Unul dintre proiectele de lege care retine atentia in ultimul timp este cel al Legii privind Organizarea Judiciara. In acest moment, proiectul de lege initiat de Guvernul Romaniei, este trimis pentru raport la comisiile permanente ale ale Camerei Deputatilor, dupa ce in prealabil a fost adoptat de Senat la data de 08.12.2003. Ca element de noutate, proiectul prevede ca problemele de conducere ale instantelor si parchetelor sunt supuse dezbaterii si avizării de catre colegiile de conducere, ca o modalitate de control al deciziilor luate de conducătorii instantelor si parchetelor. Colegiile de conducere sunt alcatuite, de regula, din presedintele instantei, vicepresedintele, presedintii de sectii şi 1-2 judecatori alesi în adunarea generala a judecatorilor. Pentru informarea dvs. insa, Avocatnet.ro va prezinta mai jos Expunerea de Motive prin care Ministerul Justitiei a pledat in favoarea acestui proiect de Lege.
Organizarea judiciară, alături de competenţa instanţelor judecătoreşti
şi sistemul căilor de atac, reprezintă elementele principale ale reformei în
justiţie. De modul în care organizarea judiciară este reglementată depinde, în
mare măsură, calitatea actului de justiţie, cooperarea judiciară internaţională
şi, nu în ultimul rând, încrederea cetăţenilor în sistemul justiţiei.
Proiectul de Lege privind organizarea judiciară urmăreşte, în principal,
realizarea următoarelor obiective:
1. Înfiinţarea instanţelor specializate;
2. Reintroducerea principiului colegialităţii în compunerea completelor de
judecată, pentru judecata în primă instanţă;
3. Creşterea rolului Consiliului Superior al Magistraturii în organizarea
instanţelor judecătoreşti;
4. Participarea judecătorilor şi a procurorilor la luarea deciziilor care
privesc organizarea şi administrarea instanţelor judecătoreşti şi a parchetelor,
precum şi la elaborarea bugetelor acestora.
În vederea instituirii unei reglementări unitare a sistemului instanţelor
judecătoreşti din România, în proiect au fost incluse dispoziţii privind
organizarea, funcţionarea şi competenţa Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. La
elaborarea normelor privind organizarea instanţei supreme s-a ţinut seama de
propunerile de revizuire a Constituţiei, de recentele modificări aduse Codului
de procedură civilă şi de categoriile de instanţe specializate care urmează să
fie înfiinţate. Astfel, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, care are rolul de a
asigura interpretarea şi aplicarea unitară a legii de către celelalte instanţe
judecătoreşti, este organizată în 6 secţii, Completul de 9 judecători şi
Secţiile Unite, fiecare având competenţă proprie. Secţiile Înaltei Curţi de
Casaţie şi Justiţie prevăzute de proiect sunt: secţia civilă şi de proprietate
intelectuală, secţia penală, secţia comercială, secţia de contencios
administrativ şi fiscal, secţia de muncă şi asigurări sociale şi secţia de
admisibilitate în principiu.
Specializarea instanţelor, prin înfiinţarea tribunalelor pentru minori şi
familie, a tribunalelor de muncă şi asigurări sociale, a tribunalelor comerciale
şi a celor administrativ-fiscale, este o măsură menită să contribuie la
profesionalizarea şi specializarea actului de justiţie, precum şi la asigurarea
celerităţii în desfăşurarea proceselor, prin degrevarea instanţelor de drept
comun de judecarea anumitor tipuri de litigii.
Judecarea cauzelor în care sunt implicaţi minori de tribunale
specializate în acest domeniu este o necesitate determinată de protecţia
specială de care trebuie să se bucure copilul în faţa organelor judiciare,
indiferent că acesta este victimă sau făptuitor. De asemenea, în materie civilă,
complexitatea litigiilor privind familia constituie un argument în plus pentru
înfiinţarea acestor tribunale specializate. Înfiinţarea tribunalelor
specializate a determinat includerea în proiect a unor dispoziţii privind
competenţa acestora.
Ca element de noutate, proiectul prevede că problemele de conducere ale
instanţelor şi parchetelor sunt supuse dezbaterii şi avizării de către colegiile
de conducere, ca o modalitate de control al deciziilor luate de conducătorii
instanţelor şi parchetelor. Colegiile de conducere sunt alcătuite, de regulă,
din preşedintele instanţei, vicepreşedintele, preşedinţii de secţii şi 1-2
judecători aleşi în adunarea generală a judecătorilor.
Participarea magistraţilor în activităţile care privesc administrarea
justiţiei se realizează, potrivit proiectului, prin adunările generale ale
magistraţilor, care se organizează anual sau ori de câte ori este necesar şi
care au, în principal, rolul de a dezbate activitatea anuală desfăşurată de
instanţe, de a alege membrii Consiliului Superior al Magistraturii ce urmează a
fi validaţi de Senat şi de a analiza proiecte de acte normative în domeniul
justiţiei.
Introducerea principiului colegialităţii completului de judecată pentru
judecarea cauzelor în primă instanţă reprezintă o garanţie importantă a
imparţialităţii judecătorilor, constituind o măsură de protecţie atât pentru
magistrat - alături de secretul deliberării -, cât şi pentru justiţiabil.
Colegialitatea permite controlul reciproc între judecători şi dă posibilitatea
judecătorilor tineri de a se perfecţiona, prin participarea în complet alături
de un judecător cu experienţă. Principiul colegialităţii este menţinut şi pentru
judecarea cauzelor în apel şi recurs, completele fiind formate în aceste cazuri
din 3 judecători.
În vederea înlăturării subiectivismului şi a oricăror suspiciuni privind
atribuirea dosarelor, proiectul prevede că repartizarea cauzelor pe complete de
judecată se face în mod aleatoriu, în sistem informatizat. De asemenea, pentru
ca repartizarea aleatorie a cauzelor să nu rămână fără efect prin posibilitatea
trecerii ulterioare a unei cauze de la un complet la altul, proiectul consacră
principiul continuităţii completului de judecată, în baza căruia cauzele
repartizate unui complet de judecată nu pot fi trecute altui complet decât în
condiţiile prevăzute de lege.
Este prevăzută compunerea completelor pentru soluţionarea, în primă
instanţă, a cauzelor privind conflictele de muncă şi asigurări sociale în care,
alături de 2 judecători specializaţi, participă cu vot consultativ şi 2
magistraţi consultanţi. Proiectul reglementează condiţiile şi procedura de
propunere şi numire a acestora, atribuţiile, drepturile şi obligaţiile ce revin
magistraţilor consultanţi.
Organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Ministerului Public fac obiectul
unui titlu distinct în cadrul proiectului, ale cărui dispoziţii detaliază
principiile înscrise în Constituţie care privesc rolul parchetului în cadrul
sistemului judiciar, stabilindu-se că procurorii îşi desfăşoară activitatea în
conformitate cu legea, respectă şi protejează demnitatea umană şi apără
drepturile persoanei, conduc şi controlează poliţa judiciară. Preluarea,
organizarea şi funcţionarea poliţiei judiciare urmează să se realizeze prin lege
specială.
Având în vedere rolul Institutului Naţional al Magistraturii în formarea
profesională iniţială şi în formarea profesională continuă a magistraţilor,
proiectul conţine reglementări privind organizarea şi funcţionarea acestui
Institut, ca instituţie publică în coordonarea Ministerului Justiţiei.
În titlul referitor la organizarea compartimentelor auxiliare de
specialitate, un rol important este atribuit birourilor de informare şi relaţii
publice, care asigură legăturile instanţelor şi ale parchetelor cu publicul şi
mijloacele de comunicare în masă, în vederea asigurării transparenţei
activităţii judiciare.
Ţinând seama de rolul magistratului în cadrul societăţii şi riscurile la
care acesta este supus permanent, proiectul reglementează, într-un titlu
distinct, paza instanţelor şi parchetelor şi protecţia magistraţilor.
În proiect este prevăzută înfiinţarea, la Înalta Curte de Casaţie şi
Justiţie, la curţile de apel, tribunale şi parchetele de pe lângă acestea,
precum şi la Parchetul Naţional Anticorupţie, a unui departament
economico-financiar şi managerial, condus de un manager, măsură justificată de
nevoia degrevării conducătorilor de instanţe şi parchete de sarcini
administrative, astfel încât gestionarea resurselor materiale şi financiare din
cadrul instanţelor şi parchetelor să fie asigurată, în condiţii mai bune,
printr-o persoană specializată. Proiectul stabileşte raporturile dintre manager
şi conducătorul instanţei sau al parchetului, prin precizarea clară a
atribuţiilor managerului, dar şi prin prevederea potrivit căreia managerul este
subordonat preşedintelui instanţei sau conducătorului parchetului în cadrul
căruia funcţionează.
Elaborarea proiectelor de buget pentru instanţe şi parchete de către
curţile de apel şi parchetele de pe lângă curţile de apel, precum şi avizarea
acestora de către Consiliul Superior al Magistraturii reprezintă o măsură
destinată să asigure principiul autonomiei financiare a instanţelor şi
parchetelor şi participarea membrilor corpului magistraţilor la deciziile care
privesc bugetul justiţiei.
În cadrul dispoziţiilor tranzitorii şi finale sunt prevăzute structurile
înfiinţate prin legi speciale ce pot funcţiona pe lângă instanţele
judecătoreşti, cum sunt serviciile de reintegrare socială şi supraveghere,
birourile de carte funciară şi oficiile registrului comerţului.
Comentarii articol (0)