În primul rând, potrivit lui Paul Anghel, “consumatorii trebuie să solicite toate informațiile legate de destinație, cazare, transport, serviciile de masă precum și de modalitățile de plată”.
Astfel, pentru a putea încheia contractul de furnizare a serviciilor turistice, turiștii trebuie să se informeze în legătură cu oferta turistică.
După cum subliniază reprezentantul ANPC, agenția de turism are obligația să furnizeze celor ce vor să călătorească, în scris, în vederea încheierii contractului, informații referitoare la:
- localitatea de destinație;
- ruta stabilită;
- mijlocul/ mijloacele de transport utilizat/ utilizate, caracteristicile și categoria acestuia/ acestora;
- tipul unităților de cazare, adresele și categoriile de clasificare a acestora;
- serviciile de masă oferite și categoria de clasificare a unităților de alimentație;
- durată programului, cu indicarea datei sosirii la destinație și a plecării;
- informații generale privind regimul pașapoartelor și al vizelor, precum și al asigurărilor de sănătate necesare pentru călătorie și sejur;
- cuantumul avansului, dacă este cazul, precum și termenul pentru achitarea restului de plată;
- numărul minim de persoane necesar pentru realizarea programului și termenul limită pentru informarea turistului, în caz de anulare a călătoriei turistice;
- posibilități de încheiere a unor asigurări facultative pentru asistență în caz de boală, accidente și altele asemenea;
- durată pentru care operează oferta turistică.
De aceea, organizatorul călătoriei și/ sau detailistul (care, potrivit Directivei 90/314/CEE privind pachetele de servicii pentru călătorii, vacanțe și circuite, înseamnă persoana care vinde sau oferă spre vânzare pachetul stabilit de organizator) trebuie să comunice turistului, în scris sau prin orice altă formă corespunzătoare, înaintea încheierii contractului, informațiile de ordin general privind regimul pașapoartelor și al vizelor și formalitățile de sănătate necesare pentru concediu.
Apoi, organizatorul sau detailistul trebuie să furnizeze în scris turistului, într-un termen stabilit prin contract, înainte de data plecării, următoarele informații:
- orarele, locurile escalelor și legăturile, precum și, după caz, locul ce urmează să fie ocupat de turist în fiecare dintre mijloacele de transport incluse în contract;
- denumirea, sediul/ adresa, numărul de telefon și de fax ale reprezentanței locale a organizatorului și/ sau a detailistului ori, în lipsă acesteia, cele ale autorităților locale care pot ajută turistul în caz de nevoie. În cazul în care aceste reprezentante sau autorități locale nu există, turistul trebuie să dispună de un număr de apel de urgență sau de orice altă informație care să îi permită contactarea organizatorului și/ sau a detailistului;
- pentru călătoriile și şederile minorilor, informații care să permită stabilirea unui contact direct cu copilul sau cu responsabilul de la locul șederii copilului;
- posibilitatea semnării unui contract de asigurare facultativă, care să acopere taxele de transfer al turistului, sau a unui contract de asistentă, care să acopere taxele de repatriere în caz de accidentare sau de boală.
- destinația/ destinațiile călătoriei turistice și, în cazul perioadelor de sejur, durată și datele de sosire și de plecare;
- mijlocul/ mijloacele de transport utilizat/ utilizate, caracteristicile și categoriile de clasificare a acestuia/ acestora, datele, orele și locurile de plecare/ sosire, la ducere și la întoarcere;
- în cazul în care pachetul de servicii turistice include și cazarea, adresa și categoria de clasificare ale structurilor de primire turistice, în conformitate cu reglementările țărilor de primire;
- serviciile de masă furnizate: pensiune completă, demipensiune, mic dejun;
- dacă realizarea pachetului de servicii turistice necesită un număr minim de persoane, data limită de informare a turistului privind anularea călătoriei turistice comandate;
- ruta;
- vizitele, excursiile sau alte servicii care sunt incluse în prețul total convenit al pachetului de servicii turistice;
- denumirea și sediul/ adresa agenției/ agențiilor de turism organizatoare și, după caz, ale agenției de turism detailiste și ale societății de asigurări;
- prețul pachetului de servicii, cu indicarea cazurilor în care acesta poate fi modificat și tarifele pentru anumite servicii: taxe de aterizare, îmbarcare/ debarcare în porturi și pe aeroporturi, taxe de turist, dacă acestea nu sunt incluse în prețul pachetului de servicii turistice;
- termenele și modalitatea de plată;
- solicitările speciale ale turistului făcute cunoscute agenției de turism organizatoare sau celei detailiste în momentul efectuării comenzii și acceptate de cele două părți;
- termenele în care turistul trebuie să transmită o eventuală reclamație pentru neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a contractului de călătorie turistică;
- condițiile de modificare și de reziliere a contractului;
- obligațiile agenției/ agențiilor de turism în cazul anulării călătoriei, al înlocuirii sau al neasigurării unor servicii;
- posibilitatea de transfer al contractului de către turist unei terțe persoane și modul de realizare a acestuia;
- eventualele modificări pe care agenția de turism le poate aduce serviciilor cumpărate;
- răspunderea agenției și despăgubirea turistului în cazul nerespectării clauzelor contractuale.
În fine, în contractul de comercializare a pachetelor de servicii turistice încheiat între agențiile de turism și turiști, indiferent de modul de prezentare a acestuia, este obligatoriu să se consemneze faptul că turistul este asigurat pentru insolvabilitatea sau falimentul agenției de turism, precum și condițiile și termenele în care turistul poate solicita plata despăgubirilor.
Comentarii articol (1)