In acest context, una din intrebarile principale in cadrul managementului riscului fiscal este ce documentatie trebuie intocmita in cazul unui dosar de preturi de transfer si care sunt riscurile legate de nerespectarea obligatiilor impuse de lege.
Ce sunt preturile de transfer?
Preturile de transfer reprezinta un concept aplicabil doar tranzactiilor intre persoane afiliate si se refera la determinarea preturilor aplicate intre societati apartinand aceluiasi grup.
Exemple: livrari de bunuri; prestari de servicii; inchirieri de echipamente; imprumuturi; licentierea de active necorporale.
De ce sunt importante preturile de transfer?
In opinia lui Adrian Luca, managing partner Transfer Pricing Services, preturile de transfer au o importanta majora in managementul riscului fiscal al unei companii deoarece pot afecta: impozitul datorat, fluxul de numerar, deciziile de investitii, indicatorii de performanta, valoarea in vama.
De asemenea, preturile de transfer pot genera ajustari ale veniturilor/cheltuielilor, ceea ce poate duce la o dubla impunere economica.
Mai mult decat atat, in ultima perioada, s-a observat un interes crescut al autoritatilor fiscale in ceea ce priveste preturile de transfer. Doar in 2010 s-au efectuat peste 150 de controale fiscale in cadrul carora au fost investigate si preturile de transfer, iar ajustarile au depasit 8,5 milioane euro.
Valoarea celei mai mari ajustari de preturi de transfer efectuate a fost de aproximativ 2 milioane euro.
In plus, strategia Agentiei Nationale de Administrare Financiara pentru perioada 2010–2013 mentioneaza ca principale obiective:
- identificarea companiilor care inregistreaza pierderi;
- analiza documentatiei de preturi de transfer;
- analiza conformitatii cu principiul valorii de piata a tranzactiilor desfasurate cu persoane afiliate.
Analiza documentatiei de preturi de transfer
In general, dosarul preturilor de transfer este solicitat in cadrul inspectiilor fiscale generale sau al celor aparute ca urmare a lansarii procedurii de rambursare deTVA.
Adrian Luca scoate in evidenta absenta din legislatie a unei clauze cu privire la materialitatea tranzactiilor ce trebuie documentate, cat si abordarile diferite de la administratie la administratie, generate de inexistenta unui ghid/unei metodologii interne ce poate fi urmarita de catre inspectorii fiscali.
Exista 3 nivele de investigare:
- verificarea existentei dosarului de preturi de transfer;
- verificarea completitudinii dosarului de preturi de transfer;
- analiza metodologiei de preturi de transfer aplicata.
1. Inainte de control
Potrivit lui Adrian Luca, fiecare contribuabil trebuie sa colecteze/elaboreze documente in ceea ce priveste preturile de transfer, periodic si continuu.
Totodata, anual, trebuie elaborat dosarul preturilor de transfer, iar in momentul primirii de la autoritati a notificarii referitoare la initierea controlului, fiecare contribuabil trebuie sa-si evalueze riscurile pe categorii de tranzactii si sa finalizeze documentatia aferenta.
2. In timpul controlului
Se va alege cea mai potrivita persoana din cadrul companiei care sa se ocupe de relatia cu autoritatile. Totodata, se va instrui personalul cu privire la conduita de adoptat pe perioada controlului.
Specialistul Transfer Pricing recomanda contribuabililor sa raspunda numai la intrebarile care li se pun si sa ofere numai informatiile cerute de autoritati. De asemenea, trebuie sa va asigurati ca toate discutiile cu inspectorii sunt consemnate si in scris.
3. Dupa control
Dupa control, aveti dreptul de a contesta decizia autoritatilor, subliniaza Adrian Luca. De asemenea, este recomandata o analiza a impactului potential al unei decizii nefavorabile a autoritatilor asupra tranzactiilor desfasurate in alti ani, cat si modificarea conditiilor stipulate in cadrul anumitor contracte incheiate intre parti afiliate.
__________
AvocatNet.ro va publica in perioada urmatoare o serie de articole despre preturile de transfer, in care vor fi abordate pe larg toate aspectele problematice din domeniu: de la informatiile pe care trebuie sa le contina un dosar de preturi de transfer, metode de stabilire, pana la exemple practice privind intocmirea unui studiu de benchmarking.
Comentarii articol (6)