Prin acest proiect de OUG publicat de Finante, Guvernul mai propune, printre altele, clarificarea prevederilor privind tranzactiile efectuate de un contribuabil inactiv.
In prezent, confom art. 11 alin. 1 1 si 1 2 , tranzactiile efectuate de un contribuabil inactiv si cu un contribuabil inactiv nu sunt luate in considerare.
Ordonanta lansata in dezbatere propune ca firmele inactive sa nu aiba dreptul sa deduca cheltuielile si taxa pe valoarea adaugata aferenta unor operatiuni realizate pe perioada de inactivitate, dar sa aiba obligatia de plata a oricarui impozit prevazut de Codul fiscal pe aceeasi perioada.
De asemenea, proiectul de act normativ stabileste si ca beneficiarii care cumpara bunuri/servicii de la un contribuabil inactiv nu vor avea drept de deducere a cheltuielor si a TVA.
Potrivit notei de fundamentare a proiectului, cele doua masuri sunt menite sa constranga contribuabilii inactivi sa nu mai desfasoare activitati economice in perioada de inactivitate si, respectiv, sa oblige mediul de de afaceri sa nu aiba relatii comerciale cu contribuabili declarati inactivi, al caror risc fiscal este foarte crescut.
Totodata, proiectul de act normativ introduce noi alineate la art. 11 din Codul fiscal, prin care se stabileste ca persoanele impozabile, pentru care autoritatea fiscala a anulat inregistrarea in scopuri de TVA, nu vor avea dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor de bunuri/servicii, dar vor avea obligatia de plata a TVA in situatia in care desfasoara activitati economice in perioada in care nu sunt inregistrati in scopuri de TVA. De asemenea, beneficiarii care cumpara bunuri/servicii de la acesti contribuabili nu vor avea posibilitatea deducerii TVA.
<!-- I. Guvernul ia cu asalt firmele inactive -->
Proiectul de act normativ instituie, in cazul contribuabililor care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit, obligatia de a completa rubrica de incasari din Registrul-jurnal de incasari si plati.
Conform prevederilor actuale ale Codului fiscal, contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net anual se determina pe baza normelor de venit, nu au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla pentru activitatea respectiva.
De asemenea, proiectul publicat de Ministerul Finantelor ii obliga pe contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente si sunt impusi pe baza normelor de venit sa treaca la determinarea venitului net anual in sistem real, daca in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 100.000 euro.
In prezent, trecerea de la norme de venit la determinarea venitului in sistem real este optionala.
O alta noutate pe care o propune Guvernul se refera la includerea in in categoria veniturilor din cedarea folosintei bunurilor a veniturilor realizate de catre proprietari din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala avand o capacitate de cazare cuprinsa intre 1 si 5 camere, inclusiv. Venitul realizat se stabileste ca norma anuala de venit corespunzatoare unei camere de inchiriat. Normele de venit se determina pe baza criteriilor stabilite prin ordin comun al ministrului dezvoltarii regionale si turismului si al ministrului finantelor publice, de catre directiile generale ale finantelor publice teritoriale si a municipiului Bucuresti, dupa caz si a propunerilor privind nivelul acestora transmise de catre Ministerul Turismului.
"Contribuabilii datoreaza un impozit anual care se calculeaza prin aplicarea cotei de 16% asupra normei anuale de venit, iar impozitul este final", se mai precizeaza in nota de fundamentare a proiectului.
In cazul contribuabililor care in cursul anului fiscal realizeaza venituri din inchirierea in scop turistic a unui numar mai mare de 5 camere de inchiriat, situate in locuinte proprietate personala, venitul net din cedarea folosintei bunurilor, pentru perioada ramasa pana la sfarsitul anului fiscal se realizeaza in sistem real, conform reglementarilor aflate in stadiu de proiect.
<!-- II. Noutati pentru impozitul pe venit -->
De asemenea, modificarile vizeaza si modalitatea de determinare a impozitului in cazul veniturilor obtinute din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal. Astfel, venitul net din arendarea bunurilor agricole se stabileste la fiecare plata prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut.
Impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii venitului de catre platitorul de venit, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net, impozitul fiind final. Impozitul calculat si retinut se vireaza la bugetul de stat pana la dat de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.
Contribuabilii care realizeaza venituri din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal, pentru care impozitul este final nu au obligatia depunerii declaratiei privind veniturile realizate.
In momentul de fata, veniturile obtinute de contribuabilii persoane fizice din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal reprezinta venituri din cedarea folosintei bunurilor, iar determinarea venitului net din aceste activitati se stabileste prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut, iar impozitul anual datorat se stabileste de catre organul fiscal competent, pe baza declaratiei privind veniturile realizate, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net anual impozabil.
In plus, prin modificarile pe care le propune, Guvernul doreste sa clarifice modul de impozitare a veniturilor din activitati agricole, indiferent de modul de valorificare a produselor agricole vegetale si de sistemul de impunere ales de contribuabil, pe baza de norma de venit sau sistem real.
Mai exact, potrivit notei de fundamentare, se modifica sistemul de impunere a veniturilor realizate din valorificarea produselor agricole livrate catre persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, astfel:
- impozitul se calculeaza prin retinere la sursa prin aplicarea cotei de 2% asupra venitului brut determinat pe baza valorii produselor livrate, reprezentand plata anticipata in contul impozitului annual datorat la bugetul de stat, la momentul platii veniturilor, virarea impozitului efectuandu-se pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul;
- organul fiscal regularizeaza impozitul anual datorat si emite o decizie de impunere anuala in cazul contribuabililor care realizeaza venituri din valorificarea produselor agricole prevazute la art.71 lit.d), potrivit prevederilor art.74 alin.(4) si care realizeaza venituri din activitati agricole pentru care venitul net se stabileste pe baza de norme de venit.
Guvernul propune modificari si in privinta taxei pe valoarea adaugata. Astfel, proiectul de OUG prevede ca organele fiscale au dreptul sa anuleze inregistrarea in scopuri TVA a unei persoane impozabile daca aceasta a fost declarata inactiva, este suspendata temporar la registrul comertului sau nu a depus timp de sase luni niciun decont de TVA (prevedere aplicabila numai contribuabililor pentru care perioada fiscala este luna sau trimestrul). In plus, inregistrarea in scopuri de TVA se anuleaza si daca persoana impozabila este implicata in fapte de evaziune fiscala.
De asemenea, proiectul de modificare a Codului fiscal introduce posibilitatea ca persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care, insa, nu au depasit in anul precedent plafonul de scutire de 119.000 lei, pot solicita scoaterea din evidenta si aplicarea regimului special de scutire, oricand in cursul anului urmator, cu conditia sa nu depaseasca plafonul de scutire nici pana la data
solicitarii scoaterii din evidenta.
In prezent, contribuabilii inregistrati in scopuri de TVA, care nu depasesc plafonul de scutire, pot solicita scoaterea din evidenta TVA numai la inceputul fiecarui an, doar pana la data de 20 ianuarie. De asemenea acesti contribuabili sunt obligati sa restituie la bugetul de stat taxa dedusa pentru bunurile din stoc si bunurile de capital pe care le detin la momentul scoaterii din evidenta.
In schimb in noua reglementare propusa de Guvern, "pentru a impulsiona deregistrarea voluntara a contribuabililor, s-a prevazut ca masura de stimulare ca cei care vor solicita scoaterea din evidenta in cursul anului 2012 sa nu fie obligati sa restituie la bugetul de stat prin mecanismul ajustarilor de TVA, taxa aferenta stocurilor si bunurilor de capital cumparate pana la data de 31 decembrie 2011", dupa cum se arata in nota de fundamentare a proiectului.
O alta modificare propusa de proiectul de la MInisterul Finantelor se refera la inregistrarea in Registrul operatorilor intracomunitari.
In momentul de fata, contribuabilii care realizeaza operatiuni intracomunitare trebuie sa solicite inregistrarea in Registrul operatorilor intracomunitari. In vederea inregistrarii, toti asociatii trebuie sa prezinte cazierul judiciar, ceea ce, potrivit Executivului, a creat probleme in practica pentru ca anumiti contribuabili nu se puteau inregistra in Registru din cauza unor asociati nesemnficiativi care
ori nu puteau sa mai fie gasiti, ori nu doreau sa solicite cazierul judiciar.
Insa, Guvernul doreste modificarea acestor prevederi astfel incat cazierul judiciar sa fie necesar numai pentru asociatii seminificativi care detin cel putin 5% din capitalul social.
<!-- IV. Modificari la TVA -->
In ceea ce priveste contributiile sociale obligatorii pentru persoanele care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor, preluate in Codul Fiscal incepand cu anul 2011, Guvernul vizeaza cateva modificari, si anume:
- restructurarea bazei de calcul a contributiilor in sensul detalierii elementelor componente ale acesteia.
- evidentierea exceptiilor specifice separat pe fiecare contributie, prin trimitere la baza de calcul.
Mai mult, in proiectul de OUG se preiau din legislatia specifica, in Codul fiscal, contributiile sociale obligatorii pentru persoanele care realizeaza venituri din activitati independente, precum si alte categorii de venituri.
Codul fiscal, modificat si acum trei luni
Proiectul de modificare a Codului fiscal vine la aproximativ trei luni de la ultimele modificari aduse acestui actul normativ. Mai exact, Codul fiscal a fost modificat la inceputul lunii septembrie prin OG 30/2011.
Ordonanta a adus noutati in materie de TVA si impozitare, dar a introdus si posibilitatea ca anumiti contribuabili sa depuna numai trimestrial declaratia fiscala unica.
Odata cu OG 30/2011, Guvernul a modificat si termenul limita pentru depunerea declaratiei anuale de impozit pe profit incepand cu 2012.
Totodata, a fost modificat si termenul de declarare pentru anumite venituri, dar a fost stabilit si un nou termen-limita pentru depunerea declaratiei 390 VIES.
Prevederile OG 30/2011 aduc noutati si in privinta fiselor fiscale, care din 2012 nu vor mai exista.
De asemenea, prin acest act normativ, au fost stabilite impozite mai mari pentru cladirile care nu au fost reevaluate, insa, in acelasi timp, au fost introduse si reduceri de impozite sau chiar scutiri pentru anumite cladiri.
__
Nota AvocatNet.ro: Puteti consulta atasat proiectul de modificare a Codului fiscal.
<!-- V. Clarificari la contributiile sociale -->
Comentarii articol (31)