Procesul de informatizare nu implica alocarea de fonduri suplimentare comparativ cu cele alocate prin bugetul de stat pe 2005. Costurile procesului de informatizare a sistemului judiciar sunt estimate, potrivit Ministerului Justitiei, între 130 si 150 de milioane de euro. Vor fi derulate mai multe programe finantate de Uniunea Europeana si Banca Mondiala.
Informatizarea sistemului judiciar va avea, potrivit strategiei adoptate de Guvern, 11 masuri.
Prioritara este dotarea cu tehnica de calcul si produse software a tuturor institutiilor sistemului judiciar, care se va realiza în perioada 2005-2007. Se estimeaza ca sunt necesare 1095 de servere, 17.470 statii de lucru, 7345 imprimante, 2950 scanere, echipamente de retea si comunicatii si licente produse software.
Spre comparatie, pâna în luna mai 2005, au fost informatizate aproximativ 25% din instantele, parchetele si penitenciarele din România, prin derularea unor programe PHARE. De asemenea, în cazul Parchetului National Anticoruptie, pâna în prezent echipamentele IT acopera aproximativ 35% din necesar.
O alta etapa a informatizarii sistemului judiciar va fi crearea unei retele informatice securizata prin care sa fie interconectate toate institutiile sistemului judiciar. Termenul de realizare este 2005-2007.
De asemenea, se urmareste implementarea unei politici de securitate comuna, la nivelul întregului sistem judiciar (2005-2007).
Un alt obiectiv al implementarii acestei strategii este publicarea informatiilor de interes public din activitatea instantelor si parchetelor, în portalul care ar urma sa se realizeze pâna în 2007.
Strategia propune si crearea „Sistemului de arhivare electronica a documentelor” în mod unitar, la nivelul întregului sistem judiciar, cu particularizari în ceea ce priveste dosarele aflate pe rolul instantelor, dosarele de urmarire penala, dosarele de penitenciar si dosarele aferente ONRC (2005-2009). Strategia propune crearea unui sistem electronic, unitar si performant, de înregistrare a sedintelor de judecata, audiere în fata instantei si a martorilor cu identitate ascunsa si audierea de la distanta a detinutilor încarcerati (2005-2009).
La nivelul instantelor de judecata, pentru corecta informare a cetateanului, vor fi create info-chioscuri (2006-2009). Alte masuri vizeaza dezvoltarea, extinderea/reproiectarea sistemelor informatice ale institutiilor subordonate ministerului Justitiei, precum si crearea sistemului unic al justitiei prin integrarea sistemelor informatice într-o infrastructura de tip portal (2006-2009). Concomitent, în portal se vor implementa urmatoarele proiecte: managementul resurselor umane, al resurselor financiare si materiale, managementul pregatirii si executiei bugetare, managementul programelor si proiectelor, managementul relatiilor cu publicul si managementul instruirii. Sistemul informatic integrat judiciar va fi interconectat cu celelalte sisteme informatice din administratia publica, la nivel national si european (2006-2009).
Implementarea acestei Strategii de informatizare a sistemului judiciar, va fi monitorizata de o Comisie special constituita. Din aceasta Comisie vor face parte reprezentanti ai institutiilor sistemului judiciar – Consiliul Superior al Magistraturii, PNA, Înalta Curte de Casatie si Justitie, Ministerul Justitiei.
Comentarii articol (0)