Guvernul a aprobat miercuri proiectul de lege privind statutul personalului de specialitate din cadrul instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea. Acest act normativ aduce schimbari importante: introduce functia de grefier judiciar si separa functia de manager de instanta de competenta juridica propriu-zisa. Potrivit Executivului, noile reglementari vor scurta, indirect, durata proceselor judiciare.
“Este un act extrem de important in ceea ce priveste raporturile Romaniei cu Uniunea Europeana, din perspectiva Mecanismului de Cooperare si Verificare, dar si un act cel putin la fel de important pentru ceea ce inseamna justitiabilul roman. Prin implicatiile indirecte, vom avea o scurtare a duratei proceselor judiciare”, a apreciat premierul Emil Boc.
Seful Executivului a mentionat ca aplicarea noilor prevederi va conduce la scurtarea duratei proceselor, avand in vedere doua elemente de noutate introduse de proiectul de lege.
Care sunt noutatile
Pe de o parte,
se va separa functia de manager de instanta de competenta juridica propriu-zisa, iar pe de alta parte,
se va institui functia de grefier judiciar, ambele reglementari dand posibilitate personalului judiciar specializat sa solutioneze procesele judiciare in
termen rezonabil.
“Este un proiect care raspunde nevoilor de modernizare a sistemului judiciar si nevoilor romanilor de a avea procese judecate mai repede si cu costuri mai reduse”, a afirmat premierul.
La randul sau, ministrul Justitiei, Catalin Predoiu a subliniat ca prin introducerea
managerului de instanta, care
va prelua toate atributiile care tin de administrarea bugetului si a patrimoniului instantelor, se va conferi judecatorului un alt statut: “
sa judece, lasand functiile administrative si bugetare pe seama unor specialisti”.
Ministrul Justitiei a mai aratat ca acest proiect are in vedere restructurarea si reformarea de substanta a personalului auxiliar din instante si parchete. “Reorganizam intreaga structura a personalului care deserveste, practic, actul de justitie alaturi de magistrati. Astfel, acest
personal de specialitate se va imparti in trei categorii mari: personal judiciar, personal de asistenta si personal tehnico-administrativ”, a declarat ministrul Justitiei.
Astfel, personalul judiciar va include grefierul judiciar, grefierul de sedinta si grefierul de ancheta, cel de asistenta va fi alcatuit din grefieri, grefieri arhivar-registratori si agenti procedurali, iar personalul tehnico-administrativ va fi format din specialisti IT, criminalisti si soferi.
Ce face grefierul judiciar
Proiectul de lege adoptat miercuri realizeaza transferul de sarcini de la judecatori la grefieri, prin introducerea unei noi functii, aceea a grefierului judiciar, construit pe baza modelelor europene consacrate in materie (
rechtspfelger-ul german si austriac), in concordanta cu prevederile europene in materie.
MJ explica la inceputul lunii martie ca functia de grefier judiciar este introdusa cu scopul
degrevarii magistratilor si a simplificarii anumitor proceduri, realizandu-se astfel transferul unor atributii administrative si jurisdictionale in materie necontencioasa de la judecatori la grefierii judiciari. Grefierii judiciari vor solutiona in mod independent si sub proprie raspundere, in procedura administrativa, cererile care le sunt atribuite in competenta; spre exemplu, grefierul judiciar va fi competent in fixarea cuantumului taxei de timbru si timbrul judiciar, va coordona activitatea biroului Arhiva si Registratura al instantei si va semna actele care emana de la aceste compartimente, va solutiona cererile privind investirea cu formula executorie a hotararilor judecatoresti sau cererile de aplicare a apostilei. Solutiile grefierului judiciar vor fi supuse controlului judecatoresc.
Actul normativ va intra in vigoare la 6 luni de la momentul publicarii sale in Monitorul Oficial al Romaniei.
Comentarii articol (18)