Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) a elaborat Strategia de privatizare a Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa "C.F.R. Marfa" - S.A, informeaza un comunicat de presa al MTI. Astfel, MTI ar urma sa vanda, prin licitatie cu strigare, un pachet de actiuni reprezentand 100% din capitalul social al Societatii. Garantia de participare la licitatie va reprezenta 20% din valoarea nominala a pachetului de actiuni scos la vanzare.
Strategia de privatizare elaborata de MTI are
urmatoarele obiective:
1. maximizarea pretului ce poate fi obtinut din vanzarea pachetului de actiuni detinut de stat la aceasta societate, in scopul cresterii veniturilor bugetare necesare finantarii suplimentare in domeniile prioritare deficitare in privinta resurselor bugetare;
2. asigurarea unui sistem modern de transport, viabil din punct de vedere economic, social si al protectiei mediului, si cresterea cotei de piata a Societatii, la nivelul Uniunii Europene;
3. reducerea duratei procesului de privatizare si simplificarea derularii transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor societatii, pentru a asigura imperativul incadrarii in termenele convenite cu Fondul Monetar International si Comisia Europeana;
4. respectarea angajamentelor asumate de CFR Marfa in relatiile cu organismele interne si internationale, ori decurgand din obligatiile asumate de statul roman si monitorizarea postprivatizare a acestei obligatii;
5. mentinerea capacitatii si sarcinilor specifice CFR Marfa, pentru nevoile de aparare a tarii si monitorizarea postprivatizare a indeplinirii acestei obligatii;
6. maximizarea primei de control total pe care investitorii ar fi dispusi sa o plateasca (prima de control total semnificand prima pe care un investitor este dispus si se decide sa o plateasca, peste valoarea de piata a societatii, in vederea dobandirii unei pozitii de control total in cadrul acesteia).
Astfel, in aplicarea mandatului pentru realizarea strategiei, MTI va vinde
pachetul de actiuni reprezentand 100% din capitalul social al Societatii prin metoda licitatiei cu strigare. Garantia de participare la licitatie va reprezenta 20 % din valoarea nominala a pachetului de actiuni scos la vanzare. Taxa de participare la licitatie pentru fiecare investitor/grup de investitori care depune documente de participare este de 5% din valoarea nominala a pachetului de actiuni scos la vanzare.
Pe parcursul derularii strategiei de privatizare,
MTI va selecta un consultant, care are ca principale atributii:
- emiterea punctelor de vedere, la solicitarea ministerului, cu privire la masurile/proiectele de acte normative/documentele ce urmeaza a fi intreprinse/elaborate in aplicarea strategiei ori cele referitoare la documentele care vor fi intocmite de catre MTIsi CFR Marfa in procesul de privatizare;
- verificarea eligibilitatii Investitorilor la licitatie si emiterea unei opinii de specialitate privind indeplinirea/neindeplinirea de catre acestia a conditiilor de participare;
- asigurarea de asistenta juridica comisiei de privatizare pe intreaga perioada de desfasurare a procedurii de licitatie si ulterior, de negociere a contractului de vanzare – cumparare de actiuni, incepand cu depunerea documentelor de participare de catre investitori si pana la incheierea contractului de privatizare, dupa cum urmeaza:
1. participarea la fiecare sedinta de licitatie/negociere a contractului de privatizare a cel putin o treime din membrii echipei consultantului, nominalizata prin contractul de consultanta;
2. asigurarea asistentei juridice la negocierea clauzelor contractuale a contractului de privatizare, precum si formularea si redactarea acestora, la fiecare sedinta de negociere si transmiterea fiecarui proiect negociat la MTI;
3. redactarea procesului verbal de finalizare a negocierii clauzelor contractuale;
4. emiterea opiniei legale privind forma finala negociata a contractului de privatizare si a tuturor anexelor sale;
- asigurarea de asistenta de specialitate MTI si CFR Marfa, pana la data transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor.
In vederea aplicarii strategiei de privatizare, la nivelul MTI se va constitui o comisie de privatizare, compusa din 5 reprezentanti ai MTI, unul al MApN si unul din partea MFP. Comisia are ca principale atributii:
- analiza derularii etapelor procesului de privatizare si propunerea de masuri concrete pentru eficientizare;
- selectarea consultantului;
- coordonarea selectarii evaluatorului independent;
- elaborarea propunerilor de reorganizare, restructurare si administrare apreciate ca oportune pentru derularea in bune conditii a procesului de privatizare;
- formularea propunerii proiectului de act normativ pentru aprobarea prevederilor contractului de consultanta;
- propunerea actiunilor necesare adaptarii strategiei, inclusiv pentru promovarea unor proiecte de acte normative si/sau juridice;
- coordonarea etapelor necesare selectarii de catre CFR Marfa a consultantilor, evaluatorilor si a altor specialisti care vor intocmi documentatiile necesare in procesul de pregatire a privatizarii (analize diagnostic, audituri de mediu, etc.);
- monitorizarea negocierilor desfasurate de CFR Marfa si a derularii contractelor de prestari de servicii/consultanta/mandat si altele asemenea, ce vor fi incheiate de CFR Marfa in cadrul procesului de pregatire a privatizarii;
- avizarea raportului de evaluare ce stabileste valoarea de piata a CFR Marfa;
- declararea investitoruluiadjudecatarin urma derularii procedurii de licitatie cu strigare, in vederea negocierii clauzelor contractuale cu acesta;
- negocierea contractului de vanzare-cumparare de actiuni;
- avizarea contractului de vanzare – cumparare de actiuni.
In urma aplicarii procedurilor prevazute de OUG nr. 34/2006, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a incheiat cu consortiul format din Deloitte si Societatea „Bostina si asociatii” contractul pentru reactualizarea strategiei de privatizare a C.F.R. Marfa, al carui proiect a fost intocmit anterior, in anul 2008. La data de 30.06.2010, consultantul a predat Raportul final privind strategia de privatizare a C.F.R. Marfa.
In luna iulie, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a completat o „Fisa informativa pentru mecanismul de preconsultare” pentru C.F.R. Marfa”, adresata Consiliului Concurentei, in vederea transmiterii informale la Comsia Europeana, pentru o consultare informala, mecanism stabilit intre Consiliul Concurentei si forul comunitar.
De asemenea, MTI a elaborat si proiectul de Hotarare de Guvern privind aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfa. Potrivit documentului,
Ministerul Transporturilor si Infrastructurii este mandatat sa intreprinda masurile necesare pentru implementarea Strategiei de privatizare. Ministerul Transporturilor si Infrastructurii poate suspenda, modifica sau revoca oferta de vanzare si/sau metoda de privatizare, ca urmare a modificarilor de orice natura, intervenite in termenii ofertei initiale de vanzare, interventiei unor conditii care ar putea influenta negativ rezultatele procesului de privatizare si/sau neparticiparii potentialilor investitori la procesul de privatizare sau a nefinalizarii tranzactiei.
Potrivit MTI, CFR Marfa detine un parc de material rulant de peste 42.000 de vagoane si peste 900 locomotive. Societatea ocupa o cota de piata de 49,2 % comparativ cu operatorii feroviari privati din Romania, apreciata in tone/km marfa transportata si respectiv, 58 % apreciata in tone /km marfa incarcata. Cu un parc specializat de vagoane pentru transport carbune – de cca 10.000 model Eacs si 4.900 model Fals - CFR Marfa este singura companie care dispune de suficient material rulant pentru a prelua la transport productia nationala de carbune. In primul trimestru al anului 2010, CFR Marfa a transportat 53 % din carbunele de pe calea ferata, restul fiind transport pe auto (2,42 %), fluvial (9,13 %), maritim (23,66 %) si operatori particulari feroviari (11,79 %).
In 2006, costul cu salariatii a reprezentat numai 25,4% din cifra de afaceri. Dupa doi ani, in 2009 acest cost a ajuns la 52,5% din cifra de afaceri. Veniturile financiare au scazut semnificativ, de la 16,2 milioane euro in 2006, la 1,5 milioane euro in 2009.
Situatia financiara actuala a CFR Marfa indica o stabilitate financiara relativa pe termen scurt. Din perspectiva pe termen lung, situatia financiara a societatii este foarte expusa la influente externe, cum ar fi cursul valutar, costul de capital si elementele de impozitare. Toate acestea pot afecta valoarea CFR Marfa si deformeaza metoda de privatizare spre o vanzare comerciala, nefiind posibila aplicarea unei oferte publice initiale derulata pe piata de capital, intrucat societatea are nevoie de investitia unui operator strategic pentru a-si imbunatati profitabilitatea.
Investitorul va respecta in continuare obligatiile stipulate prin lege si prin angajamente internationale ale CFR Marfa privind strategia de aparare a tarii, aprobata de CSAT. Transportul de baza pentru trupe si materialele militare se asigura de catre CFR Marfa.
Ministerul Transporturilor si Infrastructurii va mentine si dezvolta linia actuala de feribot, care reprezinta legatura intre Europa si Asia, prelungirea Coridorului IV Pan European. Aceasta se va realiza prin intermediul CFR Marfa, care detine pachetul majoritar la S.C. de Transport Maritim de Coasta „CFR Ferry-Boat” S.A.
CFR Marfa detine tehnologia de transport combinat RO-LA, ceea ce ii permite companiei sa ofere o gama integrata de servicii de transport de marfa, venind astfel in intampinarea directivelor europene in domeniul transportului intermodal si combinat.
Comentarii articol (3)