Actul aprobat vizeazã realizarea componentelor reformei justitiei în
România, prin reorganizarea institutionalã în vederea accentuãrii integrãrii
Justitiei ca serviciu public în societate. Reforma institutionalã a
sistemului judiciar este impusã de necesitatea asigurãrii functionãrii
eficiente în plan intern, dar si cooperarea cu institutii din afara României
si cu sistemele judiciare din Uniunea Europeanã.
Mãsurile cele mai importante cuprinse în textul Proiectului se referã la
înfiintarea treptatã ( în functie de necesitãtii si resurse financiare si
umane) a instantelor specializate pentru minori si familie, instantelor
comerciale, administrativ-fiscale, si pentru solutionarea conflictelor de
muncã. De asemenea, este reintrodus principiul colegialitãtii pentru
solutionarea cazurilor în primã instantã, în scopul garantãrii
impartialitãtii si asigurãrii controlului reciproc între judecãtori.
În acelasi timp se realizeazã o realocare a resurselor umane si
financiare la instantele de judecatã, raportatã la numãrul de localitãti,
populatia arondatã si numãrul de cauze, prin desfiintarea judecãtoriilor cu
un volum mai mic de cauze, mãsurã determinatã si de reînfiintarea
completelor colegiale.
Proiectul Legii privind organizarea judiciarã este structurat pe sase
titluri.
În
Titlul I, „ Dispozitii Generale” sunt mentionate principiile
accesului liber la justitie, egalitatea în fata organelor judiciare, dreptul
la un proces echitabil, publicitatea sedintelor de judecatã, dreptul la
apãrare si sunt stabilite categoriile de instante judecãtoresti si parchete.
Titlul II contine dispozitii referitoare la instantele
judecãtoresti, organizarea judecãtoriilor, tribunalelor, instantelor
specializate si a curtilor de apel. De asemenea, este reglementatã
posibilitatea constituirii sectiilor pentru judecarea faptelor de coruptie,
la nivelul tribunalelor si a curtilor de apel, în raport cu volumul de
activitate. Sunt prevãzute dispozitii generale privind competenta
instantelor judecãtoresti, în special a instantelor specializate.
În ceea ce priveste conducerea instantelor de judecãtoresti este
reglementatã posibilitatea de verificare, de cãtre presedinti, a modului în
care îsi desfãsoarã judecãtorii activitatea . La nivelul tuturor instantelor
si parchetelor se înfiinteazã colegii de conducere care vor aviza problemele
generale de conducere. Este reglementatã expres organizarea adunãrilor
generale ale magistratilor si atributiile principale ale acestora.
Un element de noutate îl reprezintã formarea completelor din doi
judecãtori pentru judecarea în primã instantã a cauzelor, stabilindu-se si
exceptiile în care unele cauze mai simple se judecã de cãtre un singur
judecãtor.
Titlul III – „Ministerul Public” reglementeazã atributiile
Ministerului Public, organizarea, conducerea si functionarea parchetelor. Se
prevede înfiintarea, în mod corespunzãtor cu instantele pentru minori si
familie a parchetelor cu specializãrile respective.
Titlul IV – „Personalul de specialitate din cadrul instantelor si
parchetelor” cuprinde dispozitii referitoare la magistratii consultanti si
statutul acestora. Magistratii consultanti fac parte din completele de
judecatã pentru solutionarea cauzelor privind solutionarea cauzelor privind
conflictele de muncã, participând la deliberãri cu vot consultativ.
Proiectul reglementeazã compartimentele auxiliare si personalul auxiliar de
specialitate din cadrul instantelor si parchetelor, al cãrui statut se va
stabili prin lege specialã. Un capitol distinct este dedicat reglementãrilor
privind politia instantelor si parchetelor si paza sediilor acestora.
De asemenea, proiectul prevede înfiintarea la toate instantele si
parchetele a unor birouri de informare si relatii publice care asigurã
legãturile cu publicul si mijloacele de informare în masã în vederea
asigurãrii transparentei activitãtii judiciare, Ori ce informatii privind
activitatea magistratilor se pot furniza numai prin intermediul acestora.
Titlul V – „ Gestiunea economico financiarã si administrativã a
instantelor si parchetelor” – stabileste principiul participãrii
magistratilor la elaborarea bugetelor. Astfel, curtile de apel si parchetele
de pe lângã aceste instante, precum si Parchetul National Anticoruptie
elaboreazã proiectele de buget anual pentru instantele, respectiv parchetele
din circumscriptiile lor. Proiectele vor fi înaintate autoritãtilor
centrale, vor fi analizate si supuse aprobãrii Executivului.
Pentru asigurarea unui volum de muncã echilibrat magistratilor, ministrul
Justitiei, procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de
Casatie si Justitie sau, dupã caz procurorul general la Parchetului National
Anticoruptie analizeazã anual volumul de activitate, si, în functie de
rezultatele analizei iau mãsuri pentru suplimentarea sau reducerea numãrului
de posturi. Consiliul Superior al Magistraturii este în mod obligatoriu
informat cu privire la mãsurile luate în acest sens si poate face propuneri
de remediere a situatiei.
Comentarii articol (0)