Modificarile aduse Normele de aplicare a Codului fiscal sunt cuprinse in Hotararea Guvernului nr. 50/2012, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, nr. 78, din 31 ianuarie 2012. Acest act normativ a fost aprobat in sedinta de saptamana trecuta a Guvernului si aduce modificari in ceea ce priveste aplicarea prevederilor referitoare la impozitul pe profit, impozitul pe venit, TVA, accize, impozite si taxe locale sau contributii sociale obligatorii.
Multe dintre reglementari vizeaza clarificarea modului de aplicare a prevederilor introduse de Guvern prin OG 30/2011, actul normativ prin care s-a modificat Codul fiscal la inceputul lunii septembrie.
Potrivit comunicatului de presa al Guvernului, in domeniul impozitului pe venit, HG nr. 50/2012 cuprinde, printre altele, clarificari in cazul veniturilor din salarii. Mai precis, sunt clarificate prevederile privind includerea in cheltuielile de delegare si detasare a celor acordate pentru transport, cazare si a indemnizatiei corespunzatoare, in conditiile prevazute de lege sau in contractul de munca aplicabil.
De asemenea, se reglementeaza ca vor fi impozitate ca venituri din alte surse:
- veniturile ontinute din valorificarea deseurilor prin centrele de colectare a deseurilor de metal, hartie, sticla si altele asemenea, alte decat bunurile mobile care fac obiectul Programelor nationale finantate din bugetul de stat sau alte fonduri publice;
- sumele ramase disponibile dupa acoperirea cheltuielilor din fondul de conservare si regenerare a padurilor si a caror restituire a fost solicitata de proprietarii de paduri persoane fizice, potrivit Legii nr.46/2008 privind Codul silvic, cu modificarile si completarile ulterioare.
Tot la capitolul impozit pe venit, Guvernul a stabilit ca nu vor fi impozitate veniturile obtinute din valorificarea bunurilor mobile din patrimoniul personal, prin centrele de colectare, care fac obiectul Programelor nationale finantate din bugetul de stat sau alte fonduri publice.
In schimb, veniturile obtinute din valorificarea deseurilor altele decat cele care fac obiectul Programelor nationale finantate din bugetul de stat sau alte fonduri publice, prin centrele de colectare a deseurilor de metal, hartie, sticla si altele asemenea sunt venituri impozabile si se incadreaza in categoria “venituri din alte surse”. Impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut, impozitul fiind final.
In materie de TVA, normele metodologice aduc unele clarificari in ceea ce priveste extinderea categoriei persoanelor impozabile care pot constitui un grup fiscal din punct de vedere al TVA. Astfel, grupul fiscal va putea fi constituit din persoane impozabile care sunt administrate de catre acelasi organ fiscal competent, fata de prevederile precedente care permiteau numai marilor contribuabili sa constituie un grup fiscal unic. Persoanele care formeaza un grup fiscal unic pot depune un decont de TVA centralizat prin reprezentantul desemnat, nefiind necesara depunerea decotului de fiecare membru al grupului fiscal.
Actul normativ publicat marti in Monitorul Oficial aduce clarificari si in privinta contributiilor sociale obligatorii.
In comunicatul de presa al Executivului se precizeaza ca veniturile care compun baza de calcul a contributiilor sociale s-au detaliat si s-au adaptat la terminologia actuala. Spre exemplu, in categoria administratorilor societatilor comerciale se includ: administratorii, membrii consiliului de administratie, ai consiliului de supraveghere si ai comitetului consultativ, precum si reprezentantii statului sau reprezentantii membrilor consiliului de administratie fie in adunarea generala a actionarilor, fie in consiliul de administratie, dupa caz.
De asemenea, s-au enumerat toate veniturile exceptate de la plata contributiei datorata de angajat/angajator, pentru a oferi o imagine mai clara contribuabilului asupra veniturilor care nu se cuprind in baza de calcul.
Ce se schimba in domeniul accizelor
Comunicatul de presa emis de Guvern precizeaza ca, in ceea ce priveste accizele, cele mai importante modificari vizeaza stabilirea cuantumului aferent capitalului social minim subscris si varsat pentru antrepozitele fiscale de productie, precum si stabilirea cuantumului aferent garantiei minime pentru antrepozitele fiscale de productie.
Totodata, se stabilleste care este procedura care trebuie indeplinita de operatorii economici in vederea restituirii accizelor pentru produsele accizabile eliberate pentru consum in Romania si ulterior exportate.
In plus, HG adoptata miercuri de Guvern revizuieste scutirea de la plata accizelor pentru alcoolul etilic si produsele alcoolice denaturate si utilizate pentru fabricarea de produse care nu sunt destinate consumului uman.
Precizari in privinta impozitelor si taxelor locale
Hotararea adoptata miercuri de Guvern aduce cateva clarificari si in privinta impozitelor si taxelor locale.
Mai exact, prin OG 30/2011, s-a stabilit ca firmele vor plati impozite mai mari pentru cladirile pe care nu le-au reevaluat in ultimii ani.
In cazul persoanelor juridice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii de inventar a cladirii.
Potrivit OG 30/2011, care a modificat Codul Fiscal la inceputul lunii septembrie, in cazul unei cladiri care nu a fost reevaluata, cota impozitului pe cladiri se stabileste de consiliul local sau de Consiliul General al Municipiului Bucuresti intre:
- 10 si 20% pentru cladirile care nu au fost reevaluate in ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinta, fata de 5 si 10%, cat era prevazut inainte de OG 30/2011.
- 30 si 40% pentru cladirile care nu au fost reevaluate in ultimii 5 ani anteriori anului fiscal de referinta.
Cotele stabilite se aplica la valoarea de inventar a cladirii inregistrata in contabilitatea persoanelor juridice, pana la sfarsitul lunii in care s-a efectuat prima reevaluare.
Completarile la Normele metodologice aprobate miercuri de Guvern detaliaza si exemplifica tocmai modul de stabilire a cotelor de impozitare, respectiv a cotelor cuprinse intre 10% - 20% si 30% - 40%, in cazul cladirilor apartinand persoanelor juridice la care nu s-a efectuat reevaluarea, dupa cum precizeaza documentul de presa al Executivului.
Tot odata, prin OG 30/2011, Guvernul a stabilit o taxa hoteliera de 1% din valoarea totala a cazarii/ tariful de cazare pentru fiecare zi de sejur a turistului. (Pana la reglementarile din septembrie, taxa hoteliera putea varia intre 0,5% si 5%).
Prin completarile aduse miercuri Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal s-a explicat modul de calcul al taxei hoteliere, astfel incat, in cazul in care autoritatile locale opteaza pentru instituirea acesteia, cota de 1% sa se aplice la valoarea totala a cazarii/tarifului de cazare pentru fiecare zi de sejur a turistului, valoare care nu include TVA.