Aida Chivu este managing partner al companiei R-HR Romania.
Sa zicem ca luam in discutie una bucata angajat. Pentru ca ne place de el, il facem angajatul unei companii ok, cu o imagine buna, unde el a avut ocazia de-a lungul timpului sa se dezvolte, sa se afirme. Si el tocmai ce a incheiat inca un an la aceeasi companie, care intre timp a mai schimbat din valori, dat fiind ca a trecut criza si pe la ei si au fost nevoiti s-o faca.
Sau chiar daca, dimpotriva, le-a mers foarte bine, el, angajatul a trebuit sa munceasca mai mult, sa faca ore suplimentare (neplatite evident) caci altfel ar avea o problema cu sentimentul de apartenenta. O sa spuneti: de ce a facut asta? Pentru ca i-a pasat, pentru ca a vrut sa arate ceva, ca a vrut sa demonstreze ca poate, ca doar toti colegii lui care se respecta stau peste ora 18.00 si se uita stramb la cei care “rup” usa. Si a mai facut ceva: a fost intelegator, extrem de intelegator, astfel incat atunci cand un coleg din echipa i-a plecat, el a inteles situatia si a muncit ca Fat Frumos pentru 2, iar mai tarziu pentru 3 si acum deja nu mai conteaza. E bine, a aratat ca se poate si in urma evaluarii probabil ca i se va sugera sa mai lucreze un pic la partea de organizare sau de time management. El si-ar dori un coleg cu care sa imparta din sarcini, dar asta este o alta discutie. Cu tot acest “bagaj” el a terminat anul 2011.
Dar, a venit vacanta de iarna si i-a mai trecut din suparare. A petrecut de Craciun, a chefuit de Revelion, iar la inceputul lui ianuarie a plecat la ski. Cand era gata gata sa se relaxeze, si-a dat seama ca peste cateva zile se va intoarce la job. Acelasi job, aceleasi probleme, iar in plus, teama ca nu stie cum va mai suporta alte constrangeri, alte vremuri grele, alte sacrificii si in anul ce abia a inceput. Cum de unde stie ca va fi mai greu? Pai, s-a uitat la tv in ultimele zile. Nu a gasit nici un canal care sa spuna ca ceva s-ar putea sa fie un pic mai bine. Atunci de ce ar astepta asta de la compania lui?
Si aici ma opresc. De ce? Pentru ca angajatul nostru a inceput sa-si puna intrebarea clasica: “Ce sa fac, incotro o apuc?”
Orientarea in cariera pare o poveste cu zane. Cu totii suntem convinsi ca stim bine ce avem de facut, ca stim ce vrem sa facem cu viata noastra profesionala, insa am inceput sa ne punem intrebari legate de modul in care ar trebui sa actionam – reactionam. Ca si daca stim ce vrem sa facem, tot nu stim CUM sa facem. Este dificil ca aceasta “dezordine” din viata noastra profesionala sa o aducem pe un fagas normal, sa transformam “dezorientarea” in “orientare”. De un lucru ar trebui sa fim convinsi: nu o sa vina nimeni sa faca ceva in locul nostru si nici nu vom gasi o bagheta magica, cu care, odata atinsa problema, va aparea si rezolvarea. Va asigur de asta! Tot noi va trebui sa miscam ceva.
Ce avem de facut?
Asa ca, am adunat o mana de oameni “dezorientati” care vroiau sa gaseasca o cale ceva mai dreapta si ne-am apucat de treaba, ca sa vedem daca reusim ceva. Va impartasesc si voua primii 5 pasi:
1. Incepeti cu o radiografie a activitatii voastre timp de o saptamana. Daca va ajuta, tineti o evidenta scrisa a actiunilor pe care le-ati intreprins.
2. Masurati ceea ce ati facut in ultima saptamana. Ce ati facut bine, ce nu v-a reusit. Cu alte cuvinte, puneti accent pe activitatile care va plac si in urma carora aveti randament, iar apoi evidentiati-le si pe cele pe care le detestati, dar le faceti ca n-aveti incotro.
3. Odata ce ati descoperit la ce sunteti buni, “look in the mirror”, uitati-va la jobul pe care il ocupati, la departamentul din care faceti parte, la compania in care sunteti angajati, la domeniul de activitate. Exact in ordinea asta. Vezi unde iti place si unde nu! Vezi daca si cat te regasesti!
4. Acordati-va o nota pe o scala de la 1 la 10 la fiecare categorie mentionata la punctul 3. Ce este pana in 5 e “dezastru”, in jur de “se poate imbunatati”, sau macar e “ok”, iar spre 10, “sunteti norocosi”, mai aveti de umblat doar la fineturi.
5. Cu punctajul la sub brat, incepeti sa va ganditi la ce ar trebui sa schimbati in activitatea voastra profesionala. Acum aveti ceva palpabil de la care sa plecati. Scrie negru pe alb, e evaluarea voastra!
Sunt reguli simple si la indemana. Nu trebuie sa cautam si strafundurile mintii sau sa asteptam vreo iluminare de pe undeva. Toate astea sunt langa noi. Un singur lucru nu uitati: raportati-va la o saptamana, nu la o zi. Timpul s-a schimbat, s-a comprimat. Acum este absurd sa iei in calcul ce faci in 24 de ore, e mai relevant sa privesti la ultimele 7 zile. Esti mai corect cu tine.
Propunerea noastra?
- Un program (impartit pe module) in care sa lucram la “motivarea” si “directia” echipei. Si luam in discutie numai aspecte reale si esentiale ale activitatii profesionale dar si ale realitatii de zi cu zi.
Cui ne adresam?
- Managerilor si specialistilor. De ce? Pentru ca atunci cand ai un job este la fel de greu si daca esti manager dar si daca esti doar un simplu specialist. Viziunile pot fi diferite, dar calea de a trece de la “dezorientare” la “orientare” e la fel de dificila.
Rezultatele nu se obtin usor, dar le garantam!
Mai multe detalii despre acest program puteti afla trimitand un mail la contact@r-hr.ro sau pe www.r-hr.ro