Parlamentul României adoptã prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziþii generale
Art. 1 - Prezenta lege reglementeazã organizarea ºi funcþionarea sistemului naþional de probaþiune .
Art. 2 - Sistemul naþional de probaþiune este format din Administraþia Naþionalã de Probaþiune ºi Serviciile de Probaþiune .
Art. 3 - (1) Administraþia Naþionalã de Probaþiune se constituie prin reorganizarea Direcþiei de Protecþie a Victimelor ºi Reintegrare Socialã a Infractorilor din cadrul Ministerului Justiþiei.
(2) Serviciile de Probaþiune se constituie prin reorganizarea serviciilor de reintegrare protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor de pe lângã tribunale.
Art. 4 - (1) Activitatea de Probaþiune se desfãºoarã în interesul comunitãþii, al victimelor infracþiunilor ºi al persoanelor care executã pedepse neprivative de libertate, în limitele competenþelor legale.
(2) Personalul din sistemul naþional de Probaþiune este obligat sã respecte drepturile ºi libertãþile fundamentale ale omului, Constituþia ºi legile þãrii, prevederile reglementãrilor interne ºi sã îndeplineascã ordinele ºi dispoziþiile legale ale ºefilor ierarhici privind activitatea sa profesionalã.
Art. 5 - În exercitarea atribuþiilor specifice, personalul din sistemul naþional de probaþiune va respecta urmãtoarele principii:
a)respectarea legii ºi a hotãrârilor judecãtoreºti;
b)respectarea drepturilor omului ºi a demnitãþii umane ºi evitarea discriminãrii pe orice temei;
c)responsabilitate ºi imparþialitate;
d)eficacitatea în serviciul intereselor generale ale comunitãþii;
e)eficienþã în utilizarea resurselor;
f)ierarhia organizatoricã ºi funcþionalã;
g)sprijinirea victimelor infracþiunilor în depãºirea tulburãrilor ºi traumelor psihice cauzate prin sãvârºirea infracþiunilor;
h)sprijinirea ºi încurajarea permanentã a persoanelor supravegheate, asistate ºi consiliate, în vederea reintegrãrii lor în societate ºi asumãrii responsabilitãþii propriilor acþiuni, prin formarea unei atitudini corecte faþã de muncã, ordinea de drept ºi regulile de convieþuire socialã.
Art. 6 - Valorile etice în sistemul naþional de probaþiune sunt: integritatea, imparþialitate, obiectivitatea, transparenþa, receptivitatea ºi responsabilitatea profesionalã.
CAPITOLUL II
Organizarea ºi funcþionarea sistemului naþional de probaþiune
Art. 7 - (1) Administraþia Naþionalã de Probaþiune este instituþie publicã de interes naþional, cu personalitate juridicã ºi sediul în municipiul Bucureºti.
(2) Administraþia Naþionalã de Probaþiune funcþioneazã în subordinea Ministerului Justiþiei.
(3) Cheltuielile necesare funcþionãrii se finanþeazã din bugetul de stat, precum ºi din donaþii ºi sponsorizãri.
Art. 8 - (1) Administraþia Naþionalã de Probaþiune asigurã coordonarea ºi controlul serviciilor teritoriale, recrutarea ºi pregãtirea profesionalã a personalului.
(2) Controlul serviciilor de probaþiune se realizeazã prin intermediul corpului de inspectori din cadrul Administraþiei Naþionale de Probaþiune .
Art. 9 - (1) Conducerea Administraþiei Naþionale de Probaþiune este asiguratã de un director ºi doi directori adjuncþi numiþi, potrivit legii, prin ordin al ministrului justiþiei.
(2) Directorul Administraþiei Naþionale de Probaþiune reprezintã sistemului naþional de probaþiune în relaþiile interne ºi internaþionale.
(3) Directorul Administraþiei Naþionale de Probaþiune are calitatea de ordonator secundar de credite.
(4) În cadrul Administraþiei Naþionale de Probaþiune funcþioneazã birouri, servicii specializate ºi direcþii.
Art. 10 - (1) Serviciile de Probaþiune sunt organisme specializate, fãrã personalitate juridicã, organizate pe lângã tribunale la nivelul fiecãrui judeþ ºi al municipiului Bucureºti ºi au sediul în municipiul reºedinþã de judeþ.
(2) Serviciile de Probaþiune funcþioneazã în subordinea Administraþiei Naþionale de Probaþiune .
(3) Cheltuielile necesare funcþionãrii se finanþeazã din bugetul de stat, precum ºi din donaþii ºi sponsorizãri.
Art. 11 - (1) Serviciile de Probaþiune sunt conduse de ºefi de serviciu, recrutaþi, de regulã, prin concurs, numiþi, potrivit legii, prin ordin al ministrului justiþiei, (2) În cadrul Serviciilor de Probaþiune funcþioneazã birouri ºi secþii specializate.
(3) În raport cu volumul de activitate, natura ºi complexitatea cazurilor, pentru Serviciile de Probaþiune se pot înfiinþa sedii secundare cu activitate permanentã în alte localitãþi din judeþ sau în municipiul Bucureºti.
(4) Sediile secundare cu activitate permanentã în alte localitãþi din judeþ sau în municipiul Bucureºti pot fi înfiinþate prin ordin al ministrului justiþiei, la propunerea ºefului serviciului teritorial ºi cu avizul Administraþiei Naþionale de Probaþiune .
(5) Competenþa teritorialã a sediilor secundare se stabileºte prin ordin al ministrului justiþiei.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL III
Atribuþiile Serviciilor de Probaþiune
Art. 12 - Exercitarea atribuþiilor specifice ale Serviciilor de Probaþiune se realizeazã în conformitate cu dispoziþiile prezentei legi, ale Legii privind unele mãsuri pentru asigurarea protecþiei victimelor infracþiunilor, ale Legii privind protecþia ºi promovarea drepturilor copilului, ale Codului penal, ale Codului de procedurã penalã ºi ale Legii privind executarea pedepselor ºi a mãsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal.
Art. 13 - Serviciile de Probaþiune exercitã, prin personalul de specialitate, urmãtoarele atribuþii:
a)asigurã consilierea psihologicã a victimelor infracþiunilor, precum ºi alte forme de asistenþã a victimelor infracþiunilor;
b)asigurã protecþia judiciarã a minorilor în baza hotãrârilor judecãtoreºti;
c)întocmesc referate de evaluare cu privire la învinuiþi ºi inculpaþi, la solicitarea organelor de urmãrire penalã ºi a instanþelor de judecatã;
d)întocmesc rapoarte de supraveghere privind inculpaþii ºi, dupã caz, persoanele condamnate, pe care le prezintã judecãtorului delegat pentru executarea pedepselor;
e)sprijinã instanþele de judecatã la individualizarea pedepselor pentru persoane fizice, prin oferirea de informaþii obiective ºi relevante cu privire la persoana fãptuitorului ºi perspectivele de reintegrare socialã ale acestuia;
f)colaboreazã cu instanþele de judecatã în cadrul procedurii reabilitãrii judecãtoreºti, furnizând relaþii cu privire la comportarea celui condamnat, la solicitarea instanþelor de judecatã;
g)participã la judecarea cauzelor cu minori, având dreptul ºi îndatorirea sã dea lãmuriri, sã formuleze cereri ºi sã prezinte propuneri în privinþa mãsurilor ce ar urma sã fie luate de cãtre instanþa de judecatã;
h)întocmesc, împreunã cu judecãtorul delegat pentru executarea pedepselor, un raport comun privind respectarea de cãtre inculpat a mãsurilor de supraveghere ºi a obligaþiilor dispuse în cazul amânãrii aplicãrii pedepsei, pe care îl prezintã la data fixatã de instanþã;
i)desfãºoarã, în baza hotãrârii judecãtoreºti sau la cererea inculpaþilor ori, dupã caz, a persoanelor condamnate la pedepse neprivative de libertate, activitãþi de consiliere individualã în ceea ce priveºte comportamentul social, de grup ºi individual;
j)deruleazã programe specializate de reintegrare socialã pentru inculpaþi ºi persoane condamnate;
k)asigurã supravegherea ºi controlul executãrii muncii în folosul comunitãþii de cãtre persoanele condamnate, în baza hotãrârii judecãtoreºti sau din dispoziþia judecãtorului delegat pentru executarea pedepselor;
l)sesizeazã judecãtorul delegat pentru executarea pedepselor în cazul în care persoana condamnatã la pedeapsa muncii neremunerate în folosul comunitãþii nu executã aceastã pedeapsã sau, în timpul executãrii, are o conduitã necorespunzãtoare prin neîndeplinirea obligaþiilor care îi revin sau prin îndeplinirea lor defectuoasã;
m)asigurã supravegherea minorului faþã de care s-a dispus mãsura educativã a libertãþii sub supraveghere severã, constând în includerea minorului în programe de reintegrare socialã, precum ºi în acordarea de asistenþã ºi consiliere ºi sesizeazã instanþa în caz de nerespectare a mãsurii;
n)asigurã supravegherea ºi controlul modului de executare a mãsurilor de supraveghere ºi a obligaþiilor prevãzute în Codul penal, dispuse în cazul suspendãrii executãrii pedepsei sub supraveghere, al suspendãrii executãrii pedepsei sub supraveghere cu obligaþia condamnatului de a efectua o muncã neremuneratã în folosul comunitãþii, al amânãrii aplicãrii pedepsei ºi al liberãrii condiþionate, ºi, în cazul minorilor, al suspendãrii condiþionate a executãrii pedepsei, al suspendãrii executãrii pedepsei sub supraveghere, al mãsurii educative a libertãþii supravegheate, al mãsurii educative a libertãþii sub supraveghere severã ºi al amânãrii aplicãrii pedepsei, în strânsã colaborare cu judecãtorul delegat pentru executarea pedepselor;
o)acordã asistenþã ºi consiliere, la solicitarea persoanei condamnate sau, dupã caz, a inculpatului, pe durata suspendãrii executãrii pedepsei sub supraveghere, al suspendãrii executãrii pedepsei sub supraveghere cu obligaþia condamnatului de a efectua o muncã neremuneratã în folosul comunitãþii, al amânãrii aplicãrii pedepsei ºi al liberãrii condiþionate ºi, în cazul minorilor, al suspendãrii condiþionate a executãrii pedepsei, al suspendãrii executãrii pedepsei sub supraveghere, al mãsurii educative a libertãþii supravegheate, al mãsurii educative sub supraveghere severã ºi al amânãrii aplicãrii pedepsei;
p)sesizeazã judecãtorul delegat pentru executarea pedepselor în cazul nerespectãrii mãsurilor de supraveghere sau a obligaþiilor prevãzute în Codul penal, dispuse în cazul suspendãrii executãrii pedepsei sub supraveghere, al suspendãrii executãrii pedepsei sub supraveghere cu obligaþia condamnatului de a efectua o muncã neremuneratã în folosul comunitãþii ºi, în cazul minorilor, al suspendãrii condiþionate a executãrii pedepsei, al suspendãrii executãrii pedepsei sub supraveghere, al mãsurii educative a libertãþii supravegheate, al mãsurii educative sub supraveghere severã ºi al amânãrii aplicãrii pedepsei;
q)participã, în calitate de membru, la comisia pentru personalizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate, constituitã în fiecare penitenciar;
r)colaboreazã cu personalul din compartimentele socio-educative ale penitenciarelor în derularea unor programe de resocializare a persoanelor condamnate, în timpul executãrii pedepsei închisorii sau al internãrii minorilor în centre de reeducare;
s)colaboreazã cu instituþiile publice ºi private, precum ºi cu persoanele fizice ºi juridice din raza lor de competenþã, în vederea identificãrii, dupã caz, a locurilor de muncã disponibile, a cursurilor ºcolare, precum ºi a celor de calificare sau recalificare profesionalã.
t)orice alte atribuþii prevãzute de lege.
Art. 14 - Activitatea serviciilor de probaþiune se desfãºoarã cu atragerea ºi implicarea comunitãþii.
Art. 15 - Serviciile de probaþiune îºi desfãºoarã activitatea fãrã vreo discriminare pe temei de naþionalitate, cetãþenie, rasã, origine etnicã, limbã, religie, sex, opinie politicã sau orice altã opinie, apartenenþã politicã, avere, origine socialã sau alte asemenea temeiuri.
Art. 16 - (1)În exercitarea atribuþiilor, serviciile de probaþiune colaboreazã cu organizaþiile neguvernamentale ce desfãºoarã activitãþi în domeniu, în condiþiile stabilite în regulamentul de aplicare a dispoziþiilor prezentei legi.
(2)Serviciile de probaþiune , în derularea activitãþii lor, pot colabora cu specialiºti din alte domenii de activitate, cu voluntari din rândul comunitãþii, precum ºi cu reprezentanþi ai societãþii civile.
(3)Colaboratorii pot fi remuneraþi pentru activitatea desfãºuratã, potrivit legii.
Art. 17 - Competenþa teritorialã a serviciilor de probaþiune se stabileºte prin regulamentul de aplicare a dispoziþiilor prezentei legi.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL IV
Personalul din sistemul naþional de probaþiune
Art. 18 - (1) Personalul din cadrul Administraþiei Naþionale de Probaþiune este constituit din personal de specialitate juridicã, inspectori de probaþiune , funcþionari publici ºi din personal încadrat pe baza contractului individual de muncã.
(2) Personalul de specialitate juridicã din cadrul Administraþiei Naþionale de Probaþiune are statut de personal asimilat magistraþilor pe durata îndeplinirii funcþiei.
(3) Salarizarea ºi alte drepturi ale inspectorilor de probaþiune se realizeazã potrivit legislaþiei în vigoare.
(4) Funcþionarilor publici ºi personalului încadrat pe baza contractului individual de muncã le sunt aplicabile dispoziþiile legale în materie.
Art. 19 - (1)Personalul din cadrul serviciilor de probaþiune este constituit din consilieri de probaþiune , din funcþionari publici ºi din personal încadrat pe baza contractului individual de muncã.
(2) Serviciile sunt conduse de ºefi de serviciu, numiþi prin ordin al ministrului justiþiei din rândul consilierilor de probaþiune .
(3) Salarizarea ºi alte drepturi ale consilierilor de probaþiune ºi ale ºefilor serviciilor se realizeazã potrivit legislaþiei în vigoare.
(4) Funcþionarilor publici ºi personalului încadrat pe baza contractului individual de muncã le sunt aplicabile dispoziþiile legale în materie.
Art. 20 - (1)Poate fi consilier de probaþiune sau ºef al serviciului de probaþiune ori inspector de probaþiune persoana care îndeplineºte cumulativ urmãtoarele condiþii:
a)are cetãþenia românã ºi domiciliul în România;
b)are capacitate deplinã de exerciþiu;
c)cunoaºte limba românã, scris ºi vorbit;
d)este aptã din punct de vedere medical ºi psihologic pentru exercitarea funcþiei, fapt dovedit pe baza unui examen medical ºi psihologic de specialitate;
e)nu a fost condamnatã definitiv pentru sãvârºirea unei infracþiuni de naturã a o face incompatibilã cu funcþia pe care o îndeplineºte ºi se bucurã de o bunã reputaþie;
f)are studii superioare de lungã duratã, absolvite cu diplomã de licenþã în asistenþã socialã, psihologie, sociologie, pedagogie, sau drept;
g)a absolvit cursurile de specializare în domeniu, pe baza programei stabilite de Administraþia Naþionalã de Probaþiune ;
h)a fost declarat admis la concursul organizat pentru ocuparea funcþiei pentru care candideazã.
(2) Condiþiile de organizare ºi desfãºurare a cursurilor de specializare, precum ºi a concursului pentru ocuparea funcþiei de consilier ori de inspector de probaþiune se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului justiþiei.
(3) Înscrierea la cursurile de specializare ºi la concursul pentru ocuparea funcþiilor prevãzute la alin. (2) se face dupã achitarea taxelor de înscriere, care se fac venit la bugetul Administraþiei Naþionale de Probaþiune.
Art. 21 - Pregãtirea ºi specializarea personalului din sistemul naþional de probaþiune sunt de competenþa Ministerului Justiþiei, prin Administraþia Naþionalã de Probaþiune.
Art. 22 – În vederea asigurãrii pregãtirii profesionale iniþiale ºi continue, prin hotãrâre a Guvernului se va înfiinþa Centrul de Pregãtire a Personalului din sistemul naþional de probaþiune , în subordinea Administraþiei Naþionale de Probaþiune.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL V
Dispoziþii tranzitorii ºi finale
Art. 23 - (1) Statul este obligat sã asigure sediile ºi celelalte mijloace materiale ºi financiare necesare pentru buna funcþionare a activitãþii sistemului naþional de probaþiune .
(2) Guvernul, Consiliul General al Municipiului Bucureºti, consiliile judeþene ºi consiliile locale, cu sprijinul prefecturilor, pun la dispoziþia Ministerului Justiþiei sediile necesare bunei funcþionãri a Administraþiei Naþionale de Probaþiune ºi a Serviciilor de Probaþiune.
Art. 24 - Instituþiile ºi organele specializate ale statului au obligaþia de a acorda protecþie, la cerere, personalului din sistemul naþional de probaþiune ºi membrilor de familie ai acestora, în cazul în care viaþa, integritatea corporalã, demnitatea sau avutul le sunt puse în pericol, în exercitarea atribuþiilor de serviciu sau în legãturã cu aceasta.
Art. 25 - (1) În vederea aplicãrii dispoziþiilor prezentei legi, numãrul de posturi necesare funcþionãrii Administraþiei Naþionale de Probaþiune ºi Serviciilor de Probaþiune se va suplimenta în mod corespunzãtor, prin hotãrâre a Guvernului.
(2) Personalul de specialitate juridicã din cadrul Administraþiei Naþionale de Probaþiune beneficiazã în continuare, conform legii, de drepturile salariale ºi nesalariale aplicabile personalului din aparatul propriu al Ministerului Justiþiei.
(3) Statele de funcþii ºi structura personalului din cadrul Administraþiei Naþionale de Probaþiune ºi al Serviciilor de Probaþiune se aprobã prin ordin al ministrului justiþiei.
Art. 26 – (1) Personalul angajat în cadrul Direcþiei de Protecþie a Victimelor ºi Reintegrare Socialã a Infractorilor ºi al serviciilor de protecþie a victimelor ºi reintegrare socialã a infractorilor este considerat a îndeplini condiþiile prezentei legi, fiind menþinut pe posturile deþinute anterior ºi beneficiind în continuare de toate drepturile dobândite anterior.
(2) Personalul de specialitate juridicã din cadrul Direcþiei de Protecþie a Victimelor ºi Reintegrare Socialã a Infractorilor îºi pãstreazã statutul de personal asimilat magistraþilor pe durata îndeplinirii funcþiei.
Art. 27 - (1) Dispoziþiile referitoare la înfiinþarea Administraþiei Naþionale ºi Serviciilor de Probaþiune intrã în vigoare la data publicãrii prezentei legi în Monitorul Oficial.
(2) Prevederile cuprinse în art. 13 lit. h) - r) se vor aplica de la data de 28 iunie 2005, odatã cu intrarea în vigoare a Legii nr.301 din 28 iunie 2004 privind Codul penal ºi a Legii nr.294/2004 privind executarea pedepselor ºi a mãsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal.
(2) În termen de 60 zile de la data publicãrii prezentei legi, se adoptã, prin hotãrâre a Guvernului, regulamentul de aplicare a dispoziþiilor prezentei legi.
(3) În termen de 30 zile de la data publicãrii prezentei legi, Guvernul va adopta hotãrârea privind suplimentarea numãrului de posturi necesare funcþionãrii Administraþiei Naþionale de Probaþiune ºi Serviciilor de Probaþiune.
Art. 28 – Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã Ordonanþa Guvernului nr.92/2000 privind organizarea ºi funcþionarea serviciilor de reintegrare socialã a infractorilor ºi supraveghere a executãrii sancþiunilor neprivative de libertate, aprobatã prin Legea nr.129/2002, precum ºi orice alte dispoziþii contrare.
Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, în condiþiile art. 77 alin.(2) ºi cu respectarea prevederilor art.75 ºi ale art.76 alin.(1) din Constituþia României, republicatã.
Comentarii articol (0)