CAPITOLUL I
Principii
Art. 1 - Prezenta lege reglementeazã statutul personalului de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor.
Art. 2. - Personalul de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor este obligat sã respecte drepturile ºi libertãþile fundamentale ale omului, Constituþia ºi legile þãrii, prevederile reglementãrilor interne ºi sã îndeplineascã dispoziþiile legale ale ºefilor ierarhici privind activitatea profesionalã.
Art. 3. - În exercitarea funcþiei, personalul de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor trebuie sã respecte demnitatea individului, integritatea persoanei ºi nediscriminarea pe orice temei.
Art. 4 – În exercitarea drepturilor ºi îndeplinirea obligaþiilor sau a atribuþiilor prevãzute de prezenta lege, este interzisã discriminarea pe criterii de sex, orientare sexualã, caracteristici genetice, vârstã, rasã, culoare, etnie, religie, origine socialã, situaþie familialã ori alte criterii discriminatorii.
Art. 5 - Scopul exercitãrii funcþiei de consilier de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor îl constituie creºterea gradului de securitate socialã prin informarea ºi consilierea victimelor infracþiunilor, promovarea alternativelor la detenþie, prevenirea infracþionalitãþii, reducerea riscului de recidivã ºi reintegrarea în comunitate a persoanelor care au încãlcat legea penalã.
CAPITOLUL II
Structura personalului
Art. 6 - (1) Personalul serviciilor de protecþiei victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor se compune din:
a) consilieri de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor, denumiþi în continuare consilieri;
b) ºefi ai serviciilor de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor, denumiþi în continuare ºefi serviciu.
(2) În cadrul Direcþiei de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor din Ministerul Justiþiei îºi desfãºoarã activitatea inspectori de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor, denumiþi în continuare inspectori.
Secþiunea 1
Consilierii de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor
Art. 7 -(1) Dupã criteriul vechimii în specialitate, consilierii se împart în patru grade, dupã cum urmeazã:
a) consilieri de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor debutanþi – vechime în specialitate de pânã la un an;
b) consilieri de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor grad III – vechime în specialitate de la un 1 la 4 ani;
c) consilieri de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor grad II - vechime în specialitate de la 4 ani la 6 ani;
d) consilieri de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor grad I – vechime în specialitate peste 6 ani.
(2) Fiecare grad corespunde unui nivel al salariului de bazã din grila de salarizare, prevãzutã în anexa la prezentul statut.
Art. 8 -(1) Consilierii se subordoneazã ierarhic ºefilor serviciilor ºi directorului direcþiei de specialitate din cadrul Ministerului Justiþiei.
(2) Consilierii respectã legislaþia în vigoare ºi îndeplinesc sarcinile încredinþate de cãtre ºeful serviciului ºi directorul direcþiei de specialitate.
Art. 9 - Consilierii sunt debutanþi ºi definitivi.
Art. 10 - Consilierul debutant este persoana fãrã vechime în specialitate care îndeplineºte 1 an stagiu, pânã la definitivare.
Art. 11 - (1) Stagiul reprezintã perioada premergãtoare definitivãrii în funcþia de consilier ºi are drept scop pregãtirea profesionalã la începutul exercitãrii funcþiei.
(2) Stagiul este efectiv ºi obligatoriu.
(3) Pe perioada stagiului, consilierul debutant exercitã toate atribuþiile prevãzute de lege, având obligaþia:
a) sã aprofundeze cunoºtinþe teoretice (noþiuni de drept penal ºi procedurã penalã, criminologie, metodologia activitãþii de reintegrare socialã ºi supraveghere, sãnãtate mentalã ºi infracþiune, problema dependenþei, dezvoltare instituþionalã ºi cooperare instituþionalã, psihologia dezvoltãrii, sociologie aplicatã, informaticã socialã) în domeniul protecþiei victimelor ºi reintegrãrii sociale a infractorilor;
b) sã îºi dezvolte abilitãþi de bazã necesare desfãºurãrii activitãþii de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor.
(4) Activitatea consilierului debutant este îndrumatã de cãtre ºeful serviciului unde îºi desfãºoarã activitatea sau de cãtre o persoanã desemnatã de acesta, cu experienþã de minim 3 ani în domeniu.
#PAGEBREAK#
Secþiunea 2
ªefii serviciilor de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor
Art. 12 - (1) Serviciile de protecþie a victimelor ºi reintegrare a infractorilor sunt conduse de ºefi.
(2) ªefii serviciilor sunt numiþi în funcþie din rândul consilierilor de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor gradele III – I, þinându-se seama de calitãþile profesionale, de aptitudinile manageriale, îndeosebi de capacitatea de organizare ºi decizie, integritate, gradul de comunicativitate, tactul în relaþiile de serviciu, obiectivitatea în aprecierea colaboratorilor, capacitatea de motivare ºi responsabilizare a personalului ºi de gestionare a situaþiilor de crizã.
(3) ªefii serviciilor primesc o indemnizaþie de conducere de maxim 30% din salariul de bazã.
Art. 13 - ªefii serviciilor au urmãtoarele atribuþii:
a) coordoneazã activitatea serviciului, asigurând buna funcþionare a acestuia;
b) urmãresc ºi rãspund de elaborarea corespunzãtoare ºi la termenele stabilite a lucrãrilor;
c) aduc la îndeplinire dispoziþiile legale ºi pe cele ale ºefilor ierarhici;
d) dau dovadã de spirit de iniþiativã ºi creativitate în exercitarea funcþiei;
e) asigurã un mediu de lucru participativ ºi consultativ;
f) gestioneazã cu responsabilitate ºi imparþialitate relaþiile profesionale care se stabilesc cu ºi între personalul din subordine;
g) contribuie la promovarea activitãþilor serviciului;
h) evalueazã anual performanþele profesionale ale consilierilor;
i) contribuie la pregãtirea iniþialã ºi continuã a personalului din subordine;
j) formuleazã propuneri de eficientizare a practicii în materie;
k) reprezintã serviciul ºi dezvoltã relaþii optime de lucru cu colaboratorii din cadrul organizaþiilor ºi instituþiilor partenere;
l) desfãºoarã activitãþile administrative pe care postul le presupune.
Secþiunea 3
Inspectorii de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor
Art. 14 - Inspectorii de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor sunt numiþi în funcþie din rândul consilierilor de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor gradele III – I, þinându-se seama de calitãþile profesionale, gradul de comunicativitate, tactul în relaþiile de serviciu, integritate ºi obiectivitate, precum ºi de capacitatea de gestionare a situaþiilor de crizã.
.
Art. 15 - Inspectorii au urmãtoarele atribuþii:
a) efectueazã controlul serviciilor de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor prin intermediul unor inspecþii periodice;
b) propun directorului direcþiei de specialitate soluþii legale ºi oportune în rezolvarea aspectelor identificate cu ocazia efectuãrii inspecþiilor;
c) iau mãsuri ca, împreunã cu ºefii serviciilor teritoriale, sã eficientizeze activitatea acestor servicii, pe baza constatãrilor inspecþiilor;
d) efectueazã, din dispoziþia ºefilor ierarhici, cercetarea disciplinarã prealabilã a angajaþilor serviciilor de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor;
e) aduc la îndeplinire dispoziþiile legale ºi pe cele ale ºefilor ierarhici;
f) participã la activitatea de recrutare, selecþie ºi pregãtire profesionalã a personalului;
g) contribuie la evaluarea anualã a performanþele profesionale ale personalului serviciilor locale;
h) executã ºi alte sarcini ordonate pe linie ierarhicã, în limitele competenþelor legale ºi regulamentare.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL III
Cariera personalului
Secþiunea 1
Numirea în funcþie
Art. 16 - (1) Postul de consilier de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor se ocupã prin concurs.
(2) Condiþiile de organizare ºi desfãºurare a concursului se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului justiþiei.
Art. 17 - Pentru a fi numitã în funcþia de consilier de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor, persoana trebuie sã îndeplineascã cumulativ urmãtoarele condiþii:
a) are cetãþenia românã ºi domiciliul în România;
b) are capacitate deplinã de exerciþiu;
c) nu are antecedente penale, nu are cazier fiscal;
d) cunoaºte limba românã, scris ºi vorbit;
e) este aptã din punct de vedere medical ºi psihologic pentru exercitarea funcþiei, fapt dovedit pe baza examenului medical ºi psihologic de specialitate organizat în acest scop;
f) se bucurã de o bunã reputaþie;
g) este licenþiatã în asistenþã socialã, psihologie, sociologie, pedagogie sau drept;
h) a câºtigat concursul organizat pentru ocuparea funcþiei pentru care candideazã.
Art. 18 - Inspectorii ºi ºefii serviciilor sunt numiþi în funcþie din rândul consilierilor de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor gradele III-I.
Secþiunea 2
Definitivarea în funcþie
Art. 19 - Dupã efectuarea stagiului, consilierii debutanþi sunt obligaþi sã se înscrie la examenul de definitivare în funcþie.
Art. 20 - Data ºi locul susþinerii examenului de definitivare, precum ºi tematica acestuia se stabilesc de Direcþia de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor împreunã cu Direcþia pentru Resurse Umane ºi Relaþii cu Consiliul Superior al Magistraturii ºi se afiºeazã la sediul Ministerului Justiþiei ºi la sediul tribunalelor, cu cel puþin 30 de zile înainte de data organizãrii acestuia.
Art. 21 - (1) Examenul de definitivare în funcþie a consilierilor debutanþi constã, în mod obligatoriu, într-o probã scrisã cu caracter teoretic ºi practic.
(2) Proba teoreticã va avea ca obiect testarea cunoºtinþelor în materie, cuprinzând: metodologia activitãþii de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã ºi supraveghere, instituþii de drept penal ºi procedurã penalã, criminologie, dezvoltare instituþionalã ºi cooperare instituþionalã, informaticã socialã, sãnãtate mentalã ºi infracþiune, problema dependenþei, sociologie aplicatã ºi psihologia dezvoltãrii.
(3) Proba practicã va consta în întocmirea unei lucrãri scrise cu caracter aplicativ.
Art. 22 - Comisia de examinare se stabileºte prin ordin al ministrului justiþiei, fiind compusã din reprezentanþi ai Direcþiei de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor ºi ai Direcþiei pentru Resurse Umane ºi Relaþii cu Consiliul Superior al Magistraturii.
Art. 23 - (1) Sunt declaraþi admiºi în urma examenului de definitivare, consilierii debutanþi care au obþinut media finala de minim 7 la examen, dar nu mai puþin de nota 5 la fiecare dintre cele douã probe.
(2) Media finalã se calculeazã ca medie aritmeticã între notele obþinute la cele douã probe.
Art. 24 - (1) Rezultatele examenului de definitivare se afiºeazã la sediul Ministerului Justiþiei ºi la sediile tribunalelor, întocmindu-se proces-verbal privind data ºi ora afiºãrii acestora.
(2) Candidaþii nemulþumiþi de rezultate pot depune contestaþie în termen de 48 de ore de la afiºare, la Ministerul Justiþiei.
(3) Comisia de soluþionare a contestaþiilor se stabileºte prin ordin al ministrului justiþiei, fiind compusã din reprezentanþi ai Direcþiei de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor ºi ai Direcþiei pentru Resurse Umane ºi Relaþii cu Consiliul Superior al Magistraturii.
(4) Contestaþiile se soluþioneazã în termen de maxim 15 zile de la depunerea acestora, iar rezultatele acestora se afiºeazã la Ministerul Justiþiei ºi la sediul tribunalului pe lângã care funcþioneazã serviciul unde este angajatã persoana care a depus contestaþie.
Art. 25 - (1) Consilierii debutanþi declaraþi admiºi la examenul de definitivare sunt numiþi pe un post de consilier de grad profesional III.
(2) Neprezentarea nejustificatã a consilierilor debutanþi la examenul de definitivare la prima sesiune dupã încheierea stagiului sau respingerea acestora la douã sesiuni, atrage automat eliberarea din funcþie.
Art. 26 - (1) Ministerul Justiþiei va îndeplini formalitãþile legate de numirea consilierilor debutanþi care au fost declaraþi admiºi la examenul de definitivare, în termen de maximum o lunã.
(2) Dispoziþiile alin. (1) se aplicã în mod corespunzãtor ºi în cazul eliberãrii din funcþie a consilierilor debutanþi aflaþi într-una din situaþiile prevãzute la art. 25 alin.(2).
Secþiunea 3
Promovarea în grade profesionale
Art. 27 - Promovarea în gradele I ºi II a personalului serviciilor de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor ºi a inspectorilor se face pe bazã de concurs, în raport de vechimea în specialitate, competenþa profesionalã, rezultatele obþinute în activitate ºi numãrul posturilor scoase la concurs.
Art. 28 - (1) Vechimea în specialitate necesarã pentru prezentarea la concursul de promovare în grade profesionale este cea prevãzutã în art. 7 din prezentul statut.
(2) Promovarea personalului se face numai în gradul profesional imediat superior.
Art. 29 - Data ºi locul susþinerii concursului de promovare, precum ºi tematica, actele de înscriere, termenul de depunere a acestora ºi numãrul posturilor pentru care se organizeazã concursul se stabilesc de Direcþia de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor împreunã cu Direcþia pentru resurse umane ºi relaþii cu Consiliul Superior al Magistraturii ºi vor fi afiºate la sediul Ministerului Justiþiei ºi la sediul tribunalelor, cu cel puþin 30 de zile înainte de data organizãrii acestuia.
Art. 30 - Comisia de examinare se stabileºte prin ordin al ministrului justiþiei, fiind compusã din reprezentanþi ai Direcþiei de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor ºi ai Direcþiei pentru Resurse Umane ºi Relaþii cu Consiliul Superior al Magistraturii.
Art. 31 - (1) Concursul de promovare constã în întocmirea unei lucrãri de dizertaþie, în una din urmãtoare teme: protecþia victimelor, reintegrare socialã ºi supravegherea infractorilor, metodologia activitãþii de reintegrare socialã ºi supraveghere, instituþii de drept penal ºi procedurã penalã, criminologie, dezvoltare instituþionalã ºi cooperare instituþionalã, informaticã socialã, sãnãtate mentalã ºi infracþiune, problema dependenþei, sociologie aplicatã ºi psihologia dezvoltãrii.
(2) Promovarea candidaþilor declaraþi admiºi la concurs se face în ordinea descrescãtoare a notelor obþinute, dar nu mai puþin de nota 8, ºi în limita posturilor scoase la concurs.
(3) Dispoziþiile articolelor 24 ºi 26 alin. (1) din prezentul statut se aplicã în mod corespunzãtor.
#PAGEBREAK#
Secþiunea 4
Evaluarea performanþelor profesionale ºi examinarea medicalã ºi psihologicã a personalului
Art. 32 - (1) Evaluarea performanþelor profesionale ale personalului se face anual pentru consilieri, ºefi servicii ºi inspectori de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor.
(2) Criteriile ºi metodologia de evaluare a performanþelor profesionale se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului justiþiei, la propunerea Direcþiei de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor.
Art. 33 - (1) Consilierii, ºefii serviciilor ºi inspectorii sunt evaluaþi prin intermediul unui examen psihologic periodic în vederea verificãrii urmãtoarelor aspecte:
a) mobilitatea mentalã;
b) atitudinea faþã de calitatea soluþiilor ºi a deciziilor;
c) echilibrul emoþional ºi autocontrolul comportamental, rezistenþa la stres ºi la frustrare;
d) sistemul de atitudini (faþã de sine, faþã de muncã, faþã de viaþã, mentalitãþi);
e) maturitatea socialã, gradul de socializare;
f) conformarea la reguli ºi norme, spiritul de disciplinã;
g) capacitatea de cooperare ºi de relaþionare socialã;
h) conºtiinciozitatea ºi responsabilitatea;
i) evidenþierea unor tendinþe psihopatologice.
(2) Consilierii, ºefii serviciilor ºi inspectorii efectueazã un examen medical periodic, dispus de angajator.
(3) Costurile investigaþiilor prevãzute la alin. (1) ºi (2) se suportã de cãtre angajator.
Secþiunea 5
Formarea profesionalã
Art. 34 - Formarea profesionalã a personalului de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor are urmãtoarele obiective principale:
a) adaptarea la cerinþele postului;
b) actualizarea cunoºtinþelor ºi deprinderilor specifice postului, perfecþionarea pregãtirii profesionale;
c) dobândirea unor cunoºtinþe avansate, a unor metode ºi procedee moderne, necesare pentru realizarea activitãþilor profesionale;
d) promovarea ºi dezvoltarea carierei profesionale.
Art. 35 - Formarea profesionalã a personalului se realizeazã prin urmãtoarele forme:
a) participarea la cursuri organizate de Ministerul Justiþiei sau la alte cursuri de formare profesionalã în domeniu;
b) stagii profesionale de adaptare la cerinþele postului;
c) stagii de practicã ºi specializare.
Art. 36 - (1) Ministerul Justiþiei, prin direcþia de specialitate, elaboreazã programe de formare profesionalã, cu consultarea ºefilor de servicii.
(2) Pe baza programelor de formare profesionalã menþionate în alineatul precedent, se stabileºte un plafon anual de cheltuieli, ce vor fi suportate din bugetul Ministerului Justiþiei.
(3) În situaþia în care consilierii, ºefii serviciilor sau inspectorii de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor au fost incluºi în programe de formare profesionalã într-una din formele enumerate la articolul 35 lit. a) – c), cu duratã de cel puþin douã luni, pe cheltuiala angajatorului, aceºtia au obligaþia sã se angajeze, în scris, cã vor lucra minim un an în cadrul serviciului, respectiv Direcþiei de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor.
(4) În cazul nerespectãrii acestui angajament, consilierul, ºeful serviciului sau inspectorul va suporta integral cheltuielile de ºcolarizare ºi celelalte cheltuieli de participare.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL IV
Desfãºurarea raporturilor de serviciu
Art. 37 - Personalul din cadrul serviciilor ºi inspectorii au drepturile ºi obligaþiile prevãzute de prezentul statut.
Art. 38 - Personalului din cadrul serviciilor ºi inspectorilor le revin, în principal, urmãtoarele obligaþii:
a) obligaþia de a îndeplini atribuþiile ce le revin conform fiºei postului;
b) obligaþia de a respecta disciplina muncii;
c) obligaþia de a respecta prevederile legale ºi regulamentare;
d) obligaþia de a respecta incompatibilitãþile ºi interdicþiile prevãzute de lege;
e) obligaþia de a-ºi îmbunãtãþi în mod permanent pregãtirea profesionalã, atât din punct de vedere teoretic, cât ºi practic;
f) obligaþia de a efectua predarea tuturor lucrãrilor încredinþate în cazul suspendãrii sau încetãrii raporturilor de serviciu.
Secþiunea 1
Modificarea raporturilor de serviciu
Art. 39 - (1) În cazul în care un serviciu nu poate funcþiona normal din cauza lipsei temporare a unor consilieri, a existenþei unor posturi vacante sau a incompatibilitãþii unor consilieri sau în alte cazuri justificate, ministrul justiþiei, la propunerea directorului direcþiei de specialitate, poate delega consilieri de la alte servicii. Delegarea se poate dispune ºi în cadrul direcþiei de specialitate din Ministerul Justiþiei.
(2) Consilierii nu pot fi delegaþi mai mult de 2 luni într-un an, fãrã acordul lor.
(3) Pe timpul delegãrii, consilierul îºi pãstreazã funcþia ºi celelalte drepturi deþinute anterior.
Art. 40 - (1) Directorul direcþiei de specialitate poate propune detaºarea unor consilieri la alte servicii, pentru o duratã între 6 luni ºi 3 ani. Detaºarea poate fi prelungitã pentru o duratã de pânã la 3 ani, o singurã datã.
(2) Pe perioada detaºãrii, consilierul îºi pãstreazã statutul ºi beneficiazã de drepturile prevãzute de lege pentru personalul detaºat.
(3) Când salariul ºi celelalte drepturi bãneºti prevãzute pentru funcþia în care este detaºat consilierul sunt inferioare celor de care acesta beneficia anterior, el îºi pãstreazã salariul ºi celelalte drepturi avute anterior.
Art. 41 - (1) Pentru a se dispune delegarea, detaºarea sau transferul trebuie sã existe, cumulativ:
a) acordul/cererea persoanei;
b) avizele ºefilor celor douã servicii de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor implicate;
c) avizul directorului Direcþiei de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor.
(2) Detaºarea ºi transferul presupun, pe lângã condiþiile prevãzute la alin. (1), existenþa unui post vacant de consilier de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor la serviciul în care se efectueazã detaºarea sau transferul.
(3) Delegarea, detaºarea sau transferul se dispun ºi se revocã prin ordin al ministrului justiþiei.
Art. 42 - Cu respectarea dispoziþiilor articolului 41, ministrul justiþiei poate dispune ºi detaºarea sau transferul la cererea persoanei interesate.
Secþiunea 2
Suspendarea ºi încetarea raporturilor de serviciu
Art. 43 – (1) Suspendarea raporturilor de serviciu poate interveni de drept, prin acordul pãrþilor sau prin actul unilateral al angajatorului, în cazurile prevãzute de prezenta lege.
(2) Suspendarea raporturilor de serviciu are ca efect suspendarea prestãrii muncii de cãtre angajat ºi a plãþii drepturilor de naturã salarialã.
(3) Perioadele de suspendare a raportului de serviciu din motive imputabile nu constituie vechime în muncã ºi nu se ia în calculul drepturilor la pensie.
Art. 44 - Raporturile de serviciu se suspendã de drept în cazul în care împotriva consilierului, ºefului serviciului sau inspectorului s-a pus în miºcare acþiunea penalã.
Art. 45. – (1) Raporturile de serviciu se suspendã prin acordul pãrþilor în cazul în care existã motive justificate ºi temeinice de naturã a-l pune pe angajat în imposibilitate temporarã de a-ºi exercita funcþia deþinutã.
(2) Suspendarea prin acordul pãrþilor se poate dispune pe o duratã de maxim 6 luni, o singurã datã într-un an.
Art. 46 - (1) Raporturile de serviciu se suspendã din iniþiativa angajatorului în urmãtoarele situaþii:
a) pe durata cercetãrii disciplinare prealabile;
b) ca sancþiune disciplinarã.
(2) De asemenea, angajatorul poate suspenda raporturile de serviciu ºi pe perioada examinãrii medicale ºi psihologice a angajatului, dispusã în vederea stabilirii aptitudinii de a exercita în continuare funcþia de consilier, ºef serviciu sau inspector.
(3) Dacã în urma cercetãrii disciplinare prealabile se constatã cã angajatul nu a sãvârºit o abatere disciplinarã, neaplicându-se nici o sancþiune disciplinarã, suspendarea din funcþie înceteazã. Angajatul va fi repus în toate drepturile avute anterior, plãtindu-i-se drepturile bãneºti de care a fost lipsit.
(4) Dispoziþiile alin. (3) se aplicã în mod corespunzãtor ºi în cazul în care rezultatele examinãrii medicale ºi psihologice atestã faptul cã angajatul este apt sã exercite în continuare funcþia deþinutã.
Art. 47 - Suspendarea raporturilor de serviciu se dispune de ministrul justiþiei, prin ordin.
Art. 48 - Încetarea raporturilor de serviciu poate interveni:
a) de drept;
b) prin demisie;
c) prin acordul pãrþilor.
Art. 49 - Încetarea de drept a raporturilor de serviciu are loc în urmãtoarele situaþii:
a) în cazul în care persoana nu mai îndeplineºte una din condiþiile prevãzute pentru numirea în funcþie;
b) deces;
c) la data rãmânerii irevocabile a hotãrârii judecãtoreºti de declarare a morþii sau a punerii sub interdicþie a persoanei;
d) pensionare pentru limitã de vârstã, adicã 60 ani pentru femei ºi 65 ani pentru bãrbaþi;
e) la data constatãrii prin examen medical sau psihologic a inaptitudinii angajatului de a-ºi exercita în continuare funcþia deþinutã;
f) neprezentarea nejustificatã a consilierilor debutanþi la examenul de definitivare, la prima sesiune dupã încheierea stagiului sau respingerea acestora la douã sesiuni;
g) condamnarea definitivã pentru o faptã prevãzutã de legea penalã.
#PAGEBREAK#
Art. 50 - (1) Consilierul, ºeful serviciului sau inspectorul poate solicita încetarea raporturilor de serviciu prin demisie.
(2) Persoana are dreptul de a nu motiva demisia.
(3) Termenul de preaviz este de 15 de zile lucrãtoare pentru consilieri, respectiv de 30 de zile lucrãtoare pentru ºefii serviciilor ºi inspectorii din direcþia de specialitate.
(4) Raporturile de serviciu înceteazã la data expirãrii termenului de preaviz.
Art. 51 - Eliberarea din funcþie se poate dispune în urmãtoarele situaþii:
a) ca sancþiune disciplinarã;
b) în caz de incapacitate profesionalã doveditã pe baza evaluãrii anuale a performanþelor profesionale.
Art. 52 - În toate cazurile, încetarea raporturilor de serviciu se dispune prin ordin al ministrului justiþiei.
Art. 53 - (1) Ordinul de eliberare din funcþie se comunicã persoanei în cauzã ºi trebuie sã conþinã, în mod obligatoriu, motivele care determinã eliberarea din funcþie ºi durata preavizului.
(2) Ordinul de eliberare din funcþie produce efecte de la data comunicãrii lui persoanei eliberate din funcþie.
(3) Împotriva ordinului de eliberare din funcþie, se poate face contestaþie la instanþa competentã în termen de 30 de zile de la comunicare.
CAPITOLUL V
Drepturi ºi îndatoriri. Incompatibilitãþi ºi interdicþii
Secþiunea 1
Drepturile personalului
Art. 54 - (1) Pentru activitatea depusã, personalul din cadrul serviciilor ºi inspectorii au dreptul la salariu, care se compune din salariul de bazã, sporuri ºi indemnizaþii.
(2) Salariul de bazã pentru personalul din cadrul serviciilor ºi pentru inspectori se stabileºte pe baza valorii de referinþã sectorialã ºi a coeficienþilor de multiplicare prevãzuþi în anexã, pe grade profesionale, în funcþie de pregãtirea profesionalã ºi de vechimea în specialitate.
Art. 55 – (1) Indemnizaþia de conducere a ºefilor serviciilor este prevãzutã în anexa la prezenta lege ºi se stabileºte în procente din salariul de bazã, în raport cu complexitatea ºi rãspunderea ce revin funcþiei de conducere. Indemnizaþia de conducere face parte din salariul de bazã.
(2) Indemnizaþia de conducere se stabileºte de cãtre angajator la numirea în funcþie.
(3) Indemnizaþia de conducere poate fi reevaluatã anual, în raport cu rezultatele obþinute în realizarea atribuþiilor, obiectivelor, programelor ºi proiectelor, dupã aprobarea bugetului anual.
Art. 56 - (1) Pentru rezultate deosebite în activitatea desfãºuratã, personalul poate beneficia de salariu de merit, care face parte din salariul de bazã brut. Salariul de merit poate fi de pânã la 20%, aplicat la salariul de bazã brut ºi se acordã anual.
(2) Pentru personalul serviciilor, salariul de merit se poate acorda pentru cel mult 25% din numãrul de posturi prevãzute în statul de funcþii pentru aceastã categorie de personal.
(3) Salariile de merit stabilite potrivit alin. (1) ºi (2) vor fi acordate cel mult 1/3 pentru funcþiile de conducere.
(4) Pentru personalul nou angajat, salariul de merit se poate acorda dupã o perioadã de cel puþin 6 luni de la angajare.
(5) Salariile de merit se stabilesc ºi se acordã de Ministerul Justiþiei, în calitate de angajator.
Art. 57 - (1) Personalul serviciilor ºi inspectorii beneficiazã de un spor de fidelitate, în raport cu vechimea efectivã în funcþia de specialitate, calculat la salariul de bazã, dupã cum urmeazã:
- de la 5 la 10 ani - 5%;
- de la 10 la 15 ani - 10%;
- de la 15 la 20 de ani - 15%;
- peste 20 de ani - 20%.
(2) Sporul prevãzut la alin. (1) se plãteºte de la data de întâi a lunii urmãtoare celei în care s-a împlinit vechimea în funcþia de specialitate.
(3) Sporul de fidelitate se ia în calcul la stabilirea pensiilor ºi a celorlalte drepturi de asigurãri sociale, potrivit legii.
Art. 58 - (1) Personalul serviciilor beneficiazã de un spor de periculozitate de pânã la 30% din salariul de bazã brut.
(2) Personalului de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor trebuie sã i se asigure condiþii normale de muncã ºi igienã, de naturã sã le asigure sãnãtatea ºi integritatea fizicã ºi psihicã.
Art. 59 - (1) Personalul are dreptul la închirierea locuinþelor de serviciu.
(2) Locuinþele de serviciu nu pot fi vândute personalului din cadrul serviciilor sau inspectorilor.
(3) Personalul din cadrul serviciilor sau inspectorii care nu beneficiazã de locuinþã proprietate personalã ori cãruia nu i s-a atribuit locuinþã de serviciu, au dreptul la compensarea diferenþei dintre chiria ce s-ar stabili pentru o locuinþã de serviciu, potrivit legii, ºi chiria plãtitã efectiv pe baza unui contract de închiriere încheiat în condiþiile legii. Acest drept nu are caracter salarial ºi nu se impoziteazã.
Art. 60 - Personalul serviciilor ºi inspectorii în activitate sau pensionari, precum ºi soþul sau soþia ºi copiii aflaþi în întreþinerea acestora beneficiazã în mod gratuit de asistenþã medicalã, medicamente si proteze. Aceste drepturi nu au caracter salarial ºi nu se impoziteazã.
Art. 61 – (1) Personalul de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor are dreptul la decontarea cheltuielilor de transport în cazul deplasãrii în interes de serviciu.
(2) Personalul de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor beneficiazã, anual, de 5 cãlãtorii dus-întors, cu tarife reduse cu 50% la transportul intern pe calea ferata clasa I, auto, naval si aerian.
Art. 62 - Personalul de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor beneficiazã de pensii, precum ºi de celelalte drepturi de asigurãri sociale de stat, potrivit dreptului comun.
Art. 63 - (1)Personalul serviciilor ºi inspectorii beneficiazã de concediu de odihnã plãtit.
(2) Durata concediului de odihnã este de 30 zile lucrãtoare ºi corespunde activitãþii desfãºurate timp de un an calendaristic.
(3) Concediul anual de odihnã se efectueazã de cãtre personalul serviciilor, de regulã, în perioada vacanþei judecãtoreºti.
(4) Cererile de concediu de odihnã ale consilierilor se aprobã de ºeful serviciului ºi se comunicã tribunalului pe lângã care funcþioneazã serviciul respectiv.
(5) Cererile de concediu de odihnã ale inspectorilor ºi ale ºefilor serviciilor se aprobã de cãtre directorul Direcþiei de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor.
(6) Conducerile Direcþiei de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor ºi a serviciilor au obligaþia sã asigure efectuarea concediului de odihnã, de cãtre personal, în cursul anului calendaristic în care s-a nãscut acest drept, zilele de concediu neefectuate neputând fi reportate în anul urmãtor.
Art. 64 - (1) Pe durata concediului de odihnã persoana beneficiazã de o indemnizaþie de concediu care nu poate fi mai micã decât valoarea totalã a drepturilor salariale pentru perioada respectivã.
(2) Personalul serviciilor ºi inspectorii, au dreptul, pe perioada concediului de odihnã, pe lângã indemnizaþia de concediu, la o primã egalã cu salariul de bazã brut din luna anterioarã plecãrii în concediu, care se acordã în condiþiile legii. Prima de concediu poate fi acordatã ºi în situaþia în care concediul nu este efectuat integral, pentru fracþiunea cea mai mare a concediului de odihnã.
(3) Indemnizaþia de concediu de odihnã ºi prima de concediu se plãtesc cu cel puþin 5 zile lucrãtoare înaintea plecãrii în concediu.
Art. 65 - În perioada concediului de odihnã personalul serviciilor ºi inspectorii beneficiazã, o singurã datã pe an, de transport gratuit, dus-întors, între localitatea de domiciliu si localitatea din þarã în care îºi petrece concediul de odihnã ori de decontarea contravalorii a 7,5 litri carburant la o sutã de kilometri, în cazul în care efectueazã deplasarea cu autoturismul.
Art. 66 - (1) Personalul de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor are dreptul la concedii fãrã platã, a cãror duratã, însumatã, nu poate depãºi 60 de zile calendaristice într-un an, pentru rezolvarea unor situaþii personale.
(2) Pe durata concediilor fãrã platã, persoanele respective îºi pãstreazã calitatea de salariat.
(3) Concediile fãrã platã acordate în condiþiile art. 66 nu afecteazã vechimea în muncã.
Art. 67 - (1) Personalul de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor beneficiazã, la cerere, de concedii pentru formare profesionalã.
(2) Concediile pentru formare profesionalã se pot acorda cu sau fãrã platã.
Art. 68 - (1) Concediile fãrã platã pentru formare profesionalã se acordã la solicitarea persoanei, în cazul formãrii profesionale pe care persoana o urmeazã din iniþiativa sa, pe o perioadã de maxim 30 zile.
(2) ªeful serviciului ºi, respectiv, directorul direcþiei poate respinge solicitarea persoanei dacã absenþa acestuia ar impieta asupra desfãºurãrii normale a activitãþii.
Art. 69 - (1) În cazul în care, în cursul a doi ani calendaristici consecutivi, nu a fost asiguratã participarea la o formare profesionalã pe cheltuiala angajatorului, persoana în cauzã are dreptul la un concediu pentru formare profesionalã plãtit, de pânã la 10 zile.
(2) Durata concediului pentru formare profesionalã plãtit nu poate fi dedusã din durata concediului de odihnã anual ºi este asimilatã unei perioade de muncã efectivã în ceea ce priveºte drepturile cuvenite persoanei, altele decât salariul.
Art. 70 - (1) În afara concediului de odihnã, angajaþii au dreptul la zile libere plãtite, care nu se includ în durata concediului de odihnã, în cazul unor evenimente familiale deosebite:
a) cãsãtoria angajatului – 5 zile;
b) naºterea sau cãsãtoria unui copil – 3 zile;
c) decesul soþului sau al unei rude a angajatului, pânã la gradul al II-lea inclusiv – 3 zile.
(2) Zilele libere plãtite, prevãzute la alin. (1) se acordã la cererea solicitantului, potrivit articolului 63 alin. (4) ºi (5).
#PAGEBREAK#
Secþiunea 2
Îndatoririle personalului
Art. 71 - Personalul de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor este dator sã îndeplineascã cu profesionalism, loialitate, corectitudine ºi în mod conºtiincios sarcinile de serviciu ºi sã se abþinã de la orice faptã care ar putea aduce prejudicii instituþiei în care îºi desfãºoarã activitatea.
Art. 72 - Personalul de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor, rãspunde potrivit legii de îndeplinirea corespunzãtoare ºi la termenele stabilite a atribuþiilor ce îi revin.
Art. 73 - (1) Personalul de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor are obligaþia de a pãstra confidenþialitatea datelor deþinute în exercitarea funcþiei.
(2) Se excepteazã de la prevederile alin. (1) datele furnizate organelor judiciare în cadrul procesului penal.
Art. 74 - Personalul de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor este dator sã se abþinã de la orice acte sau fapte de naturã sã compromitã demnitatea lui în funcþie ºi în societate.
Art. 75 - Personalul de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor are obligaþia sã respecte dispoziþiile cuprinse în Codul deontologic ºi în Regulamentul de ordine interioarã al serviciilor de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor.
Secþiunea 3
Incompatibilitãþi ºi interdicþii
Art. 76 - (1) Personalului de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor îi este interzis:
a) sã desfãºoare activitãþi comerciale, direct sau prin persoane interpuse;
b) sã aibã calitatea de asociat sau de membru în organele de conducere, administrare sau control la societãþi civile, societãþi comerciale, inclusiv bãnci sau alte instituþii de credit, societãþi de asigurare ori financiare, companii naþionale, societãþi naþionale sau regii autonome;
c) sã aibã calitatea de membru al unui grup de interes economic;
d) sã facã parte din partide sau formaþiuni politice ºi sã desfãºoare activitãþi cu caracter politic.
(2) Prin derogare de la regula prevãzutã la alin. (1) lit. b), personalul de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor poate avea calitatea de acþionar sau asociat ca urmare a legii privind privatizarea în masã.
Art. 77 - (1) Personalul de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor poate participa la elaborarea de publicaþii, articole, studii de specialitate, lucrãri literare ori ºtiinþifice, poate participa la emisiuni audiovizuale, cu excepþia celor cu caracter politic ºi poate participa la derularea unor programe de cooperare naþionalã ºi internaþionalã în domeniu.
(2) Personalul de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor poate participa la întocmirea unor proiecte de acte normative ºi strategii de dezvoltare instituþionalã cu acordul directorului direcþiei de specialitate.
(3) Consilierii, ºefii serviciilor sau inspectorii de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor pot fi membri ai societãþilor ºtiinþifice sau academice, precum ºi ai oricãror persoane juridice de drept privat fãrã scop patrimonial.
(4) Pentru activitãþile prevãzute la alin.(2) ºi (3), personalul nu poate fi remunerat.
Art. 78 - (1) Consilierul sau ºeful serviciului care este soþ sau rudã de pânã la gradul IV inclusiv cu persoana aflatã în evidenþa serviciului sau cu victima infracþiunii, nu va putea exercita nici una din atribuþiile specifice postului în legãturã cu acea persoanã.
(2) Inspectorul care este soþ sau rudã de pânã la gradul IV inclusiv cu consilierul sau ºeful serviciului nu va putea exercita nici una din atribuþiile specifice postului în legãturã cu acea persoanã.
(3) Persoana aflatã în situaþia de incompatibilitate este obligatã sã înºtiinþeze în scris despre aceasta pe ºeful ierarhic superior, în termen de maxim 3 zile lucrãtoare de la data luãrii la cunoºtinþã de existenþa cazului de incompatibilitate.
(4) În cazul prevãzut la alin. (3), ºeful ierarhic superior va lua mãsuri urgente pentru desemnarea altei persoane responsabile.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL VI
Rãspunderea disciplinarã
Art. 79 - (1) Personalul de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor rãspunde disciplinar în cazul sãvârºirii unor abateri de la îndatoririle de serviciu, precum ºi în cazul manifestãrii unui comportament care dãuneazã interesului serviciului ºi prestigiului justiþiei.
(2) Abaterea disciplinarã este o faptã în legãturã cu munca ºi care constã într-o acþiune sau inacþiune sãvârºitã cu vinovãþie, prin care consilierul, ºeful serviciului sau inspectorul a încãlcat normele legale, regulamentul intern, codul deontologic, dispoziþiile legale ale conducãtorilor ierarhici.
Art. 80 - Sunt abateri disciplinare:
a) absenþele nemotivate de la serviciu;
b) întârzierea sistematicã în efectuarea lucrãrilor;
c) neglijenþa repetatã în rezolvarea lucrãrilor;
d) comportamentul inadecvat în timpul exercitãrii atribuþiilor de serviciu;
e) manifestãrile care aduc atingere onoarei ºi probitãþii profesionale;
f) nerespectarea legislaþiei în vigoare referitoare la activitatea de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor;
g) nerespectarea îndatoririlor, interdicþiilor ºi incompatibilitãþilor reglementate de lege;
h) refuzul nejustificat de a îndeplini dispoziþiile legale ale ºefului ierarhic superior;
i) imixtiunea în activitatea altui consilier, ºef sau inspector de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor, contrar reglementãrilor legale ºi practicii în domeniu;
j) nerespectarea confidenþialitãþii datelor deþinute în virtutea exercitãrii funcþiei.
Art. 81 - (1) Sancþiunile disciplinare ce se aplicã în raport cu gravitatea abaterilor sunt:
a) mustrarea;
b) avertismentul scris;
c) diminuarea salariului de bazã cu pânã la 15% pe o perioadã de la 1 lunã la 3 luni;
d) suspendarea din funcþie pe timp de maxim 6 luni;
e) eliberarea din funcþie.
(2) În timpul suspendãrii din funcþie nu se plãteºte salariul. Aceastã perioadã nu se ia în calculul drepturilor la pensie ºi al vechimii.
(3) Pentru aceeaºi abatere disciplinarã se poate aplica numai o singurã sancþiune.
(4) Angajatorul stabileºte sancþiunea disciplinarã aplicabilã în raport cu gravitatea abaterii disciplinare sãvârºite de angajat, avându-se în vedere împrejurãrile în care aceasta a fost sãvârºitã, gradul de vinovãþie a angajatului ºi consecinþele abaterii, comportarea generalã în serviciu, precum ºi eventuale sancþiuni disciplinare suferite anterior.
Art. 82 - (1) Sancþiunile disciplinare se aplicã numai dupã efectuarea cercetãrii disciplinare prealabile.
(2) În cazul unor abateri disciplinare de micã importanþã sãvârºite de consilieri, se poate aplica sancþiunea mustrãrii sau a avertismentul scris de cãtre ºeful serviciului, fãrã efectuarea cercetãrii prealabile.
(3) Cercetarea prealabilã se dispune de directorul Direcþiei de protecþia a victimelor ºi reintegrare socialã ºi supraveghere a infractorilor ºi se efectueazã de cãtre persoanele desemnate de acesta, în termen de cel mult 30 de zile lucrãtoare de la data descoperirii abaterii disciplinare.
(4) Persoana supusã cercetãrii disciplinare prealabile va fi convocatã în scris în vederea audierii, precizându-se obiectul, data, ora ºi locul întrevederii.
(5) În cadrul cercetãrii se vor stabili faptele ºi urmãrile acestora, împrejurãrile în care au fost sãvârºite, existenþa sau inexistenþa vinovãþiei, orice alte date concludente.
(6) În cursul cercetãrii disciplinare prealabile, persoana cercetatã are dreptul sã formuleze ºi sã susþinã toate apãrãrile în favoarea sa, aducând toate probele pe care le considerã necesare. Ea are dreptul sã cunoascã toate actele cercetãrii.
(7) Refuzul persoanei cercetate de a colabora la derularea cercetãrii disciplinare prealabile se constatã prin proces-verbal ºi nu împiedicã finalizarea acesteia.
Art. 83 - (1) Cercetarea disciplinarã prealabilã se finalizeazã prin aplicarea sau neaplicarea unei sancþiuni disciplinare, avându-se în vedere criteriile enumerate la articolul 81 alin. (4) .
(2) Sancþiunea disciplinarã se aplicã prin ordin al ministrului justiþiei la propunerea directorului Direcþiei de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor ºi se comunicã persoanei interesate.
(3) Ordinul de sancþionare poate fi contestat de persoana în cauzã în termen de 30 de zile de la comunicare, la instanþa competentã.
(4) În cazul prevãzut de articolul 82 alin. (2), sancþiunea disciplinarã se aplicã prin decizia ºefului serviciului, care poate fi contestatã de angajat în termen de 30 zile de la comunicare la directorul Direcþiei de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor.
(5) Ordinul sau decizia de sancþionare se ataºeazã dosarului profesional al angajatului.
Art. 84 - Rãspunderea disciplinarã nu exclude rãspunderea civilã, penalã sau administrativã a persoanei pentru fapta sãvârºitã.
CAPITOLUL VII
Dispoziþii finale
Art. 85 - (1) Dispoziþiile prezentului statut se completeazã cu dispoziþiile Codului muncii, în mãsura în care acestea nu sunt contrarii.
(2) De la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, se abrogã orice dispoziþie contrarã cuprinsã în Legea nr. 129/2002 pentru aprobarea Ordonanþei Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea ºi funcþionarea serviciilor de reintegrare socialã a infractorilor ºi de executarea a sancþiunilor neprivative de libertate, precum ºi în alte acte normative incidente în activitatea serviciilor de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor.
(3) Personalul încadrat pe funcþiile de consilier de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor, ºef serviciu ºi inspector de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor e considerat cã îndeplineºte condiþiile prezentei legi.
Art. 86 - Prezenta lege intrã în vigoare în 30 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Comentarii articol (0)