Orice sofer a fost sau va fi oprit in trafic, macar o data, pentru un control al documentelor. Ne-am gandit sa va explicam astazi cum ar trebui sa se comporte politistul care efectueaza controlul, astfel incat sa stiti ce poate, dar mai ales ce nu poate sa va solicite agentul de circulatie.
Modul in care politistul rutier trebuie sa se comporte atunci cand opreste un autoturism pentru control este reglementat de
Conceptia de atitudine si actiune a politiei rutiere, document redactat inainte de aderarea Romaniei la Uniunea Europeana pentru a avea un set de reguli asemanatoare cu cele comunitare care sa reglementeze modul de actiune in trafic al politistilor rutieri. Totusi, documentul se aplica si in prezent, dupa cum precizeaza Directia Rutiera a Politiei Romane pe
pagina sa de internet.
Potrivit documentului, agentul rutier trebuie sa se deplaseze pana in dreptul usii masinii pe care a oprit-o, pastrand o distanta suficienta pentru a nu fi lovit cu portiera in cazul deschiderii bruste a acesteia. Asadar, agentul de circulatie
nu trebuie sa va solicite sa coborati din masina si sa va deplasati pana la masina politiei, atunci cand face controlul documentelor.
Totusi, e bine de precizat ca politistul poate solicita conducatorului auto sa coboare din masina, insa
numai pentru un motiv intemeiat (daca soferul miroase a alcool sau vorbeste incorent ori daca exista indicii ca autovehiculul cu care se deplaseaza este folosit in scopul unei infractiuni).
In continuare, dupa ce se deplaseaza pana in dreptul portierei, agentul de circulatie trebuie sa se prezinte, spunandu-si
numele si functia. Documentul mentionat precizeaza ca formula folosita ar trebui sa fie urmatoarea: “
Buna (dimineata, ziua, seara), sunt (gradul profesional, numele si unitatea de politie din care face parte)”. Dupa ce s-a prezentat, politistul trebuie sa solicite pe un
ton politicos, dar ferm, sa i se inmaneze documentele pentru control.
Agentul rutier e obligat sa comunice soferului
motivul opririi, dar si abaterea comisa si sanctiunea prevazuta de lege (daca este cazul), dupa care trebuie sa intocmeasca documentele de constatare si
sa solicite conducatorului auto sa ramana in autovehicul.
Potrivit documentului citat, “Daca acesta (soferul – n.red.) manifesta intentia de a cobori cu scopul de a veni la autovehiculul politiei,
politistul va insista ferm sa ramana in autovehicul pana la terminarea procedurii de completare a documentelor de constatare”.
La finalizarea controlului, agentul de circulatie trebuie sa restituie conducatorului auto documentele, mai putin cele retinute odata cu constatarea abaterii, dar si sa-i explice soferului modul de solutionare, dreptul de a adauga mentiuni in procesul-verbal de contraventie, precum si termenul de folosire a cailor de atac impotriva documentelor intocmite.
“Daca se constata ca starea psiho-fizica a celui de la volan nu ii mai permite conducerea in conditii de siguranta, politistul rutier trebuie sa intrerupa deplasarea pana la incetarea cauzei ce a generat-o. Exceptie face cazul cand autovehiculul poate fi condus de o alta persoana din vehicul care poseda permis de conducere valabil pentru categoria respectiva ce se afla intr-o stare generala corespunzatoare”, se mai arata in document.
De asemenea, potrivit art. 35 din Codul Rutier republicat, politistul rutier
are dreptul sa verifice vehiculul, precum si
identitatea conducatorului sau a pasagerilor aflati in interiorul acestuia atunci cand exista
indicii despre savarsirea unei fapte de natura contraventionala sau penala. Incalcarea acestei prevederi se sacntioneaza cu amenda si retinerea permisului de conducere pe o perioada de 90 de zile.
Atentie! Daca refuzati sa va legitimati, art. 117 din Codul Rutier da posibilitatea politistului
sa imobilizeze autoturismul pe care il conduceti.
Cum te opreste politistul in trafic?
In ceea ce priveste modalitatea de oprire a autovehiculelor, agentul trebuie sa aleaga un
loc adecvat, astfel incat sa permita pozitionarea masinilor in afara partii carosabile, in parcari ori alte spatii in care nu se stanjeneste circulatia. Pe timpul noptii aceste locuri trebuiesc sa fie de regula,
iluminate, evitandu-se, pe cat posibil, oprirea in locuri unde aceasta manevra este interzisa prin lege.
Pentru a opri un autoturism, politistul va efectua
semnalul de oprire regulamentar cu bratul, pe timp de zi, iar
pe timp de noapte, cu bastonul reflectorizant sau a unui dispozitiv cu lumina de culoare rosie. In ambele cazuri, poate folosi fluierul.
Din punct de vedere al opririi pe
autostrazi, agentii rutieri trebuie sa efectueze semnalul de oprire
exclusiv din autovehiculul politiei, iar soferul este invitat
sa urmeze masina politiei pana in prima parcare, unde se trece la executarea controlului propriu zis.
Pe
celelalte categorii de drumuri, in cazul in care vehiculul ce trebuie oprit circula in aceeasi directie, echipajul trebuie sa puna in functiune
semnalele luminoase de culoare rosie si albastra si pe cele sonore, dupa care, de regula,
va circula in spatele autovehiculului vizat pana cand conducatorul acestuia se conformeaza semnalelor si opreste.
Documentul mai precizeaza ca
“Oprirea se poate face si prin punerea in functiune a dispozitivului cu mesaje variabile, care va fi setat pe pozitia <<Stop, Politia>>, sau cu bratul”.
Atunci cand autovehiculul ce urmeaza a fi oprit
circula din sens opus,
semnalul de oprire se va executa din vehiculul Politiei, pe fereastra din stanga, prin
balansarea in plan vertical a bratului ori a bastonului reflectorizant.
“Dupa oprirea autovehiculului, unul dintre politisti va desfasura procedura de constatare, in timp ce partenerul sau il va supraveghea pe conducatorul autovehiculului oprit si pe restul ocupantilor, fiind pregatit sa intervina la nevoie in sprijinul colegului”, se mai specifica in document.
AvocatNet.ro si Porsche Inter Auto au lansat sectiunea Ghid Auto, care poate fi vizitata aici.
Comentarii articol (54)