizare a Societatii Comerciale „Compania Nationala de Transporturi Aeriene Romane — TAROM” — S.A. prin vanzarea unui pachet de actiuni reprezentand 20% din capitalul social
1. Obiectivele strategiei de privatizare (strategia)
1.1. Obiectivul strategiei il reprezinta vanzarea unui pachet de actiuni reprezentand 20% din capitalul social al Societatii Comerciale „Compania Nationala de Transporturi Aeriene Romane — TAROM” — S.A., denumita in continuare Societate, prin derularea unei oferte publice secundare initiale (denumita in
continuare IPO) la Bursa de Valori Bucuresti — S.A. (BVB), conform prevederilor Legii nr. 297/2004 privind piata de capital, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Regulamentului nr. 1/2006 privind emitentii si operatiunile cu valori mobiliare, aprobat prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare
nr. 23/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale altor acte normative privind piata de capital, prin intermedierea de catre o institutie de credit ori o societate de servicii de investitii financiare (SSIF) sau grup de institutii de credit si/sau SSIF-uri, denumite in continuare banca de investitii/grup de banci de investitii, in scopul cresterii veniturilor bugetare necesare finantarii suplimentare in domeniile prioritare deficitare in privinta resurselor bugetare, prin maximizarea pretului ce poate fi obtinut din vanzarea pachetului de actiuni minoritar detinut de stat la Societate.
1.2. In subsidiar, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) isi propune:
a) reducerea duratei procesului de privatizare si simplificarea derularii transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor Societatii, in conditii de transparenta, pentru a asigura imperativul incadrarii in termenele convenite cu Fondul Monetar International, Comisia Europeana si Banca Mondiala;
b) respectarea dreptului investitorilor de a fi informati asupra procesului de pregatire a ofertei publice si referitor la Societate, in vederea asigurarii conditiilor optime pentru luarea unei decizii privind achizitionarea pachetului minoritar de actiuni ce face obiectul strategiei.
2. Mandatul MTI
2.1. MTI, in calitate de institutie publica implicata, coordoneaza intregul proces de pregatire si realizare a vanzarii pachetului de actiuni reprezentand 20% din capitalul social al Societatii.
2.2. MTI este mandatat sa ia masurile necesare pregatirii procesului de privatizare si sa realizeze urmatoarele actiuni, fara a se limita la acestea:
a) sa organizeze selectarea prin licitatie, conform prevederilor legale in vigoare, a bancii de investitii/grupului de banci de investitii care va intermedia oferta de vanzare de actiuni si sa incheie contractul de prestari servicii cu aceasta/acesta. Banca de investitii/Grupul de banci de investitii va elabora conform contractului de prestari servicii incheiat prospectul preliminar de oferta, va efectua analize/studii preliminare de sondare a pietei si raportul de investigare a intentiei de investitie, precum si prospectul final de oferta si le va supune aprobarii Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare (CNVM), iar dupa efectuarea publicitatii ofertei de vanzare va derula si inchide oferta publica, va proceda la alocarea actiunilor, indeplinind orice alte formalitati de cotare la BVB, de modificare a structurii actionariatului si de inregistrare in registrul actionarilor Societatii. Cheltuielile necesare organizarii selectarii bancii de investitii/grupului de banci de investitii si cele rezultate din obligatiile contractuale aferente vor fi suportate din bugetul anual de venituri si cheltuieli al MTI aprobat pentru activitatea de privatizare;
b) sa acorde mandatul reprezentantilor statului in Adunarea generala a actionarilor (AGA) Societatii pentru operatiunile care se impun pentru pregatirea si realizarea privatizarii;
c) sa analizeze oportunitatea modificarilor necesar a fi facute asupra actului constitutiv al Societatii, cu sprijinul bancii de investitii/grupului de banci de investitii;
d) sa contracteze serviciile de evaluare necesare pentru intocmirea raportului de evaluare in vederea stabilirii valorii de piata a Societatii de catre un evaluator independent autorizat si agreat de MTI si a caror contravaloare va fi suportata din bugetul anual de venituri si cheltuieli al MTI aprobat pentru activitatea de privatizare;
e) sa transmita Societatii sa contracteze servicii de consultanta pentru orice expertize, evaluari in litigii, studii de piata privind intentia preliminara de achizitionare de actiuni, studii privind restructurarea si pregatirea pentru privatizare, precum si alte asemenea documente/masuri care au ca scop implementarea procesului de pregatire si realizare a strategiei, cu respectarea prevederilor legale in vigoare, si a caror contravaloare va fi suportata din bugetul de venituri si cheltuieli aprobat al Societatii;
f) sa deruleze o campanie de promovare mediatica necesara implementarii strategiei, in tara si in strainatate, cu sprijinul bancii de investitii/grupului de banci de investitii, sumele aferente necesare fiind suportate din bugetul de venituri si cheltuieli al MTI aprobat pentru activitatea de privatizare;
g) sa comunice Societatii sa notifice creditorii acesteia cu privire la posibilitatea modificarii structurii actionariatului, ca urmare a realizarii vanzarii, si sa informeze Societatea cu privire la necesitatea obtinerii acordului finantatorilor externi in cazul prevederii in acordurile de imprumut a unor astfel de clauze sau in contractele de credit externe, contractate direct ori garantate de stat;
h) sa colaboreze cu celelalte organe ale administratiei publice centrale de stat si cu reprezentantii organismelor internationale pe tot parcursul pregatirii si realizarii strategiei, in scopul identificarii masurilor care ar fi posibile pentru optimizarea procesului;
i) sa ia masurile necesare pentru listarea actiunilor la BVB, respectiv pentru pregatirea si derularea ofertei publice, conform prevederilor legale in vigoare;
j) sa ia orice alte masuri pentru realizarea strategiei si, dupa caz, sa le supuna aprobarii Guvernului.
3. Pregatirea si derularea procesului de privatizare
3.1. In vederea executarii mandatului pentru realizarea strategiei, MTI va vinde pachetul de actiuni reprezentand 20% din capitalul social al Societatii prin metoda IPO, conform prevederilor prezentei strategii, cu aplicarea prevederilor legale in vigoare in materia privatizarii societatilor comerciale si a
legislatiei pietei de capital.
3.2. Selectarea bancii de investitii/grupului de banci de investitii se va face de catre MTI, cu respectarea prevederilor art. 21 din Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare, si a Legii nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 577/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, (denumite in continuare norme).
3.3. In asigurarea consultantei juridice de specialitate, banca de investitii/grupul de banci de investitii selectata/selectat de MTI, conform prevederilor legale in vigoare, va acorda, pe baza contractului de intermediere incheiat si a prevederilor art. 5 din Legea nr. 297/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, servicii de consultanta/asistenta de specialitate pe intreg parcursul aplicarii strategiei, dupa cum urmeaza, fara a se limita la acestea:
a) emiterea opiniilor de specialitate sau a punctelor de vedere, la solicitarea MTI, cu privire la masurile/proiectele de acte normative/documentele ce urmeaza a fi intreprinse/ elaborate in aplicarea strategiei ori cele referitoare la documentele care vor fi intocmite de catre MTI si Societate in procesul de pregatire si realizare a privatizarii;
b) elaborarea unui raport de investigare preliminara si neangajanta a interesului investitorilor cu privire la achizitionarea pachetului de actiuni ce urmeaza a fi pus in vanzare;
c) asigurarea de asistenta juridica si/sau tehnica de specialitate Comisiei de privatizare si, dupa caz, Secretariatului acesteia, conform solicitarii, pe intreaga perioada de desfasurare a contractului de intermediere a ofertei publice de vanzare (denumit in continuare contract de intermediere)
d) asigurarea de asistenta de specialitate punctuala MTI si Societatii, conform solicitarii, pana la data transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor.
3.4. In vederea aplicarii strategiei, la nivelul MTI se va constitui comisia de pregatire si derulare a vanzarii unui pachet de actiuni reprezentand 20% din capitalul social al TAROM (Comisia de privatizare) si secretariatul aferent acesteia (Secretariat), ca structuri infiintate si functionand prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii si in coordonarea acestuia, avand ca principale atributii, fara a se limita la acestea:
a) analiza derularii etapelor procesului de privatizare si propunerea de masuri concrete pentru eficientizare;
b) avizarea documentatiilor licitatiei de selectie a bancii de investitii/grupului de banci de investitii care va intermedia oferta publica secundara initiala de vanzare de actiuni (IPO) si care vor indeplini formalitatile ulterioare privind listarea la BVB, precum si cea privind proiectul contractului de intermediere;
c) organizarea si desfasurarea licitatiei de selectie a bancii de investitii/grupului de banci de investitii, validarea rezultatului licitatiei, negocierea si, dupa caz, formularea propunerii de incheiere a contractului de intermediere cu banca de investitii/grupul de banci de investitii declarata/declarat castigator in urma validarii;
d) avizarea prospectului preliminar si final de oferta publica elaborate de banca de investitii/grupul de banci de investitii, precum si avizarea Raportului de derulare a etapelor de investigare a interesului investitorilor, inclusiv a pretului de oferta indicativ obtenabil propus de banca de investitii/grupul de banci
de investitii;
e) avizarea Raportului de inchidere a ofertei publice derulate de banca de investitii/grupul de banci de investitii, precum si urmarirea modului de raportare si decontare a tranzactiilor in sistemul BVB si alocarea actiunilor subscrise;
f) indeplinirea oricaror alte atributii specifice derularii procesului de privatizare prin vanzarea unui pachet de actiuni reprezentand 20% din capitalul social al Societatii;
g) monitorizarea selectarii evaluatorului independent;
h) propunerea actiunilor necesare adaptarii strategiei;
i) coordonarea etapelor necesare selectarii de catre Societate a consultantilor, evaluatorilor si a altor specialisti care vor intocmi documentatiile necesare in procesul de pregatire a privatizarii (analize diagnostic, audituri etc.), dupa caz;
j) monitorizarea negocierilor desfasurate de Societate si a derularii contractelor de prestari de servicii/consultanta/mandat si altele asemenea, care vor fi incheiate de Societate in cadrul procesului de pregatire a privatizarii, dupa caz;
k) analizarea raportului de evaluare ce estimeaza valoarea de piata a Societatii;
l) avizarea documentatiilor elaborate in urma incheierii contractelor de prestari servicii de catre Societate in procesul de pregatire a privatizarii, dupa caz.
3.5. Comisia de privatizare are urmatoarea componenta:
a) 6 specialisti din domeniul economic, juridic, al aviatiei civile si al privatizarii, nominalizati din cadrul MTI, in calitate de institutie publica implicata in privatizare;
b) un reprezentant nominalizat de Ministerul Finantelor Publice.
3.6. Nominalizarile membrilor Comisiei de privatizare, a presedintelui Comisiei de privatizare si a supleantului acestuia, desemnati din cadrul membrilor Comisiei de privatizare, ai Secretariatului ce va fi asigurat de catre salariati ai MTI, in numar de 7 membri, precum si modul de lucru al Comisiei de privatizare si al Secretariatului, atributiile si competentele acestora, precum si modul de lucru si remunerarea acestora de la data constituirii si pana la data transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii, emis in termen de 10 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei strategii.
3.7. In vederea desfasurarii activitatii Comisiei de privatizare si secretariatului aferent, membrii acestora isi vor indeplini atributiile suplimentar fata de cele indeplinite la functia de baza.
3.8. Pana la sfarsitul lunii aferente datei transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor, fiecare dintre membrii Comisiei de privatizare si ai Secretariatului va beneficia de cate o indemnizatie lunara asigurata din bugetul propriu de venituri si cheltuieli al MTI, privind activitatea de privatizare, care nu poate depasi 2.500 lei brut.
4. Precizari privind derularea procesului de privatizare prin metoda vanzarii prin IPO
4.1. Oferta publica de vanzare se desfasoara in conformitate cu prevederile Legii nr. 297/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Regulamentului nr. 1/2006 privind emitentii si operatiunile cu valori mobiliare, aprobat prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 23/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale altor acte normative privind piata de capital, emise ulterior de catre CNVM in aplicarea noii legislatii, precum si ale procedurilor specifice privind organizarea si desfasurarea vanzarii actiunilor prin oferta publica secundara, aprobate prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii.
4.2. Dupa selectarea bancii de investitii/grupului de banci de investitii si incheierea contractului de intermediere, aceasta/acesta va intocmi un studiu de prezentare a Societatii, avizat de catre Comisia de privatizare si aprobat de conducerea operativa a Societatii si MTI, pe care il va transmite potentialilor investitori, cu specificarea ca oferta publica urmeaza sa fie autorizata de catre CNVM, si va solicita acestora cereri de cumparare preliminare.
4.3. Banca de investitii/Grupul de banci de investitii primeste si centralizeaza scrisorile de intentie ale investitorilor potentiali, reprezentand cererile de cumparare preliminare, pe care banca de investitii/grupul de banci de investitii va incerca sa le satisfaca in timpul ofertei publice, si intocmeste pe baza acestora o sinteza din care rezulta cel mai avantajos pret posibil, precum si metoda de intermediere propusa, modalitatea de alocare, structurata intr-un raport de investigare a intentiei de investitie pe care il transmite la MTI.
4.4. Banca de investitii/Grupul de banci de investitii elaboreaza prospectul preliminar si prospectul final care vor fi supuse avizarii de catre Societate si de catre MTI si, ulterior, aprobarii CNVM.
4.5. Stabilirea pretului de oferta se va realiza pe baza raportului de evaluare elaborat conform prevederilor pct. 2.2 lit. d) si a pretului cel mai avantajos cuprins in raportul prezentat de banca de investitii/grupul de banci de investitii conform pct. 4.3, la propunerea MTI, in baza unui memorandum aprobat de Guvernul Romaniei.
4.6. Prospectul de oferta se considera a fi disponibil publicului in una dintre urmatoarele situatii:
a) este publicat in unul sau mai multe cotidiene de difuzare nationala;
b) poate fi obtinut de un potential investitor in mod gratuit, pe suport hartie, cel putin la sediile MTI si al bancii de investitii/grupului de banci de investitii sau la sediul BVB;
c) este publicat in format electronic pe website-ul MTI si al bancii de investitii/grupului de banci de investitii care intermediaza oferta;
d) este publicat in format electronic pe website-ul BVB, unde se intentioneaza admiterea la tranzactionare a actiunilor Societatii;
e) este publicat in format electronic pe website-ul CNVM, in situatia in care aceasta a decis sa ofere acest serviciu.
4.7. Anuntul de oferta publica de vanzare va fi publicat de catre MTI si in sistemul electronic internet, pe site-ul propriu, unde va fi mentinut pe toata perioada de derulare a ofertei publice si va fi afisat la sediul MTI si la cel al Societatii.
4.8. Tranzactiile rezultate in urma ofertelor publice de vanzare sunt tranzactii de vanzare-cumparare si au valoare de contracte.
4.9. Data de referinta pentru calcularea procentului de 20% din capitalul social al Societatii este data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei strategii.
4.10. Transferul dreptului de proprietate asupra actiunilor vandute are loc in conformitate cu prevederile art. 145 din Legea nr. 297/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
Comentarii articol (0)