S-au controlat: - 334 agenti economici – agentii de turism tur operatoare si detailiste, constatandu-se abateri la 193 agenti economici ( 57,78 %).
Masuri aplicate: - 85 avertismente; - 108 amenzi contraventionale in valoare de 441 milioane lei.
S-a dispus: - masura opririi temporare a prestarii serviciului la 31 agenti economici. - suspendarea licentei de turism la un agent economic (SC Xplore Travel SRL Pitesti).
Cele mai multe amenzi au fost aplicate in judetul Brasov: 102 milioane de lei, luandu-se masura opririi temporare a unui numar de 7 unitati - Telegraf Tours Brasov, Autorom Brasov, Exploro Tour Brasov, Damos Travel Brasov, Marion Turism Iasi-Brasov, Eduard’S Brasov, Trans Star Brasov.
In judetul Mures au fost aplicate amenzi in valoare de 48 milioane de lei si s-a dispus oprirea temporara a unui numar de 5 unitati – Turism Grand SRL Tg. Mures, SC Reg Tour Serv Com Reghin, SC Pamar Tour SRL Timisoara, SC Mondo Tours SRL Tg. Mures.
In judetul Bistrita-Nasaud au fost aplicate amenzi in valoare de 32 de miliaone de lei.
In judetul Bacau s-au aplicat un numar de 8 amenzi in valoare de 31,5 milioane de lei si s-a dispus masura opririi temporare a unui numar de 8 unitati – SC Norge Impex SRL, SC Terranova SRL, SC Express Nic SRL Moinesti, SC Eurovacanta SRL Tg. Ocna, SC Cable Consult SRL Onesti, SC Topaz Eurotur SRL Tg. Ocna, C Tour Impuls SRL Bacau, SC Emica Impex SRL Bacau. Abateri constatate:
1. legalitatea functionarii unitatilor controlate (existenta si valabilitatea certificatului unic de inmatriculare, licenta de turism, brevetul de turism al directorului agentiei).
2. criteriile pe care trebuie sa le îndeplineasca agentia de turism
3. furnizarea, în scris, (inclusiv prin pliantele publicitare) în vederea încheierii contractului a informatiilor esentiale turistilor privind : a) localitatea de destinatie; b) ruta de parcurs; c) mijlocul/mijloacele de transport utilizat/utilizate, caracteristicile si categoria acestuia/acestora ( daca agentia are in dotare autocare se vor controla daca acestea corespund HG nr.951/1995 privind clasificarea autocarelor utilizate pentru transporturi turistice in trafic intern si international si pentru transporturi publice in trafic international, Ordinului MT nr.254/1996 si Ordinului 1359/2004); d) tipul unitatilor de cazare, adresele si categoriile de clasificare a acestora; e) serviciile de masa oferite si categoria de clasificare a unitatilor de alimentatie; f) durata programului, cu indicarea datei sosirii si a plecarii; g) informatii generale privind regimul pasapoartelor si al vizelor, precum si al asigurarilor de sanatate necesare pentru calatorie si sejur; h) cuantumul avansului, daca este cazul, precum si termenul pentru achitarea restului de plata; i) numarul minim de persoane necesar pentru realizarea programului si termenul limita pentru informarea turistului, în caz de anulare a calatoriei turistice; j) posibilitati de încheiere a unor asigurari facultative pentru asistenta în caz de boala, accidente si altele asemenea; k) durata pentru care opereaza oferta turistica; l) informatiile de ordin general privind regimul pasapoartelor si al vizelor si formalitatile de sanatate necesare pentru calatorie si sedere, comunicate în scris sau prin orice alta forma corespunzatoare.
4. existenta si clauzele contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice, - daca agentia de turism a respectat obligatia sa înmâneze turistului un exemplar din contract, in toate cazurile.
5. respectarea conditiilor in care turistul poate sa cesioneze contractul (cesiunea se efectueaza conform art.11 din OG nr.107/1999 modificata prin legea nr.631/2001) În cazul în care turistul nu poate sa participe la calatoria turistica, acesta poate sa cesioneze contractul unei terte persoane care îndeplineste toate conditiile prevazute în pachetul de servicii turistice contractat. Cesionarea poate fi realizata numai cu anuntarea agentiei de turism semnatare a contractului. Turistul care cedeaza pachetul sau de servicii, precum si cesionarul sunt responsabili în mod solidar la plata pretului calatoriei si a eventualelor costuri suplimentare aparute cu ocazia acestei cedari.
6. respectarea conditiilor de modificare si reziliere a contractului (daca modificarile contractului au fost efectuate, cu acordul partilor contractante, ulterior încheierii contractului ; daca preturile stabilite în contract nu au fost modificate , cu exceptia cazului în care contractul prevede în mod explicit acest lucru, atât în vederea majorarii, cât si a reducerii, precum si modul de calcul ai acestora, si numai daca modificarea are loc ca urmare a variatiilor: costurilor de transport, inclusiv costul carburantului; redeventelor si taxelor aferente serviciilor de aterizare, debarcare/îmbarcare în porturi si aeroporturi si a taxelor de turist; cursurilor de schimb valutar aferente pachetului de servicii turistice contractat. Preturile stabilite în contract nu pot fi majorate, în nici un caz, în cursul celor 20 de zile calendaristice care preced data plecarii. În cazul în care preturile stabilite în contract sunt majorate cu peste 10%, indiferent de motivele majorarii, turistul poate rezilia contractul fara nici o obligatie fata de agentia de turism, aceasta din urma având obligatia de a rambursa imediat turistului toate sumele aferente calatoriei turistice platite de acesta, inclusiv comisionul.)
7. respectarea obligatiei de informare a turistului in cazul în care agentia de turism este nevoita sa modifice una dintre prevederile esentiale ale contractului. (Agentia are obligatia sa informeze turistul cu cel putin 15 zile înainte de data plecarii, iar acesta este obligat sa comunice agentiei de turism, în termen de 5 zile de la primirea înstiintarii, hotarârea sa de a opta fie pentru rezilierea contractului fara plata de penalitati fie pentru acceptarea noilor conditii ale contractului. )
8. respectarea dreptului turistului (in cazul în care acesta reziliaza contractul pentru situatia în care agentia de turism a fost nevoita sa modifice una dintre prevederile esentiale ale contractului, sau agentia de turism anuleaza calatoria turistica înaintea datei de plecare) de a alege: a) sa accepte la acelasi pret un alt pachet de servicii turistice de calitate echivalenta sau superioara, propus de agentia de turism; b) sa accepte un pachet de servicii de calitate inferioara, propus de agentia de turism, cu rambursarea imediata a diferentei de pret; c) sa i se ramburseze imediat toate sumele achitate în virtutea contractului.
9. verificarea furnizarii informatiei referitoare la faptul ca turistul poate sa rezilieze în orice moment, în totalitate sau în parte, contractul. În cazul în care turistul reziliaza contractul pentru un motiv care îi este imputabil, el va despagubi agentia de turism pentru prejudiciul creat acesteia ca urmare a rezilierii. Despagubirea se poate ridica la maximum pretul calatoriei turistice.
10. indeplinirea obligatiilor contractuale si dreptul la despagubire al turistului În cazurile rezilierii sau modificarii contractului din cauze imputabile agentiei, turistul are dreptul sa solicite agentiei de turism si o despagubire pentru neîndeplinirea prevederilor contractului initial, cu exceptia cazurilor în care: a) anularea s-a facut datorita nerealizarii numarului minim de persoane mentionat în contract, iar agentia de turism a informat turistul în scris, în termenul mentionat în contract, termen care nu poate fi mai mic de 15 zile calendaristice premergatoare datei plecarii; b) anularea s-a datorat unui caz de forta majora, prin acesta întelegându-se circumstante anormale si imprevizibile, independente de vointa celui care le invoca, si ale caror consecinte nu au putut fi evitate în ciuda oricaror eforturi depuse, în aceasta nefiind incluse suprarezervarile; c) anularea s-a facut din vina turistului."
11. verificarea respectarii obligatiilor agentiei de turism pentru cazul in care dupa începerea calatoriei turistice, o parte importanta din serviciile prevazute în contract nu este realizata sau agentia de turism organizatoare constata ca nu le va putea realiza. În cazul în care, dupa începerea calatoriei turistice, o parte importanta din serviciile prevazute în contract nu este realizata sau agentia de turism organizatoare constata ca nu le va putea realiza, aceasta este obligata: a) sa ofere turistului alternative corespunzatoare în vederea continuarii calatoriei turistice, fara majorarea pretului; b) sa restituie turistului sumele ce reprezinta diferenta dintre serviciile achitate si cele efectiv prestate în timpul calatoriei turistice; c) în cazul în care nu pot fi oferite turistului alternative corespunzatoare sau acesta nu le accepta din motive întemeiate, sa asigure fara costuri suplimentare transportul retur al turistului la locul de plecare ori în alt loc agreat de acesta si, dupa caz, despagubirea pentru serviciile neprestate."
12. verificarea bunei executari a obligatiilor asumate prin contract de catre agentia de turism Agentia de turism este raspunzatoare pentru buna executare a obligatiilor asumate prin contract, inclusiv în situatia în care aceste obligatii trebuiau îndeplinite de catre o alta agentie de turism sau de catre alti prestatori de servicii. Se excepteaza urmatoarele cazuri: a) când neîndeplinirea sau îndeplinirea defectuoasa a obligatiilor asumate prin contract se datoreaza turistului; b) când neîndeplinirea obligatiilor se datoreaza unor cauze de forta majora."
13. despagubirea turistului pentru daune materiale Pentru daunele materiale cauzate de nerespectarea de catre agentia de turism organizatoare a serviciilor cuprinse în contract, responsabilitatea acesteia privind despagubirea turistului nu poate depasi de doua ori pretul pachetului de servicii turistice înscris în contract. Agentia de turism organizatoare si/sau detailista nu pot exclude sau nu pot limita responsabilitatea lor pentru prejudiciul cauzat de moartea sau de ranirea turistului ca urmare a actiunilor ori a neglijentei lor."
14. bonul de comanda Se va verifica daca agentia de turism touroperatoare sau detailista furnizeaza turistului bon de comanda petru pachetele de servicii turistice solicitate de turisti, fara ca acestea sa faca parte din oferta agentiei de turism. Bonul de comanda trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente: a) destinatia/destinatiile calatoriei turistice, durata si datele de sosire si de plecare; b) mijlocul/mijloacele de transport si categoria acestuia/acestora; c) tipul si categoria structurilor de primire; d) serviciile de masa (pensiune completa/demipensiune/mic dejun); e) programul turistic solicitat; f) numarul de persoane pentru care se comanda pachetul de servicii turistice, numarul de copii, vârsta si actele de identificare a acestora; g) alte solicitari speciale.
15.eliberarea documentelor de plata si a documentelor de calatorie de catre agentia de turism
16.existenta asigurarilor Conform art.22 din OG nr. 107/1999 modificata, precum si în temeiul prevederilor Ordinului nr. 235 din 06/06/2001 privind asigurarea turistilor în cazul insolvabilitatii sau falimentului agentiei de turism se vor verifica urmatoarele : - daca agentia de turism ofera turistului posibilitatea semnarii unui contract de asigurare facultativa, care sa acopere taxele de transfer al turistului, sau a unui contract de asistenta, care sa acopere taxele de repatriere în caz de accidentare sau de boala. - daca exista asigurari sau garantii acoperitoare ale agentiei de turism pentru cazurile de insolvabilitate sau faliment.
17.sesizari si reclamatii ale turistilor si modul de solutionare Deficientele constatate de catre turist la fata locului, cu privire la realizarea pachetului de servicii contractat, vor fi sesizate prompt, în scris, atât prestatorului de servicii, cât si agentiei de turism de la care turistul a cumparat pachetul de servicii turistice. Aceasta obligatie a turistului trebuie mentionata clar si explicit în contract. În cazul unor reclamatii ale turistului cu privire la realizarea serviciilor turistice contractate, agentia de turism organizatoare, agentia de turism detailista, precum si prestatorii de servicii vor actiona imediat pentru solutionarea reclamatiilor si vor face proba eforturilor depuse de ei în acest scop.
18. Respectarea prevederilor legii nr.148/2000 privind publicitatea cu modificarile si completarile ulterioare.
19. Afisarea tarifelor conform Legii nr. 348/2004 privind denominarea monedei nationale (M.O nr.664/23.07.2004);
20. Alte aspecte constatate la fata locului, tinand cont de prevederile OG nr.21/1992 cu modificarile ulterioare.
Comentarii articol (0)