Daca te-ai hotarat sa calatoresti intr-o tara din Uniunea Europeana, este important sa stii ce documente iti sunt necesare la frontiera. Iti facem noi lista completa si iti spunem, de asemenea, si ce ai voie sau nu sa transporti in bagaje.
Romanii si ceilalti europeni care fac parte din state ce nu apartin spatiului Schengen (Bulgaria, Cipru, Irlanda si Regatul Unit) trebuie sa prezinte la control
cartea de identitate sau
pasaportul la intrarea pe teritoriul unui stat membru.
Comisia Europeana recomanda ca
orice cetatean care se deplaseaza in afara spatiului Schengen sa aiba o
carte de identitate sau un
pasaport, permisul de conducere si cardul bancar nefiind acceptate ca documente de calatorie sau ca dovezi ale identitatii. Singurul
document de identitate valabil este cel emis de autoritatile nationale.
Tarile care fac parte din spatiul Schengen sunt: Austria, Islanda, Portugalia, Belgia, Italia, Republica Ceha, Danemarca, Letonia, Slovacia, Elvetia, Lituania, Slovenia, Estonia, Luxemburg, Spania, Finlanda, Malta, Suedia, Franta, Norvegia, Tarile de Jos, Germania, Polonia, Ungaria si Grecia.
Cand vi se poate refuza intrarea in tara?
In cazuri cu totul exceptionale, o tara a UE poate refuza dreptul de intrare unui cetatean european sau membrilor familiei, din motive care tin de ordinea publica, securitate sau siguranta sanitara. In aceasta situatie calatorii europeni vor primi o
decizie scrisa in care sa se mentioneze motivele invocate si caile de recurs posibile.
Ce puteti transporta in bagaje?
Singurele restrictii care apar, in ceea ce priveste bagajele, se refera la produsele din tutun si alcool, care pot fi transportate numai in anumite limite. Comisia Europeana precizeaza ca cei care calatoresc pot transporta
produse din tutun si alcool doar pentru uz personal, nu pentru a fi comercializate.
Potrivit legislatiei UE, persoana care calatoreste
nu trebuie sa dovedeasca ca bunurile sunt pentru uz personal daca transporta
mai putin de: 800 de tigarete, 400 de tigari de foi, 200 de trabucuri, 1 kg de tutun, 10 litri de bauturi spirtoase, 20 litri de vin alcoolizat, 90 de litri de vin (din care cel mult 60 de litri de vin spumos) si 110 litri de bere.
In cazul in care
cantitatile de tutun sau alcool transportate se incadreaza in limitele permise pentru uz personal,
nu este necesara plata unor accize in statul membru in care acea persoana calatoreste. Daca cantitatile de alcool sau tutun transportate sunt mai mari decat cele permise, este necesar sa se demonstreze ca produsele sunt pentru uz personal si sa se faca dovada achizitiei lor ( cu ajutorul facturii sau chitantei).
CE precizeaza ca reglementarile nu se aplica in situatia
calatorilor sub 17 ani pentru ca acestia
nu au dreptul sa transporte alcool sau tutun.
Potrivit Comisiei Europene, persoanele care calatoresc in interiorul UE pot transporta si
produse de origine animala fara niciun fel de exceptii, avand in vedere ca toate statele membre UE trebuie sa respecte norme veterinare foarte stricte. Totusi, Comisia atrage atentia ca anumite restrictii pot exista atunci cand apar focare localizate de boli la animale.
Ai la tine peste 10 mii de euro? Ce trebuie sa faci
Persoanele care calatoresc in statele membre UE si au asupra lor
cel putin 10 mii de euro in numerar sau echivalentul intr-o alta moneda, trebuie sa verifice la autoritatile vamale din fiecare tara prin care trec daca este necesar sa declare suma respectiva. Pentru declaratie se poate folosi un
formular comun care este disponibil in 30 de limbi (
puteti consulta varianta in limba romana la acest link). Acest formular poate fi utilizat in Austria, Cipru, Danemarca, Finlanda, Estonia, Grecia, Ungaria, Irlanda, Luxemburg, Malta, Olanda, Portugalia, Slovenia, Suedia sau Polonia. De obicei, autoritatile din aceste tari accepta
formularul doar in limba oficiala a statului.
Insa, exista si state comunitare care au un
formular specific pentru declararea la vama a numerarului de peste 10 mii de euro. Aceasta prevedere este valabila pentru urmatoarele state: Bulgaria, Republica Ceha, Franta, Germania, Italia, Lituania, Slovacia, Spania, Regatul Unit si Letonia.
(Puteti consulta formularele pentru aceste tari aici)
Documentele necesare membrilor familiei sau rudelor
Orice cetatean al Uniunii Europene poate fi insotit sau vizitat, in alt stat al Uniunii, de membrii familiei care provin dintr-o tara terta, care nu este membra UE. Membrii de familie trebuie sa aiba un pasaport valabil si, in functie de tara de provenienta, o viza de intrare, conform Comisiei Europene. Totusi, viza nu este necesara daca membrii de familie calatoresc impreuna cu orice cetatean european ori vin in vizita si au un permis de sedere eliberat de o alta tara a UE (cu exceptia tarii de resedinta a cetateanului UE).
Permisul de sedere trebuie sa precizeze clar ca titularul este membru de familie al unui cetatean al UE.
De asemenea, viza nu este necesara nici daca rudele extinse (frati, veri, matusi, unchi) ale cetateanului european solicita autoritatilor dintr-o tara UE sa fie
recunoscute ca membri de familie ai unui cetatean al Uniunii. Prin urmare, dupa obtinerea acestei recunoasteri, rudele nu vor mai avea nevoie de viza pentru a intra in tara in care doresc sa calatoreasca si vor beneficia de acelasi tratament ca si sotul/sotia, parintii sau copiii cetateanului european respectiv.
Este important de precizat ca
tarile UE nu sunt obligate sa acorde familiei extinse statutul de membri de familie, dar trebuie sa ia in considerare aceasta cerere. CE recomanda ca persoanele care calatoresc sa contacteze din timp consulatul sau ambasada tarii in care merg pentru a afla ce documente trebuie sa prezinte la frontiera membrii de familie care provin din afara UE.
Cum se poate solicita o viza?
Membrii unei familii care provin din tari terte trebuie sa depuna din timp o cerere catre consulatul sau ambasada tarii in care doresc sa mearga. Comisia Europeana subliniaza ca vizele trebuie sa fie eliberate cat mai repede posibil.
De asemenea, documentele pe care membrii de familie provenind din tari terte trebuie sa le depuna, pentru a obtine viza, pot varia de la o tara comunitara la alta, de aceea este indicat sa se ceara informatii de la consulatului sau ambasada statului respectiv.
Comentarii articol (12)